تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲
تقی آزاد ارمکی از بازیگران اصلی در آوردگاه‌های سیاسی می‌گوید

طبقه متوسط قبلا مسیر انقلاب را طی کرده و دیگر به راحتی به آن تن نمی‌دهد

تقی آزاد ارمکی می‌گوید که مردم و طبقه متوسط طی دهه‌های اخیر بار‌ها پالس ارسال کرده‌اند که جامعه به وضع خطرناکی رسیده است. برخی جریانات به دنبال جایگزینی حاکمیت- توده به جای دولت- ملتند.

طبقه متوسط قبلا مسیر انقلاب را طی کرده و دیگر به راحتی به آن تن نمی‌دهد

اقتصاد۲۴-همزمان با بروز رخداد‌های اعتراضی سال ۱۴۰۱، زمانی که از تحلیلگران درخصوص چرایی فراگیر نشدن اعتراضات پرسش می‌شد، اغلب از کنشگری طبقه متوسط به عنوان مهم‌ترین مانع فراگیر شدن اعتراضات سخن می‌گفتند. در واقع از منظر تحلیلگران، عدم اعتقاد طبقه متوسط به رویکرد‌های سلبی، تند و رادیکال علت اصلی فراگیر نشدن اعتراضات سال۱۴۰۱ برآورد می‌شد.

تقی آزاد ارمکی جامعه‌شناس، معتقد است که طبقه متوسط در وضعیت انتظار و نظاره قرار گرفته است و منتظر تحولات پیش روست. به اعتقاد این استاد دانشگاه تهران، هرچند قانون جدید انتخابات، محدودیت‌های مرتبط با حجاب و عفاف، ادامه فیلترینگ، محدودسازی کسب‌وکار‌ها و... این طبقه را در وضعیت متضادی قرار داده، اما «این طبقه هنوز هم معتقد است که باید از مسیر رفتار‌های مدنی حرکت کند و از رفتار‌های رادیکال دوری کند.»، اما این روند تا کجا ادامه خواهد داشت؟

آزاد ارمکی به این نکته اشاره می‌کند: «این روند تا جایی ادامه دارد که طبقه متوسط تمام انرژی خود را برای رفتار‌های مدنی از دست بدهد. پس از این مرحله است که دیگر این طبقه عاملیت تحولات نخواهد بود بلکه اتفاقات روند را به دست می‌گیرند.» اتفاقاتی که از دید این جامعه‌شناس ممکن است جامعه را به سمت ناکجاآباد‌های عجیب و غریب رهنمون سازد.

وضعیت طبقه متوسط ایران چگونه است؟ برخی از مرگ کامل این طبقه به دلیل محرومیت‌های اقتصادی سخن می‌گویند و گروهی دیگر معتقدند این طبقه سر در گریبان بی‌تفاوتی فرو برده است. شما درباره این طبقه چگونه می‌اندیشید؟

طبقه متوسط در ایران با یک شرایط دوگانه مواجه است؛ بقا، باروری و تحقق آرمان‌های این طبقه برای بسیاری از ایرانیان دارای اهمیت است؛ همان‌طور که از میان رفتن این طبقه برای طیف‌های تندرو صاحب قدرت بدل به یک هدف و آرزو شده است. در ایران یک لایه از طبقه متوسط اقتصادی و یک لایه فرهنگی و اجتماعی است. هرچند در برخی برهه‌ها این دو لایه روی هم قرار می‌گیرند، اما دو لایه فرهنگی و اجتماعی از یک طرف و اقتصادی از سوی دیگر باید از هم متمایز شوند. طبقه متوسط ایران در سال ۱۴۰۲ به لحاظ اقتصادی ضعیف است، اما به لحاظ فرهنگی بسیار قدرتمند شده و حتی به آرزو و نماد برای طبقات دیگر بدل شده است. تحلیلگرانی که از میرایی و ضعف طبقه متوسط صحبت می‌کنند، منظورشان طبقه متوسط به معنای اقتصادی است. در واقع نگاه مارکسیستی به این طبقه دارند. اما من از طبقه متوسطی صحبت می‌کنم که ابعاد فرهنگی و اجتماعی دارد. این بُعد نه تنها در جای خود مهم است بلکه غلبه پیدا کرده و به آرزوی طبقات الیت و محروم جامعه بدل شده است. این واقعیت‌ها از بطن آمار‌های پژوهش‌های اجتماعی ایران استخراج شده است. ۷۰ درصد مردم ایران در پاسخ به این پرسش که از منظر اجتماعی و فرهنگی کدام ارزش‌ها را دنبال می‌کنند، به موضوعاتی، چون تغییرخواهی، نوگرایی، رفاه و منزلت اجتماعی اشاره کرده‌اند. گزاره‌هایی که ذیل ارزش‌های طبقه متوسط قرار می‌گیرند. بنابراین با طبقه متوسطی در ایران روبه‌رو هستیم که نسبتا فراگیر است، قدرت دارد و اتفاقا امکان کنشگری هم دارد.

اما پاسخ ندادید که این طبقه در آوردگاه‌های پیش رو چگونه کنشگری خواهد کرد؟

کنشگری این طبقه امروز در معنادهی به نظام اجتماعی، نقد و بررسی، تامل و دعوت از جامعه برای فهم موقعیت‌ها معنا پیدا می‌کند. به نظرم این یک موقعیت استثنایی برای جامعه ایران است، اگر در گذشته احزاب (به معنای افرادی که درگیر قدرت هستند) این وظیفه را عهده‌دار بودند، امروز طبقه متوسط این بار را به دوش می‌کشد. قلمروی این کنشگری کجاست؟ یک زمانی محل این کنشگری، احزاب، روزنامه‌ها، دانشگاه‌ها و نهاد‌های مدنی و... بود. اما با کنترل نظام سیاسی این قلمرو‌ها محدود شده‌اند، اما در کلِ حیات اجتماعی یعنی فضای مجازی، اجتماعات خانوادگی، فضای عمومی و... این طبقه در حال معناسازی و تامل است. این طبقه وضعیت را تعریف کرده و راه را می‌نمایاند. حرف اصلی این طبقه هم آن است که وضعیت جامعه بغرنج است، مشکلات سیاسی دارد، روابط با دنیا روان نیست، نظام حکمرانی دچار کژکارکردی و... است. این حرف‌ها توسط طبقه متوسط طرح می‌شود و جالب اینجاست که جامعه هم آن را می‌پذیرد و تکرار می‌کند. بنابراین کنشگری این طبقه، بیشتر فرهنگی و اجتماعی و کمتر سیاسی است.

اما انتظاری که از این طبقه می‌رود کنشگری سیاسی است. از این منظر چه رخداد‌هایی شکل می‌گیرد؟

وظیفه تاریخی طبقه متوسط اصلاح روند معیوب سیاسی است. جایی که کل جامعه و لایه‌های درونی طبقه متوسط را به انسجام دعوت می‌کند تا حرکت‌های مدنی به نفع کل جامعه را ساماندهی کنند. طبقه متوسط از یک طرف طبقه برخوردار را به نقش‌آفرینی بیشتر فرا می‌خواند و از سوی دیگر طبقات پایین را هم برای تغییر وضعیت دعوت می‌کند. نگرانی حاکمیت از این نوع کنشگری طبقه متوسط است. این نوع کنشگری می‌تواند در قالب دعوت به حضور در انتخابات برای طرد تندروی‌ها باشد یا مقابله مدنی و میدانی برای حفاظت از دستاورد‌های مدنی و اصلاحی.


بیشتر بخوانید:قالیباف پلمب اماکن از سوی نیروی انتظامی را خلاف قانون اساسی دانست


ارتباط این طبقه با حاکمیت بسیار نوسانی شده است. طبقه متوسط، طبقه‌ای است که بسیاری از تحلیلگران آن را موتور محرکه انقلاب اسلامی سال ۵۷ برآورد می‌کنند. اما پس از تشکیل جمهوری اسلامی (به خصوص در پایان دهه اول) تنازعی میان نظام سیاسی و طبقه متوسط شکل گرفته. به گونه‌ای که برخی تئوریسین‌های جناح راست از ضرورت حذف طبقه متوسط فعلی و تشکیل طبقه متوسط ویژه برای جمهوری اسلامی سخن می‌گویند. این تنازع از کجا ریشه می‌گیرد؟

در سده اخیر، حرکت‌های اجتماعی در ایران بیشتر متعلق به طبقه متوسط است. حتی در انقلاب مشروطه که بیشتر بازاری‌ها و بورژوازی ملی و فئودالیسم درگیر آن بودند، باز هم نقش اصلی را طبقه متوسط ایفا می‌کرد. این وضعیت در سایر تحولات اجتماعی مانند ملی شدن صنعت نفت، انقلاب ۵۷ و تحولات پس از آن در رخداد‌های اعتراضی سال‌های ۷۸، ۸۸، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ نمود داشته است. پس طبقه متوسط عامل تحول‌خواهی است، اما این طبقه، باوری به فروپاشی، تخریب و ویران‌سازی نداشته است. به این دلیل است که سعی کرده نیروی میان‌دار باشد و نقش واسطه‌ای داشته باشد تا جامعه هزینه‌های کمتری بدهد. به این دلیل است که به سمت دولت‌سازی و تشکیل نظام سیاسی گام برداشته تا هم نظام سیاسی را کنترل کند و هم زمینه حرکت‌های مدنی را فراهم سازد. اما در ایدئولوژی نظام سیاسی ایران، مفهومی ذیل عنوان توده‌سازی وجود دارد که با مفهوم دولت- ملت‌سازی متفاوت است. برای توده‌سازی، طبقه متوسط موضعیتی ندارد. جمهوری اسلامی در دوران بعدی به دنبال شکل‌دهی به توده- حاکمیت بوده است. اینجاست که طبقه متوسط احساس می‌کند که کلاه سرش رفته است. بنابرین احساس نارضایتی می‌کند، نقد کرده و اعتراض می‌کند. در واقع ما با پدیده‌ای با عنوان تزاحم و تضاد بین طبقه متوسط و حاکمیت روبه‌رو شده‌ایم تا تضاد بین توده- حاکمیت. در ارزیابی‌های تحلیلی کمتر به این واقعیت‌ها توجه می‌شود.

جریانی از دهه ۷۰ به بعد به دنبال تبدیل جمهوری اسلامی به خلافت اسلامی بوده است. این استحاله (تبدیل دولت- ملت به حکومت-توده) تا چه اندازه زمینه‌ساز این تزاحم و تضاد بوده است؟

وقتی جمهوری اسلامی طبقه (به معنای کلی آن) را پس می‌زند و توده را جایگزین ملت می‌کند، این حرکت آغاز می‌شود. مساله توده نه دموکراسی است، نه توسعه و نه شایسته‌سالاری و... مساله توده، رفع نیاز‌های اساسی است. توده مصرف بیشتر می‌خواهد و ارزش‌های متفاوتی دارد. حاکمیت برای توده دیگر نیازی به جمهوری ندارد و خلافت اسلامی کفایت می‌کند، اما ملت و طبقه متوسط جمهوری را طلب می‌کند. ریشه‌های تضاد و تزاحم را در یک چنین مطالباتی باید جست‌وجو کرد.

در جریان رخداد‌های اعتراضی پس از فوت مهسا امینی که با شما صحبت کردیم، معتقد بودید طبقه متوسط هنوز اعتقاد خود را به رویکرد‌های اصلاحی، دموکراتیک و صندوق‌های رای از دست نداده، بنابراین وارد تنازعات خیابانی نمی‌شود. پس از رخداد‌های اعتراضی اخیر، اما نشانه‌ای از بهبود و اصلاح مشاهده نمی‌شود. قانون جدید انتخابات، قانون حجاب و عفاف، تداوم فیلترینگ و... ادامه دارد. صبر این طبقه تا کجا تداوم دارد؟

طبقه متوسط هنوز هم معتقد است که باید از مسیر رفتار‌های مدنی حرکت کند و از رفتار‌های رادیکال و انقلابی دوری کند. به همین دلیل است که از طبقه پایین جامعه دعوت نمی‌کند که کنشگری تند و تیز داشته باشد. چون می‌داند که ممکن است انقلابی روی دهد. انقلاب هم با فروپاشی تمام‌عیار شکل می‌گیرد. یک دوره طولانی عقبگرد در جامعه شکل می‌گیرد. طبقه متوسط، چون قبلا این مسیر را یک‌بار طی کرده، دیگر به راحتی به آن تن نمی‌دهد. به همین دلیل تلاش می‌کند منفذی برای حضور در انتخابات و رفتار‌های مدنی پیدا کند. این روند تا جایی ادامه دارد که طبقه متوسط تمام انرژی خود را برای رفتار‌های مدنی از دست بدهد. پس از این مرحله است که دیگر این طبقه عاملیت تحولات نخواهد بود بلکه اتفاقات روند را به دست می‌گیرد. طبقه متوسط هم جان و میل خود را برای صحبت کردن از اصلاحات، رفتار‌های مدنی، انتخابات و... از دست می‌دهد. نظام سیاسی تمام تلاش خود را معطوف داشته تا گفتمان اصلاحات را بدنام کند و دچار فروریزی شود. ولی انگار سیاست‌گذاران نمی‌دانند فروریزی گفتمان اصلاحات، آغاز بروز رفتار‌های رادیکال خواهد بود.

با همه این توضیحات، کنشگری طبقه متوسط در انتخابات ۱۴۰۲ و ۱۴۰۴ چگونه خواهد بود؟

به نظرم این طبقه در انتخابات کنشگری فعالی نخواهد داشت. یک نوع ناظر بودن و منتظر بودن را از کنش این طبقه می‌توان متصور بود. این فهم من از رفتار این طبقه است. طبقه متوسط احساس می‌کند دهه‌هاست در حال هزینه دادن و مشارکت کردن است، اما دستاوردی کسب نکرده است.

با این سکوت و سکون، آیا زمینه برای قدرت‌نمایی طیف‌های تندرو بیشتر نمی‌شود؟ به هر حال در غیاب طبقه متوسط رادیکال‌ها سکان امور را به دست می‌گیرند؟

مردم و طبقه متوسط طی دهه‌های اخیر بار‌ها پالس ارسال کرده‌اند که جامعه به وضع خطرناکی رسیده است. به فقر و نابرابری دچار شده، آسیب‌های اجتماعی جولان می‌دهد، انحطاط فرهنگی آغاز شده، جرم و جنایت صعودی شده و...، اما نظام سیاسی توجهی به این هشدار‌ها نمی‌کند. طبقه متوسط می‌گوید با من یا بی من، جامعه در حال انحطاط است، نظام سیاسی ضعیف شده، دموکراسی در حال مرگ است، توسعه نابود شده و... وقتی این هشدار‌ها را داده مانند پزشکی است که همه واقعیت‌ها را برای بیمارش شرح داده، اما بیمار یا خانواده‌اش حاضر به درک موضوع نیست. هر آن ممکن است در نیمه‌شبی زنگ‌های تماس به صدا درآید و از وضعیت بحرانی خبر دهند و...

مردم و طبقه متوسط طی دهه‌های اخیر بار‌ها پالس ارسال کرده‌اند که جامعه به وضع خطرناکی رسیده است.
طبقه متوسط هنوز هم معتقد است که باید از مسیر رفتار‌های مدنی حرکت و از رفتار‌های رادیکال و انقلابی دوری کند.

طبقه متوسط، چون قبلا مسیر انقلاب را یک بار طی کرده، دیگر به راحتی به آن تن نمی‌دهد.

در ایران یک لایه از طبقه متوسط اقتصادی و یک لایه فرهنگی و اجتماعی است.

طبقه متوسط احساس می‌کند دهه‌هاست در حال هزینه دادن و مشارکت کردن است، اما دستاوردی کسب نکرده است.

حتی در انقلاب مشروطه که بیشتر بازاری‌ها و بورژوازی ملی و فئودالیسم درگیر آن بودند، باز هم نقش اصلی را طبقه متوسط ایفا می‌کرد.

طبقه متوسط ایران در سال ۱۴۰۲ به لحاظ اقتصادی ضعیف است، اما به لحاظ فرهنگی بسیار قدرتمند شده و حتی به آرزو و نماد برای طبقات دیگر بدل شده است.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

ایران لیتیوم دارد؛ پیامی استراتژیک به جهان/ گزارش بی‌سابقه وزارت صمت درباره ذخایر کشف شده لیتیوم

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عربستان ۲۰۲۵؛ از میانجی گری میان ایران و آمریکا تا حل بحران اوکراین/ در عربستان انقلاب نخواهد شد، چون جوانان بن سلمان را دوست دارند/ پادشاهی سعودی مانند کره جنوبی مدرنیزه می‌شود

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۴ اسفند ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ حال و هوای مردم تهران در اسفند ۲۳ سال پیش

عکس/ نماز جماعت مسعود پزشکیان به همراه کارگران

عکس/ حضور پزشکیان در شهرک صنعتی قرچک

عکس/ سید حسن خمینی به دیدار مهدی کروبی رفت

عکس/ حمل تابوت رضاخان ۸۰ سال پیش روی توپ جنگی

عکس/ چهره باورنکردنی نصرالله معین در ۲۰ سالگی بدون عینک

عکس/ تیپ و چهرۀ جذاب یانگوم با کت و کیف چرم قرمز میلیون دلاری

عکس/ فرمان اجرای سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۴۰۵ از سوی پزشکیان

عکس/ ساختمان‌های عجیب خیابان سپه در کرمانشاه ۸۳ سال پیش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قالیباف: کالابرگ هر ماه پرداخت خواهد شد

عکس/ آهو خردمند در جوانی و تغییر چهره اش در ۸۲ سالگی

مقصد ثروتمندان برای زندگی ابدی کجاست؟

سقوط پاراگلایدر تفریحی در دریاچه مهارلو شیراز

احتمال بالای خداحافظی زودهنگام با طارمی در اینتر

حمایت علم الهدی از تجمعات مقابل مجلس

آمار پرسپولیس در بازی‌های خانگی این فصل

کانال‌های ایتا برای تجمع غیرقانونی مسدود شد

غایبان قطعی استقلال مقابل ذوب آهن در اصفهان

اسامی محصولات آرایشی غیرمجاز اعلام شد

تهرانی‌ها منتظر هوای گرم

ماجرای قرارداد نجومی محسن تنابنده برای سریال پایتخت چیست؟

قلع و قمع درختان خیابان ولیعصر

خرید جهیزیه در آستانه سال ۱۴۰۴ چقدر هزینه دارد؟

چرا نباید ماهی قرمز بخریم؟

عکس/ سلفی متفاوت فرهاد مجیدی و مادرش در امارات

عکسی نایاب از خنده مستانه مظفرالدین‌شاه قاجار و پادشاه بلژیک ۱۳۰ سال پیش

عکس/ استوری خاص مه لقا باقری برای برادرش

عکس/ مشهد و دورنمای حرم امام رضا (ع) ۵۵ سال پیش از فراز آسمان

عکس/ شهر بسطام و دورنمای مقبره بایزید حدود ۱۳۰ سال پیش

عکس/ نمایی زیبا از پل خواجو اصفهان و زاینده رود پر آب

واکنش وزارت نفت به تحریم پاک نژاد

فیلم/ دیدار پزشکیان با خانواده شهدا در سفر به جنوب شرق تهران

نادر جهانبانی کیست؟/ از فرماندهی نیرو هوایی ایران تا بنیان‌گذاری تیم آکروجت تاج طلایی

فیلم/ لحظه وحشتناک حمله با قمه به کله پزی

فیلم/ بلاگر آشپز ماشینی به اداره پلیس احضار شد

عکس/ رونمایی نیوشا ضیغمی از مجسمه جالب خود

عکس/ زیبایی دروازه برفی تهران ۱۵۰ سال پیش و دوره ناصرالدین شاه

عکس/ تغییر چهره شورانگیز طباطبایی در گذر ۶۰ سال

عکس/ غلامحسین بنان با عینک و استایل خاصش ۶۵ سال پیش

مسیح مهاجری کیست؟/ از مبارزات سیاسی تا نقد به قانون حجاب

عکس/ شورانگیز و بیک ایمانوردی ۵۰ سال پیش کنار هم

قیمت خودرو در سال ۱۴۰۴ به کدام سو پیش می‌رود؟

عکس/ کافه نادری ۷۰ سال پیش قرارگاه عشاق جوان

سامان گلریز کیست؟ / از نخستین مرد آشپز صداوسیما چه می‌دانید؟

عکس/ نمایی دیدنی از مقبره کوروش کبیر در دهه ۵۰

عکس/ استایل ساحلی فرشته حسینی در خارج از کشور

کدام نماد‌های بازار سهام سوددهی داشتند؟

عکس/ نمایی از آرامگاه ابن سینا ۷۰ سال پیش در همدان

عکس/ ایرج قادری و بهمن مفید ۵۰ سال پیش در فیلم رفیق

آیا باید منتظر دلار ۱۱۰ هزار تومانی باشیم؟

فاجعه بزرگ در راه ایران؛ شمارش معکوس برای جیره بندی آب در کشور

عکس/ فرح دیبا ۵۴ سال پیش در دفتر کار اختصاصی‌اش

جزئیات تازه درباره تغییر در نحوه سوخت‌گیری

عکس/ کلاهخود خاص و زیبای بازمانده از ۲۲۰۰ سال پیش و دوره اشکانیان

پیشنهاد جدید مجلس برای میزان افزایش دستمزد کارگران

تصاویر منتشر نشده سید احمد خمینی از جوانی تا میانسالی

محتوای نامه ترامپ به ایران افشا شد

عکس/ پمپ گازوییل اتوبوس‌های دوطبقه تهران حدود ۶۰ سال پیش

اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های شمالی کشور