تاریخ انتشار: ۰۹:۵۶ - ۲۰ مرداد ۱۴۰۲

ادعای تازه نیویورک تایمز و سی ان ان درباره شرایط تازه چهار زندانی دو تابعیتی در ایران

ادعای نیویورک تایمز: توافق ایران و آمریکا بر سر آزادی زندانیان و آزادسازی بخشی از درآمد نفتی / سی ان ان: چهار زندانی دو تابعیتی در ایران از اوین به هتلی منتقل شدند

ادعای تازه نیویورک تایمز و سی ان ان درباره شرایط تازه چهار زندانی دو تابعیتی در ایران

اقتصاد۲۴-  روزنامه نیویورک تایمز مدعی شده مطابق با توافق حاصله میان ایران و آمریکا، پنج زندانی آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار برای اهداف بشردوستانه، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد. مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. نیویورک تایمز به نقل از دو منبع مطلع نوشت که یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده یک «دانشمند» و دیگری یک «تاجر» است.

به گزارش «فراز»، نیویورک‌تایمز می‌گوید این مسئله را چندین منبع مطلع به این روزنامه اعلام کرده‌اند.

به نوشته نیویورک تایمز، در اولین قدم این توافق که پس از ۲ سال «مذاکره پنهانی ایران و آمریکا» حاصل شده است، ایران پنج زندانی ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در هتلی نگه می‌دارد.

مراد طاهباز، سیامک نمازی و عماد شرقی از جمله زندانیان آزاد شده توسط ایران هستند. نام ۲ زندانی آزاد شده دیگر ذکر نشده است. نیویورک تایمز به نقل از دو منبع مطلع نوشت که یکی از ۲ زندانی ناشناس آزاد شده یک «دانشمند» و دیگری یک «تاجر» است.

این روزنامه گزارش داد که سه زندانی نام‌برده و یکی از ۲ زندانی ناشناس در روز پنج‌شنبه از زندان اوین به هتلی در تهران منتقل شده‌اند. آن‌ها قرار است چندین هفته در این هتل بماند تا ایران به آن‌ها اجازه خروج از کشور را بدهد.
چندین منبع مطلع عنوان کردند که زندانی پنجم که یک زن است، پیش‌تر آزاد شده و در حال حاضر در حصر خانگی به سر می‌برد.
مقامات دولت بایدن از اظهارنظر درخصوص جزئیات این توافق سرباز زده‌اند، اما منابع مطلع اعلام کردند که دولت بایدن زمانی که زندانیان آمریکایی اجازه بازگشت به وطن را پیدا کنند، چند تبعه ایرانی که به دلیل دور زدن تحریم‌ها زندانی شده بودند را آزاد خواهد کرد.

منابع همچنین اعلام کردند که دولت بایدن ۶ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده از فروش نفت ایران در کره جنوبی را آزاد کرده و آن را به حسابی در قطر منتقل خواهد کرد.
به ادعای این منابع، دولت قطر اموال ایران را کنترل خواهد کرد و تنها به ایران اجازه خواهد داد تا برای خرید کالا‌های بشردوستانه از آن استفاده کند.
۲ منبع مطلع ادعا کرده‌اند این توافق در ماه مارس تقریبا کامل شده بود، اما مذاکرات در این‌باره به دلیل دستگیری یکی از دو تبعه ناشناس آمریکایی توسط ایران متوقف شد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا به نقل از مشاور حقوقی یکی از زندانیان دو تابعیتی در ایران اعلام کرد که چهار زندانی دو تابعیتی از زندان اوین به حبس خانگی در هتلی منتقل شده‌اند.
شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی اعلام کرد: با توجه به اظهارات یک وکیل، چهار آمریکایی که به صورت غیر قانونی در ایران بازداشت شده بودند اکنون از زندان اوین آزاد شده و در حصر خانگی قرار گرفته اند. این یک نشانه امیدوار کننده از آزادی آن‌ها پس از سال‌ها حبس است.

کریستین امانپور مجری مشهور شبکه سی ان ان آمریکا به نقل از جرد گنسر، مشاور حقوقی سیامک نمازی گفت: «انتقال گروگان‌های آمریکایی از زندان اوین توسط ایران به حبس خانگی تحول مهمی است. اگرچه من امیدوارم که این اولین قدم برای آزادی نهایی آن‌ها باشد، این در بهترین حالت آغاز پایان است و نه بیشتر.»


بیشتر بخوانید: اتکا به بلوک شرق و برهم زدن توازن در سیاست خارجی؛ ۱۰ دلیل شکست مذاکرات دولت سیزدهم


بر اساس این گزارش، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی - آمریکایی شامل سیامک نمازی، عماد شرقی، مراد طاهباز، و چهارمین فرد که نامش مشخص نیست، از زندان اوین تهران منتقل شدند و پیش‌بینی می‌شود که در هتلی تحت مراقبت مقامات ایرانی نگهداری شوند. دولت بایدن در حال مذاکره برای آزادی آن‌ها از ایران است.

سی ان ان اعلام کرد گنسر که در اظهار نظر محتاط است، افزود: " هیچ تضمینی در مورد آنچه از این به بعد اتفاق می‌افتد وجود ندارد. "
این در حالی است که متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۷ مرداد ماه با بیان اینکه دولت بایدن در تلاش برای آزادی آمریکایی‌ها بازداشت شده در ایران است، در واکنش به بازداشت پنجمین زندانی دو تابعیتی اعلام کرد که درباره جزئیات موضوع زندانیان آمریکایی اظهار نظر نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در خصوص زندانیان دو تابعیتی آمریکایی در ایران و انتشار خبری مبنی بر بازداشت یک زن بعنوان پنجمین بازداشتی و توقف اجرای تبادل زندانیان میان تهران – واشنگتن به این دلیل گفت: «من آن گزارش را دیدم، اما قصد ندارم درباره جزئیات اظهارنظر کنم. ما تلاش می‌کنیم تا آمریکایی‌هایی را که در ایران بازداشت هستند، آزاد کنیم.»

میلر افزود: «در چند هفته گذشته گزارش‌های زیادی در این مورد منتشر شده، اما در این زمان که اولویت اصلی ما آزادی آن‌ها و خروج امن از ایران است، ترجیح می‌دهم اظهارنظری نکنم و بدیهی است که این موضوع بسیار حساسی است.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این گفته بود که در حال حاضر، چهار ایرانی- آمریکایی در ایران زندانی هستند و ایالات متحده همچنان برای آزادی آن‌ها تلاش می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفته است: تبادل زندانیان یک موضوع انسانی است و ما در این خصوص گفتگو‌های غیرمستقیمی را از سال گذشته با طرف آمریکایی داشتیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران ۱۵ مرداد ماه در جمع خبرنگاران در خصوص سفر آقای باقری به مسقط و مذاکرات غیر مستقیم با آمریکا برای تبادل زندانی گفت: ما موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات با توجه به اهمیتشان به طور مستمر نیازمند مشورت، گفتگو و تبادل نظر هستند. در همین چهارچوب سفر‌های متقابل میان تهران و مسقط در سطوح مختلف انجام می‌شود. سفر آقای باقری هم در همان چهارچوب پویایی دیپلماتیک و با تمرکز بر مسائل مهم دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی میان دو کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: ما موضوع تبادل زندانی را به عنوان یک مسئله انسانی مورد توجه داریم و گفتگوی با واسطه با طرف آمریکایی برای ایجاد یک راه حل به منظور تبادل زندانیان ادامه دارد. این موضوع جزء موضوعات جاری و در حال پیگیری میان دو طرف است و در این زمینه دولت عمان هم نقش آفرینی خاص خود را دارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام مواد مغذی برای ارتقای عملکرد تیروئید ضروری هستند؟

گم شدن اصلی‌ترین بحران‌های ایران در میان وعده‌های ناممکن پوششی‌ترین کاندیدا‌ها/ مهاجران افغان، آب، خشکسالی، زنان و ... دیگر هیچ!

جبران فقر آهن با این ۵ ماده غذایی

نیکزاد: مردم به شایعات انصراف قالیباف توجه نکنند

جنجال تازه داماد حسن روحانی خبرساز شد

اطلاعیه ستاد انتخابات؛ ساعت شروع اخذ رای اعلام شد

فیلم/چند نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری هستند؟

ستاره پرسپولیس پیشنهاد ۵۰ میلیاردی را رد کرد!

عکس/قیمت آپارتمان‌های شرق تهران

بمب بزرگ پرسپولیس؛ ستاره سوریه‌ای در راه ایران!

عکسی بسیار قدیمی از کریم شیره‌ای/ او که بود؟

بازار لپ تاپ به دست قاچاقچیان می‌افتد

زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی: به گمان «شریعتمداری»، یگانه شدن کاندیدا‌های جناح‌شان معجزه می‌کند

عکس / اقدام رسمی استقلال برای بازگشت مهدی قایدی

عکسی از شال و عمامه شهید رئیسی در مراسم چهلم شهدای خدمت

اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ؛ آن‌چه باید بدانیم

عکسی از همسر و دختران شهید ابراهیم رئیسی

عکس/فرزند رهبر انقلاب در مراسم اربعین رئیسی

تصویری از علم الهدی در مراسم چهلم ابراهیم رئیسی

اولین عکس از قاضی‌زاده بعد از انصراف از انتخابات

عکس پُربازدید از پزشکیان در مراسم چهلم رئیسی

قاضی‌زاده سخنان سخنگوی خود را رد کرد

واکنش کرباسچی به انصراف کاندیداهای پوششی

سقف قیمت بلیت پرواز‌های داخلی اعلام شد

برنامه بازی‌های ایران در مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶

عکس/ حمایت رسمی قاضی‌زاده از جلیلی

عکس/درخواست کاندیدای «پوششی» از قالیباف و جلیلی: اجماع کنید

تصویری از داماد حداد عادل در مراسم چهلم وزیر خارجه شهید

مقام آمریکایی: ایران به‌دنبال سلاح هسته‌ای نیست

اولویت‌های اقتصادی روی میز دولت چهاردهم چیست؟

هر آنچه از کاخ نیاوران باید دانست

مهم‌ترین ویژگی خودرو‌های انژکتوری که باید بدانید

معرفی تانک کرار، رقیب ایرانی تانک آمریکایی آبرامز

بزرگترین بازار مصرف اسباب بازی کدام کشورها هستند؟

جنایتی که مرد خیاط با قیچی مرتکب شد

ب ام و ۵۰۷ زیباترین خودرو تاریخ این کمپانی است؟ +عکس

کمترین و بیشترین بازدهی نماد‌های بورس در هفته اول تیر ۱۴۰۳

آماری تکان دهنده از خط فقر در ایران

اعلام تاریخ بازی‌های ایران در مقدماتی جام جهانی

عکس/حضور جذاب بازیگران معروف در کنسرت رضا گلزار

پای زنان هم به جوکر باز شد

علیرضا بیرانوند کجاست؟

عکس قدیمی از کامبیز دیرباز برای دهه شصتی‌ها

دانشجویان و اساتید از رئیس‌جمهوری جدید چه می‌خواهند؟

جنگ کریدور‌ها و طرح خاورمیانه‌ای بایدن؛ تلاش تازه ایران و ترکیه برای کریدور جایگزین در قفقاز

فیلم / بله، یک رئیس جمهور شجاع می‌تواند بایستد

جزییات نرخ جدید بلیت هواپیما برای پرواز‌های داخلی

فیلم/تقسیم نقش‌های سینمایی در پارتی‌های شبانه!

چراغ سبز امیر عابدزاده به پرسپولیس+ عکس

ساخت فیلم فرح دیبا در هالیوود