تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲
پشت‌پرده ارتباط یک برند ایرانی با آهنگ دافی

آهنگ دافی چطوری جنجالی شد؟

آهنگ دافی اولین حاشیه هدلینگ سیلانه سبز نیست. این شرکت در سال‌های گذشته به‌خاطر مدل معرفی و عرضه محصولات خود توسط بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت.

آهنگ دافی چطوری جنجالی شد؟

اقتصاد۲۴- موزیک پرحاشیه‌ای که با عنوان آهنگ دافی، در دو ماه گذشته سرزبان‌ها افتاده، کمپین تبلیغاتی یک برند ایرانی تولیدکننده محصولات بهداشتی آرایشی از کار درآمد.

همزمان با شدت گرفتن انتقاد‌ها نسبت به محتوا و ترانه آهنگ دافی، مدیرمارکتینگ این برند با رسانه‌ای که به‌شکل انحصاری روی اخبار حوزه بازاریابی و فروش تمرکز دارد گفتگو کرده و گفته به‌منظور بهره‌برداری از کمپین تبلیغاتی مرتبط با این مسئله، دست‌کم یک میلیارد تومان بودجه صرف ساخت آهنگ دافی کرده‌اند. وقتی کار به جا‌های باریک کشید و صدای اعتراضات به محتوای ترانه بلند شد، ویدئو کامل مصاحبه از روی سایت پاک شد، ولی هنوز می‌توان تکه‌هایی از آن را در فضای مجازی از جمله خبرگزاری فارس تماشا کرد.

آهنگ دافی چطوری جنجالی شد؟

آهنگ دافی در نگاه نخست یک موزیک داغ و تازه‌گل کرده است که به‌نظر می‌رسد محتوایی ساختارشکنانه دارد، اما اگر همه ابعاد موضوع را بررسی کنید، متوجه می‌شویم پشت‌پرده ماجرا اتفاقات مهم‌تری جریان دارد. متن آهنگ دافی، مانند موزیک ویدئو‌های ساسان حیدری مملو از کلمات و عبارت‌هایی است که حساسیت جامعه ایرانی را برمی‌انگیزد و با عرف و آموزه‌های اخلاقی دچار چالش می‌شود.

آهنگ سورپرایز مخاطب خود را گروه نوجوانان و جوانان تعیین می‌کند و آن‌ها را با عناوینی مثل «دافی» و «داشی» خطاب قرار می‌دهد و ظاهرا به‌مناسبت و در گرامیداشت سالروز تولد ساخته شده است. عناصری مثل کیک، برف شادی، شمع، کادو و فشفشه را هم در متن ترانه گنجانده‌اند و حتی تلاش کرده‌اند بگویند صاحب تولد و رفقای حاضر در مهمانی، سن ۱۸ سالگی را رد کرده‌اند و حالا یک آدم عاقل و بالغ بزرگسال به‌حساب می‌آیند، اما در نهایت آهنگ دافی به‌خاطر وجود کلمات، تشبیهات و عبارت‌هایی خارج از عرف مسئله‌ساز شده است.


بیشتر بخوانید:پسر گوگوش با این عکس همه را غافلگیر کرد!


آهنگ دافی از طرف منتقدان مورد سرزنش و شماتت قرار گرفته، چون از دید آن‌ها مخاطب عمدتا جوان و نوجوان خود را به مصرف نوشیدنی‌های الکلی و ماده مخدر گل تشویق می‌کند. مشخص است که موقع نوشتن متن ترانه، از یک‌سری عبارت‌ها فاکتور گرفته‌اند و آن‌ها را با کلمات مناسب‌تری جایگزین کرده‌اند. احتمالا باور نمی‌کنید، ولی تمام این بی‌پروایی‌ها را به جان خریده‌اید تا آن وسط چند بار کلمه دافی تکرار شود و به محصولات تولید شده از برند دافی که در میکاپ و پاک‌کردن آرایش کاربرد دارند اشاره کنند. هرچند تولید‌کننده معروف لوازم بهداشتی حاضر نشده پای کار بایستد و نهایتا حاضر می‌شود جزییات ارتباط خود با آهنگ دافی را به‌شکل غیررسمی منتشر کند. وقتی هم انتقادات شدت گرفت، مصاحبه شخصی که به‌عنوان یکی از مدیران مجموعه معرفی شده از دسترس خارج می‌شود.

آهنگ دافی چطوری جنجالی شد؟

آهنگ دافی توسط چه کسانی ساخته شده؟

شرکت سیلانه سبز یک هلندینگ فعال در زمینه تولید محصولات لوازم آرایشی و بهداشتی ایرانی است. خودشان را اینطوری توصیف می‌کنند: چشم‌انداز سیلانه سبز تبدیل شدن به شرکتی معتبر با اتکا بر نوآوری و رضایت مشتریان در سطح بین‌المللی و همچنین رهبر شدن در صنعت آرایشی و بهداشتی در جهان با تکیه بر محصولاتی است که اگر نباشند زندگی سخت خواهد شد. جمله‌بندی‌شان خوب نیست، اما تقریبا می‌توان متوجه منظورشان شد. محصولات کامان و دافی به‌طور همزمان توسط همین هدلینگ سیلانه سبز تولید می‌شوند.سیلانه سبز غیر از محصولات دافی و کامان، برند‌های میسویک، زنون، نینو، آمبرلا، کاپوتی و کدکس را هم در اختیار دارد.

آهنگ دافی اولین حاشیه هدلینگ سیلانه سبز نیست. این شرکت در سال‌های گذشته به‌خاطر مدل معرفی و عرضه محصولات خود توسط بخشی از کاربران شبکه‌های اجتماعی مورد انتقاد قرار گرفت. البته در آن زمان مانند امروز مشخص نبود که برند‌های کامان، آمبرلا، دافی و میسیوک توسط سیلانه سبز در اشتهارد تولید می‌شود و نشان‌های تجاری کودکس و کاپوت هم به این مجموعه تعلق دارد.
پشت‌پرده ارتباط یک برند ایرانی با آهنگ دافیبسیاری از مخاطبان آهنگ دافی، حتی متوجه اشارات به‌ظاهرزیرکانه موجود در متن ترانه نشده‌اند

محصولات برند کامان به‌خاطر استفاده از پرچم و نشان سوییس، خیلی وقت پیش به سیبل انتقاد‌ها تبدیل شد. منتقدان می‌گفتند طراحی بسته‌بندی به‌شکلی است که خریداران را به اشتباه می‌اندازد و باعث می‌شود بعضی‌ها فکر کنند با محصولی خارجی طرف هستند در حالی که برند کامان کاملا ایرانی است. نگاهی به نوشته‌ها و برچسب اطلاعات موجود روی محصولات کامان نشان می‌داد این انتقاد پربیراه نبوده و می‌تواند خواسته و ناخواسته مردم را به اشتباه بیندازد. مدتی بعد پرچم و نشان کشور سوییس و کلمه ژنو، روی بسته‌بندی محصولات کامان بی‌سروصدا تغییر کرد.

حاشیه بعدی افشا شدن اشتراکات نشان‌های تجاری مورد استفاده شرکت سیلانه سبز بود. ا این کار در دنیا مرسوم است و حتی می‌توان به خودرو‌های تویوتا و لکسوس اشاره کرد که از یک برند مادر بیرون می‌آیند و به‌نوعی با هم مرتبط هستند، اما در مواقعی که تولیدکننده محصولشان را با برند‌های متفاوت، به‌شکل غیرعلنی روانه بازار می‌کنند شائبه‌هایی درباره تلاش برای بازارسازی و بهره‌بردن غیراخلاقی از فضای رقابت ساختگی به وجود می‌آید. شرکت سیلانه سبز هنوز درباره این مسئله و دلیل سیاستی که در پیش‌گرفته، به‌طور رسمی اظهارنظری نداشته است.

آهنگ دافی چرا نهایتا شکست خورد؟

آهنگ دافی با وجود انتقاد‌ها و نگرانی‌های مطرح شده بابت استفاده از کلمات و تکه‌کلام‌های نامناسب، به‌عنوان یک قطعه موسیقی مورد توجه قشر نوجوان و جوان قرار گرفته است. اگر ماجرا از فقط این قضیه نگاه کنیم، ریتم شاد و ملودی جوان‌پسند محبوبیت آهنگ دافی را رقم می‌زند اما...

آهنگ دافی برای برندی تجاری که تلاش کرده نامش با کمک ابزار و شیوه‌ای غیرمرسوم روی زبان‌ها بیندازد چقدر آورده داشته است و آیا می‌توان کمپین تبلیغاتی پرریسک و هزینه گزاف پرداخت شده برای آن را موفق دانست؟

سپهر علیخانی، مدیر بازاریابی برند دافی (زیرمجموعه هلدینگ سیلانه سبز) در همان گفتگوی از دسترس خارج شده گفته برای کمپین تبلیغاتی آهنگ دافی، حداقل یک میلیارد تومان هزینه کرده‌اند. همچنین در ادامه ویدئویی برای مرتبط کردن آهنگ دافی و محصولات دافی با استفاده بیلبورد‌های تبلیغاتی سطح به نمایش درآمد که مشخص شد آن هم ساختگی است.

آهنگ دافی تا اینجای کار برای هلدینگ سیلانه سبز چه از نظر اقتصادی و چه از نظر وجهه عمومی پرهزینه بوده. حتی شاید باعث شود مقامات قضایی به ماجرا ورود کنند و برخورد‌هایی هم صورت بگیرد. مدیر بازاریابی برند دافی خیلی صادقانه گفته با وجود تمام ریسک‌ها و جسارتی که در ساخت و استفاده از آهنگ دافی به خرج داده‌اند، در بخش فروش به نتایج ملومس امیدوارکننده‌ای دست پیدا نکرده‌اند.

آهنگ دافی تقریبا اوایل تیرماه منتشر شد. بررسی‌های فرارو نشان می‌دهد از آن زمان تا حالا این آهنگ دست به‌دست چرخیده و به‌خاطر ریتم به‌ظاهر شاد و مفرح خود بار‌ها و بار‌ها پشت‌سر هم پلی شده، اما میزان کنجکاوی‌های اینترنتی صورت گرفته توسط کاربران موتورجستجوی گوگل برای خود آهنگ و خواننده آن یعنی تاک داون، به‌شکل چشمگیری افزایش پیدا کرده، اما برخلاف آنچه مدیران شرکت سیلانه سبز توقع داشته‌اند، خود برند دافی، کامان و سیلانه سبز نتوانسته‌اند بهره آنچنانی ببرند و بسیاری از مخاطبان آهنگ دافی، حتی متوجه اشارات به‌ظاهر زیرکانه موجود در متن ترانه نشده‌اند.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران