تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

سیاست عجیب دولت؛ اصرار بر پرواز چارتری با وجود کمبود هواپیما در کشور/ یک بام و دو هوای دولت در تأمین بلیت هواپیما

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران معتقد است؛ در شرایط کنونی که کشور با کمبود هواپیما روبه‌روست، چارتری باعث کمیاب شدن بلیت هواپیما، چند نرخی شدن قیمت‌ها و در نهایت افزایش نابه‌سامانی‌ها می‌شود.

اصرار دولت بر پرواز چارتری

اقتصاد ۲۴ - صنعت هوایی کشور، امروز درگیر چالش‌ها و تنش‌های مختلفی است و هر چند مدت یکبار خبری غافلگیرکننده از این بخش به گوش می‌رسد. کمبود هواپیما، خبری همیشگی است، اما کمیاب شدن و افزایش نرخ بلیت‌ها، انحصار فروش بلیت به برخی از آژانس‌ها و ایرلاین‌ها، برخورد‌های گاه صوری با برخی متخلفان در این حوزه، همگی از جمله اتفاقات نگران‌کننده برای مردم به عنوان متقاضیان اصلی دریافت خدمات هوایی هستند.

برخی از فعالان صنعت هواپیمایی بر این باورند سیاست‌های دولت مهم‌ترین عامل ایجاد رانت و تنش در بحث فروش بلیت و افزایش قیمت آن‌هاست.

به عقیده آن‌ها دولت همان‌طور که برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین، اتوبوس از کشور‌های همسایه اجاره کرده، در این مدت می‌توانست هواپیما اجاره کند و به چالش کمبود هواپیما و افزایش نرخ بلیت پایان دهد.

آن‌ها معتقدند کلید باز شدن قفل‌های بهبود صنعت هوایی کشور و پایان یافتن سردرگمی‌های مسافران، دست دولت است.

انحصارگری در فروش بلیت هواپیما

رحمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران، در رابطه با مسئله تامین هواپیما از کشور‌های همسایه به اقتصاد ۲۴ گفت: یکی از سیاست‌های دولت برای پاسخگویی به نیاز حمل‌ونقلی زائران اربعین، اجاره کردن ۱۶۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور‌های ترکیه و پاکستان بود. پس از اعلام این خبر پرسشی مهم در اذهان افراد ایجاد شد؛ آنکه آیا دولت می‌تواند از این راهکار برای پاسخگویی به نیاز هواپیمایی کشور استفاده کند یا خیر.

وی افزود: به نظر من، پاسخ مثبت است و دولت می‌تواند هواپیما‌های با کیفیت مورد نیاز خود را از کشور‌های همسایه که ظرفیت لازم را در این زمینه دارند، اجاره کند. نه‌تنها در این مسئله، بلکه در مباحث مختلف، راهکار‌های متعددی برای کاهش التهابات صنعت هواپیمایی کشور وجود دارد که دولت نسبت به آن‌ها بی‌توجه است.

اصرار دولت بر پرواز چارتری

وی ادامه داد: یکی از مشکلات اصلی، ایجاد التهاب در بازار بلیت‌های هواپیمایی از سوی دولت در زمان‌های خاص است. به عنوان مثال دولت برای بلیت‌ها چه زمینی و چه هوایی به عراق در زمان اربعین، سازوکار محدودیت‌آفرینی را برقرار کرد و این کار با اعتراض بسیاری از فعالان آژانس‌های هواپیمایی و همچنین مردم همراه بود. بلیت‌های به مقصد عراق در زمان اربعین، تنها از طریق تعداد محدودی سایت و ایرلاین‌های انتخاب شده، به فروش گذاشته شده است. به بیانی دیگر، دولت خرید و فروش بلیت اربعین را انحصاری کرده و با این کار، التهاب بازار و درگیری مردم بیشتر شد.

بلاتکلیفی چارتری‌ها

رفیعی در ادامه صحبت‌های خود، به کشمکش‌های موجود بر سر پرواز‌های چارتری اشاره کرد و گفت: بحث وجود یا عدم وجود پرواز چارتری، چند سال است که تبدیل به یک معضل شده و سیاست‌گذاری‌های اشتباهی در این‌باره اجرا می‌شود. من شخصا یکی از مخالفان وجود پرواز چارتری هستم. هر زمان که تعداد پرواز‌های زیاد هواپیما مازاد بر نیاز داشتیم، در آن زمان می‌توانیم بلیت چارتری بفروشیم. اما در شرایط کنونی که کشور با کمبود هواپیما روبه‌روست، چارتری باعث کمیاب شدن بلیت هواپیما، چند نرخی شدن قیمت‌ها و در نهایت افزایش نابه‌سامانی‌ها می‌شود.


بیشتر بخوانید: تکلیف بلیت هایی که مسافران بعد از لغو مجوز ایرلاین‌ها خریدند چه می شود؟


رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با اشاره به اینکه با رویکرد جدید دولت درباره لغو پروازهای چارتری مخالف است، گفت: دولت اعلام کرده زین‌پس باید جلوی پرواز‌های چارتری گرفته شود. این در حالیست که بسیاری از بلیت‌ها به صورت چارتری از سوی ایرلاین به شرکت‌ها فروخته شده و این بلیت‌ها متعلق به ایرلاین دیگر نیست که دولت بتواند درباره آن تصمیم‌گیری کند. استراتژ‌ی‌های دولت، عطف به ما سبق نمی‌شود و این یک چالش مهم برای آژانس‌های هواپیمایی است، چراکه حقوق آن‌ها و در ادامه حقوق مردم توسط این نوع سیاست‌گذاری‌ها پایمال می‌شود.

دوگانگی رویکرد‌های دولت در قبال ایرلاین ها

رفیعی در ادامه صحبت‌های خود به جریمه شدن برخی شرکت‌ها و ایرلاین‌ها به دلیل تخلف اشاره کرد و گفت: دولت در چند مدت اخیر تلاش زیادی کرده تا نشان دهد قصد ممانعت از تخلفات در حوزه گران‌فروشی بلیت هواپیما را دارد، اما در واقعیت، شاهد خلاف این رویکرد از سوی دولت هستیم. به عنوان مثال حدود یک ماه پیش، سازمان هواپیمایی یک شرکت و یک سایت فعال در حوزه فروش بلیت را به دلیل تخلفات پی‌درپی تعلیق کرد، اما پس از مدت کوتاهی این تعلیق را برداشت و آن سایت را به عنوان یکی از برگزیدگان فروش بلیت‌های اربعین معرفی کرد. این سیاست دوگانه دولت، توجیه‌ناپذیر است.

ضعف تنظیم‌گری دولت در اقتصاد

به گزارش اقتصاد ۲۴ دولت به عنوان مهم‌ترین رگولاتور و تنظیم‌گر در بخش‌های مختلف اقتصادی، وظیفه دارد تا اجزا را به‌گونه‌ای در کنار هم قرار دهد تا هم فعالان صنفی و هم مصرف‌کننده(مردم ) در جایگاه مهم‌ترین بخش یک فعالیت اقتصادی، با کمترین چالش و تنش مواجه باشند؛ اما به نظر می‌رسد دولت هنوز سیاست راهگشا و باثبات برای صنعت هواپیمایی و خروج کشور از این چاله‌های هوایی، ندارد.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

مهدی ترابی به پرسپولیس بازگشت؟

اعلام قیمت گوشت مرغ سه‌شنبه ۶ آذر +جدول

استقلال اشک لئوناردو پادوانی را درآورد

فیلم/ گلایه قالیباف از وزیر نیرو

پیشنهاد لیگ برتری برای ستاره پرسپولیس

رابعه اسکویی: اگر نمی‌آمدم جنازه‌ام به ایران می‌رسید

اسرائیل و حزب‌الله در آستانه توافق آتش‌بس

قیمت مسکن و هزینه اجاره‌نشینی در گران‌ترین منطقه تهران

عکس/ علائم پنهان یک سرطان در آقایان

فیلم/ دلیل بازگشت تتلو به ایران از زبان حسین تهی

مجلس موافق واردات خودرو‌های لوکس

رشد ۳۴ درصدی قیمت مسکن در منطقه ۲۲ تهران طی فقط دو ماه

قیمت گوسفند و گوساله تغییر کرد

سطح گردش معاملات بورسی چنگی به دل نمی‌زند

عکس/ تغییر عجیب چهره همسر اول جومونگ در ۴۳ سالگی

ماجرای برخورد مرگبار قطار با نوجوان قائمشهری چه بود؟

با بودجه ۱.۵ تا ۵ میلیارد تومان کجای تهران خانه بخریم؟ + جدول قیمت‌ها

واژگونی سرویس مدرسه و سرنوشت ۱۳ دانش‌آموز در کردستان

ادعای عجیب عضو جبهه پایداری درباره عریان شدن زنان

فیلم/ وضعیت خودرو‌های کوروش کمپانی با ارزش چند ده میلیاردی

فیلم/ ادعای عجیب سخنگوی دولت درباره کلینیک ترک بی حجابی

عکس/ سفر شمسایی، دبیر و عزیزی به بیروت

طعنه سنگین یک روزنامه اصولگرا به سعید جلیلی

متهم ردیف اول بنگاه‌داری بانک‌ها کیست؟

عکس/ استایل شیک الناز شاکردوست در جشن حافظ

عکس/ پوشش خاص بسیجیان در دیدار با رهبری

سقوط دستمزد دلاری کارگران ایرانی از ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۳/ دستمزد کارگر عربستانی ۱۰ برابر و کارگران اماراتی و ترکیه‌ای، ۴ برابر دستمزد کارگر ایرانی +جدول

عکس/ قیمت فیش حج در ۵۰ سال پیش

فیلم/ توضیحات مهم سخنگو دولت درباره مذاکرات ژنو

انتظارات منفی بازار دلار کاهش پیدا کرد؟

اینفوگرافی/ ترافیک تهران بیشتر از نیویورک

فیلم/ تذکر قالیباف به بی‌نظمی نمایندگان

توییت سخنگوی دولت درباره خشونت علیه زنان

ماجرای عجیب عکس پرسنلی شناسنامه امیر تتلو

فیلم/ ۶۰ درصد ایرانیان تمایل به مهاجرت دارند

فیلم/ چمران: فاکتور پوستر‌های زاکانی را دیدم ولی رسمی نبود

معادن در ایران؛ بهشت کارفرمایان، جهنم اهالی و کارگران / بازخوانی پرونده حوادث کارگری در ایران

معنای بازگشت ترامپ برای ایران، روسیه و چین

شرط عربستان برای تعامل با آمریکای ترامپ

تاثیر اصلاح ساختار صندوق بازنشستگی بر معیشت بازنشستگان

انتقاد تند روزنامه اصلاح طلب از عارف

ابهام در سخنان علی لاریجانی؛ زمان مذاکرات رسیده است؟

هیهات تخلفات بودجه ‏ای دولت سیزدهم؛ کسری بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به رقم یک‏ هزار هزار میلیارد تومان رسید

آیین‌نامه جدید واردات خودرو برقی با تاریخ مصرف چهارماهه

نظر متفاوت دو عضو جبهه پایداری درباره کلینیک ترک بی حجابی

جزئیات دستور همتی به رئیس‌کل جدید گمرک

روشنایی به شرط مازوت سوزی

۹ ماه سرنوشت‌ساز برای تهران، ایران و اروپا در مسیر دوگانه توافق یا فعال شدن مکانیسم ماشه!

تعیین زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت سال ۱۴۰۱

قیمت دلار در انتظار اخبار آتش‌بس و توافق