تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۲
جای خالی یوز‌های ایرانی

وضعیت برنامه‌های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران به کجا رسید؟

مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی گفت: امسال تنها یک زادآوری ثبت کردیم که آن هم در بهار توسط «خورشید» رخ داد و چهار توله‌اش به دنیا آمدند. تعداد ماده‌ها تغییر نکرده و مورد جدیدی ثبت نکردیم.

وضعیت برنامه‌های حفاظت از یوزپلنگ آسیایی در ایران به کجا رسید؟

اقتصاد۲۴- وضعیت یوزپلنگ آسیایی در ایران سال‌هاست به مرحله بحرانی رسیده، اقدامات حفاظتی زیادی انجام شده، ولی کافی نبود. یوزپلنگ حالا در آستانه انقراض است و همین تعداد اندک باقیمانده هم در جاده‌ها به راحتی تلف می‌شود. جاده عباس‌آباد- میامی مسیر مرگ این یوزهاست و با توجه به آمار بالای تلفات آن، کم‌کم فعالیت‌هایی برای فنس‌کشی آن از طرف گروه‌های غیردولتی آغاز شده است.

یکی از گروه‌های فعال در زمینه حفاظت از یوز چند روز پیش خبر داد که در ایران حداقل ۲۵ یوز بر اثر تصادف در جاده جان‌شان را از دست داده‌اند. از این تعداد تنها ١٣ یوزپلنگ در محور میامی-سبزوار و بین سال‌های ١٣٨٩ تا ١٤٠٢ بر اثر تصادف از بین رفته‌اند و با توجه به اینکه جمعیت این‌گونه کمتر از ٤٠ فرد برآورد می‌شود، این حجم از تلفات بر اثر تصادفات جاده‌ای اثر غیرقابل جبرانی بر بقای یوز آسیایی دارد.

یکی از مهم‌ترین مصوبات برای ایمن‌سازی این جاده، کاهش سرعت خودرو‌ها در این مسیر بود که با وجود تصویب در کمیسیون راه‌های کشور هنوز اجرایی نشده است و سرعت اجرایی شدن مصوبه، نصب دوربین سرعت‌سنج و نورپردازی جاده به اذعان سازمان محیط زیست با وضعیت بحرانی حفاظت یوز همخوانی ندارد.

یک ماه پیش علی سلاجقه، رییس سازمان محیط زیست خبر داد که انتقال ۲۰میلیارد تومان اعتبار از وزارت راه و شهرسازی به سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای حصارکشی در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان مصوب شده و قرار است نصب دوربین‌های کنترل سرعت هم طی یک تا دو ماه آینده در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان تکمیل شود.

از طرف دیگر روشنایی جاده در ۱۰ کیلومتری محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان انجام شد، به تصویب رسیده و باید در این مسیر کار نصب سرعت‌گیر، خط‌کشی عمودی و عرضی و ساماندهی زیرگذر از دیگر برنامه‌ها در محدوده قلمرو یوزپلنگ آسیایی در جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان سمنان هم انجام شود، ولی معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید سرعت انجام مصوبات ایمن‌سازی جاده مطلوب نیست.

پراکندگی یوز‌ها در ایران، به دست آوردن تعداد دقیق آن‌ها را دشوار کرده و هنوز برنامه تکثیر در اسارت هم به نتیجه‌ای نرسیده است. طرحی که از سال ۹۷ به صورت رسمی آغاز شد، اما مسکوت مانده و فعلا خبری از آن نیست و البته منتقدان کمی هم ندارد. «عطیه تک تهرانی» مدیر بخش پژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی درباره آخرین وضعیت طرح تکثیر در اسارت توضیح داده است.

**بعد ازآخرین پایش تعداد یوزپلنگ‌ها که سال ۱۴۰۱ منتشر شد، آمار جدیدی به تعداد یوز‌های ماده و توله اضافه شده است؟

امسال تنها یک زادآوری ثبت کردیم که آن هم در بهار توسط «خورشید» رخ داد و چهار توله‌اش به دنیا آمدند. تعداد ماده‌ها تغییر نکرده و مورد جدیدی ثبت نکردیم. یکی از یوز‌های ماده هم به نام ماجراد فروردین امسال کشته شد؛ یعنی از هفت ماده یوز که سال گذشته آمارشان به ثبت رسید، یکی کم شده احتمالا حداقل شش یوز ماده داریم.


بیشتر بخوانید:چرا تعارض بین جوامع محلی و حیات‌وحش را پایانی نیست؟


چهارتوله هم امسال اضافه شدند، اما از تعداد توله‌های به ثبت رسیده سال قبل هم کم شده‌اند و نمی‌دانیم که از موارد ثبت شده سال قبل کدام زنده‌اند، فقط می‌دانیم که یکی از توله‌های هلیا در جاده کشته شده، اما نمی‌دانیم تلما توانسته توله‌ها را بزرگ کند یا خیر؟ تا عکس جدیدی از آن‌ها نگیریم، نمی‌توانیم آمار دقیقی از توله‌ها ارایه کنیم. فقط می‌توانیم بگوییم از آمار پارسال یک توله و یک ماده کم شده و به آمار امسال چهار توله اضافه شده. به خاطر همین همیشه در پایان سال گزارش می‌دهیم که بتوانیم آمار یک‌سال را جمع‌بندی کنیم.

**وضعیت پروژه تکثیر در اسارت به کجا رسید؟

هیچ کس روی این پروژه تمرکز نمی‌کند و فقط انتقادات زیادی درباره آن مطرح می‌شود. انتقاد همیشه راحت است، اما مساله این است که الان اتفاق موثر و چشمگیری نیفتاده، چون این پروژه حداقل سه توله داشته است. تقریبا پروژه‌ا‌ی مسکوت محسوب می‌شود. علت اصلی آن هم همین انتقادهاست؛ منتقدان آن‌قدر توانسته‌اند فشار بیاورند که سازمان محیط زیست خطر کار بیشتر را نمی‌پذیرد. نه اینکه نخواهند کاری انجام دهند، اما چیزی که ما توقع داریم انجام شود، صورت نمی‌پذیرد.

**ایده اولیه پروژه متعلق به چه کسی بود؟

ما پروتکل تکثیر نیمه‌اسارت -نه اسارت- را داشتیم؛ پروژه‌ای که سازمان از ما درخواست کرد. جانمایی را هم انجام و به سازمان تحویل دادیم، اما درنهایت تصمیم‌گیری وانتقال آن به محل دیگری بدون اینکه در جریان باشیم، انجام شد. ما اصلا اطلاع نداشتیم که می‌خواهند پروژه را به توران انتقال دهند. تا الان هم خود سازمان محیط زیست کار را به صورت مستقل پیش برده و گاهی هم از ما درباره آن مشورت می‌گیرد، اما در نهایت کار خودش را می‌کند.

**طرح از چه زمانی شروع شد؟

طرح پروژه تکثیر در اسارت را آقای جوکار -زمانی که در پروژه بین‌المللی یوزپلنگ بودند-ارایه دادند، اما به دلایلی اجرا نشد. با این حال از همان زمان مطرح می‌شود و از سال ۹۷ به صورت رسمی شروع شد؛ چون بالاخره حرف ما را قبول کردند که دیگر یوز ماده‌ای در زیستگاه‌های جنوبی نیست و همه نر هستند و این نر‌ها هم بالاخره تمام می‌شوند و باید از ژن‌شان استفاده بشود و بالاخره سازمان محیط زیست جدی‌تر گرفت و کار از آنجا شروع شد. این مساله هم وجود داشت که یوز‌ها کجا بروند؟ اول قرار شد یوز‌های تهران به یزد بروند و یوز‌های یزد زنده‌گیری بشوند که بتوانیم تلفیقی از ژن داشته باشیم و حالا متاسفانه به دلایل متعدد و با کارشکنی‌های افراد، یوز‌ها به یزد نرفتند و تصمیم بر این شد که آن‌ها را به توران منتقل کنند.

در این منطقه هم فنس تکثیر احداث شد. دلبر و کوشکی و ایران به توران منتقل شدند و به دلیل اینکه هیچ جفت‌گیری‌ای بین دلبر و کوشکی و حتی ایران اتفاق نمی‌افتاد، یک نر دیگر از طبیعت زنده‌گیری کردند که نتیجه آن همان سه توله‌ای بود که فقط پیروز از بین آن‌ها زنده ماند و متاسفانه بعدا آن هم از بین رفت. در مجموع طرح تا الان نتیجه خاصی نداشته است.

**نظر سازمان درباره ادامه پروژه چیست؟

نه اینکه نمی‌خواهند کاری انجام دهند، اما چیز ایده‌آلی که ما به عنوان حفاظت‌گر انتظار داریم انجام شود، صورت نمی‌گیرد. در حقیقت انگار می‌گویند همین یوز‌هایی که هستند از بین نروند و یک چیز حداقلی از آن‌ها بگیرند، ولی ما انتظار داشتیم که پروژه خیلی بهتر از این پیش برود که تا الان انجام نشده است. سازمان محیط زیست جلسه برگزار می‌کند، اما تا الان خروجی خاصی نداشته که بخواهند اطلاع‌رسانی کنند، ولی بالاخره در دستور کار قرار دارد. ما وسط ماجرا نیستیم و تا الان هیچ نقشی در پروژه تکثیر در اسارت نداشتیم و بار‌ها هم این موضوع را اعلام کرده‌ایم. فقط همان سال اول در زمینه دوربین مداربسته کمک مالی کردیم که نصب کردند و تمام شد. از ما مشورت گرفتند، ولی نظر‌های ما اعمال نمی‌شود، اما ما در بعضی از جلسات بودیم و نظر دادیم. ما به سفر آفریقا رفتیم و داده‌هایی که از آنجا به دست آوردیم را ارایه دادیم. ولی آنچه ما فکر می‌کردیم درست است، انجام نشد.


بیشتر بخوانید:مشاهده یک یوزپلنگ آسیب‌دیده در توران


**تعداد دوربین‌ها در مناطق حفاظت شده کافی است؟

ما هیچ وقت به این وضعیت نمی‌رسیم که بگوییم تعداد دوربین‌های نصب شده کافی است؛ چون در یک میلیون هکتار اصلا نشدنی است و دیگر باید از این دست بکشیم که آیا تعداد دوربین‌هایی که می‌گذاریم کافی است یا نه؟ پایش‌ها تا الان به میزان کافی انجام شده است و از جایی به بعد دیگر نتایج مشترکی به دست می‌آورید.

در سال ۱۴۰۰ پایش‌های ما به صورت سیستماتیک انجام می‌شد و نزدیک به ۹۰ دوربین تله‌ای در توران و میان‌دشت داشتیم. تا الان در ایران و در چنین مقیاسی دوربین‌گذاری انجام نشده است. داده‌هایی که آن سال به دست آوردیم و تعداد یوزی که ثبت شد کمتر از سال ۱۴۰۱ بود. یعنی این‌طور نیست که اگر تعداد دوربین بیشتر شود، تعداد یوز بیشتری هم ثبت می‌کنید. از یک‌جایی به بعد دیگر نتیجه نمی‌گیرید و این براساس تجربه است که در کدام مناطق دوربین قرار دهید و به چه شکل آن را نصب کنید. درست است که در سال ۱۴۰۱ شناخت‌مان نسبت به منطقه نسبت به سال قبل از آن بسیار بیشتر شد؛ چون اولین سالی بود که در توران دوربین می‌گذاشتیم، اما نوسانات جمعیتی و زادآوری‌ها که بیشتر یا کمتر ثبت می‌شود دیگر ربطی به تعداد دوربین‌ها ندارد. برای همین ما دیگر نباید دنبال این باشیم که تعداد دوربین‌ها را بیشتر کنیم، چون فقط انرژی بیشتری می‌برد و نتیجه بیشتری نمی‌گیریم.

**طرح جست‌وجوگران امید به نتیجه رسید؟

طرح جست‌وجوگران امید ما هم آن‌طور که می‌خواستیم پیش نرفت؛ یکی از دلایلش بودجه‌اش بود که متاسفانه به خاطر تحریم به دست‌مان نرسید. به صورت مقطعی انجام دادیم، اما کار کامل متوقف نشد. ما آمار یوز‌هایی که خارج از مناطق حفاظت‌شده، ثبت می‌شود را داریم. محیط‌بان‌ها عکس‌هایی که می‌گیرند و نقاطی که ثبت شده را برای ما می‌فرستند و وقت‌هایی که در منطقه باشیم از منطقه بازدید می‌کنیم و این‌طور نیست که بی‌اطلاع باشیم.

**در چه مناطقی رد یوز دیده شده است؟ گزارش شده بود که در کرمانشاه و کرمان و خراسان جنوبی هم دیده شده است.

در کرمانشاه هیچ وقت یوزی دیده نشده؛ گزارشی بود که هیچ وقت اثبات نشد و من بعید می‌دانم که یوزی آنجا باشد. یزد هم که آخرین یوزش از بین رفت. در خراسان جنوبی هم که خیلی وقت است، دیده نشده و آخرین‌بار سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ بوده که آرش دیده شده و با دوربین تله‌ای عکس گرفتند. بعید می‌دانم هنوز زنده باشد. حتی اگر زنده مانده باشد هم سال‌های آخر عمرش را می‌گذراند؛ چون او هم همسن یوز یزد بود. در کرمان هم خیلی وقت است که مشاهده‌ای انجام نشده است، آخرین آن تنها یک لاشه بود که در سال ۹۷ دیده شد. در مجموع در زیستگاه جنوبی چیزی باقی نمانده است و یزد هم که کلا جمعیت یوزش را از دست داد. الان فقط در زیستگاه شمالی که توران و میان‌دشت است و مناطق آزاد -‌بین خراسان رضوی و خراسان شمالی و سمنان- می‌توانیم امیدوار باشیم. در حال حاضر یوز‌ها در این مناطق می‌چرخند و گزارش‌هایی هم که محیط‌بان‌ها به ما می‌دهند همه در این مناطقند.

**برای مناطق آزاد و حفاظت نشده هم برنامه‌ای دارید؟

در حال حاضر می‌خواهیم تمرکزمان بیشتر روی مناطق آزاد باشد. به خاطر تصادف‌هایی که در جاده‌ها اتفاق می‌افتد، کمپینی راه‌اندازی شد که تمرکزمان روی آن است. می‌خواهیم با فشار به دولت بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم و جاده میامی‌- عباس‌آباد فنس‌کشی بشود. علاوه بر این روی مناطق آزاد تمرکز داریم، چون یوز‌های توران از منطقه خارج شده‌اند و در مناطق آزاد دیده می‌شوند و برای آن‌ها هم باید فکری بشود؛ هیچ کدام از این‌ها شرایط ایده‌آلی ندارند و فقط تلاش می‌کنیم تلفات کمتری داشته باشیم.

اینکه یوز‌ها از مناطق حفاظت‌شده خارج می‌شوند کار حفاظت را سخت می‌کنند، چون از جاده‌ها رد و کشته می‌شوند. در یک مورد هم در دهان یک یوزپلنگ زالو دیده شد؛ چون ظاهرا آب مناطق آزاد پر از زالو بوده است. علاوه بر این ممکن است یوز با سگ گله یا مردم محلی درگیری داشته باشد یا حتی ممکن است توله زنده‌گیری شود. در مناطق آزاد و جاده‌ها هر اتفاقی ممکن است برای یوز بیفتد.

نمی‌توان آمار دقیقی از تعداد یوز‌های خارج شده از منطقه توران اعلام کرد، اما هلیا با توله‌هایش چندین‌بار از جاده رد شده یا یک نر بالغ چهارساله که زالو در دهانش بود و باعث مرگش شد، فهمیدیم که از منطقه خارج شده. یک ماده دیگر به اسم مهتاب هم بوده که قبلا در منطقه عباس‌آباد و توران عکسش را گرفته بودیم، اما الان از منطقه خارج شده است. آن‌ها در حال حرکتند و اغلب قابل شناسایی نیستند که بتوانیم بگوییم کدام است. بعضی‌ها را می‌شناسیم و بعضی‌ها را نه، اما بالاخره عکس یوز ثبت شده و می‌دانیم که از منطقه خارج شده‌اند.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا