تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

مردم از طریق تورم بدهی‌های دولت را پرداخت می‌کنند؟

افزایش ۶۱ درصدی بدهی‌های دولت رئیسی به معنی نقدینگی بیشتر، تورم بیشتر و در نهایت پوچ بودن شعار مهار تورم است که نشانه بارز آن افزایش تورم ماهانه از ابتدای هر ماه امسال است.

مردم از طریق تورم بدهی‌های دولت را پرداخت می‌کنند؟

اقتصاد۲۴- مطابق آخرین آمار اعلامی وزارت اقتصاد، نسبت بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی به تولید ناخالص داخلی در پایان سال ۱۴۰۱ برابر ۲۸.۸ درصد بوده. هرچند برخی از اقلام مورد ادعای طلبکاران از دولت مندرج در سامانه سماد (سامانه مدیریت بدهی‌ها و اوراق بازار پول و سرمایه) محل اختلاف است و در خزانه‌داری کل کشور ثبت نشده است. چنانچه این ارقام را نیز در نظر بگیریم نسبت برخی بدهی‌ها به تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد.

جزئیات بدهی دولت چیست؟

طبق آخرین گزارش منتشر شده مرکز پژوهش‌های مجلس در تاریخ اول شهریور ۱۴۰۲ در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۰ بدهی‌های دولت ۹۶۳ هزار میلیارد تومان بوده که در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۲۴۸ هزار میلیارد تومان رسیده است. این افزایش رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین بدهی‌های شرکت‌های دولتی تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰، ۹۸۹ هزار میلیارد تومان بوده که در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ به ۱۸۹۱ هزار میلیارد تومان رسیده و رشدی معادل ۹۱ درصد داشته. در نهایت مجموع بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی تا پایان سال ۱۴۰۱ به ۳۱۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده که رشد ۶۱ درصدی را نسبت به بدهی دولت در پایان شهریور ۱۴۰۰ که معادل با ۱۹۵۱ میلیارد تومان بوده نشان می‌دهد. در گزارش ذکر شده، این رشد ۶۱ درصدی در مدت زمان مشابه نسبت به رشد بدهی‌های اوراقی (حدود ۴۲ درصد) بیشتر است.

در همین گزارش آخرین وضعیت مطالبات دولت و شرکت‌های دولتی را با رشد به ترتیب ۳۹ و ۴۵ درصدی نشان می‌دهد. سهم عمده مطالبات قابل توجه شرکت‌های دولتی مربوط به مطالبات شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی داخلی و اشخاص حقوقی و حقیقی خارجی است.

همچنین بیان شده است که حدود ۳۷ درصد از بدهی‌های دولتی سیال است؛ به این معنی که ۳۷ درصد بدهی‌های دولت در قالب اوراق مالی بوده و مبادله پذیر است. سیال‌سازی بدهی‌های دولت به افزایش تعهد دولت در قبال بدهی‌ها و شفافیت و مبادله پذیری آن می‌انجامد. بدهی‌های سیال به دلیل آنکه قابل مبادله هستند محدودیت‌های مالی و نقدینگی کمتری برای طلبکاران ایجاد می‌کند و بنابراین آثار سوء اقتصادی کمتری به همراه دارد.

طبق آمار‌ها خالص انتشار اوراق دولتی در سال ۱۴۰۲ از خالص انتشار در سال‌های گذشته عدد کمتری و معادل خالص ۹.۶ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد. همین رقم برای سال ۱۴۰۱ معادل خالص ۸۹.۱ هزار میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما باید توجه کرد که در سال‌های گذشته رقم مصوب سقف انتشار اوراق به مراتب پایین‌تر از رقم تحقق یافته بود؛ بنابراین ممکن است همانند سال ۱۴۰۱ در نهایت انتشار اوراق بسیار بیشتر از ۱۸۷ هزار میلیارد تومان باشد و خالص انتشار اوراق افزایش یابد.


بیشتر بخوانید:مقایسه کارنامه دوساله اقتصادی روحانی و رییسی


افزایش ۶۱ درصدی بدهی‌های دولت رئیسی به معنی نقدینگی بیشتر، تورم بیشتر و در نهایت پوچ بودن شعار مهار تورم است که نشانه بارز آن افزایش تورم ماهانه از ابتدای هر ماه امسال است.

بدهی بزرگ دولت به تامین اجتماعی و نحوه پرداخت آن

در ابتدای بودجه‌ریزی برای سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده بود بدهی دولت به تامین اجتماعی برابر ۴۶۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد. لازم به ذکر است با توجه به تعهدات دولت به سازمان تامین اجتماعی نظیر سه درصد حق بیمه دولت و معافیت کارگاه‌های تولیدی تا پنج نفر کارگر دولت باید ۸۰ هزار میلیارد به تامین اجتماعی در سال گذشته پرداخت می‌کرده است. این مبلغ تنها مربوط به سال گذشته بوده و در صورت عدم پرداخت طبیعتا به بدهی‌های دولت افزوده خواهد شد.

همچنین رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران اعلام کرده بود اگر دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ سهم متناسب و درخور برای سازمان تامین اجتماعی در نظر بگیرد و لااقل حاضر شود بدهی جاری و سهم بیمه‌ی دولت را در ردیف بودجه ببیند، سازمان تامین اجتماعی اوضاع بهتری خواهد شد و الا با رویکرد فعلی، سازمان در سال ۱۴۰۴ به یک نهاد ورشکسته بدل خواهد شد.

علی دهقان‌کیا افزوده بود: وزیر کار مدعی شده دولت ۹۰ هزار میلیارد تومان قانون بودجه را به سازمان تامین اجتماعی پرداخته و دیگر مشکل کمبود نقدینگی نیست؛ چطور می‌گویند پرداخت ۵۰ درصدی هزینه‌های بیمه تکمیلی برای سازمان دشوار است و نقدینگی ندارد؟ این ادعا درست است که دولت بدهی را پرداخته، اما سهام پالایشگاه شازند را به جای بدهی به سازمان داده؛ از یک نظر این پرداخت خوب است، چون شرکت‌های فرعی و ضررده را نداده‌اند، سهام یک شرکت سودآور را به سازمان داده‌اند.

رئیس کانون بازنشستگان در خصوص مشکلات این نحوه تسویه حساب تاکید کرده بود: اولا این پرداخت نقد نیست؛ سازمان باید منتظر سود این سهام واگذار شده بماند؛ مسئله بعدی این است که آیا در روند واگذاری سهام پالایش نفت شازند به تامین اجتماعی، قیمت‌گذاری واقعی صورت گرفته یا نه؛ ۳۳ درصد سهام این پالایشگاه را به جای ۹۰ هزار میلیارد تومان به سازمان داده‌اند؛ ۱۶ درصد سهام این شرکت از قبل متعلق به سازمان بوده: منتهی این‌ها پول نقد نیست، سازمان باید از محل سود این‌ها کسری بودجه خود را جبران کند.

افزایش ۶۱ درصدی بدهی‌های دولت رئیسی به معنی نقدینگی بیشتر، تورم بیشتر و در نهایت پوچ بودن شعار مهار تورم است که نشانه بارز آن افزایش تورم ماهانه از ابتدای هر ماه امسال است

مردم از طریق تورم، بدهی دولت را پرداخت می‌کنند

عضو هیأت علمی دانشگاه چمران اهواز در گفتگو با «توسعه ایرانی» در خصوص افزایش بدهی دولت تصریح کرد: دولت از قبل یکسری هزینه‌ها برای خود ایجاد کرده. خیلی از ردیف‌های هزینه با فشار و نفوذ و چنین روش‌هایی به بودجه افزوده شدند. دولت‌ها تا درآمد نفت داشتند مشکلی در تامین کسری بودجه حس نمی‌شد، اما بعد از آغاز تحریم‌ها و کاهش درآمد نفت طبیعی است که دولت‌ها در تامین کسری بودجه با مشکل روبه‌رو باشند. مرتضی افقه در پاسخ به روش‌های کسری بودجه افزود: دولت برای رفع کسری بودجه به طور عمده از بانک‌ها قرض کرده، چون دولت دیگر نمی‌تواند به دلیل تورم به مردم اوراق قرضه بفروشد. دولت‌ها تا درآمد نفتی نداشته باشند نمی‌توانند این بدهی‌ها را پرداخت کنند و روش دیگری برای این کار نیست. او به هزینه‌هایی اشاره کرد که در ردیف بودجه حساب نمی‌شوند، اما برای دولت هزینه‌زا است مانند راهپیمایی اربعین.

این کارشناس اقتصادی از تبعات عمده این بدهی را تورم دانست و ادامه داد: این بدهی بدین معنی است که مردم از طریق تورم این هزینه را پرداخت می‌کنند. وقتی که دولت کسری داشته باشد اگر می‌توانست از طریق انتشار اوراق قرضه بدهی را تامین کند، تورم کمتری ایجاد می‌شد. ولی چون عملا دولت از بانک قرض می‌گیرد و نقدینگی بدون افزایش تولید افزایش می‌یابد تبدیل به تورم می‌شود. افقه در خصوص تورم ۴۵ درصدی ادامه داد: تورم ۴۵ درصدی یعنی مردم هزینه‌های ناکارآمدی دولت، کسری بودجه و خرج اضافی دولت را پرداخت می‌کنند. این تورم عمدتا بر دوش طبقات کم‌درآمد و متوسط است بنابراین در نتیجه نهایی این هزینه عمده کسری بودجه را این طبقات پرداخت می‌کنند.

دولت صورت مسئله افزایش تورم را پاک کرده

دولت سیزدهم مدعی است از بانک مرکزی قرض نکرده و این سیاست خط قرمز اوست. از یکسو دولت مدعی است دست در سپرده‌های بانک‌ها نمی‌کند، اما از طرفی دیگر از خود بانک‌ها قرض می‌کند و از طریق ایجاد تورم دست در سفره مردم کرده است.

هرچند که مشخص می‌شود دولت در رفع بدهی‌های خود هیچ روش دیگری جز استقراض بانک و دعا برای افزایش فروش نفت ندارد. دو روشی که به تورم منتج می‌شود و عملا سفره مردم را کوچکتر و کوچکتر می‌کند و اقلیتی از این بدهی‌ها نفع می‌برند. افزایش ۶۱ درصدی بدهی‌های دولت رئیسی به معنی نقدینگی بیشتر، تورم بیشتر و در نهایت پوچ بودن شعار مهار تورم است که نشانه بارز آن افزایش تورم ماهانه از ابتدای هر ماه امسال است.

منبع: برترین ها
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین مارک کولر گازی ایرانی و خارجی

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ هشدار ظریف به کشور‌های عربی خاورمیانه

قیمت سکه پارسیان امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تعجب مردم در فضای مجازی از مدل گوشی بهرام رادان

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

بهترین تفرجگاه‌های دماوند در فصل بهار

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بهترین فیلترشکن برای اندروید

وعده صبحانه را با این مواد غذایی شروع کنید

هشدار به کسانی که هر روز پنیر می‌خورند

کودکان از چه سنی می توانند ماست بخورند؟

بهترین تفرجگاه‌های طالقان در فصل بهار

چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟

آکورا TLX مدل ۲۰۲۴؛ خودرویی زیبا و مدرن + مشخصات فنی، قیمت و تصاویر

هوادار هتاک ورزشگاه آزادی بازداشت شد

مدیرروستا: فوتبال ایران در حال نابودیست

ترکیه تجارت با اسراییل را تعلیق کرد

قیمت جدید تخم‌مرغ اعلام شد

پیام خطیر به هواداران استقلال

فیلم/ همتی: این دولت ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است

عکس/ شاهکار تازه زاکانی در پارک لاله

ورود سامانه بارشی تازه به کشور

خطیر رفت، تمرین استقلال باز شد

فیلم/ لحظه به آغوش کشیده شدن یسنا به دست مادرش

پیام تند سیدجلال حسینی به هوادار جنجالی سپاهان + عکس

فیلم/ دفاع جانانه پردیس پورعابدینی از ریحانه پارسا

عکس/ تصویر خبرگزاری میزان از پیکر نیکا شاکرمی

باشگاه استقلال پلمب شد

فیلم/ افشاگری نماینده پیشین مجلس از روش تامین حقوق بازنشستگان

نامه سوم روحانی به شورای نگهبان

واکنش خبرگزاری تسنیم به ادعای اسرائیل درباره ترور یک نیروی وابسته به سپاه

سپاهان: اتهام اقدام علیه بانوان پرسپولیسی غیرواقعیست

تصاویر و مستندات جدید از نیکا شاکرمی به روایت خبرگزاری قوه قضاییه

مجتبی براه سرپرست مدیریت کارخانه سهند شد

عکس قدیمی از سید محمد خاتمی و فیدل کاسترو

داده‌های «مرکز ارتباط با مشتریان» بانک سینا در ارتقای کیفیت تجربه مشتری و اصلاح فرآیندها اثرگذار است

شرایط دومین حراج سکه در سال ۱۴۰۳ اعلام شد

خبر برکناری خطیر از کانال استقلال پاک شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

فیلم/ نخستین تصاویر از پیدا شدن یسنا پس از ۵ روز مفقودی

اینفوگرافی/ ۳ استان پر مصرف برق خانگی کشور

یسنا دختر ۴ساله کلاله‌ای زنده پیدا شد

۱۱ سال زندان برای یک فعال زن در عربستان

وقوع سیل و آبگرفتگی در ۴ استان کشور

ناراحتی یک پرسپولیسی؛ جدایی نزدیک است

فیلم/ اعتراض شدید روحانیون به علیرضا پناهیان با شعار حیدر حیدر

نرخ سود بین بانکی تغییر کرد

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان

واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی

پاسخ رهبر انقلاب به نامه یکی از مسئولین

فیلم/ ریزش مرگبار اتوبان در چین

جزییات تازه از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در شیراز

از کجا بفهمیم فشار خون داریم؟

فیلم/ رقص باباکرم فرزاد حسنی پربازدید شد

بانک‌ها علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!

چربی شکم را با این نوشیدنی آب کنید

لیست نهایی جبهه انقلاب در مرحله دوم انتخابات مجلس+ عکس