اقتصاد۲۴-شریعتی عضو کمیسیون انرژی گفت: در حوزه گاز و برق، چون همه مردم به گاز و برق دسترسی دارند و استفاده میکنند امکان اینکه ما بازتولید اینها را عادلانهتر کنیم وجود داشت و دولت این کار را انجام داد.
او افزود: در حوزه بنزین اکنون توزیع بر اساس خودرو است. ما نمیتوانیم قیمت تمام شده از تمام مردم بگیریم. هدف گذاری برای بنزین در برنامه هفتم بر اساس خانوار است به این صورت که برای هر کد ملی یک سهمیه در نظر گرفته میشود و در ماه ۱۵ تا ۲۰ لیتر برای هر فرد میتوان در نظر گرفت. افراد میتوانند بنزین خودشان را بفروشند و از درآمد برخوردار شود با این توزیع عادلانه همه مردم منتفع میشوند.
شریعتی گفت: هیچ بنزین جدیدی وارد سیستم نمیشود و قیمت یارانهای هم تغییر نمیکند. افرادی که فاقد خودرو هستند میتوانند سهمیه خود را به بقیه افراد بدهند و یا خود دولت سهمیه را از آنها خریداری کند.
او افزود: هم اکنون هرم توزیع برعکس است و افراد کم برخوردار کمتر از سهمیهها برخوردار میشوند.
در ادامه برنامه ظفریان کارشناس انرژی گفت: دهک دهم ۱۷ برابر دهک اول در حال دریافت بنزین است. این فاصله با این قانون نزدیک سه برابر میشود. اولویت ما در حوزه بازتولید انرژی برای بنزین است. این راهکار مناسب است. این طرح در کیش انجام و مشکلات آن بررسی شد و طرح موفقی هم بود.
بیشتر بخوانید:واردات ۳۰ میلیون لیتر بنزین صحت ندارد!
ظفریان افزود: ما شاخص شیب انرژی مان حدود چهار برابر کشورهای پیشرفته است و سه برابر مصرف جهان را هم داریم که همه آن تقصیر مردم نیست و تجهیزات هم علاوه بر رفتار مصرفی موثر است. در برنامه هفتم یک رویکرد خوبی که اتخاذ شده است ذینفع کردن مردم در مصرف انرژی است.
او افزود: سال گذشته ناترازی گاز را داشتیم. اگر مردم سود اقتصادی داشته باشند همکاریها بیشتر میشود و دولت میتواند کاهش مصرف را با یک قیمتی بخرد و مردم از این کاهش مصرف بهره ببرند و اگر این انگیزه وجود داشته باشد مردم از این طرح هم میتوانند استفاده کنند. این کار یک نهضتی در فضای کشور ایجاد میکند.
در ادامه رییسی دیگر کارشنای انرژی گفت: برنامه هفتم یک سری نقاط قوت و ضعفی دارد. ما در حوزه بهینه سازی چندین قانون خوب داریم. چندین چالش است که باید دیده شود و اگر مشکل حل شود موجب چالش و بحران نمیشود. ما زمان جبران نداریم و ناترازیها به اوج میرسد.
رییسی افزود: ما در حوزه مصرف انرژی زیر ساختهای لازمی که بتوانیم یک حکمرانی خوب را پیاده سازی کنیم نداشتیم. به نظرم برای بنزین زیر ساختهای موجود توانایی سیاستهای موجود و برنامه ریزی شده را ندارد و زیر ساختها باید پیشرفت کنند و دولت باید تنظیم گری هم انجام دهد.
یکی نیست به این بیشعورها یادآوری بکند که همین افرادی که در این دهک قرار گرفتند، هر چندصحیح تفکیک نشده اند، ظاهرا در تولید نقش داشته و یا خدمات شایان به جامعه می دهند.
از طرفی همین دهک از حراج سرمایه مملکت تحت عنوان یارانه نقدی و کوفت دیگر بهره مند نیستند.
مهمتر از همه لطفا آدرس غلط ندهید، برای این دهک این رقم بنزین در هزینه هایش نمی خواند.