اقتصاد ۲۴- از بین خودروهای مورد بررسی در این گزارش، خودروهای داخلی به طور میانگین ۳درصد، خودروهای مونتاژی ۲.۳۳درصد و خودروهای وارداتی ۳.۴۶درصد رشد قیمت را تنها در یک هفته ثبت کردهاند. بدون شک مهمترین علت ناآرامی در بازار خودروی کشور را میتوان به جنگی که در غزه در حال وقوع است نسبت داد. اثر این جنگ بر بازار خودروی ایران از دو طریق وارد میشود: رشد نرخ ارز و افزایش انتظارات تورمی.
از ابتدای سال جاری نرخ ارز تغییرات چندانی را تجربه نکرده بود که مهمترین دلیل آن نیز روند مثبت مذاکرات، رشد فروش نفت و درنهایت تبادل زندانیان بوده است. بر این اساس فعالان بازار خودرو نیز با توجه به شرایط موجود، چندان انتظار رشد قیمت خودرو را نداشتند؛ بنابراین از فروردینماه تاکنون شاهد روند کاهشی یا ثبات در قیمت خودرو بودیم که مهمترین دلیل آن آغاز واردات خودرو و رأی مجلس به ورود خودروهای کارکرده بود. بااینحال سیاستگذار ثبات در بازار را ناشی از سیاستهای خود در برنامه تولید، عرضه و دیگر سیاستهای اعمالی خوانده است. اما هفته گذشته ورق در بازار خودرو برگشت؛ همانطور که اشاره شد موجی از رشد قیمت همه محصولات موجود در بازار را در بر گرفت و نشان داد بازار خودرو، اعم از داخلی، مونتاژی و وارداتی، به منوال گذشته بر مدار نرخ ارز نوسان میکند.
نرخ دلار ۱۲ مهرماه که نقطه شروع بازه مورد بررسی این گزارش است، ۴۹ هزار و ۶۰۰ تومان بود، اما روز شنبه با شروع جنگ غزه، نرخ ارز رو به افزایش رفت و حتی به مرز ۵۳ هزار تومان هم رسید. روز گذشته نیز گرچه قیمت دلار کمی کاهشی شد، اما همچنان در کانال ۵۰ هزار تومان بود و ۵۱ هزار ۴۰۰ تومان ثبت شد. بازار خودرو طی سالیان گذشته همیشه وفاداری خود را نسبت به تغییرات قیمت ارز ثابت کرده است؛ بنابراین از روز دوشنبه با تاخیر یکروزه شروع به رشد قیمت کرد.
از طرف دیگر این جنگ تصور رشد قیمت در بازارها را تقویت کرد که بهنوعی منجر به رشد انتظارات تورمی نیز شد. در چنین شرایطی خریداران تصور میکنند در آینده مجبور هستند خودروی موردنظر خود را به قیمت بیشتری خریداری کنند، بنابراین سعی میکنند دست به خرید بزنند. از طرف دیگر فروشندگان هم فکر میکنند که در آینده میتوانند خودروی خود را با قیمت بیشتری به فروش برسانند، بنابراین از فروش خودرو امتناع میکنند. مجموع این شرایط موجب رشد قیمت خودرو در بازار میشود.
از بین خودروهای داخلی که «دنیای اقتصاد» قیمت آنها را بررسی کرده است، تغییرات قیمت بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان بوده است. بیشترین افزایش در بهای بازار این خودروها مربوط به پژو ۲۰۷ MC اتوماتیک است. این خودرو که ۱۲ مهرماه با قیمت ۷۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد، روز گذشته قیمت ۷۲۵ میلیون تومانی را ثبت کرد تا رشد قیمت ۲۵ میلیون تومانی و ۳.۶ درصدی را تجربه کند. همچنین دناپلاس دندهای و پژو پارس سال هریک در این بازه زمانی ۲۰ میلیون تومان رشد قیمت داشتهاند. افزایش بها در مورد پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو پارس LX و شاهین نیز هر یک ۱۵ میلیون تومان بوده است.
کمترین افزایش قیمت مربوط به کوئیک دندهای R و ساینا S است که با ۱۰ میلیون تومان و ۲.۹ درصد رشد قیمت مواجه بودهاند. بهطورکلی خودروهای داخلی مورد بررسی ما به طور میانگین ۳ درصد افزایش قیمت در بازار را تجربه کردهاند. در مورد خودروهای مونتاژی، رشد قیمت ناشی از تغییرات یادشده (دستکم از نظر درصدی) کمتر بوده است. محصولات خودروسازان خصوصی از ۱۲ تا ۱۹ مهرماه به طور میانگین ۲.۳۳ درصد رشد در قیمت را تجربه کردهاند. بیشترین این رشد مربوط به چری آریزو ۶ اکسلنت است.
این خودرو چهارشنبه هفته گذشته یکمیلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت داشت، اما روز گذشته یکمیلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شد تا ۵۰ میلیون تومان و ۴ درصد رشد قیمت داشته باشد. جک S۳ اتوماتیک نیز تغییرات قیمتی مشابهی داشته و از یکمیلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به یکمیلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان رسید. لاماری ایما هم گرچه محصولی است که تجربه رشد قیمتهای ناگهانی زیادی را دارد، اما در موج اخیر چندان تحتتاثیر قرار نگرفت و تنها با ۱۰ میلیون تومان و ۰.۶ درصد رشد قیمت، از یکمیلیارد و ۶۹۰ میلیون تومان به یکمیلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسید. باقی خودروهای مونتاژی مورد بررسی نیز رشد بهایی معادل ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان را تجربه کردهاند. توفان اصلی، اما در بازار خودروهای وارداتی اتفاق افتاد.
بیشتر بخوانید: فوری؛ آغاز مزایده خودروهای وارداتی از امروز
این دست از خودروها که قاعدتا بیشترین تاثیر را از نرخ ارز میگیرند در یک هفته گذشته ۳.۴۶ درصد به طور میانگین رشد قیمت داشتند. صدرنشین تغییرات بین وارداتیها رکورد بسیار قابلتوجه افزایش ۸۰۰ میلیون تومانی و ۴.۶ درصدی را داشت. بامو ۷۳۰ از ۱۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان با جهشی ۸۰۰ میلیون تومانی، قیمت ۱۸ میلیارد تومانی را تجربه کرد. قعرنشین این جدول نیز محصولی نبود جز فولکس واگن تیگوان که با تغییر تنها ۵۰ میلیون تومانی و ۰.۷ درصدی، از ششمیلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به ششمیلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان رسید. باقی محصولات وارداتی نیز رشد قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی را ثبت کردند.
گرچه بازار خودرو هفتهای بسیار متلاطم را پشت سر گذاشت، اما همانطور که اشاره شد، این تغییرات و نوسانات بیشتر مربوط به اتفاقات سیاسی و منطقهای بود که تاثیر خود را بیش از هر چیز بر نرخ ارز نشان داد؛ بنابراین با بازگشت نرخ ارز میتوان این انتظار را داشت که باقی بازارهای متاثر از ارز نیز روند نزولی را طی کنند. نرخ ارز گرچه در روزهای گذشته با روندی مطلقا صعودی پیش میرفت، اما دیروز تغییر جهت داده و باز هم رو به کاهش قیمت گذاشت. البته کاهش رخداده به هیچ عنوان به میزانی نیست که رشد نرخ یک هفته گذشته را جبران کند، اما به هر روی روند صعودی قیمت ارز متوقف شده و حتی رو به کاهش است؛ بنابراین میتوان این انتظار را داشت که روزهای آینده و هفته
پیش رو، بازار خودرو نیز بهنوعی آرام بگیرد و قیمتها روند نزولی به خود بگیرند. «دنیای اقتصاد» در مطلب روز گذشته خود با عنوان «نسیم آرامش در بازارها» پیشبینیای داشت مبنی بر اینکه بازارهای متاثر از ارز روند رشد قیمت و تلاطم خود را متوقف میکنند. حتی در مورد بازار خودرو میتوان این برآورد را داشت که با تصویب آییننامه خودروهای کارکرده که قرار است در هفته پیش رو در هیات وزیران به رأی گذاشته شود و به احتمال بسیار قوی مورد تایید هیات دولت هم قرار خواهد گرفت، بازار سیگنال افت قیمت را دریافت کرده و حتی به منوال چند ماه گذشته شاهد روند نزولی قیمتها هم باشیم. البته بازار ارز و همچنین بازار خودرو تا حد زیادی تابع اتفاقات سیاسی هستند که بسیاری از این فاکتورها بهکلی قابلپیشبینی نیستند؛ بنابراین باید دید که آیا روند آرامش در بازار خودرو پیش گرفته خواهد شد یا دنیای سیاست این بار نیز برای بازار خودرو شگفتی میآفریند.