تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۰۴ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

معایب خودرو‌های چینی که میلیاردی فروخته می‌شوند

مدل‌هایی که زیرسایه روند کند واردات خودرو و کم‌کاری‌های سایپا و ایرانخودرو خودشان را به بازار ایران رساندند، اما در این سال‌ها به داشتن پیشرانه تکراری، قطعات کم کیفیت، خدمات محدود پس از فروش و ... متهم شدند.

معایب خودرو‌های چینی
اقتصاد۲۴- واردات خودرو کندتر از چیزی که تصور می‌شد، پیش می‌رود. با گذشت شش ماه از راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو‌های وارداتی فعلا فقط تکلیف قیمت شش تا از مدل‌ها مشخص شده و فهرست اولیه و ۱۵ گانه مدل‌های عرضه شده در مهرماه آب رفته و کسی از سرنوشت ۹ مدل دیگر خبری ندارد. از آنطرف ایرانخودرو امسال فقط در مرحله اول فروش یکپارچه محصولات داخلی شرکت کرده و سایپا هم بعد از دور دوم، در بازگشایی‌های بعدی سامانه یکپارچه غایب بوده است. با این اوصاف کسی که در فکر خرید خودرو صفرکیلومتر از کارخانه است، راهی جز مراجعه به مونتاژکاران و محصولات چینی ندارد. مدل‌هایی که زیرسایه روند کند واردات خودرو و کم‌کاری‌های سایپا و ایرانخودرو خودشان را به بازار ایران رساندند، اما در این سال‌ها به داشتن پیشرانه تکراری، قطعات کم کیفیت، خدمات محدود پس از فروش و ... متهم شدند.

شماره یک | ام‌وی‌ام X۲۲ پرو

 ام‌وی‌ام X۲۲ پرو الان ارزان‌ترین مونتاژی بازار است. خود مدیران خودرو قیمت ام وی ام X۲۲ پرو دنده‌ای را کمی بیش از ۷۰۶ میلیون تومان درنظر گرفته و در بازار آزاد خرید ام وی ام X۲۲ پرو دنده‌ای حول و حوش ۸۰۰ میلیون تومان خرج بر می‌دارد. مدلی که بعد از ام وی ام X۲۲ معمولی دومین سری از این خانواده در بازار خودرو ایران است و یکی از مهمترین ایراد‌های آن مثل مدل نسل قبلی خودش فضای کوچک کابین به شمار می‌رود. به همین خاطر خیلی‌ها اساسا شاسی بلند‌های چینی را شاسی بلند نمی‌دانند و به عنوان کراس اور بسنده می‌کنند.

ام وی ام X۲۲ پرو به داشتن سیستم تعلیق نسبتا ضعیف معروف است. سیستمی که وظیفه آن جلوگیری از انتقال ضربه‌های ناگهانی به اتاق خودرو است، اما کافی است یکبار در ام وی ام X۲۲ پرو بنشینید و با سرعت زیر ۵۰ کیلومتر از دست انداز‌های شهری رد شوید. از یک طرف دیگر پیشرانه سه سیلندر توربوشارژ ام وی ام X۲۲ پرو حداقل جلو رقبای اقتصادی تعریفی ندارد و موتور یک لیتری آن نهایتا می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۲ اسب بخار تولید کند.

شماره دو | دیگنیتی

دیگنیتی از یک زاویه ما را یاد ایراد معروف شاهین می‌اندازد. یعنی همخوانی نداشتن بدنه و پیشرانه. احتمالا در این چند سالی که از عرضه شاهین توسط سایپا به بازار می‌گذرد درباره ضعف فنی شاهین چیز‌هایی شنیده باشید. ماجرا به پیشرانه معروف سایپا یعنی M ۱۵ برمی گردد که به شکل توربوشارژ به عنوان قلب تپنده شاهین عمل می‌کند، اما ضعف آن به خاطر وزن هزار و ۲۶۰ کیلویی خودرو کاملا مشهود است و خود سایپا با رفتن سراغ پیشرانه ME ۱۶ تلویحا ضعف فنی شاهین را پذیرفته است.

دیگنیتی هم که از سال ۹۹ توسط بهمن موتور راهی بازار شده، از دید یکسری از خریداران با همین ضعف دست و پنجه نرم می‌کند. طوری که در بهترین حالت برای اینکه سرعت دیگنیتی به عنوان یک شاسی بلند هزار و ۵۷۰ کیلویی از صفر به ۱۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کند، باید حداقل ۱۴ ثانیه انتظار بکشیم.


بیشتر بخوانید: روایت جالب یک نماینده مجلس از احتکار خودرو


شماره سه | کی ام سی T۸

کی ام سی T۸ قبل از هر بحثی قربانی سلیقه خریداران ایرانی شده است. دردهه قبلی کاپرا‌ها و فیس‌لیفت‌های بعدی آن‌ها در کشورمان موفقیتی نداشتند و الان هم اوضاع به شکلی است که فروشنده‌های کی ام سی T۸ کرمان موتور حاضرند آن را به عنوان یک پیکاپ جدید حدود ۳۰۰ میلیون زیر نرخ مصوب کارخانه بفروشند.

کی ام سی T۸ جدا از این حرف‌ها حداقل از نظر آن‌هایی که نشستن در کابین را تجربه داشتند، ایراد‌هایی مثل خشکی و سفت بودن صندلی‌ها را دارد. نداشتن دوربین ۳۶۰ درجه برای مدلی که در کارخانه ناقابل یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون فروخته می‌شود، یک عیب بزرگ به حساب می‌آید و خریدران آن به جز نسخه دنده‌ای انتخاب دیگری ندارند.

شماره چهار | لاماری ایما

لاماری ایما همان ماشینی است که از آن به عنوان خودرو اسکورت کاروان النصر عربستان و کریستیانو رونالدو در تهران استفاده شد. تقریبا از یک سال قبل توسط آرین پارس موتور راهی بازار شده و انصافا جای یکسری از آپشن‌ها در فهرست امکانات رفاهی آن خالی است.

لاماری ایما در خیلی از گزارش‌های همکاران ما به اسم یک شاسی بلند با زبان طراحی مدرن و مورد پسند جوان‌ها معرفی می‌شود، اما محصولی که آرین پارس موتور بابت آن حدود یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دریافت می‌کند از گیربکس تیپترونیک که قابلیت تعویض دنده دستی را فراهم می‌کند، محروم است. نبود سنسور‌های هشداردهنده خروج از خط و پارک جلو که موقع پارک کردن خودرو به کمک راننده می‌آید، یکی دیگر از ایراد‌های لاماری ایما محسوب می‌شوند.

شماره پنج | جک J۴

جک J۴ از دو منظر مهم مورد شماتت فعالان بازار خودرو قرار می‌گیرد؛ بدنی و فنی. کیفیت پایین قطعات استفاده شده در جک J۴ به خصوص داخل اتاق جزو معروف‌ترین ایراد‌های اغلب محصولات چینی است که خب معمولا خودروسازان، این مسئله را با مطرح کردن کلیدواژه خودرو اقتصادی توجیه می‌کنند.

جک J۴، اما از حیث فنی هم جلو یک سری از سدان‌های داخلی عملکرد ضعیف تری دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری و تنفس طبیعی جک J۴ به قول معروف زور کمتری نسبت به موتور دنا و تارا از خودش نشان می‌دهد و به این حرف‌ها نبود آپشن‌هایی مثل چراغ‌های مخصوص روز و صفحه نمایش لمسی را هم باید اضافه کنیم. احتمالا به همین خاطر الان قیمت جک J۴ در بازار آزاد حدود ۳۰ میلیون زیر نرخ ۷۶۵ میلیونی آن در کارخانه رسیده است.

شماره شش | فیدلیتی

فیدلیتی از نظر فنی تقریبا مشابه محصولات چری عمل می‌کند و روی پلتفرم تیگو ۸ پرو مدیرانخودرو ساخته شده است. کمی زودتر از دیگنیتی یعنی در سال ۱۴۰۰ توسط بهمن موتور راهی بازار شد و در این مدت حداقل از زبان بخشی از خریدارانی که سراغش رفتند، بدون عیب و ایراد نبوده است.

یکی از خریداران فیدلیتی در یکی از شبکه‌های اجتماعی درباره داغ کردن گیربکس آن در ترافیک و سربالایی‌ها صحبت کرده است. یک نفر دیگر از موتور هزار و ۵۰۰ سی سی آن که فقط ۱۵۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند انتقاد کرده و یک نفر دیگر به صدای زیاد موتور حین استفاده از دنده عقب اشاره کرده است.

شماره هفت | چری آریزو ۵

چری آریزو پنج نسبت به اغلب مونتاژی‌های این مطلب قدیمی‌تر است. این یکی از سال ۹۵ در خیابان‌ها دیده می‌شود، اما بازار کم رونق خریدوفروش می‌تواند ترس را به دل خریداران آن بی اندازد. طوریکه علیرضا به عنوان یکی از کسانی که قبلا سراغ چری آریزو ۵ رفته، خودش را خریدار اول و آخر آن معرفی می‌کند.

چری آریزو ۵ مثل خیلی از مونتاژی‌ها به خاطر پیشرانه ۱.۵ لیتری در بحث فنی تعریفی ندارد و گشتاور ۱۴۱ نیوتن متری و قدرت ۱۱۶ اسب بخاری آن با هیچ مترومعیاری مناسب وزن هزار و ۳۰۰ کیلویی خودرو نیست. کیفیت پایین قطعات هم یک ایراد تکراری دیگر بین محصولات چینی است که در این بخش با اجازه شما خیلی به آن نمی‌پردازیم.

شماره هشت | فونیکس FX

فونیکس FX جزو جدیدترین دستپخت‌های مونتاژکاران است که از زمستان پارسال فروخته می‌شود. در همین مدت کوتاهی که از عرضه فونیکس FX می‌گذرد خیلی‌ها از طراحی آن تعریف کردند و آن را یک شاسی بلند مینیمال و به روز دانستند. با همه این حرف‌ها مشخص نیست چرا خروجی اصلی اگزوز فونیکس FX زیر بدنه قرار گرفته یا اینکه چرا تیپ اکسلنت آن از نظر فنی تفاوت چشمگیری با تیپ پرمیوم دارد و به شکل مشهودی ضعیف‌تر است.

منبع: فرارو
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
0
0
پنجشنبه ۰۴ آبان ۱۴۰۲
بهترین چینی بازار تیگو 7 پرو هست.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ ثبت‌نام حج تمتع از کدام اولویت‌ها انجام می‌شود؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش

گاریدو با یک تغییر بزرگ به دنبال اولین برد آسیایی

همایش ملی پتروفن ۱۴۰۳ آذر ماه برگزار می‌شود/ جایزه نوآوری صنعت پتروشیمی به شرکت‌های نوآور اهدا خواهد شد

فیلم/ توضیحات کارشناس صداوسیما درباره قوانین سامانه همسریابی اسلامی

اعضای جدید هیئت‌مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس معرفی شدند/ خوشرو رئیس هیئت‌مدیره شد

مهمترین عامل رشد حق بیمه تولیدی تعاون

تفکر و فرهنگ بسیجی، زمینه ساز رشد و پیشرفت جامعه است

شبکه‌محوری؛ نقشه راه بیمه سینا

موافقت نتانیاهو با توافق آتش‌بس در لبنان

پیش بینی قیمت دلار فردا ۶ آذر ۱۴۰۳/ افزایش قیمت دلار ادامه دارد؟

پاداش بانک مسکن به مشتریان خوش حساب

حضور فعال بانک ملی ایران در یازدهمین همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت

بازدید دکتر بهشتی‌نژاد از غرفه بیمه سرمد در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی Iran Conmin ۲۰۲۴

بازگشت ستاره استقلال پس از ۵۶ روز