تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر
اقتصاد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

بازی جدید دولت برای حذف و کاهش یارانه ها با تغییر نام دهک به صدک یارانه ای/ تورم نوعی مالیات است که از مردم گرفته می‌شود

تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید: دولت به جای تقسیم بندی‌های جدید، کم و زیاد کردن حجم نقدینگی، پرداخت کالابرگ و حذف و اضافه کردن افراد لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی، به دنبال راه نجات اقتصاد و کشور از تورم باشد.

تغییر نام دهک به صدک یارانه ای

اقتصاد ۲۴- پس از طرح «کالا برگ» الکترونیکی که از سال گذشته به صورت پایلوت در چند استان کشور در راستای اجرای بند "ی" تبصره ۱۴ قانون بودجه و به منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم در کل کشور اجرا می‌شود؛ حالا نوبت تغییر در نحوه دسته بندی درآمدی خانوار‌ها رسیده است.

تغییر «دهک» به «صدک» به منظور دسته‌بندی درآمدی برای احتمال اضافه، حذف و تغییر میزان «یارانه» خانوار‌ها انجام خواهد شد، موضوعی که چندی پیش معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص شاخص‌های مدنظر در صدک‌بندی خانوار‌ها برای دریافت یارانه صحبت کرد و گفت: این داده‌ها و شاخص‌ها خیلی مفصل هستند که مهمترین آن بعد خانوار و ساختار خانواده است؛ اینکه خانوار چند نفره است؟ چند نفر از اعضای خانوار درآمد دارند؟ آیا آن خانوار فرزند معلول و یا بیمار خاص دارد؟ و ... که در این طرح شاخص‌های مختلفی بررسی می‌شود.

به گفته علیرضا عسگریان، با اجرای صدک بندی، ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ایرانی یارانه بگیر (حدود ۸۰ میلیون ایرانی) در این چرخه صدک‌بندی می‌چرخند؛ این در حالیست که عده‌ای از مردم که حدود ۶ میلیون نفر می‌شوند از ابتدا در طرح هدفمندی ثبت نام نکرده‌اند و از چرخه دریافت یارانه خارجند.

تغییر نحوه محاسبه درآمدی مردم برای چه؟

قیمت نان، تخم مرغ وصد‌ها قلم کالای اساسی، سفر‌های مردم را گران می‌کنند و در نهایت دولت با نزدیک شدن به بودجه ریزی سال آینده به دنبال تغییر نحوه محاسبه درآمدی مردم جهت تخصیص اندکی یارانه نقدی می‌افتد.

مردم بار‌ها گفته اند نه خواهان افزایش یارانه نقدی هستند و نه توان تورم بیشتر را دارند. از ابتدای شروع طرح هدفمندی یارانه‌ها یعنی از ۱۳ سال گذشته، مقدار یارانه جز در چند سال اخیر ثابت بود و تغییری نداشت! آیا نباید مقدار یارانه متناسب با تورم افسارگسیخته و گرانی‌های روزافزون افزایش یابد؟

مسعود دانشمند

بهترین یارانه برای مردم نیازمند، کنترل تورم است

البته صاحبنظران و کارشناسان بر این عقیده‌اند که بهترین یارانه برای مردم نیازمند، «کنترل تورم است». مردم نیازمند به دنبال یارانه‌های اندک نیستند. تا زمانی که نتوانیم تورم را در اقتصاد ایران کنترل کنیم، تورم نوعی مالیات است که از مردم گرفته می‌شود.

این یارانه تحمیل شده از سوی دولت‌ها است و عملا دولت‌ها با تورم از مردم، مالیات کلانی دریافت می‌کنند. با تورم بالای کنونی، افزایش یارانه‌های نقدی برای دهک‌های کم درآمد و یا تغییر دهک به صدک تفاوت چندانی خواهد داشت؟


بیشتر بخوانید: خبری مهم برای یارانه‌بگیران؛ آیا جدول دهک‌بندی دوره‌ای تغییر می‌کند؟


بازی جدید دولت در آستانه ارائه لایحه بودجه سال آینده با تغییر در نحوه محاسبه درآمدی مردم، عرصه را به مردم تنگ خواهد کرد.

فاصله معنادار نرخ تورم تا یارانه مردم

مسعود دانشمند، تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره تاثیر پرداخت یارانه نقدی در زندگی مردم به اقتصاد ۲۴ گفت: وقتی آمار‌های رسمی، خبر از تورم ۵۰ درصدی طی دو سال اخیر را می‌دهد و درمقابل آن شاهد افزایش ۳۰ درصدی دستمزد‌ها هستیم چطور باید با اختلاف به ظاهر ۲۰ درصدی، اما به طور واقعی ۴۰ درصدی کنار آمد؟ واقعا این یارانه‌ها چه حجمی از سبد خانوار‌ها را با توجه به تورم آشکار و پنهان را تأمین می‌کند؟

دانشمند ادامه داد: بار‌ها تأکید شده که پرداخت یارانه در کشور سالهاست به بیراهه رفته است، یعنی یارانه‌ها در کشور به بخش‌هایی پرداخت می‌شود که اثرات چندانی ندارد. یارانه در بخش کالا‌های اساسی با این هدف داده می‌شود که مردم بتوانند مرغ و گوشت بخرند، اما برای ترمیم وضعیت دائم خانوار‌ها هیچ تدبیری اندیشیده نشده است.

وی افزود: در شرایطی که مرغ کیلویی ۸۰ هزار تومان و گوشت قرمز کیلویی ۵۵۰ هزار تومان قیمت دارد، طبیعی است که ماهی ۳۰۰ هزار تومان یارانه، دردی از قدرت خرید افراد دوا نمی‌کند.

تغییر نام دهک به صدک یارانه ای

مردم منتظر معجزه نمانند

به گفته این تحلیلگر مسائل اقتصادی، زمانی که حتی برای پرداخت یارانه نقدی به مردم هم برنامه‌ای نیست و هر روز به دنبال تغییر دهک و میزان آن هستند چطور می‌توان به آینده جامعه‌ای که به دنبال پرداخت نقدینگی آن هم با چنین رقم‌های اندک و ناچیز امیدوار شد؟

دانشمند تصریح کرد: دولت به جای تقسیم بندی‌های جدید، کم و زیاد کردن حجم نقدینگی، پرداخت کالابرگ و حذف و اضافه کردن افراد لیست دریافت کنندگان یارانه نقدی به دنبال راه نجات اقتصاد و کشور از تورم باشد. تعامل با جهان را افزایش دهند تا چرخ اقتصاد بچرخد نه اینکه با زور پرداخت یارانه نقدی به مردم، مانع توقف کامل آن شود.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
ناشناس
0
0
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲
بعضی از مردم میگفتند سید مطلوم بیاد دزست میشه سید امد وفقیر نابود شد
ناشناس
1
1
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۲
در دهک بندی جدید، داشتن مسکن را جزو اولویت های دهک بندی انتخاب کنید.

ما مستاجر هستیم و نصف درآمد ما صرف اجاره خانه می شود.
ناشناس
1
1
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
این هم یک راه کار جدید برای کیسه کردن نان مردمه
علی
1
0
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
تورم امان مردم را بریده گرانی ازحدگرشته روزی ده تومن یارانه کجای کمبود معیشتی را جبران می کند
ناشناس
1
1
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
این همه دروغ می‌گوید قرار شده یعنی اقای عسگری می‌گوید هر کستاکالابرگ خرید کندباقیمت پار سال حساب میشود
محمد
0
1
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
والا پدر شوهر من خانه از خودش زمین کشاورزی از خودش یارانه اش از من مستاجر بی چیز بیشتر پس هیچ عدالتی وجود نداره
شریف
1
1
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
بله فرمودند برای کنترل تورم تامل با .جهان
بسیار علمی..اما گوش های شنوا هم باید باشد
چه درست گفتی استاد..و.و
شهریار
0
1
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
من بازنشسته فرهنگی در فقر و گرانی و بی عدالتی وو حال یارانه ما را کم کردند دولت مردمی و مجلس انقلابی خداوند نابودتان کند.
امیرمیرزایی0620115858
1
0
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
سلام شمالطف کنیدعدالت رااجراعی کنیدمشگل حل میشودشماداریدالان حق وناس مکنیدداریدبه ۶۰ساله ای که تحت پوشش کمیته هست فقط یک کشاورزی داره که سالی یکملیارداجاره میگیره نه مثل بنده که معلولم وهیچ درامدی ندارم اگرمسلمانی وانسایت داری بنده مستاجرم حتی یخچال وبخاری هم ندارم الان توی سرمابابدترین شرایط زندگی میکنیم واقعااگرمسلمان باشیدبایدارخدابترسیداگه وجدان داشته باشیدبایداستعلام حسابهابگیریدنبایدبکسایکه خانه کشاورزی حقوق ماشین مغازه دارندیارانه پرداخت کنیدبنده رفتم کمیته پنچ ملیون وام بهم ندادن برای خریدیخچال بخاری واقعامثلامامسلمان وحاجی هستیم چرابکسیکه سالی دوباذمیره مگه بهش یارانه پرداخت میکنیدپس تجدیدنظرکنیدتامشگل حل شودبنده یک حساب بانک تجارت دارم که فقط یارانه میگیرم ده ساله هیچ تراکنشی ندارم این هم شماره حسابم5859831800357104خواهس میکنم استعلام بگیریدازکشاورزانم بگیریدازخدابترسیدظلم نکنیداین رسم مسلمانی شماگریه میکنیدبرای اهل بیت امام حسین درخرابهای شام الان بنده شرایطم ازاونابدترهست پس انسانیت پس کوغیرت ایرانی پس وجدان کسایکه نمازشب میخواننداین شمارم هست 09398087757ازکمیته هم استعلام بگیریدخواهشن پیگیری کنید
جمیل اسماعیلی
1
1
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲
مگر قرار هست حال کسی از مردم خوب یا بهتر شود،از کی قرار شده توجهی به خوبی حال مردم بشه،ای خدا هر کسی را که میبینیم داد عدالت میزند ظالمتر از او پیدا نمیشود.
ناشناس
2
2
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
عرضه ندارند تورم و کنترل کنند روز به روز اجناس گران‌تر ومردم فقیر و بدبخت میشن بعد افتادن دنبال دعکبندی و قطع یارانه خدا ازتون نگذرد
ناشناس
شمارا بخدا پیگیری کنیدبه ما هم یارانه ندادن فقط به پولدارها یارانه میدن به بدبخت. ها نمیدن از خدا بترسید
ناشناس
0
1
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
دولت اگه خیلی براش مهمه . بره جلوی ده میلیون افغانی رو بگیره که چند برابر یک ایرانی داره یارانه میگیره به ملت می‌خنده . خیلی هم به مزاجش خوش نیاد سر می‌برده . اینا اشکال ندارد . هی دولت دنبال چی هستی . از گلوی مردم
مهران
0
0
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
سلام درست تحقیق نمی کنند من هم شوهرم بیکار است خرج زندگی بر دوش من است ولی دهک بندی رانمی دانم از روی چه چیزی می سنجن ولی همسایه ما خانه داره حقوق داره ازکمیته و بهزیستی هم حقوق می گیرد یارانه هم 400تومان می گیرد
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
بله معلومه بایکدیگر حالاافغان هارااداره کنن ماچه کاره ایم
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
من هم شوهرم بی کاره ماهم فقد از یا رانه استفاده می کو نیم نه حقوقی نه بیمه داریم من حالا مریزم پول ندارم دکتر برم من هم یا رانم قط شوداگر وجدان دارد قط نکردید
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲
نظرمون خیلی مهمه یارانه رو قطع کردید دیگه چی یتیم دارم بی غیرتا یتیم پنجتا یتیم دارم وتحت پوشش کمیته امداد هستم کجاش عدل هستش یارانه مارو قطع میکنید
ناشناس
0
0
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
واقعا
فاطمه
0
0
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
واقعا معلوم نیست چیکار دارن میکنن مستجر هستیم یه ماشین نداریم مغازه اجاره یارانه رو مسدود کردن
ناشناس
0
0
جمعه ۲۶ آبان ۱۴۰۲
انشالله با رای دادن جبران میکنیم!!
ناشناس
0
0
شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲
چرا یارانه ما که دهک اول جامعه هستیم و اجاره نشینم بچه معلول دارم یارلنم واریز نشد از بانک صادرات دریافت میکردم ولی ای ماه هنوز واریز نشده علتش چیست
نادری
0
0
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲
خداروخوش میادمنک مستاجرم ماهی۴میلیون کرایه میدم باسه بچه یارانه مار واریزنکردین الان ینی کارتون وجدانیه
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

ژیلا صادقی جواب تمام منتقدانش را یکجا داد! + فیلم

احتمال ریزش قیمت طلای ۱۸ عیار تا این رقم/ شیرینی آرامش در بازار طلا به کام طلافروشان زهر شد/ حرکت زرگران به سمت بازار‌های دبی و استانبول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

الفاظ رکیک سپهر حیدری درباره هوادار سپاهان که کاربران را شوکه کرد+ عکس

عکس زیبای بازیگر خانم بچه مهندس در استانبول

متین سلطانخواه کیست؟ + فیلم

عکس جدید سحر قریشی در دبی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پنهان کاری سازمان توسعه تجارت یا عملکرد ضعیف؟/ شائبه هک سامانه‌ها و نگرانی فعالان اقتصادی از درز اطلاعات

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کشور‌های ارزان برای سفر کجا‌ها هستند؟

نکاتی برای خلاصی از چربی مو و دردسرهایش

دلیل ترش کردن معده

وازلین برای پوست؛ خوب است یا بد؟

چرا برخی افراد نیمه شب از خواب می پرند؟

نکونام: یک لیوان آب نیست که بخوریم

واکنش رضایی به درگیری با حامدی‌فر

چرا بورس از ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نزولی ماند؟/ رانت اطلاعاتی تنها دلیل سقوط بورس نبود/ رشد بازار در گرو این عامل است

فیلم/ درگیری امید حامدی‌فر با مهرداد رضایی درحاشیه بازی استقلال - ذوب‌آهن

مبلغ پاداش استقلالی‌ها بابت برد مقابل ذوب آهن مشخص شد

ربیعی: بازی باکیفیتی بود

استقلالی‌ها پاداش می‌گیرند

فیلم/ آغاز حمله اسراییل به رفح؛ بمباران سنگین در جنوب نوار غزه

جدول لیگ برتر در پایان بازی‌های امروز

صادرات مرغ آزاد شد

غایب بزرگ استقلال مقابل فولاد کیست؟

صدر هم‌چنان آبی ماند

رییس سازمان انرژی اتمی: آماده همکاری هسته‌ای با عربستان هستیم

کنایه سنگین مورایس به پرسپولیسی‌ها

فیلم/ شادی مردم غزه پس از شنیدن خبر موافقت حماس با طرح آتش‌بس

نامه تاج به وزیر ورزش

خبر مهم رییس سازمان امور مالیاتی

اوسمار: پرسپولیس همیشه هجومی بوده

کارشناسی داوری دیدار پرسپولیس و نساجی

تکذیب تعیین سهمیه‌بندی دارویی داروخانه‌ها براساس وضعیت حجاب

موافقت حماس با توافق پیشنهادی آتش‌بس

ترکیب ۱۱ مرد نکونام برای حفظ صدر جدول

کسب سه امتیاز سخت از ورزشگاه شهید وطنی

جشنواره سینمایی کن در آستانه اعتصاب عمومی

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو درباره حمله به رفح

اعلام آمار فوتی‌های حوادث جوی از ابتدای سال تاکنون

سرمربی سایپا برکنار شد

فیلم/ برف بهاری در مشگین‌شهر

فیلم/ جمله خبرساز رئیس سازمان انرژی اتمی

فیلم/ تشکیل پرونده قضایی برای عوامل سریال پیمان معادی

پاسخ دولت به گرانی مسکن

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه اینترنت اعلام شد

احتمال تعویق در لیگ برتر

فیلم/ لحظه تصادف و فوت یک امام جمعه

جزییات تازه و تکان دهنده از ماجرای دزدیده‌شدن یسنا

درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران

فیلم/ خرید تجهیزات VAR برای مسابقات فصل آینده لیگ برتر به کجا رسید؟

تکلیف افزایش حق مسکن کارگران مشخص شد