تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
باز هم نفس تهران بند آمد

وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها

کرج، اراک، اهواز، اصفهان، مشهد، تبریز، سمنان، قم، همدان، قزوین، ارومیه و یزد، دشت آزادگان و اسکو هوای آلوده و ناسالم دارند.

وضعیت آلودگی هوا در کلانشهر‌ها

اقتصاد۲۴-در حالی که طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور، هفته جاری در بسیاری استان‌های کشور با آلودگی و غلظت ذرات آلاینده سپری خواهد شد، استان تهران هم دیروز دومین روز آلوده را پشت سر گذاشت.

طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا، روز یکشنبه ۱۲ آذر ماه، هفتادمین روز با هوای ناسالم در سال جاری برای ساکنان پایتخت بود و شاخص آلودگی هوای تهران که تا ظهر یکشنبه بر عدد ۱۵۴ بود، در ساعات بعدازظهر به ۱۵۳ رسید که در هر حال، همچون روز شنبه، در وضعیت ناسالم بود.

طبق گزارش سامانه پایش کیفی هوای کشور، ظهر دیروز باقرشهر با شاخص ۱۹۵ بابت غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون بدترین کیفیت هوا را بین ۱۶ شهرستان استان تهران داشت و شهرستان‌های قرچک با شاخص ۱۸۱، ورامین با شاخص ۱۷۴، پاکدشت با شاخص ۱۶۶، اسلامشهر با شاخص ۱۶۴، پیشوا با شاخص ۱۶۱ و شهریار و ملارد با شاخص ۱۵۸ در وضعیتی بدتر از شهر تهران بودند اگر چه که شاخص کیفی همه شهر‌ها طبق تعاریف رسمی در محدوده ناسالم بود و تنها شهر‌های با هوای قابل قبول در استان، باغستان و شهرقدس بوده‌اند.


بیشتر بخوانید:هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها


گزارش اداره کل هواشناسی استان تهران و تایید تداوم و افزایش آلودگی هوای پایتخت و باقی شهرستان‌های استان تهران تا پایان هفته، دیروز به تشکیل جلسه کارگروه اضطرار آلودگی هوا منجر شد و طبق مصوبات این کارگروه، امروز هم کلاس درس مدارس ابتدایی و متوسطه اول و تمام مقاطع تحصیلی مدارس استثنایی در شهرستان‌های استان تهران غیر از فیروزکوه به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد، همه مهد‌های کودک و کودکستان‌ها تعطیل هستند، طرح تردد نوبتی زوج و فرد تمام خودرو‌ها از محدوده طرح کاهش آلودگی هوا ادامه دارد، کارکنان دستگاه‌های دولتی دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های زمینه‌ای، تنفسی و خودایمنی و خانم‌های باردار در صورت موافقت دستگاه می‌توانند از ظرفیت دورکاری استفاده کنند، ممنوعیت تردد شبانه خودرو‌های گازوییلی سنگین با آلایندگی قابل رویت ادامه یافته و همچنین، فروش مجوز روزانه طرح ترافیک، تردد تمام موتوسیکلت‌ها و خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی، مصرف نفت کوره و مازوت در تمام واحد‌های نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان، پسماندسوزی و سوزاندن شاخ و برگ درختان و فعالیت‌های ورزشی و تربیت‌بدنی برای دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه در فضای باز ممنوع است.

در حالی که محمد اسماعیل توکلی؛ رییس مرکز اورژانس استان تهران، روز شنبه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که آلودگی هوا باعث افزایش ۴درصدی ماموریت‌های اورژانس شده و از ابتدای هفته جاری هم آمبولانس‌های اورژانس در میادین آزادی، انقلاب، تجریش، فردوسی و شهرری مستقر شده‌اند، طبق مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوا، امروز ۱۳ آذر ماه برای سومین روز متوالی خودرو‌های اورژانس و امدادی در مناطق پرتردد شهر حضور دارند تا برای اقدامات و احیای اضطراری افراد دچار مشکلات تنفسی و قلبی و ریوی در این هوای آلوده اقدام کنند.

دیروز اعضای شورای شهر تهران هم، در مصوبه‌ای فروش طرح ترافیک در روز‌های آلوده هوای تهران را ممنوع کردند و درحالی که روز شنبه، رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های پایتخت را تکذیب کرد، مهدی پیرهادی؛ رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران دیروز در جلسه علنی شورا اعلام کرد: «مردم از تنفس در این شهر نارضایتی شدیدی دارند و فارغ از اینکه چه دستگاه و مرجعی مقصر آلودگی هواست، واقعیت این است که تهران هوایی آلوده دارد و مردم این هوا را استشمام می‌کنند و در این هوای آلوده، کودکان به بیماری مبتلا شده و بسیاری از بزرگسالان و سالمندان دچار مشکلات جدی می‌شوند. همچنین براساس گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس که تیر ماه امسال قرائت شده، سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین. نفت گاز و دیگر سوخت‌ها مطابق استاندارد ملی نیستند و از ۱۶ نیروگاه کشور ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند و در جلسه روز گذشته استانداری تهران هم، نماینده پخش و پالایش رسما اعلام کرد که دو نیروگاه از مازوت استفاده می‌کنند.»

هوای آلوده در ۹ کلان‌شهر کشور

طبق گزارش سازمان هواشناسی، تا پایان هفته جاری ۹ کلان‌شهر کشور هوای آلوده خواهند داشت و شاخص آلاینده‌ها تا پایان این هفته در شهر‌های تهران، کرج، اراک، اهواز، اصفهان، مشهد، تبریز، سمنان، قم، همدان، قزوین، ارومیه و یزد بالا خواهد بود و کیفیت هوای این شهر‌ها را تا ناسالم و بسیار ناسالم تنزل خواهد داد.

از ابتدای هفته جاری، ادارات هواشناسی و محیط‌زیست استان‌ها هم گزارش‌هایی درباره افزایش شاخص آلاینده‌ها منتشر کرده‌اند ازجمله که هوای اراک به وضعیت ناسالم رسیده و عصر دیروز هم شاخص آلاینده ذرات معلق ۲.۵ میکرون در این شهر صنعتی به عدد ۱۱۲ که نسبت به شاخص آلایندگی ۱۵۱ در ساعات صبح، کمی بهبود یافته بود.

استان اصفهان هم دیروز بابت آلودگی هوا وضع متفاوتی نداشت و اعلام شد که شاخص آلودگی هوای مرکز استان به عدد ۱۶۸ و ناسالم رسیده علاوه بر اینکه شهر قهجاورستان با شاخص ۱۸۵ آلوده‌ترین شهر استان بود و کیفیت هوا در شهر‌های لنجان و مبارکه هم در وضعیت ناسالم قرار داشت.

دیروز در حالی که کیفیت هوای برخی نقاط از شهر اصفهان به وضعیت قرمز (ناسالم) و در برخی نقاط به وضعیت بنفش (بسیار ناسالم) رسیده بود خبرنگاران استانی در گزارش‌های خود خبر دادند که ایستگاه سنجش آلودگی هوا در برخی شهر‌های مجاور اصفهان از جمله خمینی‌شهر، نجف‌آباد، منطقه صنعتی دولت‌آباد و کاشان قطع بوده است.

تداوم آلودگی هوا در این استان به تعطیلی مهد‌های کودک و پیش‌دبستانی و غیرحضوری شدن کلاس‌های درس مدارس اصفهان و ۹ شهر استان منجر شد و مدیریت بحران استانداری اصفهان هم اجرای طرح زوج و فرد تردد خودرو‌ها از در منزل در شهر اصفهان، برخورد با خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی و ممنوعیت هرگونه فعالیت منجر به آلودگی هوا را تمدید کرد.

از ابتدای هفته جاری، مدارس شهرستان تبریز و اسکو در استان آذربایجان‌شرقی هم به دلیل غلظت آلاینده‌های هوا غیرحضوری شد و عصر دیروز غلظت آلاینده‌ها در شهر تبریز به ۱۲۴ و در شهر اسکو به ۱۴۸ رسید و رییس مرکز فوریت‌های پزشکی استان البرز هم از افزایش ۲۰ درصدی مراجعه بیماران قلبی و عروقی و مبتلایان آنفلوآنزا به مراکز درمانی استان به دنبال تشدید آلودگی هوا، استقرار تیم‌های امدادی اورژانس در سطح کلان‌شهر کرج و آماده‌باش ۹۰ پایگاه اورژانس در سطح استان خبر داد.

کیفیت هوای شهر‌های استان خوزستان هم از ابتدای هفته جاری تنزل داشت و عصر دیروز هوای شهر‌های دشت آزادگان با شاخص ۱۵۳، اهواز با شاخص ۱۵۲، شوشتر با شاخص ۱۴۲، ماهشهر با شاخص ۱۳۳ در وضعیت ناسالم قرار گرفت در حالی که صبح دیروز کیفیت هوای برخی ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها در شهر‌های آبادان، اهواز، شوشتر و سوسنگرد به وضعیت ناسالم و قرمز رسیده بود.

منبع: روزنامه اعتماد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ دل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

اولین فیلم از مراسم ازدواج شیدا خلیق با کیوان ساکت‌اف با حضور سلبریتی‌ها

تعطیلی شنبه‌ها و نظر مراجع برای شورای نگهبان

از گران کردن بنزین تا واردات خودروهای دست دوم؛ راه حل ناترازی بنزین چیست؟/ متهمان اصلی معضل بنزین در ایران

عکس/هنرمندان در مراسم تشییع زری خوشکام

بدحساب‌ترین طرف صندوق توسعه ملی، دولت‌ها بوده‌اند/ ۱۰۰ میلیارد یورو صندوق کجاست؟/ ثروت نسل آینده، قربانی تبانی و ندانم‌کاری‌های مدیریتی شده است

تتر چیست و چرا جای دلار را در ایران گرفته است؟

ترانس افغان، خطری بیخ گوش ایران

آخرین وضعیت قیمت دام زنده در بازار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

پیش بینی بورس امروز ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

این ۴ نکته عمرتان را ۶ سال افزایش می‌دهد

بلایی که بدغذایی بر سرتان می‌آورد

دمنوشی که برای لاغری معجزه می‌کند

معرفی چند منبع طبیعی پروتئین برای کاهش وزن

دلار قدرت بلامنازع بازار طلا/ چرا طلا در ایران بیشتر از بقیه کشورها رشد کرد؟/ پیش‌بینی صعود طلا در دراز مدت

بازیکنان پرسپولیس در انتظار تسویه کامل

فلاحت‌پیشه: سال ۹۷ گفتم بشار اسد روزی از پشت به ایران خنجر خواهد زد

فیلم/ شادباش متفاوت عروسک‌های مهمانی برای تولد آقای مجری

عضو هیئت رئیسه کمیسیون آموزش: ناتوانی در صدور کارت امتحانی پذیرفتنی نیست

مهدی افشارنیک با قرار وثیقه‌ آزاد شد

فیلم/ تیوپ‌سواری یک شهروند در مشهد در خیابان‌های مملو از آب

واکنش مایلی‌کهن به حکم شکایت قلعه‌نویی

راهنمایی کامل در امور طلاق و مهریه: حقوق خود را بشناسید

جدایی سروش لشکری (هیچکس) از همسرش | آزاده اکبری کیست؟

فیلم/ وضعیت پیاده‌روهای مشهد پس از سیل امروز

اعلام زمان برگزاری مراسم یادبود زری خوشکام

واریز حقوق اردیبهشت ماه بازنشستگان کشوری

قوه قضاییه: اژه‌ای در شبکه‌های اجتماعی حسابی ندارد

ترس از بمب‌گذاری جشنواره کن را مختل کرد

واکنش تراکتور به شایعه قراردادی ۶۰ میلیاردی

میزان فروش نمایشگاه کتاب در ۱۰ روز

فیلم/ غرق‌شدن دوباره زیرگذر انقلاب مشهد

ابعاد فساد در فوتبال گسترده است

آموزش و پرورش اطلاعیه صادر کرد

جزییات جدید دزدی اسناد هسته‌ای ایران به دست اسراییل

بانکی‌پور: پلیس ۵ گروه را طبق لایحه حجاب باید بازداشت کند

بار خودروسازان دولتی بر دوش منابع ارزی کشور

واکنش تصویری AFC به خداحافظی اشکان دژاگه + عکس

ماجرای مخالفت برخی علما با تعطیلی شنبه چیست؟

مقصد بعدی زنوزی مشخص شد

هشدار مدیریت بحران برای سیل در ۱۰ استان

لغو امتحانات نهایی روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت

عکس/ تگرگ شیشه خودروها را در مشهد شکست

فیلم/ نجات جان یک شهروند از غرق‌شدن در سیلاب شاندیز

برادران عالمیان تنیس روی میز ایران را المپیکی کردند

الهه محمدی جایزه خود را به روزنامه‌نگاران فلسطینی تقدیم کرد

فیلم/ نجات کبوتران حرم امام رضا از باران سیل آسا

نخستین ستاره با پرسپولیس به توافق رسید

فیلم/ تصاویری دیگر از بارش شدید باران در حرم امام رضا (ع)

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

فیلم/ درگیری حامد بهداد با یک هوادار در مراسم ختم

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نرخ تورم کدام کشور اروپایی کمتر است؟

چرا سیگار گران شد؟

یک اقتصاددان: دولت شجاع باشد و یارانه‌های پنهان را حذف کند

ماجرای رسوایی اخلاقی ترامپ با ستاره پورن چه بود؟

دوئل عشقی در باغ قرچک حادثه آفرید

فیلم/ بارش شدید تگرگ به حرم رضوی رسید