اقتصاد۲۴- به گزارش اکو نگار، ۶۰ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی صورت گرفته توسط بخش افکارسنجی سایت «اکونگار» در رابطه با جایگاه خدمات پس از فروش در صنعت لوازم خانگی و اینکه بین کالای ایرانی با خدمات پس از فروش و کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش کدام را انتخاب میکنید؟ (جدول شماره ۱) گفتند: کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش را به کالای ایرانی با خدمات پس از فروش ترجیح میدهیم. ۳۸.۹ درصد نیزنظری مخالف گروه اول داشتند و کالای ایرانی با خدمات پس از فروش را به کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش ترجیح میدهند.
جدول شماره ۱ ـ بین کالای ایران با خدمات پس از فروش، و کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش کدام را انتخاب میکنید؟
نوع کالا |
تعداد |
درصد |
ایرانی |
117 |
38.9 |
خارجی |
182 |
60.5 |
بیپاسخ |
1 |
0.6 |
تعداد پاسخگویان |
300 |
100 |
هر چند بسیاری از پاسخگویان کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش را در مقایسه با کالای ایرانی با خدمات پس از فروش ترجیح میدهند، با این حال، ۷۸.۴ درصد از پاسخگویان در پاسخ به این سوال که، «برای شما چقدر مهم است کالایی که میخرید، خدمات پس از فروش داشته باشد؟» (جدول شماره ۲) گفتهاند این موضوع برایشان «اهمیت زیادی» دارد. فقط ۱۰.۳ درصد از پاسخگویان گفتهاند داشتن خدمات پس از فروش برای کالایی که میخرند اهمیت کمی دارد.
جدول شماره ۲ ـ برای شما چقدر مهم است کالایی که میخرید، خدمات پس از فروش داشته باشد؟
میزان اهمیت |
تعداد |
درصد |
خیلی کم |
17 |
5.6 |
کم |
14 |
4.7 |
تاحدودی |
34 |
11.3 |
زیاد |
84 |
27.9 |
خیلی زیاد |
152 |
50.5 |
جمع |
301 |
100 |
به نظر میرسد این موضوع نشان میدهد، انتخاب کالای خارجی بدون خدمات پس از فروش، به جهت بیاهمیتی این گونه خدمات نزد پاسخگویان نیست، بلکه حکایت از اعتبار و اعتماد کالای خارجی در مقایسه با کالای ایرانی نزد مردم دارد که در شرایط کنونی که بسیاری از کالاهای خارجی فاقد خدمات پس از فروش هستند، آن را به کالای ایرانی دارای خدمات پس از فروش ترجیح میدهند. بنابراین، کالای ایرانی بیش از این که بخواهد به خدمات پس از فروش که البته در جای خود اهمیت دارد، تمرکز کند، باید در جهت ارتقای کیفیت تولید و امکان رقابت با محصول خارجی از این جهت تمرکز داشته باشد.
حدود ۴۴ درصد از شرکتکنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به اینکه «تا چه حد از لوازم خانگی ایرانی رضایت دارید؟» (جدول شماره ۳) گفتهاند «تاحدودی» رضایت دارند. کمی بیش از یک چهارم پاسخگویان یعنی ۲۶.۵ درصد از آنان از لوازم خانگی ایرانی «رضایت زیاد» و «خیلی زیاد» داشتند و در مقابل، ۲۳.۶ درصد «رضایت کم» و «خیلی کم» داشتند. اشاره به این نکته ضروری است که در این پرسش لوازم خانگی به معنای کلی آن مد نظر بود، نه یک کالای خاص. اما از آن جا که این میزان رضایت ناشی از تجربه شخصی استفاده از لوازم خانگی ایرانی و تجربه شنیداری از دیگران است و نیز با توجه به این که برخورداری از این لوازم مورد سنجش قرار گرفته است، به نظر میرسد، این رضایت به ترتیب بیشتر معطوف به اجاق گاز، یخچال/یخچال فریزر و لوازم خانگی کوچک باشد.
میزان رضایت |
تعداد |
درصد |
خیلی کم |
35 |
11.6 |
کم |
36 |
12.0 |
تاحدودی |
133 |
44.2 |
زیاد |
63 |
20.9 |
خیلی زیاد |
17 |
5.6 |
بیپاسخ |
17 |
5.6 |
جمع |
301 |
100 |
یافتههای این نظرسنجی «اکونگار» که با هدف شناخت نوع رفتار و گرایش خریداران لوازم خانگی انجام شده، گویای نکات قابل تامل و کاربردی است که به تدریج منتشر میشود. افراد نمونه این نظرسنجی ۳۰۰ نفر از مشتریان کالاهای لوازم خانگی در راسته امین حضور، خیابان جمهوری و خیابان شریعتی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدهاند. در فرآیند انجام این نظرسنجی ابتدا اطمینان حاصل شد که پاسخدهندگان برای خرید مراجعه کردهاند. سن افراد نمونه ۱۸ تا ۷۵ سال و شامل ۴۴ درصد مرد و ۵۶ درصد زن بوده است.
منبع: اکو نگار