تاریخ انتشار: ۰۹:۴۳ - ۰۸ دی ۱۴۰۲

بلاتکلیفی صاحبخانه‌ها در بازار مسکن تهران

حجم فروش آپارتمان مسکونی در محبوب‌ترین محدوده بازار مسکن تهران نسبت به پارسال ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است

مسکن تهران
اقتصاد۲۴- گزارش تحولات بازار مسکن تهران که به شکل ماهانه توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، در آذر امسال با سروشکل جدیدی در دسترس مردم قرار گرفته است. در گزارش جدید از داده‌های مهمی مثل نحوه فروش تعداد آپارتمان‌های مسکونی بر حسب عمر بنا و متراژ خبری نیست، اما همین گزارش نصف و نیمه‌ای که در سایت بانک مرکزی دیده می‌شود تا حدود زیادی ما را در جریان موقعیت صاحبخانه‌ها قرار می‌دهد. براساس این گزارش به ازای رشد ۵۴ درصدی قیمت خانه‌های تهران در حدفاصل آذر پارسال تا آذر امسال حجم فروش ۶۵ درصد آب رفته است. منطقه ۱۳ که در شرق پایتخت واقع شده، با ریزش ۸۰ درصدی خریداران، بیشتر از هر منطقه دیگری تحت تاثیر رکود قرار گرفته و در منطقه ۱۹، فروشنده‌ها در کل آذر امسال فقط ۳۷ مشتری برای انعقاد قرارداد پیدا کردند.

موقعیت صاحبخانه‌ها در منطقه شش

فروش آپارتمان در منطقه شش تهران آذر امسال بیشتر از هر جای دیگر پایتخت ریزش داشته است. آمار‌وارقام ارائه شده توسط بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم فروش آپارتمان در منطقه شش تهران که بخشی از مرکز شهر به حساب می‌آید، در فاصله آبان تا آذر از ۱۸۳ به ۱۴۳ مورد تقلیل پیدا کرده است.

فروش آپارتمان در منطقه شش تهران به این ترتیب در یک ماه حدود ۲۱ درصد آب رفته و به زبان ساده یک‌پنجم از حجم معاملات مسکن در این منطقه از شهر کم شده است. عدد‌هایی که مشخص می‌کنند در آذر امسال به شکل متوسط کمتر از روزی پنج واحد مسکونی در محله‌هایی معروفی مثل امیرآباد و یوسف‌آباد معامله شده است.

داده‌های بانک مرکزی از وقایع بازار مسکن در منطقه شش تهران حاوی این است که صاحبخانه‌ها رقم پیشنهادی خودشان را بابت هر متر مربع حدود ۱۰۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین کردند و به‌عنوان مثال آن‌ها به‌خاطر فروش آپارتمان ۱۰۰ متری در آن نقطه از شهر ۱۰ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان دریافت کردند.


بیشتر بخوانید: سود وام مسکن ملی دوباره کاهش می‌یابد؟


موقعیت صاحبخانه‌ها در منطقه ۱۳

فروش آپارتمان در منطقه ۱۳ آذر امسال درمقایسه با دوره مشابه سال گذشته حدود ۸۰ درصد کاهش داشته است. این بیشترین میزان ریزش سالانه معاملات مسکن در مناطق ۲۲ گانه پایتخت است و بانک مرکزی می‌گوید حجم معاملات بازار مسکن در این نقطه از شهر طی یک سال از ۳۷۶ مورد به فقط ۷۷ مورد رسیده است. یعنی در منطقه‌ای که بخشی از شرق تهران به حساب می‌آید، آذر امسال به شکل متوسط شاهد خریدوفروش فقط ۲.۵ واحد مسکونی در روز بودیم.

فروش آپارتمان در منطقه ۱۳ به این ترتیب درمقایسه با سایر مناطق تهران در یک سال گذشته با رکود بیشتری مواجه بوده است و در این بخش از تهران فروشنده‌هایی در پیدا کردن مشتری موفق بودند که قیمت دلخواه و پیشنهادی خودشان را به‌ازای هر متر به عدد ۷۰ میلیون تومان رساندند.

فروش آپارتمان در منطقه ۱۳ با این اوصاف برای صاحبخانه‌ای که آذر امسال ملک ۱۰۰ متری را برای فروش گذاشته، حدود هفت میلیارد عایدی داشته و ارزش یک خانه ۵۰ متری در منطقه ۱۳ به حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون می‌رسد.

موقعیت صاحبخانه‌ها در منطقه پنج

فروش آپارتمان در منطقه پنج بیشتر از هر نقطه دیگری در تهران رونق داشته است. بانک مرکزی می‌گوید آذر امسال از کل سه هزار و ۵۵۰ خانه‌ای که در تهران معامله شده، دقیقا ۵۰۰ مورد در منطقه پنج به امضا رسیده است.

فروش آپارتمان در منطقه پنج با این اوصاف سهم تقریبا ۱۵ درصدی از حجم معاملات بازار مسکن تهران داشته که این عدد نسبت به منطقه ۱۰ به عنوان دومین منطقه محبوب تهران حدود شش درصد بیشتر است. با همه این حرف‌ها میزان خریدوفروش آپارتمان مسکونی در منطقه پنج تهران نسبت به یک ماه قبل حدود پنج درصد و درقیاس با یک سال قبل حدود ۶۷ درصد ریخته است.

چون در آبان امسال ۵۲۸ و در آذر پارسال هزار و ۵۳۲ واحد مسکونی در منطقه پنج معامله شدند. متوسط قیمت مسکن در منطقه پنج تقریبا متری ۹۱ میلیون تومان است و صاحبخانه‌ها به شکل میانگین برای خانه‌های ۱۰۰ متری رقمی نزدیک ۹ میلیارد و ۱۰۰ میلیون قیمت می‌گذارند.

موقعیت حساس صاحبخانه‌ها در بازار مسکن تهرانهمزمان با رشد ۵۴ درصدی قیمت خانه‌های تهران در حدفاصل آذر پارسال تا امسال، حجم فروش ۶۵ درصد آب رفته است

موقعیت صاحبخانه در منطقه یک

گران‌ترین منطقه تهران لقبی است که از سال‌های قبل آن را برای منطقه یک کنار می‌گذاریم، اما براساس آمار‌های رسمی و جدید این عنوان از آبان امسال به منطقه سه رسیده است. متوسط قیمت مسکن در منطقه یک آذر امسال درحالی حدود متری ۱۳۳ میلیون تومان به ثبت رسیده که فروشنده‌ها در منطقه سه به شکل متوسط رقمی معادل ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کردند.

منطقه یک با این حال همچنان یکی از گرانقیمت‌ترین نقاط حوزه مسکن پایتخت است که البته درمقایسه با یک سال قبل فروش آپارتمان در آنجا به نصف رسیده و میزان خریدوفروش‌ها درمقایسه با آبان امسال حدود پنج درصد تقلیل پیدا کرده است. در ماه گذشته فقط ۱۹۵ واحد مسکونی در محله‌های گرانقیمتی مثل نیاوران و فرمانیه و زعفرانیه خریدوفروش شده، ولی بدنیست بدانید آذر پارسال حدود ۴۰۰ آپارتمان در این بخش از شهر معامله شده است.

بیشتر بدانید| متوسط قیمت مسکن در تهران آذر امسال با کاهش ۲.۲ درصدی به متری ۷۴ میلیون و ۸۸ هزار تومان رسید. فروشنده‌ها آذر پارسال به شکل متوسط روی عدد متری ۴۸ میلیون و ۷۳ هزار تومان دست گذاشتند که به‌معنی جهش ۵۴.۱ درصدی در عرض یک سال است

موقعیت صاحبخانه‌ها در منطقه منطقه ۱۸

فروش آپارتمان در منطقه ۱۸ طبق آمار‌های رسمی با کمترین قیمت نسبت به سایر مناطق تهران انجام شده است. متوسط قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران که جنوب شهر واقع شده، متری ۳۵ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان به ثبت رسیده که این عدد درمقایسه با متوسط قیمت کل شهر حدود متری ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان کمتر است.

فروش آپارتمان در منطقه ۱۸ با این حال نسبت به آذر پارسال حدود ۵۷ درصد کمتر شده و به‌جای ۲۱۶ خانه‌ای که آن موقع در این بخش معامله شده، حالا شاهد نقل‌و‌انتقال فقط ۹۲ واحد مسکونی در این بخش از شهر هستیم. فراموش نکنیم که متوسط قیمت مسکن در ارزان‌ترین محدوده شهر تهران ظرف یک سال با رشد ۴۵ درصدی از متری ۲۴ میلیون و ۵۰۰ به متری ۳۵ میلیون و ۵۰۰ تبدیل شده و حالا فروشنده‌هایی که برای خانه‌های ۱۰۰ متری رقمی نزدیک سه میلیارد و ۵۵۰ میلیون درنظر می‌گیرند، از شانس بیشتری برای پیدا کردن مشتری برخوردار هستند.

موقعیت صاحبخانه‌ها در منطقه ۱۹

منطقه ۱۹ از نظر حجم خریدوفروش‌ها در بازار مسکن تهران، دقیقا نقطه مقابل منطقه پنج قرار می‌گیرد. منطقه ۱۹ براساس گزارش جدید بانک مرکزی کسادترین محدوده بازار مسکن تهران معرفی شده و از کل حجم خریدوفروش‌های آذر امسال فقط یک درصد سهم این منطقه بوده است.

گزارش تحولات بازار مسکن تهران نشان می‌دهد در ۳۰ روز آذر امسال روی هم فقط ۳۷ واحد مسکونی معامله شده و اینطوری تعداد خریدوفروش‌های روزانه در این بخش شهر ۱.۲ واحد مسکونی تخمین زده می‌شود. در این بخش از شهر درحالی شاهد خریدوفروش ۳۷ واحد مسکونی بودیم که آذر پارسال میزان معاملات تفریبا دوبرابر امسال بوده است. همین تعداد فروشنده در منطقه ۱۹، آذر امسال برای واحد‌های مسکونی خودشان به شکل متوسط متری ۴۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت گذاشتند و با این اوصاف به‌خاطر فروش یک آپارتمان ۱۰۰ متری حدود چهار میلیارد و ۱۷۰ میلیون دریافت کردند.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

احتمال بازگشت دلار به دامنه ۵۰ هزار تومانی

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه پارسیان امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

دستمزد شهاب حسینی در گناه فرشته لو رفت

قیمت اسپیکر حرفه ای، سینما خانگی + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

رونمایی مصطفی زمانی از همسر عربش/ ناریمان الصالحی کیست؟

قیمت All-in-One اپل، MSI و لنوو امروز + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبرخوش برای سهامداران عدالت

افزایش ۳۵۳ درصدی آتش‌سوزی در طبیعت ایران

پیام احساسی کاپیتان استقلال به جانشینش در تبریز + عکس

عکس/ ابراز علاقه آناهیتا درگاهی به یک درخت

مهلت انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳ تمدید شد

وزارت کار: تورم و حقوق کارگران به یک اندازه افزایش یافته است

فیلم/ واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب یک تاکسی

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

فیلم/ نخستین پرواز مسافربری اتومبیل پرنده در دنیا

عکس/ تیپ همسر ابراهیم رییسی در پاکستان

دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

فیلم/ آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

فیلم/ لحظه ترور ستاره تیک‌تاک عراق در بغداد

فیلم/ بلعیده شدن ناگهانی نگهبان باغ‌وحش حین غذا دادن به مار

فیلم/ اوضاع مالی خوانندگان پیش از انقلاب، به روایت ایرج مهدیان

خرید و فروش خودروی جانبازان آزاد شد

بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد

فیلم/ آتش‌سوزی گسترده یک کارگاه ۲۰۰۰ متری در جنوب تهران

فیلم/ مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم

قبض برق این مشترکان بالای ۲میلیون تومان می‌شود!

عکس/ حضور دیپلمات زن بی‌حجاب در همایش سخنرانی رییسی

پنجشنبه یا شنبه؛ کدام یک تعطیل می‌شود؟

جزییات یارانه مضاعف برای خرید کالا

هشدار زرد هواشناسی

پرونده کاظم صدیقی باید بررسی قضایی شود

آخرین وضعیت مصدومان استقلال

میزان واریزی برای مسکن ملی مشخص شد

هزینه های دندانپزشکی گران نیست ؛ درآمد مردم کم است

پیش‌بینی قیمت دلار فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

پیش‌بینی بورس فردا یک‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مخالفت کارگروه فیلترینگ با رفع فیلتر گوگل‌پلی

پیری از چند سالگی شروع می‌شود؟

بررسی ارزان‌ترین روش‌های انتقال وجه بین المللی با فراکنش

سرنوشت لایحه امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟

ارزپاشی بانک مرکزی از محل ذخایر ارزی و منابع صندوق توسعه ملی

فیلم/ کلاهبرداری با آگهی اجاره خانه!

گشت ارشاد مدیران؛ یک وعده شبه احمدی نژادی دیگر در دولت رئیسی /فساد‌ها و تخلفات در سکوت فراموش می‌شوند؟

وضعیت علیرضا بیرانوند هنوز نامشخص است

مرد نقاش، راز آتش زدن همسر و فرزندش را لو داد

خواب یک گروه سیاسی برای مهاجران افغان+ فیلم

سقف تراکنش خرید از کارت‌های بانکی افزایش یافت

سریال حشاشین غیرمجاز است

محدوده مناسب درجه آب موتور ماشین چقدر است؟

ستاره قطری دست دروازه‌بان پرسپولیس را شکست

فیلم/خوانندگی منوچهر هادی برای دخترش سوفیا

نمایش شاهکار طراح ایرانی در نمایشگاه خودرو پکن + عکس

تکذیب پلمب یک بیمارستان به دلیل حجاب

کشمکش تازه دولت و مجلس بر سر برداشت سه هزار میلیارد تومان از صندوق تامین خسارت بدنی

فیلم/ دستگیری ۷نفر از اراذل و اوباش ارومیه