تاریخ انتشار: ۱۳:۰۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۲
تبعات جنگ بر کرایه حمل دریایی

افزایش کرایه حمل و نقل باری در دریای سرخ

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران گفت: با توجه به مشکلاتی که در دریای سرخ به وجود آمده حدود ۳۰ درصد هزینه و کرایه حمل دریایی افزایش پیدا کرده که این رقم در حوزه از چین به حوزه خلیج فارس و اروپا بیشتر است و در باره حمل کالا‌های ویژه به ۵۰ درصد می‌رسد.

افزایش کرایه حمل و نقل باری در دریای سرخ

اقتصاد۲۴-مسعود دانشمند درباره اثرگذاری تنش‌های اخیر در دریای سرخ که در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی به غزه صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به مشکلاتی که در دریای سرخ به وجود آمده حدود ۳۰ درصد هزینه و کرایه حمل دریایی افزایش پیدا کرده که این رقم در حوزه از چین به حوزه خلیج فارس و اروپا بیشتر است و در باره حمل کالا‌های ویژه به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: تعداد کشتی‌ها ثابت بوده و در شرایطی که زمان سفر کشتی طولانی می‌شود، بار متراکم خواهد شد و کشتی که قرار بود در مدت زمان دو ماه در رفت و برگشت از بندر شانگ‌های به اروپا بار حمل کند الان این مدت زمان برای این کشتی برای حمل همین کالا در این مسیر به سه ماه رسیده است و یک ماه بار در این کشتی می‌ماند.

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران افزود: در این شرایط این کشتی باید دماغه امید نیک را طی کند که مسافت آن طولانی‌تر خواهد شد و قاعدتا سخت بیشتری مصرف می‌کند و در این مدت دستمزد بیشتری باید به پرسنل بپردازد. هزینه اجاره کشتی در این مدت زمان هم این مبالغ اضافه می‌شود و در نتیجه کرایه حمل بار افزایش پیدا می‌کند.

دانشمند درباره مسیر جایگزین دریای سرخ که بتوان از آن مسیر افزایش هزینه‌های حمل بار را کنترل کرد، گفت: هیچ مسیر جایگزینی وجود ندارد، در دریای سرخ کانال سوئز به مدیترانه منتهی می‌شود و اگر تردد از دریی سرخ نباشد و نتوانیم از کانال سوئز عبور کنیم که به مدیترانه برسیم، کشتی‌ها ناچار می‌شوند که آفریقا را دور بزنند و هیچ راه حل دیگری وجود ندارد، جز اینکه کشتی‌ها آفریقا را دور بزنند و از جبل‌الطارق به مدیترانه برسند.


بیشتر بخوانید:کشتی‌های گاز طبیعی آمریکا از دریای سرخ عبور نمی‌کنند


وی خاطرنشان کرد: دو سال گذشته هم که کانال سوئز به دلیل انحراف یک کشتی مسدود شده بود باز هم از دماغه امید نیک استقبال نشد و از آنجایی که کانال سوئز سریعا باز شد و مشکل فنی بود آثار آن را کمتر در بازار‌ها دیدیم، اما آثار جنگ حال حاضر در دریای سرخ به این سادگی‌ها قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانیم این تنش چه زمانی به پایان می‌رسد.

عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران ادامه داد: از آنجایی که صاحبان بار، کالای به فروش رسیده را به خریدار برسانند، این افزایش هزینه را به خریدار تحمیل می‌کنند و در نهایت تردد‌ها از مسیر دماغه امید نیک انجام می‌شود.

دانشمند درباره اثرگذاری این اتفاق بر ایران اظهار داشت: کالا‌های صادراتی مانند محصولات پتروشیمی که سهم حدود ۲۰ میلیارد دلاری در صادرات ایران را دارد و عمدتا مسیر آن‌ها اروپا است، از این موضوع اثرپذیر هستند و البته کالا‌هایی که از چین به ایران می‌رسند کمتر اثر می‌پذیرند، اما آثار غیر مستقیم این است که به دلیل طول مسافت تردد کشتی‌ها افزایش و تعداد کشتی‌های موجود برای حمل بار کاهش یافته است؛ بنابراین کرایه حمل کالا در حوزه خلیج فارس هم از این موضوع اثر می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: با تغییر مسیر کشتی‌ها مدت حمل بار در برخی از موارد از ۱۵ روز به ۳۰ روز رسیده و شرکت‌های کشتیرانی هم از این افزایش کرایه حمل سود نمی‌کنند چراکه هزینه‌های کشتیرانی هم افزایش پیدا کرده است.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟

کریمخان زند کیست و دوران سلطنتش چگونه گذشت؟

عکس / استوری بازیکنان تیم ملی برای تولد امیر قلعه نویی

اینفوگرافی/ مقایسه نرخ عوارض آزادراهی در ایران با سایر کشورها

اینفوگرافی/ فهرست پنجاه خوراک برتر جهان با گوشت گوسفندی!

مصرف مالیات برای توسعه با نظارت و انتخاب مستقیم مؤدیان

دلیل سفر کوتاه پزشکیان به سیستان‌وبلوچستان چه بود؟

توضیحات وزیر صمت درباره افزایش قیمت خودرو

همتی: دولت مصمم به اجرای اصلاحات اساسی است

عکس/ استوری آناهیتا همتی درباره آلودگی هوای تهران

واکنش خطیب نماز جمعه تهران به قطعنامه سازمان ملل