تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۲

پیشرانه توربوشارژ هیدروژنی AVL با قدرت ۴۰۵ اسب بخار برای مسابقات!

شرکت اتریشی AVL ریس تِک از پیشرانه ۴ یسلندر درون‌سوز ۲ لیتری با سوخت هیدروژن و قدرت ۴۰۵ اسب بخار رونمایی کرده است.

پیشرانه توربوشارژ هیدروژنی AVL با قدرت ۴۰۵ اسب بخار برای مسابقات!
اقتصاد۲۴- پیشرانه‌های درون‌سوز هنوز از بین نرفته‌اند و جدای از احتمالات ممکن درباره استفاده از سوخت‌های مصنوعی، برخی شرکت‌ها به سراغ تولید پیشرانه‌های درون‌سوز با سوخت هیدروژن رفته‌اند. دسامبر سال قبل بود که خبر توسعه پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربوی شرکت AVL ریس تِک با سوخت هیدروژن منتشر شد و حالا می‌توانیم آن را به‌صورت عمیق‌تر بررسی کنیم. در واقع اتریشی‌ها از هیدروژن برای تولید یک پیشرانه درون‌سوز قدرتمند و پایدار برای آینده استفاده کرده‌اند.


مجله اتو اسپرت اخیراً راهی تأسیسات AVL در اتریش شده یعنی جایی که تست داینوی این نیروگاه ۴ سیلندر انجام می‌شود. در ویدئوی منتشر شده می‌توانیم صدای پیشرانه را نیز بشنویم که شبیه صدای پیشرانه‌های کوچک و پرقدرت است. در این تست داینو حداکثر قدرت پیشرانه AVL به ۴۰۵ اسب بخار در دور ۶۵۰۰ و حداکثر گشتاور به ۵۰۸ نیوتون متر در دور ۴۰۰۰ می‌رسد. پیشرانه یاد شده قبلاً حداکثر قدرت ۴۱۰ اسب بخار و گشتاور ۴۹۹ نیوتون متر را تولید کرده بود.


بیشتر بخوانید:  به شکست واردات خودرو اعتراف کنید!


همان‌طور که در ویدئو ذکر می‌شود تنها با شنیدن صدای پیشرانه نمی‌توان دانست که با نیروگاهی آهنین با سوخت هیدروژن روبرو هستیم. همچنین برای دانستن تفاوت‌های بصری این پیشرانه با نمونه‌های استاندارد دیگر باید چشمان تیزبینی داشته باشد. البته در مجموع باید گفت پیشرانه AVL تفاوت‌های بسیار زیادی با پیشرانه‌های خودرو‌های سواری امروزی دارد. پاول کاپوس مدیر وسایل نقلیه مفهومی و پیشرانه‌های AVL می‌گوید:

هیدروژن یک مولکول بسیار واکنش‌پذیر است. هیدروژن شبیه این است که شما می‌توانید هر سطحی را که تصور کنید به آتش بکشید، سطوح داغ، قطرات داغ روغن، شمع‌های بسیار داغ، سوپاپ‌های داغ و… که این یک ریسک بزرگ برای احتراق است.


نیلتون دیناز مهندس توسعه ارشد شرکت نیز به چالش‌های AVL در این مسیر اشاره می‌کند:

هیدروژن یک سوخت واقعاً عجیب است. این مولکول باید فرایند احتراق خاصی داشته باشد، زیرا بسیار سریع می‌سوزد و به همین خاطر است که ما تزریق آب را بکار گرفته‌ایم.


فشار بالا چیزی است که درباره پیشرانه‌های هیدروژنی دیده می‌شود. منیفولد ورودی و ریل‌های سوخت برای استفاده از این نوع سوخت طراحی ویژه‌ای دارند و باید دانست هیدروژن در مقایسه با بنزین معمولی سوخت بسیار خشک‌تری است. انژکتور‌های سوخت باید روان کاری شوند و حتی از توربوشارژری مخصوص هیدروژن استفاده شود. فشار موجود در سیستم هم بسیار بالاست بنابراین ساختار اصلی پیشرانه باید این فشار را بدون کاهش کارایی و ریسک خرابی تحمل کند. البته پیشرانه AVL ریس تِک به خوبی کار می‌کند و قدرت تولیدی آن مشابه پیشرانه مشهور ۴ سیلندر توربوی مرسدس AMG است. فاز بعدی در این مسیر تست پیشرانه در پیست مسابقه و در شرایط پرفشار خواهد بود و اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش رود احتمال حضور خودرو‌های مسابقه‌ای هیدروژنی در لمان ۲۰۲۶ وجود خواهد داشت.

منبع: پدال
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

همه چیز درباره بانک مرکزی اروپا (ECB)/ نهادی با نقش کلیدی در مدیریت و ثبات اقتصاد اروپا

بیم و امید سهامداران بورس

پیش بینی بورس امروز شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

عکس/استوری احساسی نانسی عجرم با پرچم لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

نظر سید احمد خمینی درباره سید محمد خاتمی

بهترین دلیل برای نوشیدن آب کافی در طول روز

پدر علم اقتصاد ایران کیست؟

این ویتامین سبب کاهش کلسترول می‌شود

۸ عادت میلیاردرهای موفق جهان کدامند؟/ این عادت‌ها می‌تواند به موفقیت‌تان کمک کنند

واکنش دولت به توهین یک فرماندار به خبرنگاران

عکس/ استوری مدافع استقلال برای قلعه نویی

ادعای جدید چهره نزدیک به سعید جلیلی درباره فیلترینگ

پوتین: به آزمایش موشک‌های بالستیک مافوق صوت ادامه خواهیم داد

زاینده‌رود از امشب بازگشایی می شود

روسیه: قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام، هدیه بایدن به ترامپ است

انتقام قتل برادر در هلیلان

پرونده بازگشت عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بسته شد

وضعیت آب و هوای تهران طی روز‌های آینده

تخلیه برخی مدارس اصفهان به‌دلیل فرونشست

عکس/اولین واکنش به دیدار پزشکیان با مولوی عبدالحمید

آیت‌الله سید علی سیستانی کیست؟

افزایش تولید هیچ ارتباطی به حوزه وکالت ندارد/ قانون تسهیل باید از مسیر قانونی خود اصلاح شود

قانون تسهیل لطمات جبران‌ناپذیری بر پیکره نهاد وکالت زد/ حرفه وکالت را باید به جایگاه اصلی خود رساند

عکس/آقای ‎عراقچی، قرار نیست مملکت را نجات بدهید؟

پیش بینی قیمت سکه و طلا فردا ۳ آ‌ذر ۱۴۰۳/ دو شوک جدید به بازار طلا

پیش بینی بورس فردا شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳

ماسکرانو سرمربی مسی شد

قتل هولناک در پارک قیطریه تهران

کنایه محسن رضایی به اروپایی‌ها بعد از صدور قطعنامه علیه ایران

سید محمود علوی دستیار ویژه رییس‌جمهور کیست؟

ورثه منتظر واریزی سود سهام عدالت باشند

این نقطه آلوده‌ترین جای ایران شد

پیش بینی قیمت دلار فردا ۳ آذر ۱۴۰۳/ سیگنال جدید برای دلار؛ تتر صعودی شد

معنای قطعنامه جدید آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای چیست؟

وزیر خارجه عراق: تهدید‌های آشکاری از سوی رژیم صهیونیستی علیه عراق وجود دارد

اجرای همسان سازیِ ۴۰ درصدی برای همه بازنشستگان از آذرماه

توییت مهم پزشکیان بعد از سفر به سیستان و بلوچستان

پایان زودهنگام رویای بیرانوند و رفقا در تبریز

حمله موشکی حزب‌الله به پایگاه حیفا

ذاکر: افزایش قیمت بنزین سوپر شاید مقدمه‌ای بر بالا رفتن نرخ بنزین باشد

امام جمعه قم: حرمت قم نسبت به شهرهای دیگر چند برابر است

علم الهدی بالاخره پس از ۳ سال دولت رئیسی نگران گرانی ها شد

عکس/ عملکرد پرسپولیس و استقلال در ۱۰ دوره اخیر جام حذفی

مشخصات هواپیمای هشدار زودهنگام A-۵۰

مسعود جمعه مهاجم کنیایی و جدید استقلال کیست؟

لطفعلی خان زند کیست و چگونه به سلطنت رسید؟