تاریخ انتشار: ۰۹:۵۹ - ۰۹ بهمن ۱۴۰۲

اسنپ و تپسی قربانی قیمت گذاری دستوری می‌شوند؟

هفتم آبان ماه امسال بود که مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران از تصمیم شورا برای ورود به نرخ‌گذاری هزینه سفر با تاکسی‌های اینترنتی خبر داد و گفت: «ما دنبال می‌کنیم که نرخ تاکسی‌های اینترنتی در شورا به تصویب برسد.»

اسنپ و تپسی

اقتصاد۲۴-این البته آخرین باری نبود که یک مقام رسمی از بدنه مدیریت شهری تهران به این موضوع علاقه نشان داد در اظهارنظری دیگر علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه جلسه هیات دولت از علاقه شهرداری تهران برای صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی سخن گفت و اظهار کرد: «در خصوص صدور مجوز‌های تاکسی‌های اینترنتی یک اختلاف‌نظر وجود دارد که از یک صنف مجوز می‌گیرند یا از شهرداری؛ ما اصرارمان این است که مجوز را از شهرداری بگیرند که قاعده رفتاری هم باید اینگونه باشد.»

فارغ از موضوع پیچیدگی‌های حقوقی چنین تصمیماتی نباید از یاد برد که بنابر اعتراف مسوولان دولتی و نمایندگان مجلس در تمام سال‌های گذشته و نیز تذکر مداوم اقتصاددانان، قیمت‌گذاری دستوری اگرچه ممکن است در مدت زمانی کوتاه قیمت برخی کالا‌ها را برای خریداران مقرون به صرفه کند، اما همواره در هر زمانی و در هر اقتصادی ثابت شده کنترل دستوری قیمت منجر به اختلال در بازار می‌شود و زیان تولیدکنندگان کالا و خدمات را درپی دارد.

این موضوع به معنای آن است که یکی از مسائلی که اقتصاد ایران را گروگان گرفته و هر روز قربانی تازه‌ای می‌گیرد قرار است با تدبیر مدیریت شهری قربانی بعدی خود را از میان استارت‌آپ‌ها و تاکسی‌های اینترنتی انتخاب کند.


بیشتر بخوانید:عزم جزم دولت برای فراری دادن استارتاپ‌ها از ایران


نکته قابل تامل این است که از قضا اظهاراتی مانند آنچه رئیس شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگاران عنوان کرده در اقتصادی که قیمت‌های کالا و خدمات هر روز رکورد تازه‌ای جابه‌جا می‌کند می‌تواند با استقبال افکار عمومی مواجه شود، اما این موضوع یک واقعیت پنهان را هم در دل خود جای داده و آن اینکه هزینه استفاده از خدمات تاکسی‌های اینترنتی تابعی از تورم در ایران است و چه بسا بتوان گفت میزان افزایش نرخ خدمات در سال‌های اخیر به طور معناداری کمتر از نرخ رشد تورم بوده است.

در این میان هجمه رسانه‎‌های نزدیک به شهرداری تهران علیه تاکسی‌های اینترنتی هم قابل تامل است. برخی رسانه‌ها با انتقاد از شرایط حاکم بر قیمت گذاری در این حوزه، رسما از نهاد‌های مدیریت شهری خواسته اند تا با ورود به این حوزه، اجازه آنچه که سوءاستفاده خوانده شده را ندهند، در حالی که این موضوع نه تنها به ایجاد چالشی جدی در این حوزه منجر خواهد شد که می‌تواند نظم موجود در این عرصه را بر هم بزند. در حال حاضر قیمت خرید خدمات تاکسی آنلاین، براساس عرضه و تقاضای این بازار تعیین می‌شود. قطعا قیمت‌گذاری دستوری باعث خراب شدن این بازار و در نهایت بازنده شدن هر دو بازیگر اصلی این بازار که شرکت‌ها و شهروندان هستند خواهد شد. اما موضوعی که در آن تردیدی وجود ندارد، این است که شرکت‌های تاکسی آنلاین قطعا از افزایش رقابت در این بازار استقبال می‌کنند چرا که نتیجه آن روی قیمت فروش خدمات و کیفیت خدمات تاکسی‌های آنلاین اثر خواهد گذاشت. این اثرگذاری می‌تواند به شکل کاهش قیمت نیز خود را نشان دهد که در نهایت نفع اصلی آن به جیب مصرف‌کننده نهایی این خدمات خواهد رفت.

در کنار هم قرار دادن این صحبت‌ها می‌تواند اقتصاد شهر و کیفیت خدمات ارائه شده به شهروندان را به شکل جدی تحت‌الشعاع قرار دهد. سیاستی که در نهایت نه تنها تاکسی ارزان در زمان ترافیک و باران در اختیار شهروندان تهرانی قرار نمی‌دهد بلکه با از میان بردن جذابیت‌های مالی و حاشیه سود حداقلی برای رانندگان همین امکانات موجود را هم از میان خواهد برد، چنانکه سابقه طولانی ورود نهاد‌های دولتی و رسمی به هر فرآیند اقتصادی گواه این مطلب خواهد بود.

اصرار بر پیگیری این خواسته عجیب که دامنه کوچک اقتصاد رقابتی در کلان‌شهر تهران را نیز محدودتر خواهد کرد، حتی با سیاست‌های کلان اقتصادی کشور که در بالاترین سطوح دنبال می‌شود نیز فاصله‌ای قابل‌توجه دارد. بررسی برنامه هفتم توسعه در حالی به گام‌های پایانی خود رسیده که در آن مانند برنامه‌های پنج‌ساله قبلی، بار دیگر بر لزوم جذب سرمایه جدید و البته نفوذ اقتصاد ایران در حوزه‌های نوین تاکید شده است.

انصاری، معاون وزیر ارتباطات چند هفته قبل از افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در برنامه هفتم توسعه از ۷.۹‌درصد به ۱۵‌درصد خبر داده و گفته بود: یکی از رویکرد‌ها در برنامه هفتم توسعه، مشارکت بخش خصوصی است و دولت الزام دارد که برای اجرای احکام برنامه از مشارکت بخش خصوصی استفاده کند؛ بنابراین در برنامه هفتم توسعه در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید بر مبنای ۷۰‌درصد پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و ۳۰‌درصد از منابع دولتی باشد.

تاکید بر جذب بخش‌خصوصی در فضایی که در آن قیمت‌های دستوری تعیین کننده هستند و این موضوع حتی به خدمات شهری مانند تاکسی‌های اینترنتی نیز رسیده تنها یک نتیجه خواهد داشت و آن قهر سرمایه‌گذار فعلی، ترس سرمایه‌گذاران در آینده و البته کنار رفتن شرکت‌هایی است که با خدمات خود تصویر شهر را تغییر داده اند و حالا تحت فشار سیاستگذار هستند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۵ آذر ۱۴۰۳ + جدول

تصویری عجیب از سالن برگزاری همایش عفاف و حجاب

عکس/ بازداشت ۳ ازبک در امارات به اتهام قتل خاخام اسرائیلی

عکس/ افشای قرارداد بازیکنان پرسپولیس

عکس/ پوستر پرسپولیس برای بازی با الریان قطر

عکس/ رزمایش مشترک ایران و باکو

عکس/ وعده ایلان ماسک درباره اتصال تمامی گوشی‌ها به اینترنت ماهواره‌ای

عکس/ بهترین مواد غذایی برای مبتلایان فشاری خون بالا

عکس/ استوری بامزه سردار آزمون از دخترش

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

هیاهوی پلتفرم‌ها برای بلک فرایدی و جیب خالی مردم/ تخفیفات کذایی جمعه سیاه به اوج خود رسید/ مراقب اجناس بنجل باشید!

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۶ آذر۱۴۰۳

عکس/ الیکا عبدالرزاقی با لباس کردی در جشنواره

اینفوگرافی/ مخالفان و موافقان فیلترینگ را بشناسید

وضعیت هواشناسی امروز

جهش بورس با پابند

پیش بینی بورس امروز سه شنبه ۶ آذر ۱۴۰۳

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

معجزه‌ای برای پیش‌گیری از پیری

اینفوگرافی/ چرا شام را باید پیش از ساعت ۹ شب بخوریم؟

اثرات غذا‌های چرب را با این خوراکی‌ها از بین ببرید

اگر هر روز آب پرتقال بخورید، چه می‌شود؟

فیلم/ گاریدو: همه فکر کردیم بازی را بردیم

عالیشاه راهی بیمارستان شد

حسینی: متاسفانه گل را حفظ نمی‌کنیم و بی‌هوا حمله می‌کنیم

عکس/ تصویری از فرح، محمدرضا پهلوی و فرزندانش در سال ۱۳۵۲

عکس/ تماشاگر ویژه بازی استقلال - پاختاکور چه کسی بود؟

علت بازگشت دلار به کانال ۶۸ هزار تومان چیست؟/ صدور قطعنامه علیه ایران به افزایش ریسک، نگرانی و انتظارات تورمی منجر شد

آمار فنی AFC برای دیدار پرسپولیس و الریان

فیلم/ خلاصه دیدار الریان ۱ - ۱ پرسپولیس

طلسم پرسپولیس در قطر هم نشکست

موسیمانه: ناامیدکننده بود که پیروز نشدیم

فیلم/ حسین تهی در گفت‌و‌گو با علی ضیا: روز عاشورا به دنیا آمدم و به همین دلیل نامم حسین است

عکس/ تازه‌ترین تصویر از سفیر ایران در لبنان

تعداد عجیب رانندگان تاکسی‌های اینترنتی در ایران

شمارش معکوس برای خداحافظی با کارت‌های بانک

آمار فنی AFC از بازی استقلال - پاختاکور

عکس/ تغییر چهره جذاب همسر اول جومونگ بعد از ۱۸ سال

فیلم/ درگیری لفظی درباره تنظیم بازار گوشت قرمز بر روی آنتن صداوسیما

انفجار یک معدن در گنجه رودبار

فیلم/ خلاصه دیدار استقلال ۰ - ۰ پاختاکور

پایان بدون گل دیدار استقلال - پاختاکور

حمید رسایی: خصومت شخصی با ظریف ندارم

عکس/ مهدی قایدی و سردار آزمون تماشاگر ویژه بازی استقلال

نخستین تیم صعود کننده لیگ نخبگان مشخص شد

جزئیات توافق آتش‌بس لبنان و اسرائیل

چه کسانی از مالیات معاف می‌شوند؟

تاکید محمد کبیری بر ارتقاء ارائه خدمات به مراجعه کنندگان بیمارستان کیش

حضور مؤثر بانک صادرات ایران در همایش و نمایشگاه بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت یازدهم/ «سپینو»، میهمان ویژه همایش