اقتصاد۲۴- سهم ترانزیت کالا در حمل و نقل بینالمللی حالا با این اتفاق به دست ترکیه، گرجستان و یونان افتاده است. اتفاقی که به گفته جمعی از رانندگان ناوگان حمل کالا، «حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت ایران را در معرض خطر نابودی» قرار داده است.
این رانندگان در مهر ماه امسال در نامهای به سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای که متولی این حوزه است از جولان دلالان در سفارتخانهها برای اخذ ویزا انتقاد و عنوان کرده بودند که «بدون حضور دلالان نمیتوان از سفارتخانهها ویزا گرفت حتی ویزای کشورهایی که با ایران روابط بهتری دارند مانند روسیه و بلاروس هم به صورت مستقیم توسط شرکتها گرفته نمیشود و حتما باید توسط دلالان ویزا اقدام شود.»
در این باره، رییس هیاتمدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران نیز میگوید به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیونهای ترانزیتی زمینگیر شدهاند و کامیونهای ترک جای کامیونهای ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفتهاند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیونهای ترکیه جابهجا میشوند.
بیشتر بخوانید:خرید کشتی برای خزر با وام روسی!
طی ۶ ماه گذشته مشکلات بسیاری برای رانندگان ترانزیتی ایرانی ایجاد شده که بزرگترین آنها عدم صدور ویزا برای رانندگان بوده. مذاکراتی نیز برای حل این مشکل در کشور آلمان برگزار شد و سفارت آلمان وعده داده بود که بعد از بررسیها، ارایه ویزا به متقاضیان اطلاع داده میشود. اما به گفته علی محمودیسرای، رییس هیاتمدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک «در حال حاضر کامیونهای ایرانی امکان ورود به کشور آلمان را ندارند و ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمیشود.»
پیش از این گفته میشد که «فقط کشور ایتالیا به رانندگان ایرانی ویزا میدهد»، اما رییس فدراسیون لجستیک ایران میگوید که «رانندگان برای ورود به کشور ایتالیا هم با دشواریهایی مواجه هستند، پیش از این با هماهنگیهای انجام شده در هفته برای ٢٠ راننده ویزا صادر میکردند. اما در حال حاضر شرکتهای حمل و نقل نسبت به ثبتنام رانندگان اقدام میکنند و در صورت موافقت برای صدور ویزا از سفارت ایتالیا با رانندگان تماس گرفته میشود. اما مدتی است که سفارت ایتالیا هم با رانندگان تماس نمیگیرد.»
رییس هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران با بیان اینکه مدت زمان بررسیها برای صدور ویزا به رانندگان ایرانی در سفارت ایتالیا هم طولانی شده و مکانیسم بررسی تقاضاها تغییر کرده، گفته است: «این سختگیریها اخیرا اعمال شده و احتمالا مقررات سفارت ایتالیا برای ویزا به رانندگان ایرانی شبیه مقررات سفارت آلمان شود.»
محمودیسرای افزود: «از طریق اتاق ایران- ایتالیا در تلاش هستیم که سختگیریهای سفارت آلمان در سفارت ایتالیا اعمال نشود. البته ایتالیا تاکنون اعلام نکرده است که صدور ویزا را متوقف میکند، اما هر چند گذرنامهها را جمعآوری میکنند و پاسخی هم نمیدهند.»
وضعیت به گونهای شده که آلمان دیگر هیچ ویزایی برای رانندگان ایرانی صادر نمیکند و برای ویزای ایتالیا حداقل زمان انتظار سه ماه است و حالا کامیونها و رانندگان ترکیهای، برنده این وضعیت هستند. در نبود امکان ورود به کشورهای اروپایی برای رانندگان ترانزیتی، حالا کامیونهای ترکیهای، مسیرهایی که پیش از این در دست ایرانیها بود را پر کردهاند.
رییس هیاتمدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران میگوید: «به دلیل طولانی شدن صف انتظار و عدم صدور ویزا برای کشورهای اروپایی، کامیونهای ترانزیتی زمینگیر شدهاند و کامیونهای ترک جای کامیونهای ایرانی در مسیرهای اروپایی را گرفتهاند و بار ترانزیتی در مسیر اروپا با کامیونهای ترکیه جابهجا میشوند.»
به گفته آقای محمودیسرای، «کامیونهایی که قبل از این سختگیریها در مسیر اروپا تردد داشتند امروز به ندرت در مسیر روسیه فعالیت میکنند آن هم فقط کامیونهای یخچالدار، اما مسیر جایگزین برای کامیونهای ترانزیتی مسیر اروپا محسوب نمیشود و رانندگان کامیونهای ترانزیتی مسیر اروپا به مرور خانهنشین میشوند، آنهایی که از قبل ویزا داشتند هنوز در حال تردد هستند، اما ویزای آنها هم منقضی خواهد شد و به مشکل برمیخورند.»
تنها مشکل رانندگان ایرانی موضوع ویزا نیست و مشکل دیگر بحث بیمه سبز است. در این باره نیز گفته میشود که از حدود ٣ ماه گذشته، تحریمها درباره بیمه سبز برای کامیونهای ایرانی به اجرا رسیده، هر چند بیمه از مدتها قبل تحریم شده بود، اما از سه ماه پیش اعمال این تحریمها به مرحله اجرا رسیده است. این در حالی است که آبان ماه امسال بیمه مرکزی ایران عنوان کرده بود که «در جهت رفع این مشکل اقدام کرده و یکی از اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته، «انتقال مسوولیتها به دفتر ایرانی کارت سبز» بوده است.»
بدون داشتن بیمه سبز معتبر به هیچ وجه امکان تردد در کشورهای اروپایی وجود ندارد و به همین دلیل پای دلالان به این کار باز شده است. رییس هیاتمدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران در این باره گفته است: «در حال حاضر کامیونهای ایرانی از طریق واسطهگران و دلالان در مرز بلغارستان با سه برابر قیمت بیمه میشوند. برای مثال در شرایطی که قیمت بیمه هزار دلار است، این دلالان با ٣ هزار دلار بیمه میکنند و مجبوریم برای بیمه ٣ هزار دلار بپردازیم.»