تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
در اقتصاد ۲۴ بخوانید؛

نکاتی درباره خرید موتورسیکلت صفر

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید موتورسیکلت شناخت انواع آن است. هر کدام از این موتور‌ها برای افراد مختلفی مناسب هستند و کارایی متفاوتی دارند.

نکاتی در خصوص خرید موتورسیکلت صفر

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: موتورسیکلت وسیله نقلیه‌ای منحصر به فرد است که برای همه مناسب نیست. برای اینکه بدانید چه موتوری برای شما مناسب است، باید نحوه استفاده از موتورسیکلت، سطح تجربه و دلایل استفاده از آن را در نظر بگیرید. برای خرید موتورسیکلت فاکتور‌های زیادی باید در نظر بگیرید. با گشت‌وگذار در بازار خریدوفروش موتورسیکلت‌ها با این نکته مواجه خواهید شد که عرضه انواع مختلف موتورسیکلت از حداقل قیمت تا حداکثر قیمت را شامل می‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید موتور سیکلت، مطلب زیر را با دقت مطالعه کنید.

نکات مهم در هنگام خرید موتورسیکلت صفر

متاسفانه در کشور ما موتورسیکلت از وسایل نقلیه‎ای است که افراد قبل از خرید به پیش نیاز‌های استفاده از آن توجهی نمی‌کنند؛ در حالی که فراهم نکردن این پیش نیاز‌ها می‌تواند سلامتی شما را به شدت تحت تاثیر قرار بدهد. این پیش نیاز‌ها شامل:

شناخت انواع موتورسیکلت

مهم‌ترین نکته در راهنمای خرید موتورسیکلت شناخت انواع آن است. هر کدام از این موتور‌ها برای افراد مختلفی مناسب هستند و کارایی متفاوتی دارند. انواع موتور سیکلت موجود در بازار عبارتند از:

۱- موتور مسابقه‌ای: موتور مسابقه‌ای یا (Sport Bike) نوعی از موتورسیکلت است که سرعت، قدرت، شتاب، قدرت ترمز گیری و قدرت مانور بالایی دارند. این موتور‌ها معمولاً به صورت تک سرنشین ساخته می‌شوند و تنها تعداد معدودی از آن‌ها دو سرنشین هستند. حجم و قدرت موتور در این نوع موتور‌ها بسیار متفاوت است و از ۱۲۵ سی سی تا ۱۳۰۰ سی سی است.

۲- موتور استاندارد شهری: موتور استاندارد شهری یکی دیگر از انواع موتور‌هایی است که باید در راهنمای خرید موتور سیکلت به آن اشاره کرد. بسیاری از کسانی که می‌خواهند اولین موتور خود را خریداری کنند، معمولاً به سراغ مدل‌هایی می‌روند که در این نوع وجود دارد. این موتور‌ها مدلی ساده دارند و رانندگی با آن‌ها ساده و از مهم‌ترین مشخصه‌های آن راحتی آن است. این موتور‌ها در حجم و قدرت متفاوتی ساخته می‌شوند که مشهورترین آن‌ها ۱۲۵ سی سی است.

۳- موتور کراس: موتور کراس را باید یکی از انواع موتورسیکلت‌های فراجاده‌ای دانست که بیشتر از آن برای رفتن به کوهستان، پرش‌های بند از تپه‌ها و انجام حرکات نمایشی استفاده می‌شود. این موتور سیکلت‌ها به این دلیل که برای این مصارف طراحی شده اند امکانات و تجهیزات مناسب برای تردد شهری را ندارند. پیشرانه این موتور‌ها معمولاً از ۱۲۵ تا ۵۰۰ سی سی حجم دارند.

۴- موتور رالی: موتور رالی یک نوع دیگر از انواع موتورسیکلت است. باک بزرگ و قابلیت راندن در جاده‌های هموار و ناهموار و از مهم‌ترین مشخصات فنی آن‌هاست. این موتور‌ها بر خلاف موتور‌های کراس از تجهیزات جانبی مانند سیستم روشنایی، کیلومتر شمار، راهنما و بوق برخوردار هستند.

۵- موتور کروز: موتور کروز که نام دیگر آن موتور تفریحی است، نوع دیگری از انواع موتورسیکلت است. این نوع موتورسیکلت‌ها ظاهر متفاوتی دارند. فاصله میان دو چرخ آن‌ها زیاد، ارتفاع زین کم و دستگیره بلند را باید از مهم‌ترین مشخصه‌های ظاهری موتور‌های کروز دانست. همچنین حجم موتور، موتور‌های کروز ۲۵۰ سی سی است و وزن آن‌ها از ۱۳۵ تا ۳۶۰ کیلوگرم متغیر است.

۶- موتور مسافرتی: موتور‌های مسافرتی را باید موتور‌هایی که از ترکیب موتور‌های مسابقه‌ای و کروز ساخته شده دانست. این موتور‌ها قدرت، سرعت و راحتی را به صورت یکجا دارند و می‌توان از آن‌ها برای پیمودن مسافت‌های طولانی چند صد کیلومتری به راحتی استفاده کرد. شاید تنها نکته منفی این موتور سیکلت‌ها وزن بالا و بیشتر از ۳۵۰ کیلوگرمی آن‌ها باشد. موتور‌های این مدل از موتور سیکلت بین ۷۵۰ تا ۱۶۰۰ سی سی است.

۷- موتور اسکوتر: موتور اسکوتر را باید یکی دیگر از انواع موتورسیکلت دانست که از آن‌ها برای پیمودن مسافت‌های کوتاه درون شهری و روی جاده‌های صاف استفاده می‌شود. موتور آن‌ها معمولاً نزدیک چرخ عقب است و حجم موتور آن‌ها کمتر از ۲۰۰ سی سی است.

نکاتی در خصوص خرید موتورسیکلت صفر

مولفه‌های کلیدی در زمان خرید موتورسیکلت

از مهم‌ترین ویژگی‌های یک موتور مناسب که باید در راهنمای خرید موتورسیکلت به آن اشاره شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    کلاس و ظاهر: تعداد زیادی از کلاس‌بندی موتورسیکلت در بازار وجود دارد، اما احتمالاً شما برای کاربری شهری به دنبال خرید موتور خشک هستید پس باید بین دو دسته استریت‌نیکد اسپرت و اسکوترکاب مدلی را انتخاب کنید. اسکوتر‌ها موتور‌هایی با دنده و کلاچ اتومات هستید، ولی کلاس کاب تنها کلاچ اتومات دارد. استریت و نیکد کاملاً دستی هستند، ولی طراحی نیکد نسبت به استریت تهاجمی و اسپرت‌تر است. این مورد کاملاً سلیقه‌ای است.

•    قابلیت‌های فنی: این مورد یکی از نکات بسیار مهم است و باید به مواردی همچون نوع انجین؛ حجم سیلندر؛ تعداد دنده؛ نوع چراغ‌ها توجه ویژه کنید. الزاماً موتوری که حجم سیلندر بیشتر دارد بهتر نیست! برای مثال حجم سیلندر بیشتر یعنی مصرف سوخت بالاتر است. باید توجه کنید دنبال شتاب و سرعت هستید یا سبکی و راحتی در استفاده از آن.

•    قیمت و نوسانات بازار: خرید کردن در بازار پرنوسان این روز‌های ایران یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران موتورسیکلت است. این مورد که چه زمان موتورسیکلت خود را بخرید که بعداً پشیمان نشوید و پول شما به هدر نرود و به موقع نخریدید و یا اینکه ضرر نکنید، اهمیت بسیار زیادی دارد. می‌توانید برای جلوگیری از افت قیمت به دنبال خرید موتور کارکرده باشید، اما باید عواقب اینکار را بپذیرید، زیرا ممکن است موتور به طرز درست استفاده نشده باشد.

•    گارانتی و خدمات پس از فروش: هنگام خرید موتورسیکلت حتماً شرکتی که از آن خرید می‌کنید باید معتبر باشد. معمولاً فروشنده نقشی در خدمات پس از فروش ندارد و باید به شرکت وارد و تولیدکنده موتور توجه کنید و همچنین از فروشنده بخواهید گارانتی و ضمانتنامه معتبر به شما ارائه کند که اگر کالای خریداری شده مشکلی داشت آن را تعویض کرده و یا پس بگیرند.

•    سند سفید موتور: یکی از اصلی‌ترین ارکان سند عادی امضای آن توسط شخص است. امضای سند معمولا ذیل سند و در خود سند درج می‌شود و در مفهوم سنتی، امضا به معنای هر گونه علامت انحصاری و شخصی است که زیر نوشته ترسیم و گذاشته می‌شود و دلالت بر هویت امضا کننده دارد؛ بنابراین امضای سند می‌تواند به وسیله دست در سند ترسیم شده و با به وسیله دیگری نقش بسته و یا این‌که مهر یا اثر انگشت باشد. به این ترتیب واضح است که امضای سند به معنای آگاهی از مفاد سند و تایید و پذیرفتن سند است؛ بنابراین طبیعی و منطقی است که پس از تنظیم مفاد سند، سند به امضای شخص برسد. اما گاهی سند، پیش از تنظیم، به امضای شخص می‌رسد که به آن سند سفید امضاء می‌گویند.

•    مراحل صدور و پیگیری سند: برای صدور سند موتورسیکلت ابتدا سه برگ سند شرکت سازنده موتورسیکلت توسط نمایندگی فروش پر می‌شود. نماینده شرکت، این برگه‌ها را با مدارک خریدار به مراکز شماره‌گذاری موتورسیکلت، تحویل می‌دهد. سپس مشخصات مالک در سیستم شماره‌گذاری پلیس راهور ناجا ثبت می‌شود. بعد از آن برای خریدار، سند صادر خواهد شد. نمایندگی این سند –برگ سبز- را به مالک تحویل می‌دهد. سند مالکیت موتورسیکلت معمولاً ۲۰ روز صادر شده است. بعد از ۱۰ روز الی ۲ ماه نیز کارت سوخت و کارت موتورسیکلت از طریق پست به آدرس مالک فرستاده می‌شود.

احراز سکونت تهران برای متولدین شهرستان

در صورتی‌که متولد شهرستان هستید، اما اکنون در تهران سکونت دارید، لازم است یکی از مدارک زیر هم ارائه بدهید:

•    مدارک بالا به همراه کپی برابر با اصل

•    اصل اجاره‌نامه هولوگرام‌دار یا مبایعه‌نامه کپی برابر اصل

•    اصل اجاره‌نامه دستی همراه با یکی از قبوض (آب، برق یا گاز)

•    کپی برابر اصل سند مالکیت تک‌برگی (پشت و رو) یا کپی برابر اصل سند مالکیت دفترچه‌ای همراه با یکی از قبوض

•    اصل دفترچه تامین اجتماعی همراه با یکی از قبوض (آب، برق یا گاز)

•    اگر سند یا اجاره‌نامه به نام پدر و مادر یا همسر خریدار باشد، کپی شناسنامه و کارت ملی آن‌ها (صفحه اول و دوم)

•    نامه اشتغال به کار ارگان‌های دولتی و رسمی همراه با آدرس سکونت در تهران همراه با کدپستی

•    گواهی اشتغال به تحصیل فرزند از محل تحصیل فرزند همراه با آدرس سکونت در تهران به همراه کدپستی

•    اصل جواز کسب همراه با یکی از قبوض (مصرف مسکونی یا خانگی)

نحوه دریافت سند سبز راهور از شرکت

نحوه دریافت سند مالکیت موتورسیکلت از شرکت به شرایط خرید شما بستگی دارد:

•    خرید نقدی: حضور مالک همراه با کارت شناسایی الزامی است.

•    خرید اقساطی: تا تسویه کامل اقساط سند مالکیت نزد شرکت باقی می‌ماند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

استایل دهه ۸۰ نفیسه روشن در کار جدیدش + عکس

عکس/ جشن عروسی تازه داماد سینمای ایران کجا برگزار شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

نمایش عکس زنان در مانیتور واگن‌های مترو

فیلم/سواد مهران غفوریان در برنامه اسکار زیر سوال رفت!

ادعای جدید درباره خیانت همایون شجریان به سحر دولتشاهی!

فیلم/ سیلاب وحشتناک در بلوار نماز مشهد

در هنگام خرید مبلمان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

بیت کوین چیست؟

نوشتن بهتر است یا تایپ‌کردن؟

اتفاقاتی که پس از خوردن آب هویج رخ می‌دهد

این نشانه‌ها نشان‌دهنده ابتلا به پیش دیابت است

مهمترین بیماری‌های فصل تابستان چیست؟

این مواد غذایی را فریز نکنید

تلاش دولت برای جبران کسری بودجه با ایجاد رکود در بورس/ ارتباط عقب ماندگی بورس در دولت سیزدهم

عکس ترسناک از سیل مشهد

لحظه سوم شدن مرد آهنین ایرانی در مسابقات روسیه + عکس

اعلام آخرین آمار کشته‌ها و مفقودین سیل مشهد

سقوط دختر جوان در مترو دروازه دولت

تعطیلی مراسم مداح معروف در شیراز

شریعتمداری: مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها اهانت به نظام است

عکس/ استقبالی عجیب از شهردار زنجان

عکس/ بلایی که سیل بر سر خودروها در مشهد آورد

افزایش پایه مالیاتی مسکن

واکنش ایران به سوءقصد به نخست‌وزیر اسلواکی

عکس/ نخستین تصویر از عامل ترور نخست وزیر اسلواکی

رای‌گیری برای حذف کامل VAR از فوتبال

فیلم/ تصاویری از بارش سنگین تگرگ در مشهد

رهبر انقلاب درباره تعطیلی شنبه‌ها نظری نداده‌اند

عکس/ استایل حسام منظور با یقه باز در کنار علیرضا قربانی

دلیل سکوت مدیران فدراسیون در مورد پرونده فساد بزرگ

فیلم/ ترساندن شدید خانم بازیگر هنگام آشپزی در برنامه حامد آهنگی

فیلم/ نخستین تصاویر از لحظه ترور نخست وزیر اسلواکی

هواپیمای شخصی ترامپ دچار سانحه شد

اردوغان: می‌دانیم طراحان کودتا چه کسانی هستند

کاربردهای بازاریابی داده محور در کسب و کار

احضار کاردار استرالیا به وزارت خارجه ایران

فیلم/ جان‌باختن دو تن در سیلاب امروز مشهد

پیشنهاد ۳ میلیون یورویی برای ستاره پرسپولیس

پیام خاص خواننده پاپ برای مهدی طارمی + عکس

آخرین خبر از مصدومیت وینگر پرسپولیس

درخواست شورای هماهنگی بانک‌ها برای تعطیلی شنبه‌ها

فیلم/ تازه‌ترین تصاویر از ترور نخست وزیر اسلواکی

فیلم/ نخست وزیر اسلواکی ترور شد

واکنش آموزش‌و‌پرورش به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی

پای هادی چوپان به تیم ملی والیبال باز شد + عکس

آخرین مهلت ثبت‌ درخواست برای خودروهای وارداتی

پیش‌بینی قیمت دلار فردا ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

نوشیدن قهوه با معده خالی این بلا را سر شما می‌آورد

خوردن آبگوشت برای این افراد ممنوع!

فیلم/ سیلاب وحشتناک در بلوار نماز مشهد

نوه سنگدل، مادربزرگش را خفه کرد!

نامه محمدعلی رامین به مهناز افشار و یاسین رامین +عکس

ایرانی‌ها عاشق این خودروی مرسدس بنز هستند + عکس

آمادگی بانک رفاه کارگران به منظور حمایت از فعالان صنعت نشر

خدمات جدید بانک رفاه کارگران رونمایی شد

قیمت گوشت گوسفندی امروز ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول

تکلیف اوسمار و پرسپولیس مشخص شد؟