تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

انتخابات ۱۴۰۲؛ جابجا شدن صندلی‌های پارلمان بین اصولگرایان/ مجلس دوازدهم رکوردار کمترین میزان مشارکت؟

اعلام نتایج انتخابات مجلس یازدهم به صورت غیر رسمی نشان داد از بازگشت برخی از نمایندگان ادوار به صحن بهارستان دارد.

آخرین نتایج شمارش آراء انتخابات مجلس دوازدهم

اقتصاد۲۴-«انتخابات» به پایان رسید و «شمارش آراء» از اولین دقایق امروز ۱۲ اسفند ماه آغاز شده است.

در انتخابات مجلس دوازدهم که از ساعت ۸ صبح روز جمعه آغاز شد و بعد از چندبار تمدید ساعت رأی گیری از سوی ستاد انتخابات تا ساعت ۲۴ ادامه یافت، تعداد یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه در ۳۱ استان کشور دایر بودند. تعداد شعب اخذ رأی در این یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه، ۵۹ هزار شعبه بود که از این میزان، ۴۴ هزار شعبه به صورت ثابت و ۱۵ هزار شعبه به صورت سیار بودند.

واجدان شرایط شرکت در این انتخابات، ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر بودند که ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ را مرد و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ را زن از مجموع واجدین شرایط تشکیل می‌دادند.

مجلس دوازدهم رکوردار کمترین میزان مشارکت؟

پیش از برگزاری انتخابات اسفندماه، پیش‌بینی‌ها از میزان مشارکت در انتخابات نگران کننده بود و برخی از سیاسیون، حضور مردم در پای صندوق‌های رأی را کم فروغ توصیف می‌کردند و برخی پیش بینی کرده بودند میزان مشارکت در این دور از انتخابات نیز به مثابه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ پایین باشد.

تا زمان تنظیم این گزارش هیچ آمار رسمی از سوی وزارت کشور و نهاد‌های نظارتی مرتبط با انتخابات درباره میزان مشارکت اعلام نشده است به جز آنچه سخنگوی شورای نگهبان پیش از پایان زمان رأی گیری اعلام کرده و گفته بود میزان مشارکت بالاتر از سال ۹۸ است. ادعایی که ساعاتی پیش از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا نیز تکرار شد، اما نقض آن نیز شنیده می‌شود.


بیشتر بخوانید:عکس/سید هادی خامنه‌ای در شعبه اخذ رای


بر اساس خبر‌های منتشر از سوی برخی رسانه‌های اصولگرا، میزان مشارکت در انتخابات مجلس دوازدهم، از انتخابات سال ۹۸ بیشتر بوده است. مشارکت در انتخابات سال ۹۸ برابر با ۴۲/۵ درصد بود.

با این حال، خبرگزاری دولتی ایرنا نیز چند ساعت بعد از آغاز شمارش آراء، اعتراف، که مشارکت در این دوره از انتخابات ۴۱ درصد بوده است. هرچند این اعداد و ارقام قطعی نیست و باید تا پایان شمارش آرا منتظر ماند، اما درصورت تایید این خبر، مجلس دوازدهم رکورددار کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد شد.

تاکنون، رکورد کمترین میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس، به نام پارلمان یازدهم گره خورده است. در این انتخابات ۴۲.۵۷درصد در سراسر کشور به پای صندوق رأی رفتند تا تکلیف ۲۹۰ نماینده مجلس را مشخص کنند.

بازگشت قدیمی‌ها به پارلمان /باهنر شکست خورد

هرچند هنوز نتایج نهایی انتخابات از سوی وزارت کشور به صورت رسمی اعلام نشده است، اما بر اساس اخبر غیررسمی که تا کنون در فضای رسانه‌ای منتشر شده است، برخی از نمایندگان سابق مجلس، توانستند با پیشتازی بر رقبای خود وارد پارلمان دوازدهم شوند.

علاءالدین بروجردی، یکی از همان چهره‌های شاخص پارلمانی است که حرف و حدیث درباره او کم نبود و حالا توانسته است از رقیب خود برای حضور دوباره در بهارستان، پیشی بگیرد. او که زمانی معاون علی اکبر ولایتی در وزارت خارجه بود سال ۷۸ از حوزه انتخابیه بروجرد وارد خانه ملت شد و این نمایندگی برای ۲۰ سال تمدید شد، اما مجلس دهم برای این نماینده اصولگرا چندان خوش یمن نبود. او که در طول ۲۰ سال نمایندگی ۱۴ سال رئیس کمیسیون امنیت ملی بود سال ۹۶ مجبور شد کرسی ریاست را به دیگری بدهد.

بروجردی که در جریان انتخابات مجلس یازدهم پس از عبور از سد شورای نگهبان، به جای آنکه از حوزه بروجرد که دو دهه نمایندگی‌اش را به عهده داشت وارد رقابت‌ها شود، شهرستان لارستان از توابع فارس را انتخاب کرده بود، از آنجا نتوانست رای اکثریت را به دست آورد و از حضور در پارلمان یازدهم بازماند، اما در این دوره رأی مردم این حوزه را کسب کرد.

همچنین در حوزه انتخابیه گچساران و باشت غلامرضا تاجگردون با اختلاف از رقیب خود ساسان دلاویز پیشی گرفته و در این حوزه اکثریت را به خود اختصاص داده است. او اگر چه در انتخابات مجلس یازدهم نیز توانست با پیروزی بر رقبای خود، وارد خانه ملت شود، اما نمایندگان مجلس یازدهم با لیدری زاکانی، با اعتبار نامه او مخالفت کردند و در نهایت تاجگردون از حضور در مجلس منع شد. هر چند اعلام خبر تایید صلاحیت تاجگردون در پیش از انتخابات، با اعتراضات و انتقادات نمایندگان مجلس یازدهم روبه‌رو شد و احتمالا او در درصورت پیروزی در انتخابات پارلمان دوازدهم، روز‌های پرچالشی را خواهد گذراند.

مهرداد لاهوتی، نماینده ادوار مجلس نیز از دیگر چهره‌هایی است که تاکنون توانسته است با پیشتازی بر رقبای خود، کرسی نمایندگی مجلس را از آن خود کند.

سیدفرید موسوی، مجید نصیرپور نیز از دیگر چهره‌هایی هستند که به مجلس بازگشته اند.

دراین میان، اما خبر رأی نیاوردن محمدرضا باهنر، محمدباقر نوبخت و محمدرضا پورابراهیمی از جمله خبر‌های مهم در اخبار منتشر شده تا این لحظه است.

حضور ۳ وزیر احمدی نژاد قطعی شد

اما پارلمان یازدهم به کام یاران سابق محمود احمدی نژاد تمام شده بود و توانسته بودند ۱۳ کرسی نمایندگی را از آن خود کنند. برهمین اساس نیز کاندیدا‌هایی که این دوره نیز در دولت احمدی نژاد حضور داشته اند یا منتسب به او هستند در این دوره نیز زیر ذره بین بودند. تا به این لحظه از اعلام نتایج غیررسمی انتخابات مجلس، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش او و همچنین علی نیکزاد، استاندار اردبیل در دولت نهم و وزیر راه و شهرسازی دولت دهم از جمله چهره‌هایی هستند که تاکنون احتمال پیروزی آنان در انتخابات قطعی شده است.

همچنین براساس اخبار اعلام شده سیدشمس الدین حسینی نیز رأی لازم برای حضور در مجلس دوازدهم را کسب کرده است.

مخالف طرح صیانت در راه بهارستان /پزشکیان ابقا شد /ذوالنوری با روانبخش آمد

همچنین، بنابر اعلام نتایج غیررسمی از سوی برخی از رسانه‌های اصولگرا، برخی از نمایندگان مجلس فعلی توانستند با پیشروی از رقبای خود، بار دیگر ردای نمایندگی برتن کنند و بر صندلی بهارستان تکیه کنند. بر پایه اطلاعات غیر رسمی غلامرضا نوری قزلجه، در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توانست با کسب اکثریت آرا از حوزه انتخابی بستان‌آباد به مجلس راه یابد. نوری قزلجه یکی از مهم‌ترین چهره‌های منتقد دولت رئیسی است که در جریان بررسی طرح صیانت از فضای مجازی با آن مخالفت کرده بود. مسعود پزشکیان شاخص‌ترین چهره اصلاح طلب مجلس نیز تا این لحظه شانس بالایی برای نفر اول شدن در تبریز را دارد.

ابراهیم رضایی در حوزه انتخابیه دشتستان، مجتبی ذوالنوری در حوزه انتخابیه قم، احمد راستیه در حوزه انتخابیه شهرکرد و محمدصالح جوکار در حوزه انتخابیه یزد، تاکنون توانسته اند بر رقبای خود غلبه کنند و شانس بالایی برای حضور در مجلس آینده دارد.

محمد جواد عسکری در حوزه انتخابیه داراب و زرین دشت و فرهاد طهماسبی، در حوزه انتخابیه استهبان، نی ریز بختگان نیز حضورشان احتمال زیاد تکرار خوهد شد.

جابجایی صندلی‌های پارلمان بین اصولگرایان

علی رغم آنکه برخی رسانه‌ها و چهره‌های اصولگرا از همین میزان پایین مشارکت در این دور از انتخابات ذوق زده شده اند، اما به نظر می‌رسد مشارکتی نزدیک به ۴سال پیش، فقط توانسته (تا آنجا که نتایج بعضی حوزه‌های انتخابیه مشخص شده) مهره‌های جریان اصولگرا را تغییر دهد و باز هم بازی در درون این جریان بچرخد.

هرچند که در هفته‌های اخیر جنگ درونی اصولگرایان تشدید شد و کار گاهی به توهین و گاه افشاگری و گاه متلک انداختن کشیده شد، اما در خروجی نتایج تغییر جدی دیده نشد. اتفاقا تا اینجای کار، تندرو‌های اصولگرا هنوز به لحاظ تعداد، سهم خود را حفظ کرده اند.

یک نکته روشن است و آن اینکه اگر دعوت اعتدالیون و اصلح طلبان به مشارکت نبود، باید شاهد مشارکتی پایین‌تر بودیم و در آن صورت احتمالا رکورد سال ۱۳۹۸ نیز ضعیف‌تر می‌شد.

منبع: خبر آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
هادي
0
0
شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
شما که همراه ارباباي براندازتون ادعا ميکردين مشارکت زير 30 درصده ؟!! ظاهرا بعضي جاها داره ميسوزه فقط لحنه تغيير کرده ،تا کور شود هر آنکه نتواند ديد، با اين همه خباثت ، تخريب ،تحريم ، لجن پراکني و .... امثال شما و ارباباتون ، بازهم بالاي 40 دزصد راي پاک ، خدا رو شکر
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت ماشین های لوکس لکسوس در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ بازیگر پرحاشیه صداوسیما در نارمک رای داد

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ مایکروسافت امروز + جدول

فیلم/مسعود پزشکیان با خانواده اش به پای صندوق رای رفت

گزارش لحظه به لحظه اقتصاد ۲۴ از چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/ چه کسی نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد؟

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش بینی هادی خامنه‌ای از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری

فیلم/حمله تندرو‌ها به پزشکیان در حرم شاه عبدالعظیم و زمان اخذ رای

مدارک لازم برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/عاقبت پوششی ها در یک شعبه اخذ رای

توئیت عباس عبدی به لجبازی قالیباف و جلیلی

عکس/ عارف و ظریف با همسرانشان پای صندوق رای آمدند

عکس/مسعود پزشكيان بر مزار شهيد اميرعبداللهيان

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خواص روغن کرچک برای پوست و زیبایی

معجزه مصرف این نوع چای برای چربی سوزی در خواب

مشارکت تقریبی در قم و قطعی در خراسان شمالی

عکس/ تصاویری از ساعات پایان رای‌گیری در شهر پزشکیان

اعلام میزان مشارکت مردم در انتخابات در این استان‌

۳ نکته اولیه درباره انتخابات ۸ تیر

توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای افراد دیابتی در گرما

ادعای زودهنگام زیدآبادی درباره میزان رأی پزشکیان

پیشتازی پزشکیان در این استان‌ها

کانادا مانع رای‌دادن ایرانی‌ها شد

ادعای سخنگوی جبهه اصلاحات درباره مشارکت در آذربایجان غربی، گیلان، خوزستان و فارس

استاندار تهران: نتایج آرا مردم در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام می‌شود

عکس/ محل تفریح دروازه‌بان تیم ملی لو رفت

عکس/ شمارش آرا آغاز شد

عکس/ رأی دادن در شرایط سخت

عکس/ تصویر بی‌آرایش هانیه توسلی

اکبر اعلمی پس از ۲۷ سال رأی داد

پایان رای‌گیری انتخابات ریاست‌جمهوری

انتشار آمار عجیب از نتیجه آرا در سفارت لبنان؛ پزشکیان صفر رای

انتخابات در چه صورتی به دور دوم کشیده می‌شود؟

چشم انداز روشن فعالان بورس به فردای انتخابات/ بازار سرمایه به پیشواز رشد دلار نیما رفت/ بازمهندسی بورس، اولین هدف دولت جدید

امیر تتلو در انتخابات شرکت کرد

فیلم/ شوخی محمد دلاوری با اعداد اعلامی ستاد نامزدها از نتیجه انتخابات

واکنش محمد قوچانی به رأی‌دادن در حصر

طوفان شبانه زنوزی در مقر تراکتوری‌ها

توییت عضو دفتر رهبر انقلاب پس از جعل تصویر رأی آیت الله خامنه

عکس/ تیپ عجیب یک شهروند در پای صندوق رأی

فیلم/ هم‌اکنون حضور موج تازه‌ای از مردم برای حضور در انتخابات

عکس/ جواد خیابانی روی نیمکت تیم تهرانی

عکس/ عروس و داماد پای صندوق رای

فاضلی خطاب به طیف خاکستری

فیلم/ گزارش خبرنگار شبکه cnn آمریکا از صفوف رای‌گیری در امام‌زاده صالح (ع) تهران

عکس/ تصویر کم‌تر دیده‌شده از انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان جنگ

هشدار محمد مهاجری به مقامات انتظامی و امنیتی

شورای نگهبان: موارد جزئی درباره تخلفات انتخاباتی گزارش شده است

آذری جهرمی: به آمارها توجه نکنید

اتوبوس سیار برای رأی‌گیری در این منطقه تهران+ عکس

فیلم/ درخواست رییس ستاد انتخابات قالیباف از مردم برای مشارکت در انتخابات

ایران هم‌چنان در فهرست سیاه FATF

توضیح نماینده ایران درباره چگونگی برگزاری انتخابات در اوکراین

انتخابات ریاست‌جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

فیلم/ افزایش حضور مردم در حوزه‌های رای‌گیری با کاهش دما هوا

شورای نگهبان: پس از پایان رأی‌گیری، شمارش آراء شروع می‌شود

محمود احمدی‌نژاد انتخابات را تحریم کرده است؟

ادعای آژانس درباره نصب آبشارهای سانتریفیوژ جدید

خروج ترکیه از فهرست خاکستری گروه ویژه FATF

فیلم/ گزارشی متفاوت از بیت رهبری

آذر منصوری در این روستا رأی داد + عکس

فیلم/ امیرحسین رستمی با این ویدیو از اخلاق مزخرفش پرده برداشت

عباس عبدی: مهم‌تر از آرای پزشکیان میزان مشارکت است