تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۸ نظر

چرا ایران‌خودرو به سامانه یکپارچه متعهد نیست؟

به گفته خریداران تارا دستی V ۱ دستی پنج دنده، شرکت ایران خودرو به جای عرضه این خودرو، تارا پلاس را به مشتریان عرضه کرده است که قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروی مورد تقاضای ثبت‌نام کنندگان در سامانه دارد.

چرا ایران‌خودرو به سامانه یکپارچه متعهد نیست؟
اقتصاد۲۴- به تازگی تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تارا دستی V۱ پنج دنده، نسبت به عدم فراخوان ایران خودرو برای خرید خودرو مذکور گلایه کرده‌اند.

ثبت نام کنندگان عنوان کرده‌اند در حالی که از ماه‌ها پیش در سامانه برای خرید خودرو تارا دستی V۱ پنج دنده ثبت نام کرده و طی این مدت در انتظارعرضه این خودرو بوده اند، اما خودروساز در فراخوانی به آن‌ها اعلام کرده است که برای تارا پلاس واریز وجه کنند.

به گفته متقاضیان خرید خودرو تارا دستی وی V۱ پنج دنده، خودروی جایگزین ۱۸۰ میلیون تومان از تارا دستی گران‌تر است؛ بنابراین از آنجا که طی چند ماه گذشته به امید عرضه خودرو تارا دستی V۱ پنج دنده بوده‌اند به لحاظ بودجه‌ای برای خرید این خودرو برنامه ریزی کرده اند و توان پرداخت ۱۸۰ میلیون تومان اضافه را برای خرید خودرو جایگزین ندارند.

تعدادی از ثبت نام کنندگان این پویش در تماس با خبرنگار فارس اعلام کرده‌اند که پیرو این موضوع با بخش ارتباط با مشتریان ایران خودرو تماس گرفته اند که در جواب به آن‌ها اعلام شده است خودرو تارا دستی V۱ پنج دنده به علت نداشتن استاندارد‌های ۸۵ گانه دیگر تولید نمی‌شود، لذا خودروساز مجبور است که خودروی جایگزین به مشتریان پیشنهاد دهد.
چرا ایران‌خودرو به سامانه یکپارچه متعهد نیست؟

این در حالی است که مهدی انگورج مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد اعلام کرده خودرو تارا با گیربکس ۵ دنده دستی در فهرست خودرو‌های مورد تایید سازمان استاندارد قرار دارد.
در ماه‌های اخیر، ۲ خودروساز داخلی متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودرو‌هایی مغایر با خودرو‌های ثبت نامی در سامانه یکپارچه می‌کنند، به عنوان مثال چند ماه پیش شرکت ایران خودرو در فراخوانی به متقاضیان راناپلاس که قبلا در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند اعلام کرد که به جای این خودرو، رانا پلاس ارتقا یافته یا پژو ۲۰۷ تحویل بگیرند که هر دو خودرو جایگزین قیمتی بالاتر نسبت به قیمت خودروی ثبت نامی مشتریان داشت.

از اواخر سال گذشته تا ابتدای امسال دو بار عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد و تعداد کثیری برای خرید خودرو در سامانه ثبت نام کردند و خودرو‌هایی که در سامانه عرضه شده بود را انتخاب کردند و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند.

بعد از پایان ثبت نام‌ها و آغاز عرضه در ابتدا عرضه خودرو به متقاضیان ثبت نام کننده در سامانه یکپارچه از سوی خودروسازان به خوبی انجام می‌شد، اما به مرور مشکلاتی در عرضه به‌وجود آمد به طوری که در مهر ماه امسال بعد از اعلام قیمت ۸ محصول از تولیدات ایران خودرو توسط شورای رقابت و افزایش قیمت این محصولات به دلیل نصب چند آپشن، ایران خودرو شروع به عرضه محصولات جدید به جای خودرو‌های ثبت نامی به مشتریان کرد.

معاونت حمل و نقل وزارت صنعت این محصولات را جدید معرفی کرده است و قیمت این محصولات نیز نسبت به محصول ارتقا نیافته آن بیشتر است.

با انجام این اقدام از سوی خودروساز، گلایه‌های متقاضیان خرید خودرو که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند نسبت به عملکرد ایران و از آنجا که خودروساز در برخی از فراخوان‌ها به جای خودروی مورد تقاضای مشتری خودروی دیگری را عرضه می‌کند این گلایه‌ها تا امروز نیز ادامه دارد.

در اوایل نیمه دوم امسال که خودروسازان از جمله ایران خودرو طرح جایگزینی اجباری خودرو را آغاز کرده بودند عباس علی آبادی وزیر صمت، گفته بود که خودروسازان مطلقا و طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: خودروسازان به من گفته اند که به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را به جای خودروی دیگر خریداری کنند، حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودروی پیشنهادی زمان عرضه خودروی مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمی‌کند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری می‌کنم.


بیشتر بخوانید:  افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در سال آینده


این اظهارات وزیر صمت مربوط به اواخر آبان ماه امسال است، اما همچنان طرح اجباری جایگزینی خودرو از سوی ایران خودرو ادامه دارد و وزارت صمت نیز نتیجه‌ای در خصوص اینکه موضوع مذکور توسط وزیر صمت پیگیری شد یا خیر ارائه نکرده است.

خریداران خودرو نیز که با این مشکل مواجه هستند می‌گویند: از آنجا که خودروساز اجازه افزایش قیمت ندارد لذا به جای عرضه خودرو‌های مورد تقاضای مشتریان خودرو‌هایی که با افزایش چند آپشن عنوان ارتقا یافته را به خود گرفته و افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به ارتقا نیافته آن را دارد عرضه می‌کنند تا بتوانند پول بیشتری را از متقاضیان دریافت کنند.

پیگیری خبرنگار فارس در خصوص پویش ثبت شده از خودروساز نیز به نتیجه نرسید، ایران‌خودرو اعلام کرد در این باره توضیحات ما همان توضیحات قبلی است.

ایران‌خودرو پیش از این درباره این گلایه‌های مشتریانش اعلام کرده بود: ما مشتری را وادار یا اجبار به خرید خودرو نمی‌کنیم و اگر خودرویی مغایر با آنچه که متقاضی برای آن ثبت نام کرده را عرضه می‌کنیم در واقع پیشنهاد می‌دهیم.

پیرو این اتفاقات و گلایه‌های مردمی از شرکت‌های خودروساز در خصوص طرح اجباری جایگزینی خودرو محمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفته است: وزارت صمت در قالب سامانه‌ای از متقاضیان خرید خودرو ثبت نام کرده است. در زمان ثبت نام هم نوع خودرو اعلام شده، اما قرارداد و تعهد الزام آور حقوقی برای شرکت ایجاد نشده است.

به نظر می‌رسد عدم تعهد خودروسازان داخل به ثبت‌نام‌های انجام شده در سامانه یکپارچه، ریشه در گفته‌های چند وقت پیش علی‌آبادی دارد که اعلام کرد: وزارت صمت متولی سامانه یکپارچه نیست.
وی همچنین بر آزادسازی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار انحصاری تاکید دارد.

منبع: فارس
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
0
0
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
ایران خودرو کارش شده ... و .... شما که نمیتونید خودرو تحویل متقاضی بدید چرا ثبت سفارش میکنید یک سال پیش هر نفر ۱۰۰ میلیون به مدت یک ماه بلوکه کردن اگه ایران خودرو نمیتونه به تعهداتش عمل کنه سود همون یک ماه پول مردم رو بده ماشین هاش ارزانی خودش
چپرلی
1
0
پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
سلام من تارا دستی ثبت نام کردم مجبور ب خرید پیش فروش شدم حالااونم سال بعد بر۴ تحویل می دن پیگیری کنید ب همون قیمت قبلی بدن وگرن در حق ما خیلی ظلم میشه خداییش
اسفندیار عظیمی
0
2
جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
اگه عرضه ندارین به ایران‌خودرو فشاربیارن که مطالبات مردم اجرایی کنن صراحتا اعلام کنن که مردم ایران ما عرضه گرفتن حق شما را نداریم.
جواد
0
1
جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
منم دنا پلاس ثبت نام کردم ولی الان میگن یا آپشنال انتخاب کنید اونم پیش فروش و یا سورن پلاس انتخاب کنید، چرا باید ۱۶۰ میلیون بیشتر از ما مردم ستم دیده بگیرید،یعنی یدونه مسول شیر پاک خورده تو این دولت پیدا نمیشه که مدافع حق ما باشه،یعنی همتون ... هستید؟؟؟
ناشناس
0
2
جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲
من جمشید سهرابی ۹ جا شکایت کردم، حتی بیت رهبری، هیچ هیچ، آخرش میخام برم خودمو آتیش بزنم جلو ایران خودرو، چون زندگی یک خانواده ۴ نفره رو پاچید، من ماندم و ۶۰۰ میلیون وام برای خودروی راناپلاس سقف فلزی ۳۰۰ تومنی
سعید
زودتر برو منم دارم میام ،البته حقمونه
علی
0
0
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
هیچ کس حریف مافیا ها در کشور نیست
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
ایرا نخودرو مردم رو چی فرض کردی چرا شما که نمیتونید به تعهدات خود عمل کنید شرکت در سامانه یکپارچه رو قبول کردین مردم شدن بازیچه دست شما.از یک طرف پارس از یک طرف خریداران دنا وتارا همه گلایه مندن یعنی هیچ کس نیس جواب مردم رو بده بعد یک سال چشم انتظار .باید واردات ازاد کنن تا سایپا ایران خودرو با خاک یکسان بشه شما برای مردم ارزش قایل نیستین مگر چه‌گناهی دارن این مردم .
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع ماشین بی ام و در بازار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ اچ پی HP امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

فیلم/ترور محمد بن سلمان ناکام ماند!

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

عمو پورنگ هم از تلویزیون رفت!

قیمت سکه پارسیان امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

مشخصات فنی ویژگی های جنگنده F۱۵ آمریکا

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پرسپولیسی‌ها در انتظار یک پیامک

حکم ٨ سال حبس یک کارگردان تایید شد

هزینه وحشتناک اجاره ماشین عروس

عکس/ پیمان معادی و معلمش در پشت صحنه سریال افعی تهران

فیلم/ شوخی جالب سام درخشانی با چهره بهرنگ علوی

دستمال ۳۰ میلیاردی مسی

عکس/ ژست زاکانی در میان دختران دهه نودی

واکنش مدیر اینتر به هجمه‌ها بابت جذب رایگان طارمی

فیلم/ تصاویری دردناک از تلاش معلم کوهرنگی برای نجات دختران گرفتار در سیل

عکس/ بنر جدید حمایت از حجاب

کنایه آذری جهرمی به خبرگزاری دولت

تهیه گزارش ویژه علل خودکشی پزشکان

محل بازی هوادار - پرسپولیس مشخص شد + عکس

پایان مصدومیت طولانی‌مدت یک پرسپولیسی + عکس

فوتبالیست‌های ما فقط خالکوبی زدن را از خارجی‌ها یاد گرفتند

فیلم/ عصبانیت افسانه پاکرو در لایو اینستاگرام

بخشنامه جدید وزارت صمت برای طلافروشان

فیلم/ وضعیت عجیب ایران مال بعد از بارندگی شدید در تهران

توضیح وزارت ورزش درباره حواشی پرسپولیس - سپاهان

فیلم/ دستگیری فرد مشکوک در مرگ زهره فکورصبور

واکنش محسن فروزان به انتقادات استقلالی‌ها + عکس

بازنگری مأموریت، چشم‌انداز و ارزش‌های شرکت بیمه سرمد

پایانه قدیم شرق تهران تعطیل می‌شود

تاکید بر لزوم طراحی بسته‌های محصولی برای مشتریان

عکس/ تغییر چهره بازیگر شهرزاد پس از ۹ سال

آمارهای نگران‌کننده برای مستاجران

پیش‌بینی قیمت دلار فردا پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهادت استورمی دنیلز علیه ترامپ

تفاوت بنر‌های تبلیغاتی پایین و بالای شهر تهران

عکس/ هدیه جالب عربستان به زائران حج امسال

عکس/ بی‌خانمان‌های امامزاده ابراهیم چادرنشین شدند

پدر سنگدل کلیه فرزندش را فروخت!

یکتا ناصر: از منوچهر هادی عذرخواهی می‌کنم

بهاره رهنما با این عکس دوباره جنجالی شد

روغن گیربکس را چه زمانی تعویض کنیم؟

فیلم/آتش سوزی در کارخانه خودروسازی مدیران خودرو

وزیر ارتباطات: اینترنت به سرعت نور می‌رسد

فیلم/علی ضیا: ازدواج انگیزه ام برای زیست را تکمیل می‌کند

عکس/ مهدی قائدی در جام فوتبال محلات بوشهر در سال ۱۳۸۶

عکس جدید بن سلمان با یک عینک عجیب!

غلامعلی رجایی: مردم عصبانی هستند و رای نمی‌دهند

تبصره ماده ۴۸ مانعی برای تحقق عدالت قضایی است

پست جدید همسر بهرام رادان با استایل انگلیسی + عکس

دستمزد نجومی دیوید تیلور در نقش جدید

فیلم/ امکانات خاص این توالت شگفت زده تان می کند!

شناسایی سویه جدید کرونا با نام فلیرت

جمع‌آوری واکسن کرونا از بازار

عکس/ اعتصاب طلافروشان تهرانی ادامه دارد!

تکلیف نهایی حقوق کارگران مشخص شد

روند دلار بازار طلا را از سکه انداخت