تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد ۲۴ وضعیت بازار خودرو در سال ۱۴۰۲ را بررسی کرد؛

انحصار، دلار و دلال، مثلث بحران بازار خودرو در ایران!/ بازار در سال ۱۴۰۳ به کدام سمت می‌رود؟

در شرایطی که صنعت خودرو با زیان مواجه شده است، تولیدکنندگان خودرو می‌توانند به جای ساخت خودرو‌های ناکارآمد با هزینه بالا، به واردات خودرو و تولید قطعات آن متمایل شوند. حتی در صورت مواجهه با زیان، انتخاب بهتری است که فعالیت خود را متوقف کرده و سرمایه‌های خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا به همان کارگر خود سود پرداخت کنند!

پیش بینی بازار خودرو در سال 1403

اقتصاد۲۴- بیتا محسنی - طی چهل و چند سال اخیر، بنای بسیاری از صنایع در ایران کج نهاده شد. صنعت خودروسازی اما، به عنوان دومین صنعت بزرگ ایران (پس از نفت)، احتمالا بیش از بقیه صنایع در پس‌لرزه‌های اقتصادی جراحت دید و حال، تحریم و ممنوعیت واردات خودرو، افزایش نرخ ارز و مسدود شدن حساب‌های بانکی، مدیریت دولتی و همچنین انحصار ناشی از تعرفه‌های وارداتی به عنوان معمارانِ این بنای کج و معوج تقریبا برای بخش بزرگی از جامعه شناخته شده هستند، غافل از آنکه این، همه ماجرا نیست.

فساد و انحصار؛ دو واژه مکمل هم و احتمالا اصلی‌ترین سرنخ معضلات صنعت خودرو در ایران هستند. احتمالا نیاز به بازگویی ندارد که صنعت خودرو در انحصار افراد و گروه خاصی محصور شده است. همان گروهی که با هر نوسانی در بازار، اسکناس در جیب آن‌هاست! خودروسازان اعتقاد به ساخت خودروی ملی و اصرار به آزادسازی قیمت خودرو دارند، اما کارشناسان معتقد هستند که این توان با وجود مافیای خودرو امکان‌پذیر نخواهد بود و ایران تنها توان مونتاژکاری خودرو را دارد. همه این موارد سبب شده که علیرغم مونتاژ کاری، تکانه‌های دلاری، کماکان بهای خودرو را کنترل کند. تکانه‌هایی که در سال ۱۴۰۲ نیز، تأثیرات پر فراز و نشیب خود را بر خودرو گذاشت و حال در آستانه سال ۱۴۰۳ نیز، دورنمای روشنی از آینده این صنعت به دست نمی‌دهد.

سال ۱۴۰۲ بر خودرو چگونه گذشت؟

به گزارش اقتصاد ۲۴، دفتر صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره عملکرد صنعت خودرو طی ۱۱ ماه اخیر گزارشی منتشر کرده که اطلاعات جالب توجهی به دست می‌دهد. بر این اساس تا پایان ماه بهمن ۱۴۰۲، حدود یک میلیون و ۲۳۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده که نسبت به حدود یک میلیون و ۱۲۶ هزار دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حدود ۸ درصد رشد داشته است. از این عدد، نزدیک به یک میلیون و ۴۰ هزار دستگاه سهم خودرو‌های سواری است که نسبت به ۹۸۰ هزار دستگاه تولید شده در مجموع ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، افزایش ۶ درصدی را ثبت کرده است. اما سوال اینجاست آیا با تمام آمار‌های کمی ثبت شده که نشان از افزایش تولید دارد، آیا از لحاظ کیفیت و بهای متناسب با کیفیت نیز، صنعت خودرو ایران نسبت به سال گذشته حرفی برای گفتن دارد؟


بیشتر بخوانید: سردرگمی معامله‌گران خودرو با نوسان نرخ دلار/ شبکه توزیع خودروسازان صلابت دهه هشتاد را ندارد


متاسفانه بهای خودرو که انتظار می‌رفت در دسته کالا‌های مصرفی تحلیل شود، حالا با جبر ملی کردن، تبدیل به یک بازار سرمایه‌ای شده که شرایط اعجاب‌انگیزی دارد.

به گزارش اقتصاد ۲۴، در نگاه کلی و در مقام مقایسه می‌توان گفت نوسانات قیمتی خودرو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ کمی ملایم‌تر بود، اما حال و با بالا رفتن انتظارات تورمی، بازار خودرو آخر سال نیز مانند اسفند ۱۴۰۱، روند افزایشی به خود گرفت. طبق داده‌های موجود، بهای خودرو طی ۲۰ روز اخیر حدود ۶ درصد رشد داشته است. برای مثال در میان خودرو‌های کره‌ای، هیوندای توسان حدود ۱۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته و قیمت تمام شده آن ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان است. خودرو‌های ایرانی چون دنا یا پژو ۲۰۷ نیز بین ۴۰ یا ۷۰ میلیون تومان افزایش بها داشته‌اند که با روند افزایشی قیمت دلار انتظار می‌رود بهای خودرو بیش از این نیز شود.

گاه‌شمار خودرو در سال ۱۴۰۲

سال ۱۴۰۲ کلیه وجوه مرتبط با خودرو در ایران، چالشی آغاز شد و حال که به پایان ایستگاه ۱۴۰۲ رسیده‌ایم می‌توانیم بگوییم که این سال نکو از بهارش پیدا بود!

فروردین: همان ابتدا قیمت خودرو از درب کارخانه افزایش یافت. کشمکش برای عرضه خودرو در بورس کالا و واردات خودرو‌های کارکرده که از سال ۱۴۰۱ آغاز شده بود در فروردین نیز ادامه یافت. همچنین اولین دور فروش خودرو‌های داخلی در سامانه یکپارچه نیز انجام شد.

اردیبهشت: احتمالا مهم‌ترین خبر این ماه، استیضاح و برکناری سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت بود. او به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو‌های داخلی، بی‌توجهی به ارتقای کیفیت آن‌ها، جلوگیری از واردات خودرو و ایجاد بازار انحصاری و غیررقابتی با انتقاد‌های روزافزونی روبرو شده بود. در این ماه همچنین، قیمت خودرو‌های مونتاژی توسط شورای رقابت نیز تعیین شد.

خرداد: تعیین وزیر جدید صمت نیز و ادامه کشمکش شورای رقابت و خودروسازان بخش خصوصی در مورد تعیین قیمت خودرو از مهم‌ترین اتفاقات این ماه بود.

تیر: در این ماه بالاخره، موضوع واردات خودرو‌های کارکرده توسط هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد. بخشنامه ممنوعیت واردات خودرو بالای ۴۰ هزار دلار باطل شد. فقط ۲۴۱ دستگاه خودرو در ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۲ وارد کشور شده‌اند.
مساله چگونگی قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی نیز یکی از موضوعات داغ تیر ماه بود.

مرداد: بازار خودرو در مرداد بیشترین تاثیر را از واردات خودرو گرفت. واردات خودرو کارکرده در این ماه قانونی شد و قیمت خودرو کاهش یافت. همچنین موضوع قیمت‌گذاری خودرو‌های مونتاژی مورد توجه قرار گرفت.

شهریور: در همان ابتدا ماجرای واردات خودرو با ارز کشاورزی تکذیب شد. قیمت خودرو‌های فرسوده در پی انتشار غیر رسمی آیین‌نامه واردات خودرو به شکل باورنکردنی افزایش یافت. در ادامه آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده تا پایان شهریور ماه به فاز پایانی نرسید.

مهر: بالاخره در مهر ماه، سامانه یکپارچه عرضه خودرو‌های داخلی باز شد. واردات خودرو در مهر پر ادعا، اما فاقد عمل ظاهر شد. تغییر احتمالی محدوده طرح ترافیک هم از خبر‌های مهم مهر ماه بود.

آبان‌: در این ماه کماکان واردات خودرو در مرحله خبر باقی ماند و اقدام عملی صورت نگرفت. همچنان وعده‌ها درباره واردات خودرو‌های برقی ادامه دارد و موافقت با افزایش قیمت لاستیک نیز از خبر‌های مهم این ماه بود.

آذر: در این ماه محدودیت توزیع لاستیک دولتی رفع شد و ماموت به عنوان نماینده رنو در ایران رسما معرفی شد.

دی: پلاک ملی شدن خودرو‌های مناطق آزاد، تغییر شرایط ثبت‌نام خودرو، ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو‌های نو و... از جمله مهم‌ترین اخبار دی ماه بودند.

بهمن‌: برخلاف نظر کارشناسان که منتظر ماهی طوفانی بودند، تقریبا آرام سپری شد و خبری از اتفاقات چالشی معمول پایان سال نبود. لایحه بودجه هنوز تصویب نشده بود و تقریبا نه جمع‌بندی پایان سال اتفاق افتاده و نه چشم‌انداز سال آینده مشخص است؛ و حال در ماه اسفند، همچنان واردات خودرو و حواشی مربوط آن کماکان مرکز بحث است. اما مهم‌ترین خبر اسفند مربوط به اعلام میزان زیان سه شرکت خودروساز کشور است.

پیش بینی بازار خودرو در سال 1403

زیان خودروسازان بر مدار هنوز

به گزارش اقتصاد ۲۴، تازه‌ترین گزارش مالی شرکت‌های خودرو‌سازی نشان می‌دهد جمع کل زیان انباشته صنعت خودروسازی ایران، برای نخستین بار از مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته و به ۲۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

شرکت ایران خودرو به همراه شرکت‌های زیرمجموعه‌اش در نیمه نخست سال ۱۴۰۲  جمعا ۱۵ هزارو ۳۸۳ میلیارد تومان زیان کرده‌اند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱، حدود ۲۱ درصد رشد داشته است. با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته گروه ایران خودرو برای نخستین‌بار به ۱۰۵ هزار و ۹۵۴ میلیارد تومان رسیده است.


بیشتر بخوانید: آیا طرح واردات خودرو شکست خورده است؟


شرکت سایپا و شرکت‌های زیر مجموعه‌اش نیز جمعا ۱۲ هزار و ۲۷۹ میلیارد تومان زیان، تولید کرده‌اند و با اضافه‌شدن ضرر‌های نیمه نخست ۱۴۰۲  جمع کل زیان انباشته این شرکت به ۸۹ هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان رسیده است.

زیان شرکت پارس خودرو نیز در نیمه نخست امسال با ۴۲ درصد افزایش به ۴ هزار و ۴۸۳ میلیارد تومان رسیده و این یعنی اینکه جمع کل زیان انباشته این شرکت در حال حاضر رقمی بالغ بر ۲۰ هزار و ۵۸۷ میلیارد تومان است.

چند پیشنهاد دلسوزانه!

حال که بحث زیان‌ده بودن صنعت خودروسازی در ایران به یک مساله ناتمام بدل شده، انتظار می‌رود که خودروسازان با ارائه صورت‌های مالی شفاف، میزان دخل و خرج خود را در معرض نمایش عموم قرار دهند تا مردم هم علت زیان دادن این صنایع را دریابند و هم سهم نهاد‌های مختلف از این صنایع را!

به گزارش اقتصاد ۲۴، در شرایطی که صنعت خودرو با زیان مواجه شده است، تولیدکنندگان خودرو می‌توانند به جای ساخت خودرو‌های ناکارآمد با هزینه بالا، به واردات خودرو و تولید قطعات آن متمایل شوند. حتی در صورت مواجهه با زیان، انتخاب بهتری است که فعالیت خود را متوقف کرده و سرمایه‌های خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا به همان کارگر خود سود پرداخت کنند! یا به جای افزایش قیمت برای مشتریان داخلی که قابلیت خرید ندارند، می‌توانند بر کیفیت خودرو‌ها در سطح منطقه‌ای تمرکز کرده و سپس آن‌ها را صادر کنند تا به دلار و یورو فروش داشته باشند و زیان‌های‌خود را جبران کنند! نه اینکه با فروش محصولاتی با کیفیت پایین، هم به آلودگی هوا دامن بزنند و هم به کم بودن قدرت خرید قالب مردم ریشخند! تازه خود جزو قشر ناراضی نیز باشند.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
علی
0
0
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۳
با تشکر از مقاله بسیار زیبا و علمی شما. فقط اگه میشه یه خبر در مورد نقش نهاد های مختلف و مقدار مبلغی که به این نهاد ها داده میشه از طرف خودرو سازان هم کار کنید. درمتن نوشته شده که :
تا مردم هم علت زیان دادن این صنایع را دریابند و هم سهم نهاد‌های مختلف از این صنایع را!
واسم جالب بود. همیشه این رو میگن ولی کسی یا مطلب را باز نمیکنه یا جراتش رو نداره!!!
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ عظیمی: تمام کسانی که پشت سر صدیقی نماز خواندند نمازشان باطل است

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت انواع دوربین‌های عکاسی + جدول

قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

بالاخره مدرک رائفی‌پور منتشر شد

استایل جذاب مریم مومن در استوری جدیدش + عکس

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های بنز در بازار ایران امروز + جدول

رونمایی از شغل دوم ابوالفضل پورعرب

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

عکس/سمیرا حسن پور هر روز جوان‌تر

قیمت انواع موتورسیکلت در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

جواب رد پارسا پیروزفر به خواستگاری هانده!

قیمت روز لپ تاپ اپل + جدول

بهترین تفرجگاه‌های فیروزکوه در فصل بهار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خطرناک‌ترین استان در بحران فرونشست + عکس

بازار داغ هیپنوتیزم در شبکه‌های مجازی

عکس/ پیشنهاد عجیب واگذاری زمین به مهاجران افغان!

افت تحصیلی شدید دانش آموزان در دولت رئیسی

واتساپ را بروز رسانی کنید

آیا تتر جایگزین دلار می‌شود؟

فیلم/ برف بهاری چوپان سمیرمی را غافلگیر کرد

عکس/ رونمایی از پیراهن اول لیورپول

پشت پرده برکناری شبانه خطیر از مدیرعاملی استقلال

استوری یک استقلالی پس از برکناری خطیر + عکس

فیلم/ کنایه سنگین مجری صداوسیما به دولت رئیسی

پس از پراید وانت نوبت به بی‌ام‌و وانت رسید+ عکس

تیپ عجیب و غریب دیوید بکام+ عکس

فیلم/ دیدار عاشقانه الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

علت عدم حضور بهرام افشاری در پایتخت ۷ فاش شد

تغییر تاریخ واریز یارانه نقدی اردیبهشت ماه

فیلم/ افشاگری یک اقتصاددان درباره مولدسازی و فروش اموال

خودروی برقی مصرف سوخت کشور را بالا می برد

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت

مالک جدید پرسپولیس چقدر درآمد دارد؟

خودرو خاص دو میلیاردی در تهران

عکس/منطقه توریستی شفت، قبل و بعد آتش سوزی

صدور سند مالکیت املاک با وجود بدهی به دولت

اینفوگرافی/ این تصویر هر جوانی را از ازدواج پشیمان می‌کند

تکلیف جاماندگان سهام عدالت مشخص شد

تصویری غم‌انگیز از سقوط ارزش پول ایران!

نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا

مدل‌های جدید رنو بازار را می‌گیرد؟

نگهداری این خودروها جرم است

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

آخرین قیمت خودرو +جدول

شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی

به این دلیل چیپس نخورید

فیلم/ سورپرایز عادل فردوسی‌پور در پشت صحنه فوتبال ۳۶۰

منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا باشیم؟

فیلم/ سوتی بزرگ مجری خانم روی آنتن زنده صداوسیما

نرخ رسمی ۲۴ ارز افزایش یافت

عکس/ چهره جدید بهنوش بختیاری و امین حیایی در اتاق گریم

قیمت اجاره مسکن در جنوب تهران + جدول

فیلم/آتش‌سوزی هولناک ۱۰۰ خانه در امامزاده ابراهیم شفت

جدیدترین قیمت آپارتمان‌های غرب تهران + جدول

روسیه در فروش نفت به هند از عربستان جلو زد

مشکل کشور فعلا سهمیه‌بندی بنزین نیست

ساز ناکوک آمریکا برای تهران و ریاض؛ آیا رابطه ایران و عربستان بر لبه پرتگاه است؟

رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان

اعلام نرخ جدید عوارض آزادراه‌های کشور+ جدول

سنگ تمام الهام علی‌اف برای ضدیت با تهران؛ تلاش باکو برای مصادره املاک دولتی ایران در این منطقه

جزئیات جدید از تقسیم استان تهران به چند استان؛ کدام شهر‌ها مرکز می‌شوند؟

کلید رشد آینده خودرو‌های برقی در کجاست؟