اقتصاد۲۴- براساس اظهارات ایلان ماسک و مهندسان اسپیس ایکس، این شرکت سیستمی برای تسلا طراحی کرده که برای مدت کوتاهی هوا را با فشار زیاد از ۱۰ اگزوز زیر خودرو خارج میکند. خروج هوا از بعضی اگزوزها خودرو را کمی بلند میکند تا اصطکاکش با زمین کم شود. همزمان، خروج هوا از اگزوزهای دیگر به پشت خودرو فشار میآورد تا سرعتش بیشتر شود.
هوای پرفشار در مخزنی ذخیره میشود که پشت صندلی راننده است. به گفته اسپیسایکس، فشار هوا در این مخزن ۱۰هزار پی اس آی (PSI) (پوند بر اینچ مربع) است. برای مقایسه، فشار هوای لاستیک خودرو به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ پی اس آی است.
از این سیستم برای ترمز هم میتوان استفاده کرد. جیسون فنسک، بنیانگذار و مجری کانال انجینیرینگ اکسپلیند در شبکه اجتماعی یوتیوب در محاسبهای پیشبینی کرده که تسلا رودستر در صورت استفاده از این سیستم میتواند در مسافتی ۱۴متری سرعتش را از ۶۰مایل در ساعت به صفر برساند. پس از اعلام تولید مدل رودستر توسط ایلان ماسک، واکنش ماته ریماک، مدیر شرکت بوگاتی-ریماک خبرساز شد.
بیشتر بخوانید: با خرید این ماشین نیازی به خانه ندارید + عکس
ریماک که شرکتش دو مدل از پرشتابترین خودروهای جهان را میسازد در پاسخ به سوال یکی از دنبال کننده هایش در شبکه اجتماعی فیس بوک گفت که شرکتش سیستم اسپیس ایکس را شبیه سازی کرده است. او اضافه کرد که ساخت خودرو با این روش ممکن است، اما این سیستم وزن زیادی دارد و به جز زمان کوتاهی که از آن برای افزایش شتاب استفاده میشود به کارآیی خودرو لطمه میزند.
شتاب صفر تا ۶۰مایل در ساعت ریماک نِورا (Nevera) که موتور الکتریکی دارد ۱.۷۴ثانیه است و شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت بوگاتی شیرون ۲.۴ثانیه است. ایلان ماسک در زمان رونمایی رودستر گفته بود که خودرو سهموتور الکتریکی دارد و با هر شارژ میتواند تا حدود هزار کیلومتر حرکت کند.
او در تازهترین حرف هایش درباره رودستر گفته که طراحی خودرو کاملا تغییر کرده و در برابر دیگر ویژگیهای هیجان انگیز خودرو، شتاب کمتر از یکثانیه معمولی به نظر میرسد.