تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۵ اسفند ۱۴۰۲

سناریو‌های احتمالی در غزه پس از شکست مذاکرات قاهره / چه چیزی در انتظار مردم بی دفاع نوار غزه است؟

آن طور که به نظر می‌رسد، کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به جنگ خود ادامه می‌دهد و با هرگونه دستیابی به راهکار‌هایی برای توقف جنگ، به خاطر ملاحظات و منافع شخصی و حزبی خود و نیز به دلیل اینکه نتوانسته اهداف اعلام شده خود را تا امروز محقق کند، مخالفت می‌ورزد. این امر، پرسش‌هایی را درباره سناریو‌های احتمالی پس از شکست در دستیابی به توافق آتش بس مطرح کرده است.

سناریو‌های احتمالی در غزه

اقتصاد۲۴- مذاکرات قاهره که با هدف دستیابی به توافق آتش بس در نوار غزه به مدت چند روز ادامه داشت، روز پنجشنبه ۷ مارس بدون دستیابی به هرگونه نتایج در چارچوب تلاش‌ها برای برقراری آتش بس در ماه مبارک رمضان پایان یافت، این در حالی است که سرسختی و یکدندگی رژیم صهیونیستی باعث شکست آن شده است.
هدف از این مذاکرات، دستیابی به آتش بس به مدت ۴۰ روز که از ماه رمضان آغاز شود و نیز آزادی ده‌ها اسیر اسرائیلی و فلسطینی و افزایش کمک‌ها به نوار غزه بود، منطقه‌ای که با گرسنگی شدید روبه رو شده است.

آن طور که به نظر می‌رسد، کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به جنگ خود ادامه می‌دهد و با هرگونه دستیابی به راهکار‌هایی برای توقف جنگ، به خاطر ملاحظات و منافع شخصی و حزبی خود و نیز به دلیل اینکه نتوانسته اهداف اعلام شده خود را تا امروز محقق کند، مخالفت می‌ورزد. این امر، پرسش‌هایی را درباره سناریو‌های احتمالی پس از شکست در دستیابی به توافق آتش بس مطرح کرده است.
بر اساس آنچه خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول ارشد حماس منتشر کرده، رژیم صهیونیستی تمام تلاش‌های میانجیگران را برای دستیابی به توافق به سبب پافشاری بر مخالفت با توقف تجاوزات و عقب نشینی و بازگشت آوارگان به شکست کشانده است.

شبکه الجزیره هم به نقل از منابعی که نامشان را ذکر نکرد، گزارش داد که «رژیم صهیونیستی با درخواست حماس برای آتش‌بس دائمی و عقب نشینی ارتش خود از نوار غزه و بازگشت آوارگان بدون هرگونه شروط مخالفت کرده است».

این منابع همچنین افزودند که «میانجیگران برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان دو هیئت حماس و رژیم اشغالگر تلاش کردند، اما تلاش‌هایشان به نتیجه نرسید».
حماس در اولین واکنش خود پس از پایان نشست‌ها اعلام کرد که هیئت آن، قاهره را برای «رایزنی با رهبران ترک کرده است و مذاکرات و تلاش‌ها برای توقف تجاوزات و بازگشت آوارگان ادامه دارد.»
از سوی دیگر شبکه «القاهرة الإخباریة» مصر به نقل از یک منبع مسئول اعلام کرد که «مذاکرات میان همه طرف‌ها برای دستیابی به آتش بس، قبل از ماه رمضان ادامه دارد و این مذاکرات هفته آینده از سرگرفته خواهد شد».

مذاکرات قاهره، سوم مارس با هدف برقراری آتش بس، پیش از ماه مبارک رمضان، با مشارکت مصر، ایالات متحده امریکا، قطر و حماس در سایه غیبت رژیم صهیونیستی آغاز شده بود.
سه کشور طی روز‌های گذشته برای دستیابی به آتش‌بس به مدت ۶ هفته در مرحله نخست و انجام مبادله اسیران میان حماس و رژیم صهیونیستی و ورود کمک‌های بشردوستانه تلاش کردند، ولی در این زمینه شکست خوردند.
پیشنهاد ارائه شده از سوی کشور‌های میانجی بر توقف جنگ به مدت ۶ هفته و آزادی ۴۲ بازداشتی در غزه در برابر آزادی اسیران فلسطینی از زندان‌های رژیم صهیونیستی تصریح می‌کند.
اما حماس بر اساس سندی که «خلیل الحیه» از رهبران این جنبش ارائه کرده، توقف جنگ را یک هفته پیش از آغاز اجرای قرارداد و عقب نشینی اشغالگران از نوار غزه همراه با تضمین‌های بین المللی برای آن شرط گذاشته است.


بیشتر بخوانید: خاورمیانه، شهر بی کلانتر مانده؛ منطقه‌ای که سررشته کار به دست هیچ کس نیست


الحیه تصریح کرده است که این جنبش هرگز عنوان «آتش‌بس‌های انسانی» را نخواهد پذیرفت، بلکه بر ضرورت توقف کامل تجاوزات تاکید می‌کند.
همچنین بر اساس سند فاش شده، حماس فهرست اسامی اولین گروه از اسیران برای عملیات مبادله را ارائه کرده به طوری که خواستار آزادی ۱۶۰ اسیر با احکام سنگین و قدیمی شده است که این فهرست با اسامی مروان البرغوثی، احمد سعدات، عبدالله البرغوثی، ابراهیم حامد و عباس السید آغاز می‌شود و بقیه اسامی در این فهرست بر اساس نوع حکم و مدت آن بدون در نظر گرفتن گروه یا جغرافیا (مکان اقامت) مطرح شده است.

اما بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، حماس خواستار آن شده تا رژیم صهیونیستی به آتش بس دائم در خلال یا پس از سه مرحله از آزادی گروگان‌ها پایبند باشد، این در حالی است که این خواسته با مخالفت رژیم صهیونیستی روبرو شده که خواهان تکیه بر توافق بر سر شروط مرحله نخست است، موضعی که با حمایت واشنگتن و مخالفت حماس روبرو شده است.

پس از گذشت پنج ماه از جانبداری نامحدود امریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ این رژیم علیه نوار غزه، این کشور با محدود کردن جهت‌گیری نتانیاهو و تغییر رویکردش در خصوص جنگ با دشواری روبرو شده است.
امریکا با هدف دستیابی به توافق طی روز‌های آینده از ترس گسترش دامنه درگیری و رویارویی طی ماه رمضان، فشار وارد می‌کرد، این در حالی است که جو بایدن رئیس جمهور امریکا از شرکای مصری و قطری خواسته بود آن‌ها نیز بر حماس برای پذیرش پیشنهاد توقف جنگ با وجود تحفظات این جنبش در خصوص بسیاری از مفاد آن فشار وارد کنند.

«محمد معروف» نویسنده و تحلیلگر فلسطینی ابراز عقیده می‌کند که سناریوی احتمالی پس از شکست در مذاکرات با اشغالگران، این است که عملیات رفح آغاز شود و رژیم صهیونیستی نقشه خود را در این منطقه همچون حلقه نجاتی، به تعبیر نتانیاهو، پیش ببرد.
وی معتقد است که در چنین حالتی، ممکن است مسیر‌های دراماتیک غیر قابل پیش بینی در تمام منطقه آغاز شود، زیرا پیروزی مقاومت به معنای پیامد‌هایی خواهد بود که تنها به رژیم اشغالگر و ارتش و قدرت آن محدود نخواهد شد.
معروف افزود که در مقابل، خطر شکست مقاومت در صورتی که جدی باشد، هزینه به راه افتادن جنگ بزرگ در منطقه در تمام جبهه‌ها را به یک گزینه واقعی تبدیل خواهد کرد.

این تحلیلگر اضافه کرد که منظور از شکست مقاومت، پیشروی جغرافیایی ارتش رژیم اشغالگر نیست، بلکه به معنای کاهش قدرت آن برای رویارویی و موفقیت ارتش اشغالگران در تحمیل قواعد درگیری است به نحوی که مقاومت با یگان‌های آن نتوانند این قواعد جدید را درهم شکنند.
از جمله سناریوها، فرضیه دوم، آغاز عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح است، اما به گونه‌ای که شدت حملات آن آرام باشد و منجر به واکنش‌های بزرگ نشود و به دور از مراکز تجمعات بزرگ غیرنظامیان باشد و تلفات در صفوف غیرنظامیان در همان سقف آمار معمولی روزانه و به دور از محور فیلادلفیا باشد که خشم و نارضایتی مصر را برمی‌انگیزد.
این تحلیلگر افزود که «فرضیه دوم، دو هدف را محقق می‌کند: اول، اشاره به جدی بودن عملیات و آمادگی برای اجرای آن چه از طریق لشکرکشی نظامی یا آتش سنگین و سازماندهی آن، دوم، آزمودن توانمندی‌های رزمی مقاومت در اماکن خاصی که ارتش رژیم اشغالگر آن را در محاسبات و پیش بینی‌های خود قرار داده است.»

معروف خاطر نشان می‌کند که «نتانیاهو خواهان شکست تمام مذاکرات بود که مطرح‌ترین آن، طرح موسوم به «روز بعد»، است که شامل خلع سلاح کامل نوار غزه وسیطره بر مرز‌ها با مصر و تحویل مدیریت نوار غزه به عناصری از عشائر و ریشه‌کنی افراط‌گرایی در تمام نهاد‌ها و بستن نهاد اونروا (آژانس کار و امدادرسانی به پناهندگان فلسطینی) و مخالفت با کشور فلسطین است».
این تحلیلگر افزود که، اما گام‌های دیگر، بازداشت ۱۳ اسیری است که رژیم صهیونیستی در توافق آتش بس قبلی آزاد کرده بود و نیز اعلام تصویب ساخت ۳۵۰۰ واحد در شهرک‌های کرانه باختری است.

منبع: الخلیج آنلاین / دیپلماسی ایرانی

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های رنو در بازار امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

بهترین تفرجگاه های گیلان در فصل بهار

فیلم/پاسخی که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در مورد ثروت افسانه‌ایش داد

فیلم/خانم قهرمان تکواندو جهان به کمک رسول خادم رفت

پست بازیگر مشهور ترک، سوژه کاربران ایرانی شد

متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

بلومبرگ: سرمایه‌گذاری در بورس ایران هیچ ریسکی ندارد

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

عکس‌های جدید سحر قریشی در خیابان های آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

هر روز چای نوشیدن چه بر سر بدنتان می‌آورد؟

بنیامین نتانیاهو کیست؟

هشدار! این دارو معتادتان می‌کند

برای تقویت استخوان از این ۱۱ خوراکی نگذرید

بهترین تفرجگاه‌های مازندران در فصل بهار

عوارض مصرف بیش از اندازه ویتامین D

شهریه مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳_۱۴۰۴ چقدر است؟/ کاسبی از آموزش برای رهایی از حصار دولت!

استقبال اوسمار از بانویی که باسرطان می‌جنگد + عکس

رئال مادرید قهرمان لالیگا شد

پیام اینستاگرامی امیر قلعه‌نویی با قلب قرمز + عکس

ربایندگان یسنا به جرم خود اقرار کردند

عکس/ رونمایی خانم بازیگر از لباس عروسش

نقش رستم غرق شد

فیلم/ حرف‌های شوکه‌کننده یک کارشناس روی آنتن تلویزیون

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس است

عکس/ خسارت های شدید بارش تگرگ به خودروها در یک شهر ایران

داور ۲ بازی حساس پرسپولیس و استقلال مشخص شد

فیلم/ پخش اذان در پخش زنده شبکه بی‌بی‌سی‌ فارسی

هوادار خاطی سپاهان ۱۰ سال محروم شد

معاملات مسکن در تهران با بیت‌کوین

نرخ گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل

انتشار متن نامه شهید سردار زاهدی به رهبری

فیلم/ وضعیت عجیب خیابان‌های اهواز یک روز پس از بارندگی شدید

مهمان ویژه نکونام در کمپ حجازی چه کسی بود؟ + عکس

قطار سریع‌السیر یزد حذف شد

علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد

سیل نان مردم جنوب کشور را تهدید می کند

واکنش سپاهان به بیانیه پرسپولیس

فیلم/ رودخانه دز طغیان کرد

فیلم/ خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان

هشدار مهم هواشناسی به تهرانی‌ها

آخرین خبر از تاکسی‌های برقی تهران

آذری جهرمی خطاب به مالک شریعتی: امنیتی‌ها مثل شما دهن لق نیستند

افزایش سرسام آور قیمت این محصول ایران خودرو

فیلم/ روایت گوینده اخبار هواشناسی درباره درآمد ماهیانه‌اش

عکس/ بازیگر جوان سینما در بیمارستان

سمت دقیق همسر رئیسی مشخص شد

فیلم/ ازدواج عروس ۸۵ ساله ثروتمند با پسر ۲۵ ساله در ایران

ماجرای جدول ادعایی در مورد نرخ تورم چیست؟

سقوط ۷ دکل فشار قوی برق در مسیر آبادان-ماهشهر

اطلاعیه سپاه درباره بازداشت عوامل یک گروه تروریستی

جزییات تازه از پرونده یسنا

فیلم/ قیمت‌های عجیب واحدهای مسکونی در افغانستان

عکس/ میز غذای خاندوزی و وزرای دولت‌های عربی

فیلم/دریاچه زریبار پس از بارش‌های اخیر

نحوه پیگیری وام ازدواج با کد ملی

اینفوگرافی/آمار حوادث کارگری در سال ۱۴۰۲

مسابقات آفرود در قزوین

معرفی جدیدترین خودروی فراری با قدرت و ظاهری عجیب + عکس

طراحی آیفون ۱۶ لو رفت + عکس