تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403

از آنجایی که پیش‌بینی قیمت آهن آلات برای افراد فعال در صنعت ساختمان‌سازی کشور و سرمایه گذاری در آهن آلات اهمیت ویژه‌ای دارد، مهم است که عوامل مؤثر روی نوسان قیمت محصولات فولادی را بررسی کنیم. همچنین، با وجود اینکه پیش‌بینی دقیق قیمت آهن آلات در سال جدید یعنی سال 1403 واقعاً دشوار است، سعی کرده‌ایم تا بررسی آمار و نمودارهای نوسان قیمتی، چشم‌اندازی تقریبی از کاهش یا افزایش قیمت داشته باشیم.

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403

اقتصاد۲۴- بازار آهن و محصولات فولادی در ایران دائماً در حال نوسان است و هیچ محصولی را نمی‌توان پیدا کرد که قیمت ثابتی داشته باشد. عوامل مختلفی روی افزایش و نوسان قیمت آهن آلات ضایعاتی و کارخانه‌ای تأثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نرخ دلار، هزینه‌های حمل‌ونقل، تحریم‌های اقتصادی و غیره اشاره کرد. بنابراین، پیش‌بینی قیمت آهن آلات در هیچ مقطع زمانی خاصی امکان‌پذیر نیست.

از آنجایی که پیش‌بینی قیمت آهن آلات برای افراد فعال در صنعت ساختمان‌سازی کشور و سرمایه گذاری در آهن آلات اهمیت ویژه‌ای دارد، مهم است که عوامل مؤثر روی نوسان قیمت محصولات فولادی را بررسی کنیم. همچنین، با وجود اینکه پیش‌بینی دقیق قیمت آهن آلات در سال جدید یعنی سال 1403 واقعاً دشوار است، سعی کرده‌ایم تا بررسی آمار و نمودارهای نوسان قیمتی، چشم‌اندازی تقریبی از کاهش یا افزایش قیمت داشته باشیم. البته توجه کنید که با توجه به نوسان غیرقابل‌پیش‌بینی بازار آهن در ایران، تصمیم‌گیری برای خرید یا سرمایه‌گذاری با توجه به این آمار و ارقام توصیه نمی‌شود.

3 عامل اصلی و مؤثر بر قیمت آهن آلات

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403

قبل از اینکه نگاهی به پیش‌بینی قیمت آهن آلات در سال 1403 بیندازیم، لازم است که با عوامل مؤثر روی افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار ایران آشنا شوید. آهن و محصولات فولادی، مهم‌ترین تجهیزات ساختمانی و صنعتی را تشکیل می‌دهند و تأثیر زیادی روی اقتصاد کشور دارند. از میلگرد و تیرآهن گرفته تا ورق آهنی، نبشی و تیرآهن همه‌وهمه علاوه بر ساختمان‌سازی در صنایعی مثل خودروسازی و صنایع نفت و گاز تأثیر ویژه‌ای دارد.

به‌طور کلی، 3 عامل مؤثر روی نوسانات قیمت آهن آلات در بازار آهن ایران عبارت‌اند از:

  1. مقدار عرضه و تقاضا در بازار: تغییرات قابل توجه در مقدار عرضه و تقاضا روی قیمت آهن تأثیر ویژه‌ای می‌گذارند. در صورت افزایش ساخت‌وساز و توسعه زیرساخت‌ها تقاضا برای خرید آهن افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث بالا رفتن قیمت محصولات فولادی شود.
  2. نرخ ارز و دلار آمریکا: نرخ ارز در ایران تأثیر مستقیمی روی قیمت آهن آلات می‌گذارد. نوسانات نرخ دلار می‌تواند قیمت روزانه انواع محصولات فولادی را با افزایش همیشگی روبه‌رو کند. به‌همین دلیل است که در مقایسه قیمت آهن در انبار و بازار و پیش بینی آن در سال جدید به اندازه زیادی به نرخ دلار بستگی دارد.
  3. سیاست‌ها و شرایط اقتصادی: شرایط اقتصادی کشور ما قابل پیش‌بینی دقیق نیست. از آنجایی که سیاست‌های دولتی روی افزایش یا کاهش احتمال هزینه کارخانه‌های تولیدکننده آهن در بازار داخلی تأثیر ویژه‌ای می‌گذارند، در ابتدا باید سیاست‌ها و شرایط اقتصادی را پیش‌بینی کرد. به‌دلیل اینکه پیش‌بینی شرایط سیاسی کشور و توافق‌های احتمالی برای برداشته شدن تحریم‌های بازار آهن واقعاً امکان‌پذیر نیست، پیش‌بینی قیمت آهن آلات در سال جدید سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

نکات مهم در نوسان قیمت آهن سال 1403

پیش بینی قیمت آهن آلات در سال 1403

نوسانات احتمالی قیمت آهن در سال 1403 را می‌توان با بررسی 2 نکته اقتصادی - جغرافیایی خیلی مهم تا حدودی پیش‌بینی کرد. البته توجه داشته باشید که این پیش‌بینی قیمتی، تقریبی است و نمی‌توان به‌صورت 100 درصدی روی آن حساب باز کرد. به این 2 نکته مهم اقتصادی و جغرافیایی توجه کنید:

  1. پیش‌بینی نرخ تورم: اصلاحات شاخص مالی و پولی نرخ تورم کشور تا 2 سال آینده به زیر 20 درصد خواهد رسید. در این صورت، قیمت آهن آلات با روند افزایشی ملایم (مطابق با نرخ تورم) همراه خواهد بود.
  2. تغییرات فصلی: نوسانات قیمت آهن در فصول مختلف سال تأثیر ویژه‌ای روی پیش‌بینی‌های سال آینده خواهد داشت. به‌عنوان مثال، قیمت آهن آلات در تابستان و پاییز، نسبتاً نزولی خواهند بود، اما با افزایش سرما در فصل زمستان، شاهد افزایش چشمگیر و محسوس قیمت‌ها هستیم. دلیل این اتفاق، بیشتر به‌خاطر تغییرات آب‌وهوایی و چالش‌هایی است که کشتی‌های حمل‌کننده آهن آلات با آن‌ها روبه‌رو می‌شوند. منطقی است که هرچقدر حمل‌ونقل بین‌المللی محصولات آهنی دشوارتر باشد، هزینه تأمین سوخت و ترانزیت بالا می‌رود و قیمت آهن آلات هم افزایشی خواهد بود.

با توجه به این تغییرات مهم اقتصادی و جغرافیایی که در نهایت باعث افزایش هزینه‌ها می‌شوند، پیش بینی قیمت آهن در سال 1403 نیازمند تحلیل بیشتر است.

تحلیل آمار نوسان قیمت آهن آلات در سال 1402

با توجه به اینکه در بخش قبلی به کاهش قیمت آهن در فصل‌های تابستان و پاییز هر سال (به‌دلیل تغییرات آب‌وهوایی و هزینه‌های ترانزیت) اشاره کردیم، بهتر است نگاهی به آمار سال 1402 داشته باشیم:

  • تابستان 1402: قیمت آهن آلات بازار ایران در تابستان 1402، به‌طور معمول نسبت به دوره‌های قبل بیشتر بود. مثلاً قیمت تیرآهن نمره 16 در بازار در حالت شاخه 12 متری حدود 4 میلیون و 810 هزار تومان بود. همچنین، هر شاخه 12 متری میلگرد آجدار نمره 14 شاهین بناب (استاندارد A3) برابر 19500 تومان برآورد می‌شد.
  • پاییز 1402: در پاییز سال 1402، قیمت آهن آلات نسبت به تابستان کاهش پیدا کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، قیمت محصولات فولادی با تغییر فصل، دستخوش تغییرات چشم‌گیری شد. به‌عنوان مثال، قیمت تیرآهن سایز 16 در حال شاخه 12 متری به قیمت 4 میلیون و 710 هزار تومان به‌فروش می‌رسید (کاهش 100 هزار تومانی).
  • زمستان 1402: قیمت آهن آلات در زمستان 1402 به حالت تعادلی رسید. به‌زبان ساده‌تر، همان‌طور که قیمت‌ها در پاییز نسبت به تابستان کاهش پیدا کرده بودند، باید گران‌تر می‌شدند تا نوسان قیمت آهن آلات در بازار ایران به تعادل نسبی برسد. این اتفاق نشان‌دهنده آن بود که طبق پیش‌بینی‌ها قیمت اهن آلات و محصولات فولادی در زمستان هر سال با افزایش قیمت همراه هستند. به‌عنوان مثال، قیمت هر تیرآهن سایز 16 در زمستان 1402 برابر با 5 میلیون و 910 هزار تومان فروخته می‌شد که نسبت به پاییز 1402 با رشد یک میلیون و 200 هزار تومانی و افزایش قیمت 1.2 درصدی همراه بوده است.

پیش‌بینی قیمت آهن آلات در 6 ماه اول و دوم 1403

با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها، تغییرات قیمتی فصلی آهن آلات در سال 1402 دیده می‌شود، آیا این اتفاق برای بازار آهن در سال 1403 هم رخ خواهد داد؟ با توجه به رشد روزافزون قیمت دلار آمریکا و احتمال بیشتر شدن تحریم‌های اقتصادی، احتمال رشد افسارگسیخته محصولات فولادی در بازار ایران خیلی زیاد است. بنابراین، در اینکه قیمت آهن آلات و محصولات فولادی در سال جدید بالاتر می‌رود، شک نکنید.

با این حال، بد نیست نگاهی به چشم‌انداز نسبی رشد قیمت آهن آلات از جمله میلگرد و تیرآهن در سال 1403 داشته باشیم. طبق تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های نسبی، رشد قیمت در فصل‌های بهار و تابستان (6 ماه اول) و پاییز و زمستان (6 ماه دوم) سال 1403 اینگونه خواهد بود:

  • بهار و تابستان 1403: در بهار سال 1403 با توجه به افزایش نرخ دلار، طلا و نفت، روند افزایشی قیمت آهن آلات که در زمستان 1402 بود، احتمالاً ادامه پیدا می‌کند و شاید شاهد این باشیم که قیمت تیرآهن 16 به بیش از 6 میلیون تومان و حدود 6 میلیون و 300 هزار تومان در پایان بهار هم برسد. با این حال، قیمت تیراهن و سایر محصولات فولادی در تابستان 1403 مثل سال 1402 کاهش قیمت خواهد داشت و شاید مثلاً تیرآهن 16 را بتوان با قیمت 6 میلیون و 200 هزار تومان هم خریداری کرد.
  • پاییز و زمستان 1403: با توجه به آمار سال 1402، اگر پیش‌بینی‌ها درست پیش بروند، قیمت آهن آلات در پاییز کاهش نسبی خواهد داشت و احتمالاً هر شاخه 12 متری از تیرآهن 16 را بتوان با قیمت 6 میلیون و 100 هزار تومان خریداری کرد. این در حالی است که در زمستان 1403 دوباره شاهد افزایش قیمت (بخوانید: تعادل قیمت) خواهیم بود و مثل سال قبل دست‌کم 1.2 درصد کاهش قیمت را در بازار آهن تجربه خواهیم کرد.
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

قیمت ماهی امروز + جدول

عکس/ عکسی قدیمی از امیرجعفری و ریما رامین‌فر و پسرشان

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خداحافظی سلنا گومز با ۴۳۰ میلیون کاربر

قیمت سکه پارسیان امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

فیلم/ دختر آیت‌الله طالقانی: بی‌حجابی مجازاتی ندارد

اعلام شرایط وام فوری ۲۰۰ میلیونی بانک ملی+ جزییات

خوشگذرانی نانسی عجرم به همراه فرزندانش در شهربازی + عکس

سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد

فیلم/ شادی یک جفت لک لک بعد از اولین تخم گذاری

اولین عکس از درب جدید طلای حرم امام رضا (ع)

فیلم/تعقیب و گریز دیدنی زورگیر‌های موتورسوار در الهیه

اقتصاد ژاپن دست پر آمد

جهش تولید نفت ایران در سال جاری

افتتاح بلندترین سکوی بانجی جامپینگ دنیا

امضای قرارداد ۶ میلیارد دلاری قطر برای ساخت کشتی حمل گاز

سقوط اکتشافات نفت و گاز در جهان

حراج نفت ایران به قیمت مال‌دزدی است!

فیلم/ بارش شدید باران در ماهیدشت کرمانشاه

مبلغ عیدی روز معلم ۱۴۰۳ مشخص شد

ماجرای عکس جعلی ترانه علیدوستی و پدرش

بازار نیمه تعطیل طلا، صعودی شد

فیلم/حمله یک مهاجم مسلح با شمشیر سامورایی به مردم در لندن

قیمت جدید انواع میوه و سبزی در بازار +جدول

استقلالی‌ها پولدار شدند

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

فیلم/زاکانی هر کاری می‌کند جز اداره شهر!

فیلم/طوفان شدید در استان الانبار عراق

اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است

اعلام محدودیت ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات آخر هفته

خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رکورد جالب عیسی آل‌کثیر در جام‌حذفی

پس لرزه تنش‌های بازار طلا در بازار ارز

اوسمار: سپاهان بلوف زده است

آقای گلزار این قرتی بازی‌ها از شما بعیده!

ترکیب احتمالی استقلال مقابل تراکتور

نامه محرمانه AFC برای استقلال و پرسپولیس

اینفوگرافی/ سهم افغانستانی‌ها از یارانه‌های پنهان در سال چقدر است؟

توضیحات قوه قضاییه درباره پرونده چای دبش

چرا بانک‌ها به پرداخت وام خرید خانه بی‌‏‌میل هستند؟

فیلم/ مورد عجیب مالیات طلافروش‌ها؛ ماهانه ۸۰۰ هزار تومان!

دوران حبس بابک زنجانی به پایان رسید!

اینفوگرافی/ ۱۰ سینمای پر فروش کشور در سال ۱۴۰۳

زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای به بار می آورد؟

فیلم/ گزارشی از قرارداد جنجالی شهردار تهران با چینی‌ها

تشکیل پرونده برای زمین‌خواری کاظم صدیقی

ادا و اطوار نعیمه نظام دوست در پشت صحنه یک سریال + عکس

همه چیز درباره مصرف قلیان اکسیژن

ماجرای سحر دولتشاهی در سریال افعی تهران

فیلم/رقص جنجالی بهنام بانی با دست و بال بسته!

فیلم/ خانه لیونل مسی در میامی آمریکا با طراحی بی نظیر

آیا هنوز با ۲ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟ + جدول

جدیدترین نرخ رهن در بازار مسکن عبدل آباد + جدول

حمله از رسانه دولت به مجلس و مرکز پژوهش‌ها