تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تله سوخت و راهکار‌های عبور از بحران سوختی در کشور

ریشه مشکل ناترازی بنزین کجاست؟

طبق آمار رسمی گفته می‌شود حدود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۳ میلیون خودرو فرسوده به شمار می‌آیند. مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است .

بنزین

اقتصاد۲۴-علی دماوندی کناری، پژوهشگر در یادداشتی نوشت: افزایش ۷ میلیون لیتری میانگین مصرف روزانه بنزین در نوروز ۱۴۰۳، این تیتر رسانه‌ها در فروردین ۱۴۰۳ به نقل وزارت نفت است. به گزارش این وزارت خانه، میانگین توزیع روزانه بنزین کشور در نوروز ۱۴۰۳ حدود ۱۲۰ میلیون لیتر بوده که این مقدار در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۲ به‌طور میانگین حدود ۷ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. این روند مصرف صعودی بنزین چند سالی است که خود را آمار نشان می‌دهد. نکته قابل توجه آنکه در سال ۱۳۹۰ میزان مصرف روزانه بنزین بین ۵۷ تا ۵۹ میلیون لیتر در روز بود، یعنی در ۱۲ سال مصرف این سوخت بیش از ۲ برابر شده است.

اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس از کسری روزانه ۱۰ میلیون لیتری بنزین خبر داد. بر همین اساس ایران سال آینده ناچار به واردات بنزین و گازوئیل به میزان ۵ میلیارد دلار است و به گفته عضو کمیسیون انرژی مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به عنوان پیش فرض در نظر گرفته شده است که نشان از تعمیق بحران و تشدید ناترازی بنزین دارد. این ناترازی در حالی است که در سال ۱۳۹۹ ایران صادر کننده ۳ میلیارد دلار بنزین به کشور‌های منطقه بوده است.

مشابه این اخبار، تقریبا روزی نیست که مطلبی در خصوص ناترازی بنزین، گاز، آب و برق در کشور سخنی گفته نشود. بزرگترین چالش کشور مصرف بی رویه انرژی است، چیزی که قرار بود به عنوان یک مزیت برای رشد اقتصادی کشور باشد، هم اکنون به یک تهدید برای اقتصاد کشور تبدیل شده است و اگر هر چه زودتر در مورد آن تصمیم گیری نشود، منجر به یکسری اقدامات پرهزینه در آینده می‌شود.

اما برای حل مسئله ناترازی بنزین ابتدا باید مشخص کرد، ریشه‌های مشکل کجاست و ناظر به آن‌ها راهکار ارائه داد. کارشناسان حوزه انرژی دلایل زیادی را برای این ناترازی برشمردند که مهمترین آن به عدم مدیریت مصرف، تولید خودرو‌های بی کیفیت، شمار پرتعداد خودرو‌های فرسوده، عدم توجه کافی به حمل ونقل عمومی و توقف روند توسعه سوخت‌های جایگزین مربوط می‌شود.

طبق آمار رسمی گفته می‌شود حدود ۳۵ میلیون دستگاه خودرو در حال تردد در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از ۱۳ میلیون خودرو فرسوده به شمار می‌آیند. مصرف بنزین در خودرو‌های داخلی ۲ تا ۳ برابر استاندارد جهانی است و اگر این خودرو‌ها استاندارد بودند، کشور می‌توانست روزانه ۵۰ میلیون لیتر بنزین صادر کند که درآمد حاصل از آن معادل ۴ ماه درآمد صادرات نفت کشور است.


بیشتر بخوانید:سرانه مصرف بنزین ۲ برابر شده است


از سوی دیگر علاوه بر مصرف خودرو‌های جدید، به دلیل عدم اسقاط خودرو‌های فرسوده، افزایش مصرف بنزین روز به روز بیشتر می‌شود. مصرف بنزین و گازوئیل خودرو‌های فرسوده ۲ برابر خودرو‌های جدید است و کارشناسان میزان هدر رفت سوخت خودرو‌های فرسوده را سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌کنند. انجمن اسقاط خودرو‌های فرسوده در گزارشی تاکید کرده با خارج شدن خودرو‌های فرسوده از مدار فعالیت، ۳۳ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

کاهش نسبی قیمت بنزین با توجه به کاهش پی در پی ارزش پول ملی، باعث توقف روند توسعه سوخت‌های جایگزین شده است. طبق آمار شرکت ملی فرآورده‌های نفتی از سال ۹۲ تاکنون رشد مصرف سی ان جی و رشد تعداد جایگاه‌های این سوخت پاک متوقف شده و سهم این سوخت جایگزین بنزین در سبد سوخت کمتر و کمتر شده است. در صورتی که سوخت مصرفی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه وسیله نقلیه از بنزین به سی ان جی تغییر یابد، پیش بینی می‌شود جایگزین حدود ۲۰ میلیون لیتر بنزین در روز شود که صرفه سالیانه حدود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری را به همراه دارد.

همانگونه وزیر صمت گفته کشور در تله سوخت گرفتار شده و راه حل افزایش تدریجی قیمت بنزین هم به دلایل مختلف، دیگر عملی نیست. به باور بسیاری از کارشناسان، ناترازی بنزین یک راه حل ندارد و باید مجموعه‌ای از راهکار‌ها را در پیش گرفت و اگر در این زمینه برنامه و اهتمام وجود نداشته باشد، هر سال بر شدت موضوع و میزان ارزی که برای واردات نیاز هست، افزوده می‌شود.

در مجموع راهکار‌ها و رویکرد‌های متعدد قیمتی و غیرقیمتی برای حل ناترازی بنزین و بازگشت ایران به باشگاه صادرکنندگان بنزین وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به اصلاح صنعت خودروسازی، ارتقای تکنولوژی خودرو‌های داخلی، جایگزینی خودرو‌های فرسوده و موتورسیکلت‌های پرمصرف، متنوع کردن سبد سوخت و توسعه سوخت‌های جایگزین، توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش استفاده از خودرو‌ها و موتورسیکلت‌های برقی اشاره کرد.

به هر روی موضوع ناترازی بنزین در ایران نیازمند راه حل‌های جامع و سیاست گذاری صحیح در دو سطح عرضه و تقاضا و به صورت توامان و ترکیبی است.

منبع: اقتصاد آنلاین
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
مهدی
0
0
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
در قدیمی بودن سیستم های سوخت ماشینهای فرسوده و البته جدید دو لگن ساز و امثالهم میباشد استاندارد روز دنیا حول و حوش ۵لیتر درصد کیلومتر است ولی خودرو های داخلی حدود حداقل ۱۰ لیتر میباشد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/پیام احساسی خانم بازیگر برای تولد بهرام افشاری

آمار رئیس قوه قضائیه درباره قاچاق سوخت صحیح نیست؛ اگر باشد اسمش قاچاق نیست تاراج است

واکنش عراقچی به جنجال قاسمیان در عربستان

ایده عمانی ها در سفر پزشکیان به مسقط به روایت زیدآبادی

تعداد اتباع غیرمجاز در ایران مشخص شدند

خبر تازه عمان درباره زمان دور ششم مذاکرات

مخالفت کیم‌جونگ‌اون با گنبد طلایی ترامپ

تقدیر پزشکیان از نقش عمان در مذاکرات ایران و آمریکا

انتصاب مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با حکم رهبر انقلاب

زمان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ مشخص شد

پای سعید روستایی به مجلس باز شد!

هایجک بزرگ استقلال از پرسپولیس!

ترامپ: پوتین با آتش بازی می‌کند

درخواست سرپرست حجاج ایرانی درباره قاسمیان

سفر رئیس موساد به واشنگتن در رابطه با ایران

یک زن با مدرک علوم سیاسی جراحی زیبایی می‌کرد!

لیست تمدیدی‌های پرسپولیس رسماً اعلام شد

لیست خروج پرسپولیس اعلام شد

علی دایی و یک ملاقات ویژه در ترکیه

جلسه مهم وزیر صمت با هیات مدیره خانه صمت ایران در مورد تامین برق و ارز تولید

ساترای صداوسیما در خدمت «عشق ابدی»!

ا‌ستوری جدید بیرانوند: من دکتر نیستم!

ماجرای انهدام یک شبکه ضدامنیتی توسط سپاه

نگرانی عجیب کیهان برای وضعیت مردم آمریکا

یک‌سوم اینترنت دنیا برای ایرانی‌ها قفل است!

عکس/پرسپولیس بالاخره تکلیف عالیشاه را مشخص کرد

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۷ خرداد ۱۴۰۴

آخرین وضعیت پرداخت دیه جانباختگان بندر رجایی

بیش از ۱۰ هزار جسد زیر آوار غزه دفن شده است

وزش باد شدید و گرد و خاک در راه تهران

عکس پربازدید از خوش‌و‌بش قالیباف با زنان مجلس

اینفوگرافی/ مقایسه میزان دارایی صندوق توسعه ملی ایران با کشور‌های خاورمیانه

عکس/ خوش و بشِ صمیمانه ژاله صامتی و زینب سلیمانی

سناریوهای احتمالی برای اقتصاد ایران در صورت توافق

امضای تفاهم‌نامه همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری و وزارت علوم با هلدینگ خلیج‌فارس

مقاصد مجهول وام‌دهی بانک‌ها / «مال‌سازی» و «بازرگانی» مقصد اول وام بانک‌های ناتراز + جدول

اگر خودروساز پول اضافه خواست، چه باید کرد؟

فیلم/ فاجعه دریاچه ارومیه از بحران زیست‌محیطی تا تنش‌های اجتماعی

واکنش رئیس دانشگاه آزاد به ادعای دکترای علیرضا بیرانوند

فیلم/ ادعای عجیب علیرضا بیرانوند درباره پذیرش در دوره دکتری

ماجرای فرار فرزند نماینده مجلس که افسر پلیس را زیر گرفت چیست؟

ثبات نسبی در قیمت دلار

برداشت گل گاوزبان در رودسر گیلان

عکس/ منظره زیبای کوه کرناس و رود سزار لرستان

عکس/ سلفی جذاب سالار معمولی با برادر کوچکترش

۸۰ درصد صادرات ایران تنها به ۷ کشور / زعفران، فرش و پسته ایرانی بدون مشتری مانده است

عکس/ شباهت عجیب و باورنکردنی بهنام بانی و خواهرش

اعلام زمان پرداخت باقی‌مانده سود سهام عدالت

سازمان بورس به دنبال جبران زیان سهامداران خودرویی

قیمت روز لپ تاپ لنوو LENOVO