تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد؛

بررسی ادعای وزیر صمت؛ آیا اروپا طالب خودروی ایران است؟!/ در شراکت با خودروسازان چین، نباید مصرف کننده صرف باشیم

یک کارشناس خودرو در واکنش به ادعای وزیر صمت می‌گوید: مقتضیات صنعت خودروی آن چیزی نیست که آقای وزیر گفته است. چه در بحث صادرات چه برای مصرف داخلی، ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. اگر بنا باشد که ما خودرویی را صادر کنیم آن خودرو باید یک خودروی رقابت پذیر باشد. گام اول خودروی رقابت پذیر برای ورود به بازار این است که باید بتواند استاندارد‌ها را پاس کند، یعنی برای اینکه از مرز‌های یک کشور عبور کند باید اول استاندارد‌ها را پاس کند که اکثر خودرو‌های ما هیچ یک از استاندارد‌های اروپا را ندارند.

//////////صادرات خودروی ایرانی به اروپا از ادعا تا واقعیت/ یادگاری دهه هشتاد ایران خودرو در افریقا/ ارتباط با چین، فرصتی برای جذب تکنولوژی خودروسازی

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- رصد اخبار مرتبط با خودرو از آمار تصادفات به دلیل کیفیت پایین تا قیمت‌گذاری و زیاندهی صنعت خودروسازی این مسئله را بر همگان ثابت کرده که این صنعت در مسیری قرار گرفته که راه را بر هر نوع پیشرفتی بسته است. حالا مدت‌هاست که توصیف «ارابه مرگ» برای خودروی داخلی پراید بیش از هر زمانی توسط مردم قابل درک است؛ اما صحبت‌های اخیر وزیر صمت در مورد این صنعت نشان داده از تجربه مردم تا تصور مسئولان فاصله زیادی است.

در حالی که بسیاری از افراد از افت کیفیت این محصولات گلایه می‌کنند، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی «ایران اکسپو» گفته است: «در حوزه خودرو هر چقدر خودمان به خودمان انتقاد وارد کنیم نامدار هستیم؛ ما را به این نام می‌شناسند.»

او  با اشاره به صادرات خودرو به کشور‌های آفریقایی گفته برخی کشور‌های اروپایی طالب خودرو‌های ما هستند و از میان برخی کشور‌های همسایه شمالی نیز برخی ماشین‌ها به شدت مشتری دارند. موضوعی که به گفته «ابراهیم شجاعت» کارشناس خودرو ادعای درستی نیست و روند صادرات کشور منفی بوده است. صحت چنین ادعایی نیازمند شرایط بسیاری است که به نظر می‌رسد فاصله زیادی با آن داریم.

۴ شرط رویایی ورود خودروسازی ایران به بازار‌های جهانی

ابراهیم شجاعت، کارشناس خودرو درباره اظهارات وزیر صمت به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: مقتضیات صنعت خودروی آن چیزی نیست که آقای وزیر گفته است. چه در بحث صادرات چه برای مصرف داخلی، ما با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم. اگر بنا باشد که ما خودرویی را صادر کنیم آن خودرو باید یک خودروی رقابت پذیر باشد. گام اول خودروی رقابت پذیر برای ورود به بازار این است که باید بتواند استاندارد‌ها را پاس کند، یعنی برای اینکه از مرز‌های یک کشور عبور کند باید اول استاندارد‌ها را پاس کند که اکثر خودرو‌های ما هیچ یک از استاندارد‌های اروپا را ندارند.

به گفته او خودر‌وهای ما حتی اگر که از لحاظ کیفیت هم خوب باشند باید بتوانند یک آزمون تستی بدهند که استانداردشان تایید شود. مسئله جدی‌تر این است که حتی اگر ما استاندارد‌ها را هم پاس کردیم، قیمت تمام شده ما بالاست و از لحاظ اقتصادی هم رقابت پذیر نیستند. اگر ما توانستیم این دو مشکل را هم حل کنیم مسئله بعدی مخاطب است. اکثر خودرو‌هایی که ما داریم الان در بازار‌های جهانی آن رویه خودرویی یا سگمنت کلاس خودرو را دیگر نمی‌پسندند. پس بازار هم ندارد. اگر همینطور بخواهیم حساب کنیم می‌بینیم که این ادعا به خصوص در مورد اروپا صحت ندارد. در مورد آفریقا بله ما امکان صادرات به این منطقه را داریم.

//////////صادرات خودروی ایرانی به اروپا از ادعا تا واقعیت/ یادگاری دهه هشتاد ایران خودرو در افریقا/ ارتباط با چین، فرصتی برای جذب تکنولوژی خودروسازی

روند منفی صادرات خودرو در دو دهه گذشته

این کارشناس خودرو در ادامه توضیح می‌دهد: یکسری مسائل داریم مثل مسائل لجستیکی و مسائل انتقال ارز و برگشت پول. این‌ها باعث می‌شود که هزینه ما بالا برود و عملا صادرات نصرفد. ما در سالیان اخیر صادراتمان هر سال کمتر شده است نه بیشتر. این روند منفی بوده در حدی که سال قبل ما به ۴ هزار دستگاه هم نرسیدیم. در صورتی که ما یک زمانی در دهه هشتاد بالغ بر سالیانه بیش از ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور‌های خاورمیانه و کشور‌های آمریکای لاتین، آفریقا و بعضا اروپا صادر می‌کردیم. البته منظور از اروپا کشور‌هایی مثل روسیه و بلاروس و به طور خیلی محدود به اوکراین بوده است. آن چیزی که آقای وزیر می‌گویند با واقعیت چیزی که ما درصنعت خودرو می‌بینیم خیلی فاصله دارد و ادعای صادرات اصلا مقدور نبوده و درست نیست.


بیشتر بخوانید: سیلی که به جان ماشین‌های مدیران خودرو افتاد/ خودرو‌های فرو رفته در آب و گل نصیب چه کسانی می‌شود؟/ پای افت قیمت به میان می‌آید؟


بازار آفریقا برای خودروسازان ایرانی به دهه هشتاد بازمی‌گردد

طبق گفته‌های شجاعت، بازار آفریقا از یک جهت بازار تشنه‌ای است و از جهتی دیگر مسئله اصلیشان این است که سرانه خودرو در این کشور به شدت پایین است. یعنی توان خرید به شدت پایینی نسبت به جمعیتشان دارند؛ لذا اگر خیلی از کشور‌های آفریقایی را بررسی کنید، سالیانه تعداد خودروی نویی که پلاک می‌شود، در آن کشور‌ها بعضا به ۲۰ هزار دستگاه هم نمی‌رسد. این خودور‌ها هم اکثرا یا خودرو‌های شاسی بلند هستند، یا خودرو‌های پیکاپ. به این دلیل که جاده‌ها و دسترسی‌ها در کشور‌های آفریقایی به شکل ما نیست که هر خودرویی بتواند در جاده‌هایشان رفت و آمد داشته باشد. به طور خلاصه خودرو‌هایی مثل خودروی تویوتا هایلوکس کاربری خیلی بهتری دارند، چون هم توان حمل و بار دارند هم این که در اکثر جاده‌ها و مسیر‌ها می‌توانند استفاده کنند. خود ما هم در دهه هشتاد بر اساس سیاست‌هایی که بوده در کشور سنگال یک سایت تولید خودرو توسط شرکت ایران خودرو تاسیس کردیم و این سایت عملا مدت‌هاست که نیمه تعطیل است و حیات آنچنانی ندارد.

فرصت حضور خودروسازان چینی‌ در ایران سوخت می‌شود؟

ابراهیم شجاعت، مسیر رشد خودروسازی کشور را ورود تکنولوژی، انتقال و فهم آن می‌داند. او در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: در این راستا مدل‌های همکاری معمولا مطرح می‌شود. توسعه محصول بر اساس همکاری؛ یعنی به طور مثال اگر قرار باشد، یک موتور توسعه بدهید و تکنولوژی را به دست بیاورید برای این کار با یک موتورساز بین المللی همکاری می‌کنید و کم کم ظرفیتش را می‌سازید. در این همکاری می‌توان به دانش طراحی یک موتور دست یافت، چیزی که ما در اواخر دهه هفتاد و دهه هشتاد به سمتش رفتیم. نتیجه آن این شد که ما با شرکت‌های اروپایی همکاری کردیم و ایران خودرو موتور EF7 را با کمک شرکت ایدکو توانست طراحی و توسعه دهد.

//////////صادرات خودروی ایرانی به اروپا از ادعا تا واقعیت/ یادگاری دهه هشتاد ایران خودرو در افریقا/ ارتباط با چین، فرصتی برای جذب تکنولوژی خودروسازی

به گفته وی، در دهه نود اما ما اصلا این را نداشتیم. ما به مسائل پیش پا افتاده و زودگذری مبتلا شدیم که ناشی از تحریم بود. همچنان هم درگیر آن هستیم و خیلی سخت توانستیم از آن جدا شویم چرا که مستلزم این بحث توسعه تکنولوژی و توسعه فناوری، سرمایه‌گذاری‌های سنگین است و از آنجایی که ما با مشکلات مالی به خصوص بحث تامین نقدینگی برای توسعه مواجه هستیم آن هم در خودروسازی‌هایی که با زیان‌های کلان چند صد هزار میلیارد تومانی دست‌به‌گریبان هستند، این بحث توسعه واقعا مغفول مانده و چیزی هم نیست که به این سادگی بشود با دستور حلش کرد و نیاز به سرمایه گذاری‌های عظیمی دارد.

این کارشناس خودرو در پایان خاطرنشان می‎‌کند: اکنون فرصت‌هایی از طریق قرارداد ۲۵ ساله با چین به روی کشور باز شده است. حالا باید ببینیم مسئولین چطور استفاده می‌کنند و زمین بازی را چطور می‌چینند. آیا ما در انتهای این بازی مصرف کننده صرف می‌شویم؟ یا نه ما بخشی از زنجیره ارزش و توسعه محصول هم می‌شویم و کنار چینی‌ها می‌توانیم به بازار‌های آن‌ها هم دست پیدا کنیم و با کمک آن‌ها به محصول‌های مشترک هم برسیم. باید دید این شعار‌هایی که آقای وزیرصمت می‌دهد چقدر قابل اجرا شدن است. فعلا که چیزی که ما داریم می‌بینیم بیشتر همان محصول نهایی و مصرف کننده بودن است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
امین
0
2
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ماشینای مارو میخوان برای فیلمای اکشن آتیش بزنن هم به صرفشونه هم آشغالن هم ماشین
یوسفی
0
2
شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
بیشتر شبیه یه طنزه از بس این دولت دروغ گفته اکر فردا یه حرف درست هم بزنه کسی باور نمیکنه.
سلام
0
0
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام آقای وزیر مردم از کیفیت ناراض اند شما مشکل حل بکنید مردم حمایت بکنید مخصوصا طبق ضعیف نه شورای رقابت
م ر
0
0
چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سلام آقای وزیر شما کیفیت داخل حل کن نمیخواد بیرون فکر کنی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

گمانه‌زنی درباره تعطیلی عروسی‌ها در ایام عزای عمومی؛ بی‌خبری ادامه دارد/ رئیس اتحادیه تالار‌های پذیرایی: فعلا بی‌سروصدا جشن بگیرید

معرفی جنگنده بمب افکن فانتوم F۴ آمریکا

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

متن متفاوت نفیسه روشن برای تسلیت شهادت رئیسی

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های میتسوبیشی اوتلندر، لنسر و میراژ در بازار امروز + جدول

اولین عکس از خانواده شهید امیرعبداللهیان

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ استقبال اعضای دولت از پیکر ابراهیم رئیسی در فرودگاه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ناطق نوری در مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور فقید و همراهانش

بازگشت فرهاد مجیدی به فوتبال ایران!

ویروس تازه در راه؛ سویه جدید آنفولانزای پرندگان چیست؟

تصویری پر بازدید از امیرعبداللهیان روی خط مرزی

اعلام زمان و مکان خاکسپاری پیکر ابراهیم رئیسی

فیلم/زمان خاکسپاری پیکر ابراهیم رئیسی اعلام شد

قیمت جدید گوشت گوسفندی امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳+جدول

عکس/ نوه‌های ابراهیم رئیسی در آغوش رهبر انقلاب

فیلم/ نخست‌وزیر پاکستان وارد تهران شد

کدام پهباد بالگرد رئیسی را پیدا کرد؟

عکس/ جای خالی امیرعبداللهیان در کلاس درسش

توضیحات سردار کوثری درباره دومین محافظ ابراهیم رئیسی

کدام کشور ثروتمندترین کشور جهان است؟

مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور و همراهان شهیدش در تهران

معمای رئیس مجلسی که عضو شورای ریاست جمهوری است؛ قالیباف، رئیس سنی یا رئیس جدید پارلمان؟

یادداشت متفاوت مسعود ده‌نمکی درباره ابراهیم رئیسی

اینفوگرافی/چه کشورهایی در سوگ رییس جمهور ایران عزای عمومی اعلام کردند؟

آخرین تغییرات قیمت طلا و سکه در بازار

قیمت جهانی طلا امروز ۲ خرداد ۱۴۰۳

فیلم/ شعار متفاوت یک توریست خارجی در تشییع امروز

فیلم/ادعای جدید مجری صدا و سیما در خصوص پهپاد ترکیه‌ای

تشکیل جلسه شورای عالی امنیت ملی

عکس/حضور وحید شمسایی در مراسم تشییع رئیس‌جمهور

پهپادهای ایرانی بالگرد شهید رئیسی را پیدا کردند

ابراهیم تاتلیس سقوط هلیکوپتر رئیسی را تسلیت گفت + عکس

دیدار اسماعیل هنیه با رهبر انقلاب

مقایسه تشییع پیکر شهید رئیسی به تشییع امام خمینی

دیدار نخست وزیر ارمنستان با رهبر انقلاب

فیلم/وداع باشکوه مردم پایتخت با پیکر شهدای خدمت

رونمایی از بمب پرسپولیس در هفته آخر لیگ برتر

اولین تماس ویدئویی با اینترنت ماهواره‌ای+ فیلم

خلبانان سانحه بالگرد رئیسی چه کسانی بودند؟

واریز سود سهام عدالت چه زمانی اجرایی خواهد شد؟

علت حضور امیرعبداللهیان در بالگرد رئیسی چه بود؟

شهادت رئیسی و پیامد‌های آن برای ایران و منطقه

تعریف و تمجیدمهاجم آرژانتینی از مهدی طارمی

بالگرد را چه کسی اختراع کرد؟

فیلم/ آخرین پرواز بالگرد رئیس‌جمهور و همراهانش

افشای جزئیات جدید درباره سریال پایتخت ۷

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

پیام تسلیت دولت و ملت عراق به رهبر انقلاب

عکس/ خانه مادری ابراهیم رئیسی

کاهش نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۲+ جدول

تصمیم ایرلند، نروژ و اسپانیا برای به‌رسمیت شناختن کشور فلسطین

فیلم/وداع خانواده امیر عبداللهیان با پیکر وزیر خارجه شهید ایران

ایرلند کشور فلسطین را به‌رسمیت شناخت

پیش‌بینی افت ۲۰ درصدی تولید تا پایان سال

فیلم/ورود نخست‌وزیر ارمنستان به تهران

نرخ بیکاری در مصر کاهش یافت+ جدول