اقتصاد۲۴- سعید بشیری در تشریح سامانه پویا و هوشمند کرایه تاکسی در تهران گفت: طبق بررسیهای صورت گرفته در سراسر کشور به ویژه کلانشهرها با توجه به اینکه با طیف گستردهای از افراد که در این بخش فعالیت میکنند مواجه هستیم، تاکسی در سیستم حمل و نقل عمومی نیاز اکثریت جامعه شهری تهران است، همچنین تاکسیرانی جزء مشاغلی است که درگیر موضوعات استهلاک خودرو نیز هستند که این موضوع ارتباط مستقیم با نرخ تورم دارد.
وی افزود: وظیفه هیأت تطبیق در فرمانداری تهران تطبیق پیشنهادات با مصوبات بالادستی است، بر اساس مصوبات بالادستی حداکثر نرخ، طبق نرخ تورم اعلامی است، البته در این زمینه هم یک حالت میانگین وجود دارد و در برخی جاها این رشد کمتر از میزانی است که اعلام شده است. در تطبیق با مصوبات بالادستی باید هم شرایط شهروندان و هم رانندگان را در نظر بگیریم، از همین رو این موضوع را بر اساس ماده ۹۰ قانون در هیأت تطبیق بررسی کرده و با مصوبات بالادستی انطباق میدهیم.
به گفته بشیری، بر همین اساس طبق بررسیهایی که انجام میشود، اگر در اعداد ما با این مواجه شدیم که پیشنهادات بالاتر از نرخ تورم است به شدت با آن مقابله میکنیم و این موضوع خط قرمز است، در موضوعات دیگر هم مانند مواردی که در نرخ خدمات یا عوارض موضوعات دیگر نیز مطرح بود مانند عوارض طرح ترافیک ما مقابله کردیم و نرخ پیشنهادی را کاهش دادیم.
معاون استاندار تهران ادامه داد: در خصوص تعیین نرخ حمل و نقل عمومی ما وقتی جداول را بررسی کردیم متوجه شدیم که قانون در تعیین میزان نرخ اعلامی رعایت شده است. حتی وقتی کلانشهرهای دیگر را نیز بررسی کردیم دیدیم که با همین رویکرد پیش رفتهاند و همین ساز و کار را پیاده کردهاند، تاکسی در سبد درآمد هزینه رانندهها و هم در سبد درآمد هزینه شهروندان نسبت بالایی را دارد و ما باید به یک نقطه تعادل در این مسئله برسیم و نمیتوانیم به نوعی رفتار کنیم که به طور مثال قشر تاکسیران متضرر شود یا از این طرف هم شهروندان متضرر شوند.
بیشتر بخوانید: نرخ سرسام آور کرایه تاکسی اینترنتی درساعت اوج ترافیک
وی اظهار کرد: از همین رو تأکید ما این است که در مبحث تاکسی، همان موضوع که رعایت حداکثر نرخ تورمی است، لحاظ شود. این رویکرد هیأت تطبیق است و قبلاً هم اعلام شده است. اما نکته مهمی که وجود دارد ما در مصوبات این دوره دیدیم که اشاره شده است که از زمان ابلاغ مصوبه تا در دو مرحله سه ماهه و شش ماهه، شهرداری تهران مکلف است که سیستم هوشمندی را بر اساس یک سری مولفهها مانند میزان مسافت، جغرافیای خدمت، وضعیت ترافیکی و ... طراحی کند که در هوشمندسازی و تعدیل نرخها بسیار موثر خواهد بود.
معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با اشاره به اینکه در فرمانداری پیگیر این موضوع هستیم و از مجموعه شورا و شهرداری در این خصوص پیگیریهایی را داشتهایم تا سریعتر این سیستم طراحی شده و هوشمندسازی این نرخ انجام شود، ادامه داد: این کار باعث میشود تعدیل قیمتها با دقت نظر بیشتری صورت بگیرد، چرا که یک سری از مناطق تهران هم به لحاظ جغرافیایی و هم آب و هوایی و همچنین ترافیک با سایر مناطق متفاوت است و با توجه به اینکه این سامانه هوشمند و پویا است نرخ مشخص میشود و به صورت الکترونیکی این فرآیند انجام میشود و از این طریق به صورت صددرصدی به سمت الکترونیکی کردن دریافت کرایهها و سایر موضوعات میرویم.
وی افزود: این یکی از خواستههای اصلی و مهم است که در این دوره روی این موضوع کار شده است و میبینیم که طبق مصوبه شورا هم باید این مسئله انجام شود، در حال حاضر نیز رویکرد فرمانداری در مبحث تاکسی این است که به سمت تعدیل نرخ برویم نه کاهش چرا که کاهش اجحاف در حق تاکسیرانان است و این تعدیل باید هم در سبد درآمد هزینه خانوار شهروند و هم در سبد درآمد هزینه تاکسیرانان رعایت شود، با همین رویکرد نیز این مصوبه نوشته شده است.