تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد:

اتریوم چیست؟/ آشنایی با ارز دیجیتال اتر و بلاک چین آن

اتریوم در حال حاضر دومین ارز رمزنگاری شده محبوب پس از بیت کوین است و در کنار انتشار یک ارز دیجیتال به نام اتر، بلاک چین اتریوم به عنوان یک پلتفرم توسعه نیز عمل می‌کند.

اتریوم چیست؟

اقتصاد ۲۴- شیوا سپهری: اتریوم یک بلاک چین نسل دوم است که به طور گسترده به عنوان دومین رمزارز محبوب پس از بیت کوین شناخته می‌شود. ارز تولید شده توسط بلاک چین اتریوم اتر نام دارد. اتریوم همچنین به عنوان یک سیستم عامل برای توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps) و قرارداد‌های هوشمند عمل می‌کند. اتریوم میزبان DApps است که برنامه‌ها، خدمات و بازی‌هایی هستند که توسط توسعه‌دهندگان ایجاد می‌شوند و توسط یک سیستم مرکزی کنترل نمی‌شوند. قیمت اتریوم در نوامبر ۲۰۲۱ به بالاترین حد خود یعنی ۴.۳۱۰.۹۹ یورو رسید.

اتریوم چیست؟

اتریوم یک بلاک چین نسل دوم است. اتریوم با تکیه بر مفاهیم اولیه‌ای که برای اولین بار توسط سازندگان بیت کوین معرفی شد، توسعه و گسترش موارد استفاده از فناوری بلاک چین را برای فراتر رفتن از پرداخت‌های همتا به همتا انجام می‌دهد. اتریوم همچون بیت کوین، یک پروژه منبع باز است که توسط هیچ نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود.

بعد از تولید ارز دیجیتال خود به نام اتر، مورد اصلی دیگر بلاک چین اتریوم یک پلتفرم محاسباتی غیرمتمرکز است که توسعه دهندگان می‌توانند برنامه ها، پایگاه‌های داده، خدمات و بازی‌ها را راه اندازی کنند. این قابلیت‌های توسعه از طریق قرارداد‌های هوشمند فعال می‌شوند.

تعریف کد صرافی ETH

ETH کد صرافی اتریوم است که در صرافی‌های ارز‌های دیجیتال استفاده می‌شود. اگرچه از سکه اتریوم به عنوان ارز استفاده می‌شود، بسیاری از مردم آن را به منظور سرمایه گذاری در اتریوم خریداری می‌کنند، با این انتظار که ارزش اتریوم در طول زمان افزایش یابد.

تاریخچه اتریوم چیست؟

اتریوم توسط ویتالیک بوترین، برنامه نویس و یکی از بنیانگذاران مجله بیت کوین طراحی شد. او پس از پیشنهاد اجرای یک زبان برنامه نویسی در بیت کوین، تصمیم به ایجاد یک پلتفرم جدید برای برنامه‌های غیرمتمرکز گرفت. بوترین این مفاهیم را در وایت پیپری تحت عنوان «قرارداد هوشمند نسل بعدی و پلتفرم کاربردی غیرمتمرکز» تشریح کرد. توسعه اتریوم در اوایل سال ۲۰۱۴ آغاز شد و توسط ICO که از جولای ۲۰۱۴ تا آگوست ۲۰۱۴ انجام شد، تامین مالی شد. در این مدت، ویتالیک بوترین به یکی از برجسته‌ترین چهره‌های عمومی در حوزه ارز‌های دیجیتال تبدیل شد.

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

اتریوم از فناوری به نام بلاک چین استفاده می‌کند. بلاک چین اتریوم یک دفتر کل دیجیتال است که در آن اتر را می‌توان به طور ایمن ذخیره و مبادله کرد و در آن DApp‌ها را می‌توان از طریق نوعی پروتکل کامپیوتری معروف به قرارداد‌های هوشمند ایجاد و توسعه داد.

قرارداد هوشمند چیست؟

اگرچه تمرکز اصلی بیت کوین بر یک ارز دیجیتال است، اما هدف اتریوم این است که یک پلتفرم کاملاً کاربردی و باز برای توسعه برنامه‌ها باشد و اینجاست که قرارداد‌های هوشمند وارد عمل می‌شوند. ایده پشت قرارداد‌های هوشمند برای اولین بار توسط نیک سابو در سال ۱۹۹۶ توصیف شد. او می‌خواست راهی مطمئن و قابل اعتماد برای عقد قرارداد بین افراد در اینترنت فراهم کند. قصد او این بود که قرارداد‌های سنتی را ارزانتر و در عین حال امن‌تر کند. به دنبال چشم انداز Szabo در مورد توافق نامه‌های ایمن و غیرمتمرکز، سیستم‌های ارز دیجیتال بر اساس توافق نامه‌های چند جانبه هستند که همه دارندگان کیف پول طرفین آن هستند.


بیشتر بخوانید: ریپل چیست و چگونه توانست سیستم بانکی را متحول کند؟


به گزارش اقتصاد۲۴ قرارداد هوشمند یک پروتکل رایانه‌ای است که به منظور تأیید دیجیتالی، اجرا یا تسهیل و مذاکره یک قرارداد بدون اشخاص ثالث ایجاد شده است. اینگونه است که افراد مختلف می‌توانند دور هم جمع شوند و برنامه‌ها و خدمات را در یک پلتفرم غیرمتمرکز ایجاد کنند، بدون اینکه نیازی به یک مرجع رسمی برای مدیریت فرآیند آن باشد. این یک راه حل کارآمد و مطمئن برای همکاری است. رایانه‌های موجود در شبکه غیرمتمرکز اتریوم دو وظیفه دارند: ثبت تراکنش‌ها و تولید قرارداد‌های هوشمند. برای پیاده سازی توکن‌ها در بلاک چین اتریوم، استاندارد فنی مورد استفاده برای قرارداد‌های هوشمند ERC۲۰ است.

استخراج اتریوم

تا سپتامبر ۲۰۲۲، تراکنش‌های اتریوم و ایجاد کوین‌های اتر جدید از طریق فرآیندی به نام استخراج تایید می‌شد. اینجاست که بلوک‌ها باز می‌شوند، اطلاعات وارد می‌شود، بلوک بسته می‌شود و یک شماره هش (hash) ایجاد می‌شود. هر بلوک جدیدی که ایجاد می‌شود حاوی اطلاعاتی از بلوک قبلی است و زنجیره‌ای ایجاد می‌کند که قابل دستکاری یا تغییر نیست.

اتریوم ۲

اتریوم ۲ به مجموعه‌ای از به‌روزرسانی‌های شبکه اتریوم اشاره دارد که برخی از مشکلات کلیدی این پلتفرم را برطرف کرده است. به‌روزرسانی‌های اتریوم ۲ به سه مرحله تقسیم شدند تا کل پلتفرم را سریع‌تر، مقیاس‌پذیرتر و سازگارتر کنند که این مرحله به لطف تغییر اتریوم به الگوریتم اثبات سهام است. اثبات سهام دومین مکانیسم متداول اجماع مورد استفاده در فناوری بلاک چین است که برخلاف PoW، ماینینگ در آن درگیر نیست، به این معنی که مصرف انرژی بسیار کمتر از PoW است. به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ایجاد اتر جدید، شرکت‌کنندگان در شبکه اتریوم باید سهام خاصی به عنوان مثال با قرار دادن مقدار مشخصی ETH در کیف پول متصل به بلاک چین اتریوم را در شبکه قرار دهند. سپس یک استکر برای ایجاد بلوک بعدی در زنجیره انتخاب می‌شود و برای تلاش‌های خود با کارمزد تراکنش پاداش می‌گیرد.

اتریوم چیست؟

چگونه اتریوم بخریم؟

برای خرید اتریوم، باید از طریق یک صرافی ارز‌های دیجیتال اقدام کنید و ETH را با ارز‌های فیات همچون یورو یا دلار آمریکا خریداری کنید. توصیه می‌شود ابتدا با تاریخچه قیمت اتریوم و نرخ ارز آن آشنا شوید. پس از خرید، سرمایه‌گذاری اتریوم شما را می‌توان در یک کیف پول دیجیتالی که مشابه یک برنامه بانکی عمل می‌کند، مشاهده و به آن دسترسی پیدا کنید. سپس می‌توانید ETH خود را نگه دارید یا دوباره آن را از طریق صرافی بفروشید.

تاریخچه قیمت اتریوم

اتریوم همچون دیگر ارز‌های دیجیتال یک دارایی با نوسان بالا در نظر گرفته می‌شود و قیمت اتریوم در واکنش به رویداد‌هایی که در بازار اتفاق می‌افتد، تمایل به نوسان دارد. در سال ۲۰۱۵، بلافاصله پس از راه اندازی اتریوم، قیمت یک اتر به طور متوسط حدود ۰.۸۸ یورو بود. از آنجا ارزش به طور پیوسته افزایش یافت و در ژانویه ۲۰۱۸ به اولین بالاترین قیمت خود یعنی ۱.۰۳۹.۲۷ یورو رسید. سپس قیمت آن دوباره کاهش یافت و بین ۱۴۶ تا ۱۹۵ یورو برای یک سال و نیم باقی ماند تا اینکه در سال ۲۰۲۰ سر به فلک کشید. بالاترین قیمت اتریوم یعنی ۴.۳۱۰، ۹۹ یورو در نوامبر ۲۰۲۱ بود.

چگونه از اتریوم استفاده کنیم؟

بلاک چین اتریوم مانند یک سیستم عامل توزیع شده با پشتیبانی از قرارداد هوشمند است؛ بنابراین اتریوم چندین مورد استفاده دارد که شامل موارد زیر است:

سکه اتریوم

در بیشتر موارد، ارجاع به کلمه "اتریوم" در واقع به معنای "اتر" است، ارز دیجیتالی که بر روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شود. اتر واحد پول شبکه است و اتریوم خود شبکه است. این اصطلاحات را نباید اشتباه گرفت.

ICO‌ها و توکن‌ها

اتریوم احتمالاً مهمترین پلتفرم برای عرضه اولیه سکه (ICO) در حوزه کریپتو است و خواهد ماند. بخش عمده‌ای از پروژه‌ها در حوزه ارز‌های دیجیتال در شبکه اتریوم اجرا می‌شوند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.
خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ ژست خاص بهاره رهنما در کربلا

منتظر یک غافلگیری بزرگ از سوی پزشکیان باشید +عکس

دو دلیل کوچانده شدن مستاجران تهرانی به پردیس و پرند + جدول

بورس منتظر مناظره‌های انتخاباتی است

اعلام ساعت برگزاری فینال جام حذفی

فیلم/ اسامی کدام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بیشتر جستجو شد؟

۶ سناریوی انصراف کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری

توافق پرسپولیسی‌ها برای تمدید قرارداد ۴ بازیکن

عکس/ افسران زن در رژه نیروهای نظامی در عربستان

پیش بینی قیمت طلای جهانی

فیلم/ فرار از پاسخگویی جلیلی به گشت ارشاد سوژه فعالین مجازی شده است

قیمت قایدی نصف سقف بودجه استقلال!

عکس/ دیدار مسعود پزشکیان با اهالی جنوب غرب استان تهران

ریسک بزرگ بورس

فیلم/ اقامه نماز عید قربان در شمال غزه

جاده چالوس کماکان مسدود است

فیلم/ قاضی‌زاده هاشمی: ارز ترجیحی را حذف می‌کنم

جنگ نفتی قالیباف و جلیلی؛ بررسی اظهارات دو نامزد اصولگرا درباره وضعیت فروش نفت در دولت رئیسی

قیمت دام زنده در آستانه عید قربان

اعلام قیمت گوشت قرمز در آستانه عید قربان

بازار میلگرد از رکود خارج شد؟ + جدول

آغاز رشد پلکانی بازار سیمان+ جدول

پیش‌بینی فعالان بازار ارز از نرخ دلار در تیرماه

واریز حقوق بازنشستگان با همسان سازی ۴۰ درصدی قطعی می‌شود؟

بازار طلا مسیر نزولی را ادامه می‌دهد؟

تلاش مضاعف برای افزایش سهم بازار بانک سینا

فیلم/ دروغ زاکانی برملا شد

زمان پاسخگویی درباره کارنامه سه ساله؛ ارزیابی کارشناسان از ضرورت نقد عملکرد دولت سیزدهم در رقابت‌های انتخاباتی

جزئیات جدید از دریافت کالابرگ خرداد ۱۴۰۳

ماجرای یارانه نقدی ۵ میلیون تومانی

بیست روز بعد از بازداشت مدیر منابع طبیعی؛ پرونده سنگین اختلاس و جنگل‌خواری به کجا رسید؟ / سازمان منابع طبیعی منتقدان را تهدید می‌کند؟

فیلم/ پشت پرده رویای فروش ۲ میلیون بشکه نفت سعید جلیلی چیست؟

هاشمی طبا: فساد در فوتبال به تبعیت از فساد گسترده در کشور است/ آنچه که من دیدم گل پرسپولیس آفساید بود

عکس/ پورمحمدی هم سانسور شد

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ + جدول

عکس/ تعریف عجیب رائفی پور از پزشکیان

توئیت عجیب حسام الدین آشنا که باید رمزگشایی شود+ عکس

قیمت انواع خودرو‌های رنو + جدول

میرسلیم: اصولگرایان به اجماع نمی‌رسند؛ ۱۶ میلیون رأی رئیسی بین همه نامزد‌ها توزیع می‌شود

قیمت انواع لپ تاپ دل + جدول

فیلم/ تردد حجاج ایرانی در مسیر منا

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

قیمت سکه و طلا + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول