تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۹ خرداد ۱۴۰۳
برق صنایع در تابستان چگونه تامین می‌شود؟

تامین برق صنایع در انتظار کاهش مصرف خانگی!

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در جلسه مشترک با اعضای انجمن فولاد ایران به راهکارهای وزارت نیرو برای تامین برق این صنایع اشاره کرده است. راه‌کارهای عنوان‌شده با وظایف این وزارت‌خانه تفاوت اساسی داشته و راه غیرتوسعه‌ای ایران با توجه به انرژی‌بر بودن صنایع را هموارتر خواهد کرد.

تامین برق صنایع در انتظار کاهش مصرف خانگی!

اقتصاد۲۴-علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو، در جلسه مشترک با اعضای انجمن فولاد ایران در روز یک‌شنبه هفته جاری که با هدف هماهنگی برای تامین مصرف برق صنایع فولادی برگزار شد، گفت که صنعت فولاد ایران از جمله صنایع پیشران صنعت کشور است که برای استمرار روند تولید به انرژی برق کافی نیاز دارد و وزارت نیرو تلاش می‌کند در قالب برنامه‌های تعاملی با انجمن فولاد، بالاترین میزان برق ممکن برای این صنعت را در فصل گرم فراهم کند.

او با بیان اینکه یک‌سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی‌بر مصرف می‌شود و این روند سال به سال روند افزایشی دارد، بیان کرد: در تابستان ۱۴۰۲، در مقایسه با تابستان ۱۴۰۰ میزان برق تحویلی به کل صنایع انرژی‌بر به واسطه مدیریت باری که انجام شد، ۲۵ درصد افزایش یافت. صنایع فولادی نیمی از کل انرژی برق صنایع را به خود اختصاص داده‌اند و تلاش وزارت نیرو این است که با تأمین برق کافی، امکان افزایش تولید این صنعت را در فصل گرم سال جاری نیز فراهم کند.

محرابیان با بیان اینکه به طور کل صنعت ایران به واسطه ظرفیت‌های ذاتی کشور انرژی‌محور هستند، عنوان کرد که در طول سال‌های اخیر بسیاری از صنایع تلاش کردند میزان شدت انرژی مصرفی را کاهش دهند و انتظار می‌رود صنایع بزرگ دیگر نیز با اجرای برنامه‌هایی مانند استانداردسازی تولید، شدت مصرف انرژی خود را کاهش دهند.

صنایع انرژی‌محور؛ نشان توسعه‌نیافتگی

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که انرژی‌محور بودن صنایع نشانی از توسعه‌نیافتگی صنایع کشور است. وقتی راه رشد و توسعه غیرنفتی در کشور همواره ضعیف‌تر از دیروز طی می‌شود، ادعای انرژی‌بر بودن صنایع و مصرف بالای آن‌ها غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

انرژی‌بر بودن صنایع به معنای آن است که به سرمایه‌گذاری عمده در این صنایع نیاز است. با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات زیرساختی داخلی، بسیاری از سرمایه‌گذاران انگیزه سرمایه‌گذاری نداشته و هموار کردن راه سرمایه‌گذاری از وظایف وزارت نیرو و دیگر وزارت‌های حوزه انرژی است. می‌توان گفت انرژی‌بر بودن صنایع که خود نشان از عدم توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی است، نیازمند سرمایه‌گذاری‌های گسترده در این بخش است که نه تنها تلاشی برای هموار کردن این مسیر صورت نمی‌گیرد، بلکه در راستای توسعه دیگر صنایع نیز اقدامی انجام نمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید:تعرفه برق مصرفی ماینر‌ها اعلام شد


عمده صنایع به دلیل توسعه‌نیافتگی، انرژی‌بر بوده و همین انرژی مورد نیاز آن‌ها نیز تامین نمی‌شود. این در حالی است که در اهداف و وظایف وزارت نیرو، تامین نیاز برق مصرفی کشور، از وظایف وزارت نیرو بوده و باید راه‌کاری عملیاتی در این زمینه داشته باشند.

در بخشی از وظایف و مأموریت‌های وزارت نیرو ذکر شده است که توسعه طرح‌های تولید، انتقال وتوزیع انرژی برق در شهر‌ها و روستا‌های سراسر کشور و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و ایجاد زمینه‌های لازم برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح‌های تولید و انتقال برق در سراسر کشور وظایف مهم این وزارتخانه است.

با این وجود پس از ذکر مشکلات حوزه تامین برق صنایع، اولین راهکار مورد اشاره محرابیان، ترغیب مشترکان بخش خانگی برای کاهش مصرف برق است. سیاستی که ناکارایی آن از مدت‌ها پیش مشخص بوده و نوعی از سر باز کردن مسئولیت می‌تواند باشد. در حالی که در شرح وظایف وزارت نیرو، جذب سرمایه‌گذاری عنوان شده است، اما اولین راه‌کار مدنظر مسئولان همواره مدیریت مصرف است.

تقسیم صنایع انرژی‌بر!

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین برق کل صنایع کشور در فصل گرم سال پرداخت و گفت که در برنامه‌های مدیریت مصرف برق سال جاری صنایع به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل صنایع کوچک و کارگاهی، صنایع متوسط و صنایع بزرگ و انرژی‌بر می‌شوند.

از سوی دیگر محرابیان عنوان کرده است که برق مورد نیاز صنایع کوچک و کارگاهی که ۹۲ درصد کل صنایع را شامل می‌شوند و میزان اشتغال‌زایی آن‌ها بسیار بالاست، بدون محدودیت در فصل گرم سال جاری تامین خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از کارگاه‌ها و صنایع کوچک، بیش از همه در معرض خاموشی‌ها بوده؛ چراکه بسیاری از صنایع و کارگاه‌های کوچک، مشمول قانون کار نیستند. این صنایع عمدتا به چشم مصارف خانگی دیده شده و هدف مدیریت مصرف در آن‌ها پی گرفته شده است.

به گفته محرابیان دسته دوم صنایع متوسط و شهرک‌های صنعتی هستند که ۵۶ هزار واحد صنعتی را شامل می‌شوند. برق مورد نیاز این صنایع به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزی تامین خواهد شد و این صنایع تنها یک روز در هفته آنهم مطابق قانون کار تعطیل خواهند بود.

او همچنین در مورد صنایع گروه سوم توضیح داد که ۷۰۰ واحد صنعتی بزرگ و انرژی‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان و… نیز هیچ‌گونه تعطیلی به واسطه انرژی برق نخواهند داشت و تنها اقدامی که این صنایع برای حفظ پایداری شبکه سراسری انجام می‌دهند، این است که ساعت پرباری خود را به نیمه شب منتقل خواهند کرد و در ساعات گرم روز که مصرف برق شبکه اوج می‌گیرد، برق کمتری دریافت می‌کنند.

تقسیم‌بندی‌های عنوان‌شده نشان می‌دهد با وجود اینکه ۹۲ درصد صنایع را کارگاه‌ها و صنایع کوچک تشکیل داده، اما برنامه دقیقی برای تامین برق مصرفی آن‌ها وجود ندارد و عمدتا با مدیریت مصرف این بخش سعی بر تامین نیاز مصرفی صنایع بزرگ انرژی‌بر شده است.

از سوی دیگر گفته شده که یک‌سوم برق تولیدی کشور توسط صنایع انرژی‌بر مصرف شده و صنایع فولادی نیز نیمی از کل انرژی برق صنایع را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود می‌توان گفت مسئولان در تلاشند نیاز مصرفی صنایع انرژی‌بر را از طریق بخش خانگی و صنایع کوچک تامین کنند و چنین راه‌کاری بحران را هرساله افزایش داده است.

این سیاست نه‌تن‌ها روند زندگی روزمره مردم را مختل کرده، بلکه صنایع بزرگ انرژی‌بر نیز به دلیل ناکارایی این سیاست، با تعطیلی‌های گسترده روبه‌رو شده و تولیدشان تحت‌تاثیر این اقدامات قرار گرفته است.

منبع: تجارت نیوز
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

عکس/ تصویر واقعی از محل برگزاری مناظره دور دوم انتخابات

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

عکس/افشاگری عجیب درباره سخنگوی دولت رئیسی و برادرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳

تئوری‌های اقتصادی سعید جلیلی یکبار در دولت رئیسی شکست خورد/ لاف ارتباط با کشورهای منطقه و دستان خالی/ ارتباط با جهان در برنامه جلیلی جایی ندارد

سازنده اتریوم کیست و چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

این کارها را با معده خالی نکنید

راهکارهای افزایش استقلال در کودکان

بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد

فیلم/ روایت پزشکیان از سوال مهم از جلیلی در مجلس

فیلم/ جلیلی باز هم از پاسخ فرار کرد؛ بالاخره درباره برجام و FATF چه خواهید کرد؟

فیلم/ خنده‌های جلیلی در واکنش به طرح یک موضوع از زبان مجری

فیلم/ جمله مهم پزشکیان در مناظره

یک تصویر معنادار درباره جمله مهم پزشکیان

فیلم/ افشاگری شوکه‌کننده پزشکیان از ضرر روزانه کشور برای FATF و برجام

پزشکیان به سعید جلیلی: شفاف بگویید نه برجام را می پذیرید نه FATF را