اقتصاد۲۴- پلتفرم قدیمی پژو پارس اجازه اضافه شدن استانداردهای ۸۵ گانه را نمیدهد و حالا با نزدیک شدن به موعد توقف تولید پژو پارس، سه گزینه در دسترس حوالهداران قرار گرفته است؛ تارا دندهای V ۱ p، پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما، سورن پلاس XU ۷ P. اولی حدود ۱۴۲ میلیون تومان گرانتر از پژو پارس است و پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما حدود ۶۰ میلیون بیشتر از خود پژو پارس آب میخورد. سورن پلاس XU ۷ P، اما با همان پلتفرم و موتور پژو پارس به متقاضیان سامانه یکپارچه تحویل داده میشود و بهخاطر اضافه شدن چند آپشن اجباری حدود ۲۰ میلیون بیشتر از پژو پارس در کارخانه بهفروش میرسد.
قیمت سورن پلاس XU ۷ P در کارخانه کمی بیش از ۴۶۵ میلیون تومان است. قیمت سورن پلاس XU ۷ P در کارخانه طبق فهرست محصولات ایرانخودرو دقیقا به ۴۶۵ میلیون و ۸۵ هزار تومان میرسد و این عدد نسبت به قبل تعطیلات نوروز تقریبا شش میلیون تومان افزایش پیدا کرده.
سورن پلاس XU ۷ P که در خیلی از آیتمها واقعا جانشین پژو پارس میتواند باشد، در بازار آزاد خودرو به طور متوسط ۶۲۵ میلیون تومان قیمت دارد. اختلاف قیمت سورن پلاس XU ۷ P در کارخانه و بازار به این ترتیب ۱۶۰ میلیون تومان برآورد میشود که البته این عدد تا موعد تحویل خودرو میتواند متفاوت باشد.
سورن پلاس XU ۷ P یکی از چند پروژه پلاسسازی خودروسازان داخلی است که از اواخر دهه ۹۰ پا به بازار گذاشت و از حیث فنی تقریبا همان پژو پارس XU ۷ P محسوب میشود. اضافه شدن کروز کنترل و همه آپشنهایی که در قالب استانداردهای ۸۵ گانه تعریف میشود، میتواند مهمترین مزیت سورن پلاس XU ۷ P باشد. اما نهایتا با محصولی سروکار داریم که روی پلتفرم قدیمی ایرانخودرو سوار شده و بعد این ههه تغییر چهره، به اسم سمند جدید شناخته میشود.
بیشتر بخوانید: فیلم/ مدیرعامل ایران خودرو رسما به سیم آخر زد!
تارا V ۱ p یکی از جدید محصولات ایرانخودرو در بازار است. اواخر دیماه سال گذشته با قیمت تقریبی ۷۷۰ میلیون تومان پا به بازار گذاشت و الان بعد شش ماه به طور متوسط ۸۲۵ میلیون تومان به خریداران پیشنهاد میشود.
قیمت تارا V ۱ p در کارخانه البته کمتر از ۵۹۰ میلیون تومان است. خرید تارا V ۱ p از کارخانه برای حوالهداران پژو پارس دقیقا ۵۸۷ میلیون و ۱۲۶ هزار تومان خرج برمیدارد که نسبت به خود پژو پارس XU ۷ P حولوحوش ۱۴۲ میلیون تومان بیشتر است.
تارا V ۱ p نسبت به پژو پارس XU ۷ P بهلطف پیشرانه TU ۵ پلاس عملکرد فنی بهتری دارد. تقریبا ۱۵ اسب بخار بیشتر آزاد میکند، اما مصرف سوخت هر دو مدل به شکل ترکیبی نزدیک هفت لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده میشود.
تارا V ۱ p یا همان تارا دندهای شش سرعته از طرفی با آپشنهای بیشتری نسبت به پژو پارس در دسترس متقاضیان سامانه یکپارپه قرار میگیرد. کروز کنترل، سیستمهای کنترل پایداری، کنترل ایستایی، سنسور فشار باد و ... بخشی از امکانات رفاهی تلقی میشود که پژو پارس از آنها محروم است و به همین خاطر محصول قدیمی ایرانخودرو باید از خط تولید کنار گذاشته شود.
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما ارزانترین گزینه پیشنهادی ایرانخودرو بهعنوان جانشین پژو پارس است. قیمت پژو ۲۰۷ دندهای پانورما در کارخانه تحتعنوان ۲۰۷ دنددهای سقفشیشهای ارتقایافته ۵۰۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان اعلام شده.
قیمت پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما با این حال قریب ۶۰ میلیون بیشتر از خود پژو پارس XU ۷ P است و در بازار آزاد برای همین محصول حولوحوش ۸۰۰ میلیون ردوبدل میشود.
پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما به پیشرانه چهارسیلندر TU ۵ با حجم ۱.۶ لیتر مجهز شده. ۱۰۵ اسب بخار و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور خروجی بهکمک گیربکس پنج دنده دستی به چرخها منتقل میشود و راننده میتواند نهایتا با سرعتی معادل ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. مصرف سوخت کمتر نسبت به پژو پارس، میتواند یکی از برتریها باشد و پسوند ارتقایافته نشان میدهد، گزینه پیشنهادی برای جانشین پژو پارس با استانداردهای ۸۵ گانه به دست حوالهداران میرسد.
جانشین پژو پارس با چه قیمتی فروخته میشود
خودرو |
کارخانه |
بازار آزاد |
سورن پلاس XU7P |
465 میلیون و 85 هزار تومان |
625 میلیون تومان |
پژو 207 دندهای پانوراما ارتقایافته |
504 میلیون و 890 هزار تومان |
795 میلیون تومان |
تارا دندهای V1p |
587 میلیون و 126 هزار تومان |
825 میلیون تومان |
پژو پارس XU7P |
445 میلیون و 742 هزار تومان |
650 میلیون تومان |