اقتصاد۲۴- بدون تردید پژو پارس پرحاشیهترین خودرو در چند ماه اخیر بوده است. سدانی قدیمی که با تیراژ بالا در سامانه خودروهای وارداتی عرضه شد و پس از آن بحث استاندارد آن مطرح شد. قرار بود سدان کهنه کار ایران خودرو تا اواخر سال گذشته تولید شود، اما در نهایت فشار مشتریان باعث شد تا تولید این سدان تا بهار ۱۴۰۳ تمدید شود. افزایش قیمت پژو پارس دقیقا بعد از صدور مجوز تولید رقم خورد و حواشی و نارضایتیهای بسیار داشت. اما گویا این بار قطار پارس واقعا به ایستگاه پایانی خود نزدیک است. ۳۱ خرداد زمان رسمی خداحافظی این سدان قدیمی و محبوب با خط تولید ایران خودرو خواهد بود. البته قرار است سورن پلاس XU۷P جایگزین پارس شود و ما در ادامه به معرفی این خودرو میپردازیم.
پیش تر مدیران ارشد سازمان ملی استاندارد از امکان تولید پژو پارس تا پایان سال 1402 خبر داده بودند.
اما به نظر می رسد با توجه به تعهدات معوق ایران خودرو به متقاضیان پژو پارس که در سامانه یکپارچه نسبت به نام نویسی برای این خودرو اقدام کرده اند، مدیران ایران خودرو و همچنین سازمان ملی استاندارد به توافق رسیدند تا تولید این محصول پُرطرفدار تا پایان بهار 1403 ادامه داشته باشد.
همچنین ایران خودرویی ها در اطلاعیه خود تاکید کرده اند که روند سفارش گذاری قطعات مورد نیاز برای تولید پژو پارس را نهایی کرده و این خودرو در بهار سال آینده با حداکثر ظرفیت ممکن تولید خواهد شد.
با توجه به بازه تعیین شده سه ماهه برای تولید پژو پارس از سوی ایران خودرو پیش بینی می شود این آخرین فرصت تولید پژو پارس خواهد بود و بعد از این ثبت نام کنندگان باید نسبت به تحویل گرفتن خودروی جایگزین اقدام کنند.
شنیده ها می گویند ایران خودرویی ها تا زمستان 1403 نسبت به پژو پارس تعهد دارند بنابراین بعید است بتوانند به تمام تعهدات خود در ارتباط با این محصول پُرطرفدار پاسخ دهند.
تنها نکته ای که ایران خودرویی ها به آن اشاره نکرده اند این است که قرار است پژو پارس های تولیدی در بهار 1403 با چه قیمتی در دسترس متقاضیان قرار گیرد؟
این احتمال وجود دارد که خودروسازان بتوانند در سه ماهه ابتدایی سال آینده نسبت به بروز رسانی مجوز قیمتی خود اقدام کرده و ایران خودرویی ها نیز بتوانند برای پژو پارس های تولید شده در بهار آینده قیمت جدید دریافت کنند و این خودروی پُرطرفدار را با قیمت های جدید روانه بازار کنند.
باید منتظر ماند و دید که در نهایت آبی های جاده مخصوص چند دستگاه پژو پارس را در فرصت سه ماهه بهار تولید و برای متقاضیان فاکتور می کنند.
درحال حاضر با این تصمیم و بررسی فراخوانهای ارسالی خودروساز سه مسیر جایگزین پارس به متقاضیان پیشنهاد شده است. سورنپلاس، ۲۰۷ و تارا خودروهای پیشنهادی است که با توجه به درنظر گرفتن تسهیلات ۱۰۰ میلیونی صرفا به متقاضیان سورنپلاس، به نظر میرسد برنامه و اولویت ایرانخودرو در جایگزینی پارس، محصول سورنپلاس است که به زودی باید شاهد تصاحب سهم پارس توسط این خودرو باشیم. در ادامه گزینههای پیشنهادی را که در طرحهای فراخوان در حال ارسال به مشتریان است را بررسی میکنیم.
سورن پلاس XU ۷ P یا همان سورن پلاس بهینه، به پیشرانه XU ۷ پلاس مجهز است که ۱.۸ لیتری است و ۸ سوپاپ دارد. این خودرو به دو کیسه هوا، تریم داخلی پارچه، پشتی برقی صندلیهای جلو، رینگ فولادی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، فرمان هیدرولیک، آینههای تاشو برقی، تهویه اتوماتیک، ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، نشانگر تعویض دنده GSI، سنسور پایش باد تایرها، چراغ روشنایی روز، پوزیشن لامپ، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و… است.
بیشتر بخوانید: کدام خودرو جایگزین پژو پارس میشود؟
در حال حاضر سورن پلاس در بازار اختلاف قیمت بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی دارد.
خودروی پیشنهادی دوم پژو ۲۰۷ دستی است که خودرویی بروز و جوان پسندی است که میتواند گزینه مناسبی برای قشر جوان جامعه باشد. قیمت کارخانهای این خودرو در حال حاضر کمتر از ۴۰۰ میلیون است که ارزانترین خودرو در سبد تولیدات ایران خودرو به شمار میرود و احتمالا به زودی ایران خودرو نسبت به بروزآوری قیمت آن اقدام خواهد کرد. اما متقاضیان پارس در صورتی که این خودرو را انتخاب کنند با احتساب قیمت فعلی کارخانه، سود بیش از ۴۰۰ میلیونی را نصیب خود خواهند کرد؛ بنابراین ۲۰۷ جزء گزینههای جذاب برای متقاضیان پارس به حساب میآید.
تارا دستی با گیربکس شش سرعته نیز به متقاضیان پارس پیشنهاد شده است. این خودرو با قیمت حدود ۵۸۰ میلیونی در کارخانه، اختلاف بیش از ۲۴۰ میلیون تومانی با بازار دارد و برای خانوادههای ایرانی گزینه مناسبی است. امکانات ایمنی و رفاهی تارا نیز در میان مشتریان مقبولیت بالایی دارد و از پارس به مراتب مرغوبتر است.
هر سه این خودروها از استانداردهای ۸۵ گانه بهره میبرند و از نظر ایمنی و رفاهی حرفهای زیادی برای گفتن دارند، اما باید منتظر ماند و دید تا کدام یک از پیشنهادات جایگزین تقاضای بیشتری را به خود اختصاص میدهد و جانشینی برای پارس قدیمی ایران خودرو خواهد بود.