اقتصاد۲۴: سیستم دفاع موشکی سطح به هوا برد متوسط آستر۳۰، یک سیستم دفاع هوایی زمینی است که برای مقابله در برابر تهدیدات با سرعت بالا مانند موشکهای بالستیک تاکتیکی، موشکهای کروز، هواپیماهای جنگی و وسایل نقلیه هوایی جنگی بدون سرنشین توسعه یافته است..
این سامانه موشکی توسط یوروسام که به طور مشترک متعلق به سیستمهای موشکی ام بی دیای و تالس است، توسعه یافته است. این موشک بخشی از خانواده موشکهای آستر است که از آستر ۱۵ نیز تشکیل شده است.
این موشک در نیروهای ارتش، نیروی هوایی و دریایی مختلف از جمله ارتش فرانسه، نیروی هوایی فرانسه، ارتش ایتالیا و نیروی هوایی جمهوری سنگاپور عملیاتی میشود.
توسعه کامل سیستم دفاعی سطح به هوا برد متوسط آستر۳۰ در سال ۱۹۹۰ با تولید حجم اولیه در سال ۱۹۹۷ آغاز شد. آزمایشات شلیک در سال ۱۹۹۹ آغاز شد.
اولین آزمایش کل سیستم در جولای ۲۰۰۵ انجام شد. این آزمایش موفقیت آمیز شامل دستیابی به هدف و ردیابی توسط رادار آرابل و رهگیری یک هدف C-۲۲ در ارتفاع ۷۰۰۰ متری و برد ۲۶ کیلومتری بود.
دومین آزمایش موفقیت آمیز در دسامبر ۲۰۰۵ انجام شد. سومین و آخرین آزمایش در نوامبر ۲۰۰۶ انجام شد و شامل رهگیری هدف در ارتفاع ۳۰۰۰ متری و برد ۱۱ کیلومتری بود.
سیستم دفاع سطح به هوا برد متوسط ارزیابی عملیاتی خود را با ارتش فرانسه و ایتالیا در می ۲۰۰۸ با دو شلیک آزمایشی موفقیت آمیز آغاز کرد.
سیستم دفاع سطح به هوا برد متوسط درارتش فرانسه، بر روی یک خودروی پرتابگر رنو ۸×۴ کراکس حمل و نقل یا خودروی مشابه نصب شده بود. هر خودرو دارای ۸ کانتینر موشک آماده شلیک بود و هر ۸ موشک از یک پرتابگر را میتوان در کمتر از ۱۰ ثانیه شلیک کرد. سیستم دفاع سطح به هوا برد متوسط در ارتش ایتالیا بر روی کامیونهای پرتابگر آسترا ۸×۸ نصب شده بود که هر کامیون دارای هشت موشک بود.
سیستم دفاع سطح به هوا برد متوسط از موشکهای آستر ۳۰ بلوک ۱ استفاده میکند که مجهز به جستجوگر اصلاحشده، فیوز، پردازش سیگنال و کلاهک انفجار جهتدار هستند که در آن قطعات بزرگتر سرجنگی به سمت هدف هدایت میشوند.
بیشتر بخوانید: معرفی جنگنده رافال فرانسه؛ جنگنده افسانهای
موشک آستر ۳۰ دارای یک موتور تقویت کننده سوخت جامد مرحله اول پشت سر هم است که پس از پرتاب و چرخش و قبل از مرحله میانی پرتاب میشود. موتور تقویت کننده مرحله اول، توسعه یافته توسط فیات آویو، دارای ۲.۳ مترطول، ۳۴۰ کیلوگرم وزن و زمان سوختن ۳.۵ ثانیه است. این موشک دارای دو نازل قابل هدایت است تا موشک را با کنترل بردار رانش در مرحله اولیه پرواز فراهم کند.
به گزارش اقتصاد۲۴ پس از پرتاب موتور تقویت کننده مرحله اول، موشک مرحله دوم دارای ۱۱۰ کیلوگرم وزن، ۲.۶ متر طول و ۱۸ سانتی متر قطر است. بدنه موشک دارای چهار بال مستطیلی بلند و چهار باله کنترل مثلثی با نوک صاف در عقب است. موشک مرحله دوم مجهز به موتور نگهدارنده سوخت جامد است. لوله خروجی موتور پایدار گیرنده uplink و محرکهای باله را حمل میکند.
این موشک از هدایت اینرسی وسط مسیر استفاده میکند و دادههای بهروزرسانی تصحیح هدایت از مرکز کنترل آتش زمینی از طریق کانال دادهای رادار چند منظوره آرابل ارسال میشود. واحد هدایت اینرسی Sagem Agyle با سیستم مرجع هدایت اینرسی سیستم Inersiali و ژیروسکوپ لیزری مینیاتوری ساژم مجهز شده است.
این موشک در مرحله آخر پرواز دقیقاً قبل از رهگیری، از اگزوزهای رانش جانبی با کنترل دقیق PIF استفاده میکند تا اطمینان حاصل شود که موشک در فاصله ۲ متری هدف هنگام انفجار کلاهک قرار دارد. سیستم PIF موشک شامل یک مولد گاز سوخت جامد است که از طریق چهار نازل جانبی در بالهای مستطیلی بلند در نقطهای نزدیک به مرکز ثقل موشک تخلیه میشود. این موشک در مرحله نهایی پرواز نقشی ندارد. سیستم کنترل هدایت به سیستم PIF دستور میدهد تا از طریق یک یا دو نازل تخلیه شود و یک رانش کنترل شده به طرفین ایجاد میکند که شتاب ۶۰ گرمی را میکشد. موشک و هدف در مسیر پرواز متقابل به یکدیگر نزدیک میشوند.
حداکثر سرعت آستر ۳۰، ۱.۴ کیلومتر بر ثانیه است. این موشک توانایی رهگیری اهداف را در ارتفاع ۵۰ تا ۲۰ کیلومتری دارد. حداکثر برد آستر ۳۰ در برابر اهداف هواپیماهایی که در ارتفاعات بالای ۳ کیلومتر پرواز میکنند، ۱۰۰ کیلومتر است. برای اهداف هواپیما با ارتفاع کمتر از ۳ کیلومتر، برد آستر ۳۰، ۵۰ کیلومتر است.
طول با موتور تقویت کننده مرحله اول: ۴.۹ متر
وزن راه اندازی: ۴۵۰ کیلوگرم
طول موتور تقویت کننده پس از پرتاب: ۲.۶ متر
وزن موتور تقویت کننده پس از پرتاب: ۱۱۰ کیلوگرم
قطر: ۱۸ سانتی متر