تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۵ تير ۱۴۰۳
علی بیگدلی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

فرار سرمایه‌ها و مغز‌ها نتیجه تفکر سعید جلیلی و همفکران اوست/ سیاست خارجی ایران دچار انزواگزینی و جدا افتادگی از نظام بین الملل شده است

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی می‌گوید: این سیاست که به دنبال نگاه به شرق و رابطه با شرق به جای رابطه با جهان باشیم به هیچ وجه کمکی به اقتصاد و سیاست ایران نخواهد کرد. اگر قرار بود این روند کمک کننده باشد که تاکنون باید اثرگذار می‌بود. اصلا یکی از کشور‌های جهان تاکنون توانسته با این روند موفق شود؟ همین کشور‌های اقماری روسیه و فروپاشیده بعد از شوروی، را ندیده ایم که رشد پیدا کند.

تحلیل مناظرات انتخاباتی

اقتصاد۲۴-  مناظره چهارم کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری در حالی برگزار شد که باید به موضوع سیاست خارجی در آن پرداخته می‌شد، اما به یکی از تندترین مصاف‌ها میان نامزد‌هایی تبدیل شد که به نظر بیش از همه به یک تفکر سیاسی یعنی اصولگرایی معتقد هستند. در این میان، اما تاکید دستکم ۴ کاندیدا تنها بر ادامه روند سیاست خارجی دولت سید ابراهیم رئیسی بود، روندی که، اما منتقدان بسیار دارد و نتیجه آن دستکم در مساله اقتصاد کشور با مصائب بسیار همراه بوده است.

اما «علی بیگدلی»، تحلیلگر سیاسی و کارشناس امور بین الملل در رابطه با جهت گیری نامزد‌ها در سیاست خارجی و تاثیر مهم آن بر وضعیت اقتصادی کشور به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «اقتصاد تابعی از سیاست خارجی است و این یک اصل کلی در اقتصاد و سیاست است و اگر ما نتوانیم به سیاست خارجی خود سروسامان بدهیم و با توجه به این که جهانی شدن به صورت لحظه به لحظه گسترش پیدا می‌کند، ما نمی‌توانیم اقتصاد خود را از سیاست خارجی خود جدا کنیم و این یک مساله ثابت شده است؛ بنابراین بدون سیاست خارجی درست، اصلا امکان ندارد که ما بتوانیم این اقتصاد در حال احتزار را احیا کنیم بدون این که سیاست خارجی منظم و با تبعیت از قواعد و نظم‌های بین المللی داشته باشیم.»

سه مشکل مهم در مساله سیاست خارجی کشور

این تحلیل گر سیاسی در بخش دیگری از نقد وضعیت کشور در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «سیاست خارجی ایران باید از این حالت رکود و بی توجهی رها شود و همه ۴۵ سال گذشته نیز نشان داده است که این انزواگزینی و جدا افتادگی ما از نظام بین الملل باعث شده که سیاست خارجی ما دچار رکورد شود.»

وی با بیان اینکه اکنون ما با سه مشکل اصلی مواجه هستیم، تصریح می‌کند: «مشکل اول ما، مساله FATF و بحران شبکه بانکی کشور است. مشکل دوم، بحران تحریم‌های فزاینده است. مشکل سوم نیز این است که باید مشکل برجام حل و فص شود. برای حل این سه مساله اصلی ما ناچار هستیم نوع نگاه خود را به دنیا تغییر بدهیم و از قواعد و نظام نامه‌های بین المللی تبعیت کنیم. این دور افتادگی و جدا افتادگی ما باعث شده است که اکنون این اقتصاد بسیار گرفتار و درگیری شهروندان با مشکلات معیشتی مردم را شاهد باشیم.»

بیگدلی در ادامه می‌افزاید: «تا این سه مساله که بیان کردم حل نشود امکان اصلاح اقتصاد ایران نیز وجود ندارد. نه چین و نه روسیه، و نه کشور‌های همسایه ما امکان این راهگشایی را ندارند و تنها راه نجات اقتصادی ما این است که نگاه خود را نسبت به غرب تغییر بدهیم.»

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین با اشاره به عوامل لازم برای توسعه و مساله مذاکره و ارتباط با جهان برای دستیابی به این عوامل به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «برای توسعه اقتصادی ما به سه عامل نیازمند هستیم، ابتدا سرمایه، دوم تکنولوژی و سوم نیروی متخصص است که ما هیچ‌کدام از این موارد را نداریم و بنابراین اقتصاد ما هر روز بدتر خواهد شد.»

بیگدلی

بازیگران فروش نفت ایران در دوران تحریم

این تحلیلگر سیاسی در ادامه نیز با اشاره به مانور تندرو‌ها درباره مساله فروش نفت به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «در این میان مساله رفتار بایدن که به خاطر آرام نگه داشتن وضعیت منطقه، پیچ تحریم فروش نفت ایران را کمی شل کرده نباید در معنای پیروزی تلقی شود. ما در زمان ترامپ دیدیم که فروش نفت ایران به نقطه ویرانگر ۲۵۰ هزار بشکه نفت رسید و اکنون بعد از روی کار آمدن بایدن، این رقم به یک میلیون و ۷۵۰ هزار رسیده است. حال نیز اگر ترامپ بازگردد شاید وضعیت ما بار دیگر بسیار تیره و تار شود.»

بیگدلی تاکید می‌کند: «ما از این آسان گیری بایدن ابدا نتوانستیم به نفع خودمان استفاده کنیم و طبیعی است که آقایان جلیلی، زاکانی و قاضی زاده با همین تفکر که دارند باعث بدتر شدن وضعیت شوند. کما اینکه تفکر همین آقایان بود که باعث تصویب قانون راهبردی در مجلس شد. این تفکر به شدت با این کار مخالف هستند و منفعت آنان در این است که شرایط اقتصادی ایران همچنان در همین وضعیت باقی بماند، اما خب حل این مشکل همچنان در گرو تصمیمات کلان نظام است و روسای جمهور نیز هیچ کاری نمی‌توانند انجام بدهند.»

توقف مذاکرات و قانون راهبردی مجلس

بیگدلی در ادامه نیز به مساله برجام و مذاکرات و آنچه با تصویب قانون راهبردی پیش آمده اشاره کرده و یادآورو می‌شود: «توجه کنید که از سال ۲۰۱۵ که برجام توسط دولت اوباما و توسط آقای ظریف امضا شد یک موفقیت برای ما بود، اما کمتر به این نکته اشاره می‌شود که آقای ظریف بار‌ها در مصاحبه‌های مطبوعاتی داخلی و خارجی اشاره کرد که ما فقط هدفمان این است راجع به برجام صحبت کنیم ولاغیر. خب وقتی در دولت اوباما، آقای جان کری قرارداد را امضا کرد، دولت ترامپ که بر سر کار آمد، ترامپ با یک بهانه و یک دلیل واضح قرارداد را نقض کرد؛ یکی از دلایل آن بود که می‌گفت مشکل ما با ایران بیش از مساله هسته ای است، بنابراین، همه مشکلات را باید یکسان حل کنیم، از جمله دخالت ایران در اوضاع منطقه و کاهش برد موشکی؛ لذا چون ایران به این موارد نه تن داد و نه مذاکره کرد، در نتیجه ترامپ هم برجام را لغو کرد.»


بیشتر بخوانید: احمدی نژاد کشور را در اوج نکبت و بحران جنگی تحویل داد/ دولت با کسری بودجه مواجه است اما نامزد‌ها وعده‌های فضایی می‎دهند!/ برخی وعده‌های انتخاباتی توهین به شعور مردم است


وی خاطرنشان می‌کند: «بعدتر نیز آقای ظریف در همین سخنان اخیر خود که همراه با پزشکیان بود، تصریح کرد که ما می‌خواستیم به دنبال حل مساله برویم تا با آمریکایی‌ها مذاکره کنیم، اما بعد از حضور ترامپ، ناگهان اجرای قانون راهبردی را که مجلس امضا کرد در واقع مانع مذاکره شدند. جالب اینکه رئیس کمیسیون روابط خارجی، شب بعد همین سخنان ظریف در صداوسیما حاضر شد و گفت که آقای ظریف اشتباه می‌گوید و این طور نبوده است. این در حالی است که قضاوت خود من این است که حرف آقای ظریف درست است و دیپلمات‌ها در حال پیگیری مذاکرات محرمانه ای بوده اند که بتوانند به نقطه قابل اتکایی در مذاکره برسند، اما در نهایت به خاطر کلان‌تر بودن سیاست از سطح دولت، آقای روحانی و آقای ظریف نیز نتوانستند کار خاصی انجام بدهند و به نظرم آقای ظریف درست می‌گوید که اگر آن زمان، چنان قانونی در مجلس تصویب نشده بود، این امکان وجود داشت که ما بتوانیم با آمریکایی‌ها در مذاکره بالاخره به یک نقطه مشترکی برسیم.»

انتخابات

تئوری‌های فضایی سعید جلیلی درباره مذاکره و دیپلماسی

این کارشناس سیاست خارجی و بین الملل همچنین با اشاره به تئوری "یک جهان فرصت" سعید جلیلی که تاکید دارد سه چهار کشور را رها کنیم و به بقیه برسیم به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «ببینید متاسفانه آقای جلیلی دانش کافی درباره این مساله را ندارد. اصلا ببینید در این ۶ نامزد، یک نفر اقتصاددان، یک نفر که تحصیلاتش به صورت آکادمیک در حوزه سیاست باشد، نیست. ۳ نفر پزشک هستند . شاید یک پزشک در حرفه خودش بسیار موفق باشد، اما توجه کنید که امروز سیاست یک امر تخصصی است و اصلا به نظر نمی‌رسد، این نامزد‌ها بتوانند درک کنند که شرایط بین الملل چگونه است و سعید جلیلی نیز به نظر می‌رسد در همان نقطه صفر خود باقی مانده و آن تفکر بسته را نگه داشته است و خود من سوالم از آقای جلیلی این است که وقتی ما روز به روز وضعیت اقتصادیمان در حال بدتر شدن است، دلار رشد می‌کند، این وضعیت قیمت و نرخ طلا است، صادرات ایران به نوعی متوقف شده است و ارتباطمان با جهان منجمد شده؛ در این شرایط آقای جلیلی واقعا به دنبال چه راهکار و ایده ا است؟ بنابراین می‌توان گفت برخی از این نامزد‌ها موقعیت‌های فعلی خود را نمی‌خواهند از دست بدهند و به همین دلیل نیز به دنبال رفع و حل تحریم‌ها نیستند.»


بیشتر بخوانید: کنایه مطهرنیا به زاکانی و قاضی‌زاده: کاندیدا‌های پوششی وعده‌های ناممکن‌تر می‌دهند/ وعده طلا دادن در برابر رای، شکست گفتمان انقلابی گری است/ بی برنامگی و شعار زدگی بر مناظره‌ها حاکم شده است


وی همچنین با اشاره به مساله نگاه به شرق در سیاست خارجی در دولت رئیسی و اصرار نامزدهایی چون سعید جلیلی به ادامه و تشدید این روند تصریح می‌کند: «این سیاست که به دنبال نگاه به شرق و رابطه با شرق به جای رابطه با جهان باشیم به هیچ وجه کمکی به اقتصاد و سیاست ایران نخواهد کرد. اگر قرار بود این روند کمک کننده باشد که تاکنون باید اثرگذار می‌بود. اصلا یکی از کشور‌های جهان تاکنون توانسته با این روند موفق شود؟ همین کشور‌های اقماری روسیه و فروپاشیده بعد از شوروی، را ندیده ایم که رشد پیدا کند. همین کشورهایی، چون کوبا و الجزایر و ونزوئلا را ببینید، هیچ کدام از این کشور‌ها موفق نشده اند رشد پیدا کنند. از آن سو کره جنوبی را ببینید که تلاش کرد با همه کشور‌های جهان وارد رابطه شود و ببینید چطور رشد و توسعه یافته است.»

علی بیگدلی در پایان خاطرنشان می‌کند: «توجه کنید حتی چین و روسیه نیز در نهایت ایران را تنها می‌گذارند و اساسا امنیت اقتصادی برای ما وجود نخواهد داشت. همین چین که مثلا با ما ارتباط نزدیک دارد، چون ما نتوانسته ایم امنیت سرمایه را تامین کنیم، بنابراین حتی چینی‌ها هم میلی به سرمایه گذاری در ایران ندارند و به این دلیل است که به هیچ وجه این مدل رابطه با شرق از اقتصاد ایران گره گشا نخواهد بود. از سوی دیگر این تنفر که آقایان نسبت به غرب دارند، عملا ما را به آغوش شرق انداخته است و این بسیار راه اشتباهی است و ملاک این اشتباه نیز همین است که نسبت به ده سال گذشته و حتی نسبت به سه سال گذشته، وضعیت اقتصادی ایران بسیار بدتر شده و این اندازه فرار سرمایه و فرار مغز‌ها را شاهد هستیم که نتیجه همین تفکر آقای جلیلی و بقیه همفکران اوست.»

 

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

شهاب حسینی در ۵۰ سالگی برای سومین بار پدر شد

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

فیلم/ ایران با جلیلی به دوران قاجار پرت شد

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/تضمین ضمانت پزشکیان درباره گشت ارشاد توسط ظریف و آذری جهرمی

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

تغییر چهره بازیگر معروف عشق ممنوع بعد از ۱۶ سال + عکس

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/واکنش آذری جهرمی به اظهارات طرفدار جلیلی: دختران ایران را فاحشه نخوانید

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد

فیلم/ روایت پزشکیان از سوال مهم از جلیلی در مجلس

فیلم/ جلیلی باز هم از پاسخ فرار کرد؛ بالاخره درباره برجام و FATF چه خواهید کرد؟

فیلم/ خنده‌های جلیلی در واکنش به طرح یک موضوع از زبان مجری

فیلم/ جمله مهم پزشکیان در مناظره

یک تصویر معنادار درباره جمله مهم پزشکیان

فیلم/ افشاگری شوکه‌کننده پزشکیان از ضرر روزانه کشور برای FATF و برجام

پزشکیان به سعید جلیلی: شفاف بگویید نه برجام را می پذیرید نه FATF را

فیلم/ جملات پرحرارت پزشکیان درباره برجام

ادعای عجیب سعید جلیلی

فیلم/ اعتراف جالب جلیلی در مناظره امشب

طعنه مسعود پزشکیان به مخالفت جلیلی با FATF

پزشکیان: قرار نیست با حرف من کشور در چاله‌ای بیافتد که نتوان آن را درآورد

کنایه عباس عبدی به واکنش جلیلی در ماجرای گرانی قیمت بنزین

پس لرزه توهین چهره نزدیک به جلیلی به نهج‌البلاغه

فیلم/ پزشکیان: چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودرو‌های داخلی

سعید جلیلی: سرعت اینترنت را ۵۰ برابر می‌کنم

انتقادات تند پزشکیان از فیلترینگ و فروش فیلترشکن

فیلم/ پزشکیان: آیا مردم در برابر قانون مساوی هستند؟ ما صداقت نداریم

فیلم/ پزشکیان: اگر با مردم درست حرف بزنیم دیوانه نیستند اغتشاش کنند

طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ

اظهارات سعید جلیلی درباره اعتراضات کارگری

فیلم/ اشاره مستقیم پزشکیان به ماجرای مسمومیت

رجانیوز: از پزشکیان شکایت می‌کنیم

کنایه پزشکیان به جلیلی درباره مسمومیت دانشجویان و اخراج استادان

فیلم/ پزشکیان: آیا صدای ۶۰ درصدی که رای ندادند را شنیدیم؟

فیلم/ پزشکیان: امروز خواص برای خود یک سفره دارند و مردم سفره دیگری

پزشکیان: در همین دولت دانشجویان را اخراج کردند

افشاگری احمدی نژاد درباره کرسنت

جلیلی: گفتم ببینند چه کسی گفته مرگ بر منافق

واکنش پزشکیان به شعار مرگ بر منافق علیه او

تایید سخنان پزشکیان از سوی جلیلی

پزشکیان: با شوکر به حامیان من حمله کردند

فیلم/ جملات شفاف پزشکیان روی آنتن

مسعود پزشکیان: به دروغ گفته‌اند پسر من به مولوی عبدالحمید و اهل سنت توهین کرده است

فیلم/ جلیلی: برای افزایش مشارکت برنامه دارم

نخستین واکنش پرسپولیس به عدم صدور مجوز گاریدو

نخستین پرسش از سعید جلیلی در مناظره اول دور دوم انتخابات

تاج: لیگ باید با VAR آغاز شود

عکس/ نخستین تصویر از پزشکیان و جلیلی در استودیو مناظره دو نفره

ستاره سپاهان در یک‌قدمی استقلال

آغاز نخستین مناظره دور دوم انتخابات

استوری آرمین سهرابیان پس از تمدید + عکس

فیلم/ انتقاد خداداد عزیزی از واکنش‌ها به نقد تیم ملی

مجوز فعالیت سرمربی پرسپولیس صادر نشد

واکنش ظریف به فایل صوتی طیب‌نیا

نامه مهم پزشکیان به وزیر بهداشت دولت رییسی درباره ۸ دانشجوی تعلیق شده

فیلم/ لحظه ورود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری به صداوسیما

پرسش پزشکیان از جلیلی درباره قیمت بنزین