تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
حشمت الله فلاحت پیشه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح کرد؛

سعید جلیلی نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایران است/ ستاد جلیلی برای خارج کردن قالیباف از رقابت فعالیت می‌کرد

یک کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید: مهم‌ترین نقطه ضعف آقای جلیلی همین است که او در عرصه سیاسی نماد نوعی افراطی گری است که عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه به حساب می‌آید و من معتقد هستم که مانور بر این موضوع افراطی‌گری آقای جلیلی و بن بست‌های اقتصادی که او ساخته، هنوز نتوانسته تبدیل به یک سازوکار تبلیغاتی در ستاد‌های آقای پزشکیان شود. نکته‌ای که باید ستاد آقای پزشکیان اکنون به آن توجه کند این است که انتخابات عرصه پرداختن و مانور سلبریتی‌ها نیست، انتخابات عرصه مراوده سینه به سینه با مردم و شنیدن مشکلات و ارائه طرح برای حل مشکلات است و این موضوعی است که باید آقای پزشکیان در مرکز توجه و سیاست خود آن را قرار بدهد.

سعید جلیلی نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایران

اقتصاد۲۴- انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری دوره چهاردهم در حالی به دور دوم کشیده شد که آرای ماخوذه به ۲۵ میلیون رای نرسید و کار انتخابات با ۲۴۵۳۵۱۸۵ آرای ماخوذه با دو نامزد از دو سر طیف اصولگرا و اصلاح طلب حالا با یکدیگر رقابت می‌کنند. مسعود پزشکیان از طیف اصلاح طلب و اعتدال گرا با اعتقاد به توسعه و مراوده با جهان از یک سود و سعید جلیلی از طیف اصولگرایان تندرو و افراطی که پایدارچیان را نمایندگی می‌کند و اعتقادی به توسعه ندارد و رفتار ضد مذاکره از خود نشان می‌دهد حالا در سر دیگر این تقابل قرار گرفته است؛ تقابلی که به نظر می‌رسد حالا به یکی از مهم‌ترین نظرسنجی‌ها در کشور هم تبدیل خواهد شد. اینکه بالاخره جلیلی پس از دوره‌ها تلاش مستمر برای رسیدن به پاستور آیا به این جایگاه دست خواهد یافت و کشور را در مسیر قهقرای بیشتر سیاسی و اقتصادی پیش می‌برد و یا مسعود پزشکیان با رسیدن به پاستور می‌تواند راهی هر چند باریک برای احتمال نجات کشور باشد؟

در همین حال حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده اسبق مجلس و تحلیلگر سیاسی درباره پیش بینی از آنچه در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رخ خواهد داد به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «من معتقد هستم که انتخابات در مرحله دوم چهره واقعی خودش را نشان خواهد داد و در ترکیب نامتوازنی که وجود داشت و به نوعی با آرایش نامزد‌ها چهره واقعی به خودش نگرفته بود حالا حقیقی‌تر خواهد شد، یعنی اکنون که به نوعی دو سر طیف رقابتی را بدون نامزد‌های پوششی شاهد هستیم، انتخابات چهره واقعی خود را نشان خواهد داد.»

ضعف‌هایی که در این انتخابات هست

وی در ادامه می‌افزاید: «در این مرحله دو رقیب اصلی سعی می‌کنند، نقاط ضعف خود را بپوشانند و نقطه ضعف اصلی ستاد آقای پزشکیان به نظر من این بود که خیلی از نخبگان ستاد پزشکیان به جای اینکه در میدان واقعی و در برابر مردم باشند، در مقابل دوربین بودند. در مقابل از نقاط قوت ستاد‌های آقای جلیلی این بود که اصلی‌ترین اعضای ستاد آقای جلیلی اصولا در میدان حضور داشتند. اما اتفاقی که اکنون می‌تواند رخ بدهد این است که برگ برنده آقای پزشکیان برای دور بعد می‌تواند این باشد که بخش اعظم کسانی که پای صندوق نیامدند اگر در دور دوم پای صندوق بیایند به آقای پزشکیان رای می‌دهند. به ویژه اینکه بخش عمده مردم می‌دانند، آنچه امروز در کشور جریان دارد، حاصل افراطی گری در سیاست خارجی است و سعید جلیلی نماد این افراطی گری در سیاست خارجی کشور است؛ لذا با همه این شرایط من معتقد هستم که انتخابات عرصه یک رقابت جدی است و برخی از ستاد‌ها انتخابات را جدی نگرفته اند و به همین دلیل است که نتایج آن چنان که باید دیده نمی‌شود.»

انتخابات

دلایل عدم اقبال شهروندان به صندوق رای

این کارشناس ارشد سیاسی همچنین با اشاره به عدم اقبال ۶۰ درصدی مردم نسبت به انتخابات به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «من معتقد هستم که سرخوردگی و یاس مردم از صندوق، حاصل سال‌ها شعار‌های بدون عمل و ناکارآمدی و عدم اولویت بندی ایرانیان در سیاست‌های توسعه‌ای و مدیریتی است. اکنون دغدغه جدی مردم ایران، یکی همین است که عملا در تصمیمات کلان کشوری فراموش شده اند و دغدغه مردم ایران اکنون این است که توسط دولت فراموش شده اند و دولت به جای این که چندان که به ایرانیان توجه کند به بیگانگان حتی توجه می‌کند. مردم دغدغه جدی دارند که چرا چه آنان که معتقد بودند تحریم اثر دارد و چه آن‌ها که معتقد بودند تحریم اثر ندارد، زمانی که شرایطی خلاف شرایط مدنظر آنان شکل می‌گرفت باز ناکارامدی آنان ادامه پیدا می‌کرد و در نهایت هیچ تغییری در سفره مردم ایجاد نشد.»


بیشتر بخوانید: سعید جلیلی در حالی از یک جهان فرصت حرف می‌زند که خودش مدام فرصت سوزی کرد


فلاحت پیشه همچنین با اشاره به امکان پیروزی پزشکیان در دور دوم انتخابات تصریح می‌کند: «من معتقد هستم کسی مثل آقای پزشکیان از امکان بیشتری برای پیروزی در دور دوم برخوردار است، منوط بر اینکه نخبگانی که بیش از هر چیز در برابر دوربین هستند و فعلا عکس می‌گیرند، میان مردم حاضر شوند و برنامه‌ها را میان مردم مطرح کنند. کما اینکه اکنون نمونه‌های آرای استان‌ها نیز موجود است و می‌توان دید در استان‌هایی که حامیان آقای پزشکیان حضور فعال و میدانی داشتند، آرای او افزایش چشمگیر یافته و اما در برخی استان‌ها که فقط حضور نمایشی بوده، می‌بینیم آرای پزشکیان به هیچ وجه با پیش بینی‌های انجام شده تطبیق نداشته است؛ لذا من معتقد هستم در روال تبلیغات انتخاباتی که گذشت برخی از ستادها، نقش ترمز را برای کاندیدا‌ها بازی کردند و برخی از ستاد‌ها فعالیت واقعی داشتند.»

با جلیلی همه مسیر‌ها بن بست است

او همچنین در توضیح مشکلاتی که ستاد جلیلی در ادامه با آن رو به رو است اظهار می‌کند: «مهم‌ترین نقطه ضعف آقای جلیلی همین است که او در عرصه سیاسی نماد نوعی افراطی گری است که عامل بسیاری از مشکلات اقتصادی در جامعه به حساب می‌آید و من معتقد هستم که مانور بر این موضوع افراطی‌گری آقای جلیلی و بن بست‌های اقتصادی که او ساخته، هنوز نتوانسته تبدیل به یک سازوکار تبلیغاتی در ستاد‌های آقای پزشکیان شود. نکته‌ای که باید ستاد آقای پزشکیان اکنون به آن توجه کند این است که انتخابات عرصه پرداختن و مانور سلبریتی‌ها نیست، انتخابات عرصه مراوده سینه به سینه با مردم و شنیدن مشکلات و ارائه طرح برای حل مشکلات است و این موضوعی است که باید آقای پزشکیان در مرکز توجه و سیاست خود آن را قرار بدهد.»

انتخابات

جلیلی می‌خواست قالیباف حذف شود

حشمت الله فلاحت پیشه در پایان نیز با اشاره به مناظره‌ها و تصویری که ترسیم شد خاطرنشان می‌کند: «جدای از آن تصویری که در مناظره‌ها دیدیم، حقیقت دیگر این است که ستاد جلیلی برای برد رقابت نمی‌کرد بلکه برای خارج کردن قالیباف از عرصه رقابت در حال فعالیت بود و به نوعی موفق نیز شد. توجه کنید در جایی که نیرو‌های قالیباف حضور نداشتند یعنی در صف و میدان؛ دیدیم که تیم جلیلی چطور سعی کرد حضور داشته باشد. از طرف دیگر دیدیم که در عصر روز انتخابات وقتی این خبر منتشر شد که قالیباف به صورت جدی عقب است، عملا مردد‌های جناح اصولگرا به سمت رای دادن به جلیلی آمدند. این مساله‌ای بود که من معتقد هستم نه ستاد پزشکیان، بلکه ستاد جلیلی بود که مانع حضور قالیباف در دوره دوم شد.»

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
مصطفی
1
0
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳
باسلام
?????????
فقط همین
محمد
0
0
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳
مایه اصولگرایان شورشی وافراطی رای نخواهیم داد چندساله رای ندادم ولی این سری میرم به پزشکیان رای میدم
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

عکس/ تصویر واقعی از محل برگزاری مناظره دور دوم انتخابات

عکس/افشاگری عجیب درباره سخنگوی دولت رئیسی و برادرش

پرسش حجاریان از سعید جلیلی درباره عمق راهبردی و حجاب در ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

سازنده اتریوم کیست و چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

این کارها را با معده خالی نکنید

راهکارهای افزایش استقلال در کودکان

بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد

فیلم/ روایت پزشکیان از سوال مهم از جلیلی در مجلس

فیلم/ جلیلی باز هم از پاسخ فرار کرد؛ بالاخره درباره برجام و FATF چه خواهید کرد؟

فیلم/ خنده‌های جلیلی در واکنش به طرح یک موضوع از زبان مجری

فیلم/ جمله مهم پزشکیان در مناظره

یک تصویر معنادار درباره جمله مهم پزشکیان

فیلم/ افشاگری شوکه‌کننده پزشکیان از ضرر روزانه کشور برای FATF و برجام

پزشکیان به سعید جلیلی: شفاف بگویید نه برجام را می پذیرید نه FATF را

فیلم/ جملات پرحرارت پزشکیان درباره برجام

ادعای عجیب سعید جلیلی

فیلم/ اعتراف جالب جلیلی در مناظره امشب

طعنه مسعود پزشکیان به مخالفت جلیلی با FATF

پزشکیان: قرار نیست با حرف من کشور در چاله‌ای بیافتد که نتوان آن را درآورد

کنایه عباس عبدی به واکنش جلیلی در ماجرای گرانی قیمت بنزین

پس لرزه توهین چهره نزدیک به جلیلی به نهج‌البلاغه

فیلم/ پزشکیان: چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودرو‌های داخلی

سعید جلیلی: سرعت اینترنت را ۵۰ برابر می‌کنم

انتقادات تند پزشکیان از فیلترینگ و فروش فیلترشکن

فیلم/ پزشکیان: آیا مردم در برابر قانون مساوی هستند؟ ما صداقت نداریم

فیلم/ پزشکیان: اگر با مردم درست حرف بزنیم دیوانه نیستند اغتشاش کنند

طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ

اظهارات سعید جلیلی درباره اعتراضات کارگری

فیلم/ اشاره مستقیم پزشکیان به ماجرای مسمومیت

رجانیوز: از پزشکیان شکایت می‌کنیم