تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
در گفتگو با اقتصاد ۲۴ مطرح شد:

امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت/ توصیه‌ای به سهامداران در هفته پر ابهام جاری/ حلقه مفقوده‌ای که بورس را احیا می‌کند چیست؟

به باور کارشناسان، فعالان بورسی از بیم تکرار سیاست سرکوب ارزی، دخالت‌های مکرر در بورس و تامین مالی از این بازار به بهانه کسری بودجه از پیروزی پزشکیان در دور دوم انتخابات استقبال کردند. موضوعی که البته به گفته «رحمان رحیمی» کارشناس بازار سرمایه به خودی خود نمی‌تواند اثر مثبتی بر بورس بگذارد و ادامه آن نیازمند مشخص شدن سیاست‌های اقتصادی اوست.

///////////امید بورس به آمدن پزشکیان قوت گرفت/ توصیه‌ای به سهامداران در هفته پر ابهام جاری/ حلقه مفقوده‌ای که بورس را احیا می‌کند چیست؟

اقتصاد ۲۴- نازنین خودی- بازار سرمایه در نخستین روز بعد از انتخابات به رشدی که از هفته گذشته آغاز کرده بود ادامه داد، رشدی که ظاهرا به قدرت روز‌های پیشین نبود، اما نشان از امیدواری آن در مورد روی کار آمدن مسعود پزشکیان دارد، نامزدی که بار‌ها در صحبت‌های خود به گرایشش در مورد اقتصاد آزاد و مبتنی بر بازار اشاره کرده و کارشناسان براین باورند که از این رهگذر بورس نیز به دوران رونق خود بازمیگردد.

درمقابل این دیدگاه، اما نگرش سعید جلیلی، نامزد جبهه پایداری قرار دارد که به گواه کارشناسان و فعالان بورسی رابطه خوبی با این بازار ندارد و از سویی بار‌ها بر این تاکید داشته که ادامه دهنده سیاست‌های رئیس‌جمهور فقید است.

همین گرا کافی است تا فعالان بورسی از بیم تکرار سیاست سرکوب ارزی، دخالت‌های مکرر در بورس و تامین مالی از این بازار به بهانه کسری بودجه از پیروزی پزشکیان در دور دوم انتخابات استقبال کنند؛ موضوعی که البته به گفته «رحمان رحیمی» کارشناس بازار سرمایه به خودی خود نمی‌تواند اثر مثبتی بر بورس بگذارد و ادامه آن نیازمند مشخص شدن سیاست‌های اقتصادی اوست.

بررسی عملکرد بازار در روزی که دامنه نوسان بالاخره پس از یک ماه به حالت عادی برگشت، نشان می‌دهد که شاخص کل بورس با رشد ۱۰ هزار و ۸۹۲ واحدی که معادل ۰.۵۲ درصد این شاخص است روبه‌رو شد. بر این اساس، شاخص کل در پایان معاملات روز شنبه در سطح ۲ میلیون و ۹۶ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم‌وزن بازار نیز در پایان بورس روز شنبه ۵ هزار و ۳۹۸ واحد که معادل ۰.۸ درصد این شاخص است افزایش ارتفاع داد و به سطح ۶۷۸ هزار واحد رسید.

بورس چشم انتظار نتیجه دور دوم انتخابات

رحمان رحیمی، کارشناس بازار سرمایه در توضیح وضعیت بازار در روز شنبه به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: بازار با توجه به این که نتیجه انتخابات نامشخص ماند و معلوم نیست چه رویکرد اقتصادی روی کار می‌آید، هنوز دچار سرگردانی است. بازار منتظرمانده که در یک هفته آینده کدام یک از کاندیدا‌ها پیروز می‌شوند، که آن موقع می‌توانیم انتظار داشته باشیم، بازار واکنش اساسی خودش را به انتخاب کاندیدا‌ها بدهد.


بیشتر بخوانید: چشم انداز روشن فعالان بورس به فردای انتخابات/ بازار سرمایه به پیشواز رشد دلار نیما رفت/ بازمهندسی بورس، اولین هدف دولت جدید


به گفته او اگر پزشکیان پیروز شود، بورس یک مدتی مثبت خواهد شد. البته این به معنای مشخص بودن برنامه‌های او نیست، انتخاب او صرفا یک شوک روانی مثبت ایجاد خواهد کرد و خوش‌بینی‌هایی را به همراه خوهد داشت. شاید بعد از مدتی این خوش‌بینی‌ها کاهش یابد و همه چیز به روال قبل برگردد، شاید هم نه به همین ترتیب ادامه پیدا کند و رشد خودش را داشته باشد. بازار روی کف قرار دارد و نیاز به انگیزه و انرژی دارد که انتخاب پزشکیان می‌تواند این انرژی را به بازار بدهد. اما اگر جلیلی رای بیاورد با وجود بدبینی جامعه و بازار به او حداقل می‌توانیم بگوییم که بازار سرمایه رشدی نخواهد داشت. تا اینکه ببینند واکنش اقتصادی مدیران آینده چه خواهد بود. بر این اساس در یک هفته آینده نیز بازار در حالت سرگردانی خواهد بود.

اعتماد؛ حلقه مفقوده بورس

آن طور که رحیمی می‌گوید اصلی‌ترین موضوع و حلقه مفقوده‌ای که بازار در حال حاضر دارد، اعتمادی است که بعد از سال ۹۹ دیگر برنگشت. به باور وی اگر بخواهیم آن رشد ادامه دار باشد، دولت آینده آقای پزشکیان باید این اطمینان را به مردم بدهد. البته ایجاد این اطمینان کار ساده‌ای نیست و حداقل یک سال زمان می‌برد. البته این در صورتی است که برنامه دولت آینده اشکالات دولت‌های قبلی را نداشته باشد. مثلا دستورالعمل‌های خلق الساعه و عدم شفافیتی که در ماجرای ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مورد نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اتفاق افتاد یا نگاه قلک به بازار سرمایه داشتن و تامین مالی کردن از آن. دولت آینده باید این دیدگاه‌ها را کنار بگذارد. گاهی دولت اگر هیچ کاری نکند برای بازار سرمایه بهتر است.

توصیه‌ای به سهامداران در هفته جاری

او در ادامه با توصیه‌ای به فعالان بورسی عنوان می‌کند: توصیه من در هفته جاری این است که در مثبت‌ها خرید نکنند. اگر سهامی دیدند که ارزنده است و مثبت شده، فکر نکنند که رشدش آغاز شده و بخرند چرا که احتمالا متضرر خواهند شد. البته اواخر هفته گذشته یک مقدار بازار مثبت شد. از آن جایی که اقتصاد زودتر از سیاست موضوعات را متوجه می‌شود، این تعبیر وجود دارد که احتمالا داشت به استقبال انتخاب پزشکیان می‌رفت. با مشخص شدن تعداد آرا این آمار خیلی هم پر بیراه نبوده است. روز شنبه هم جو کمی مثبت بود و شاید همچنان بر همان پیش بینی باقی مانده باشد. با این همه نظرم این است که حتی اگر خریدی دارند در منفی‌ها خرید خود را انجام دهند

پیش بینی شاخص کل در هفته جاری

طبق پیش بینی این کارشناس بازار سرمایه شاخص کل در هفته جاری بعید است که زیر ۲ میلیون واحد بیاید، ولی همزمان رشد خیلی زیادی هم نمی‌شود فعلا برای آن متصور بود چرا که بازار در یک حالت گنگی به سر می‌برد و تغییر زیادی نخواهد کرد.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
2
1
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳
گول نخورید اول ببینید اگر رانت خوارانی مثل مرعشی سرمایه کزاری میکنند همینکه بورس در اوج برسد سریعا تمامی پولش را بیرون میکشد ویا دولت را وادار به باج دادن میکند خیلی راحت به همین روش رشد کرده واین شگرد برادر جهانگیری هم بود
محکم
3
1
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳
همه ایران همه ملت ومردم ازامدن پزشکیان جون تازه ای میگیریم بهترین کاندیدانقلاب وحکومت است
ناشناس
6
0
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳
رای به جلیلی یعنی ادامه ی برنامه های دولت رئیسی. یعنی افزایش روزانه ی قیمت دلار و به تَبَع آن ایجاد گرانی ، تورم، بیکاری، کاهش ارزش پول ملی سقوط اقتصاد و موتور محرکه ی آن یعنی بورس. رواج و گسترش دلالی ارز ، سکه‌، طلا، خودرو، زمین و مسکن. گران شدن هر روز اجناس و اقلام خوراکی از گوشت و مرغ گرفته تا برنج و شکر و ..... بالا رفتن روزانه قیمت زمین و مسکن و بخصوص اجاره خانه . جلیلی یعنی هر روز اختلاس بیشتر ، رانت و رشوه ی بیشتر . دروغ مسئولان و مدیران بیشتر . تبعيض و بی عدالتی در جامعه و هزاران بدبختی دیگر . اگر از وضع موجود ناراضی هستید جمعه ۱۵ تیر با یک یا حسین گفتن دیگر ، پای صندوقهای رای حاضر شوید و رای خودتان به دکتر پزشکیان ، تحول و تغییر را ایجاد نمایید . جمعه همه با هم می آییم برای تحوّلی نو و رهایی از این همه مشکلات و بدبختی.
مرتضی
3
3
يکشنبه ۱۰ تير ۱۴۰۳
اصلاح طلبان همان قاجار دوران قدیم هستن کشور رو همانند قاجارها میفروشن
ناشناس
امام حسین ع بزنه به کمرت الهی
مگر نه اینکه پزشکیان مورد حمایت مستقیم روحانی و کابینه ی روحانی هست؟
و مگر نه اینکه روحانی همه سرمایه ی مردم رو توی بورس به یغما برد و کسری بودجه اش رو تامین کرد

حالا با چه استدلالی این مزخرفات رو میگی؟
آرش
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
چرا دکتر پزشکیان را به ریش اصلاح طلبان گره می‌زنید هر ریس جمهوری خودش با مشاوره گرفتن سیاست‌های خودش را دارد.اقتصاد ایران وقتی بانفت بشکه ۱۲۰دلار شکوفانشد که ریشه بدبختی ما از همانجا شروع شد همه کشورهای نفت خیز خزانه خودشان را پر کردند بجز ما درطول این سالها هریک دلار عرضی که در آمد ما بوده مستقیما از کشور خارج شدتوکشور هزینه نشد که
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
بورسی که با اقدامات دولت روحانی به خاک سیاه نشست حتما با پزشکیان قراره سرپا بشه که یه برنامه درست و حیابی اقتصادی ارائه نداده چقدر دروغ به مردم میگین خداکنه اون دنیاهم بتونیم پاسخگو باشید
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
با انتخاب طیب نیا برای وزارت اقتصاد توسط پزشکیان....اولین واکنش بازار ریزش ۲۳ هزار واحدی دیروز بود..
سالهای ۹۲ تا ۹۶ از یاد اهالی بازار سرمایه نخواهد رفت...
پزشکیان و جلیلی ، در خصوص بازار سرمایه هر دو کاندیدا از یک سیاست پیروی می‌کنند...همین وضعیتی که با احسان خاندوزی تجربه می‌کنیم... و بد تر از این نمیشه...
فرزین
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
سرمایه دار ها طرفدار پزشکیان هستن و در بازار ها اختلال ایجاد میکنن و با تبلیغات به مردم بگن بخاطر جلیلی این اتفاق ها ،کار بساز کثیفی هستش این کار ?
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
قاجار بدون جنگ کدام سرزمین رو از دست داد میشه بگی... اگه قاجار نبود ایرانی نمانده بود که امروز به قاجار توهین کنید قاجار عزیز بعد از سی سال جنگ با روسیه قفقاز را از دست داد همون قفقاز را هم محمد خان قاجار فتح کرده بود... در ضمن از دست داده قفقاز بعد. از سی سال جنگ آن هم با ابر قدرت جهان.یعنی روسبه... .. که ناپلئون هم از روسیه شکست خورده بود توقع داشتی ایران روسیه را شکست بدهد... شما اصولگراها هم شبیه خاندان رضا پالان همون رضا خان هستید که با کلی ادعا و ساخت ارتش نوین کل کشور و حکومتش طی 24 سال ساقط شد... کل کشور.. قاجار فقط یه بخشی از کشور را از دست داد ولی رضا پالان کل کشور را و حتی خودش را هم تبعید کردند
عباس یوسفی
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
آقای پزشکیان به شما رای میدم و دوستت دارم بهترین راه مبارزه بافقر ارزان کردن هست و بالا بردن ارزش پول نه پخش کردن پول در دست مردم. ارزانی باید مثل باران همه جا ببارد تا فقیر و غنی شهر و روستا بالا شهری و پایین شهری ایرانی وغیر ایرانی همه سود ببرند.بزرگترین مشکل مدیریت ایرانی در طول تاریخ تنگ نظری بوده و هست.این برو کراسی های دست وپا گیر هم که مختص ایران هست از آن ناشی می‌شود.دقیق وعلمی اما باسخاوت مدیریت کنید و نتیجه را ببینید.سخاوت را از عرب بیاموزیم.میدونم مافیای قدرت می‌خواهد کاسه گدایی دست مردم باشد.اما شما به لطف خدا باید از همه خوانها باموفیت بگذری ودیو و اژدها و جادوگر را شکست دهی
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

عکس/افشاگری عجیب درباره سخنگوی دولت رئیسی و برادرش

پرسش حجاریان از سعید جلیلی درباره عمق راهبردی و حجاب در ایران

عکس/ نیما شعبان‌نژاد و ساعت نیم میلیاردی!

اینفوگرافی/ وضعیت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در ایران

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد

فیلم/ روایت پزشکیان از سوال مهم از جلیلی در مجلس

فیلم/ جلیلی باز هم از پاسخ فرار کرد؛ بالاخره درباره برجام و FATF چه خواهید کرد؟

فیلم/ خنده‌های جلیلی در واکنش به طرح یک موضوع از زبان مجری

فیلم/ جمله مهم پزشکیان در مناظره

یک تصویر معنادار درباره جمله مهم پزشکیان

فیلم/ افشاگری شوکه‌کننده پزشکیان از ضرر روزانه کشور برای FATF و برجام

پزشکیان به سعید جلیلی: شفاف بگویید نه برجام را می پذیرید نه FATF را

فیلم/ جملات پرحرارت پزشکیان درباره برجام

ادعای عجیب سعید جلیلی

فیلم/ اعتراف جالب جلیلی در مناظره امشب

طعنه مسعود پزشکیان به مخالفت جلیلی با FATF

پزشکیان: قرار نیست با حرف من کشور در چاله‌ای بیافتد که نتوان آن را درآورد

کنایه عباس عبدی به واکنش جلیلی در ماجرای گرانی قیمت بنزین

پس لرزه توهین چهره نزدیک به جلیلی به نهج‌البلاغه

فیلم/ پزشکیان: چه بلایی سر مردم آوردیم با این خودرو‌های داخلی

سعید جلیلی: سرعت اینترنت را ۵۰ برابر می‌کنم

انتقادات تند پزشکیان از فیلترینگ و فروش فیلترشکن

فیلم/ پزشکیان: آیا مردم در برابر قانون مساوی هستند؟ ما صداقت نداریم

فیلم/ پزشکیان: اگر با مردم درست حرف بزنیم دیوانه نیستند اغتشاش کنند

طفره رفتن سعید جلیلی از حرف زدن درباره فیلترینگ

اظهارات سعید جلیلی درباره اعتراضات کارگری

فیلم/ اشاره مستقیم پزشکیان به ماجرای مسمومیت

رجانیوز: از پزشکیان شکایت می‌کنیم

کنایه پزشکیان به جلیلی درباره مسمومیت دانشجویان و اخراج استادان

فیلم/ پزشکیان: آیا صدای ۶۰ درصدی که رای ندادند را شنیدیم؟

فیلم/ پزشکیان: امروز خواص برای خود یک سفره دارند و مردم سفره دیگری

پزشکیان: در همین دولت دانشجویان را اخراج کردند