تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/ قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

پول عمان با دارا بودن رتبه سوم به عنوان قدرتمندترین ارز‌های جهان، باعث شده است تا سرمایه گذاران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کند.

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/  قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

اقتصاد۲۴- مریم آیتی: کشور عمان که با نام رسمی سلطان‌نشین عمان شناخته می‌شود در شبه جزیره عربستان و بخش شرقی آن قرار گرفته است. این کشور با ایران مرز دریایی دارد و دریای عمان بین این دو کشور واقع شده است. از سده ۱۷ میلادی پادشاهی خودکفای خود را حفظ کرده و منبع اصلی درآمد آن مانند کشور‌های عربی خلیج فارس نفت و مشتقات آن است. البته در این کشور کشاورزی و ماهی‌گیری نیز اهمیت ویژه‌ای دارند و امروزه یکی از منابع اصلی درآمدزایی در آن گردشگری است.

شهر مسقط، پایتخت کشور عمان و نیز بزرگترین شهر این کشور است. ریال واحد پول کشور عمان است و زبان رسمی این کشور عربی است.

فرمانروایی و حکومت موجود در کشور عمان، پادشاهی و سلطنتی می‌باشد، اما پارلمان نیز در این کشور وجود دارد که تاثیر اندکی در بازرسی و قانون گذاری این کشور دارد.

عمان از جمله کشور‌های در حال رشد و ترقی است، مردم این کشور نیز مانند سایر کشور‌های عربی دارای عقایدی سنتی هستند، اما به دلیل مهاجرت تعداد زیادی از مردم سایر کشور‌های اروپایی و آفریقایی، و تاثیر رفتار آن‌ها بر مردم این کشور، شرایط دائما در حال بهبود است و اگر قصد دارید تا مثل اروپایی‌ها در این کشور زندگی کنید قطعا مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد.

وجود مراکز تفریحی متعدد در این کشور و همچنین دسترسی به دریای عمان، اقیانوس هند و دریای عرب سبب شده تا از عمان به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری و کشوری مناسب جهت اخذ اقامت شناخته شود.

این کشور دومین پول ارزشمند دنیا را داراست. درآمد افراد در کشور عمان بسیار بالاست؛ اما هزینه‌های زندگی در عمان هم به همان نسبت در این کشور بالا می‌رود. این کشور با ایران نیم ساعت اختلاف ساعت دارد. 

پزشکان ایرانی و پرستاران و حرفه‌های مختلف مهندسی و افرادی که می‌خواهند بیزینسی ایجاد کنند، به این دلیل که درآمد در کشور عمان بیشتر از ایران است و همچنین این کشور به ایران نزدیک است، مهاجرت به عمان را گزینه بسیار خوبی می‌دانند.

زبان و مذهب مردم عمان

انگلیسی مانند دیگر نقاط دنیا، زبان دوم در این کشور است و در زمان سفر به عمان اگر به زبان عربی آشنایی ندارید، مشکلی نیست چراکه تقریبا تمامی تابلو‌ها در شهرهای عمان به دو زبان عربی و انگلیسی هستند.

مردم عمان پیرو دین اسلام هستند و تقریبا ۷۵ درصد آن‌ها از مذهب اباضیه که یکی از قدیمی‌ترین مذاهب در دین اسلام است، پیروی می‌کنند، شیعه و سنی نیز در این کشور زندگی می‌کنند، ولی تعداد آن‌ها خیلی نیست و به همین دلیل مناسبت‌هایی مانند رمضان و دیگر اعیادی که برای سنی و شیعه‌ها مهم است هم در این کشور برقرار است.

پوشش مردم عمان

پوشش مردان عمانی مانند دیگر مردان عرب، دشداشه است که لباسی با آستین‌های بلند است که معمولا بدون یقه است و تا مچ پا می‌رسد، در قسمت یقه، دکمه‌ای وجود دارد که معمولا آن را می‌بنند ویک آویز هم که همیشه خوشبو است، همچنین مردان در عمان عمامه بر سر میگذراند و بعضی از آن‌ها عصای چوبی یا فلزی نیز در دست می‌گیرند که بیشتر در بین افراد مسن و پیر رایج است.

خوب است بدانید که مردان عمانی در مراسم رسمی خود، خنجری که نماد وقار مردانه می‌باشد را بر کمر می‌ببندند که البته در بیشتر کشور‌های عربی تقریبا پوشش آقایان یکسان است.

بانوان عمانی هم به مانند دیگر زن‌های عرب، حجاب اسلامی دارند و لباس‌های بلندی می‌پوشند و بسیاری از آن‌ها دست و صورتشان را نیز می‌پوشانند به اصطلاح پوشیه می‌زنند.

آب و هوای کشور عمان

مناطق مرکزی عمان، دارای شنزار‌ها و بیابان‌های بزرگی است؛ بنابراین آب‌وهوای عمان، گرم و شرجی است. البته این گرمی هوا به خاطر نزدیکی به خط استوا هم هست؛ اما در مناطق کوهستانی می‌توان آب‌وهوای نسبتاً سرد را هم مشاهده کرد.

تاریخچه پیدایش ریال عمان

تا سال ۱۹۴۰ میلادی روپیه هند یکای پول رایج در سلطان‌نشین مسقط و عمان بود. از سال ۱۹۴۰ در استان ظفار و از ۱۹۴۶ در سراسر عمان سکه‌هایی به نام پیسه (به عربی: بیسة) ضرب و منتشر شد. روپیه خلیج فارس و روپیه هند همچنان رایج بودند. 

در تاریخ ۶ ژوئن ۱۹۶۶ هند بر آن شد تا ارزش روپیه خلیج فارس را نسبت به روپیه هند کاهش دهد. سرزمین‌هایی که از روپیه خلیج فارس بهره می‌بردند این کاهش را نپذیرفته و دست به استفاده از ارز‌های دیگر زدند؛ هرچند عمان آن را تا سال ۱۹۷۰ با یاری تثبیت پوند استرلینگ به کار می‌برد.

در تاریخ ۷ مه ۱۹۷۰ از ریال سعیدی (با نامی برگرفته از آل بوسعید) به عنوان یکای پول ملی رونمایی شد. ریال سعیدی در ۱۱ نوامبر ۱۹۷۲ با ریال عمان جایگزین شد. ریال عمان از تاریخ رونمایی تاکنون با دلار آمریکا تثبیت می‌شود.

هر آنچه باید از عمان و پول آن دانست/  قیمت هر ریال عمانی، حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران

پول عمان در سال ۱۹۷۳ به دستور سلطان قابوس به چاپ و ضرب رسید. همانند بقیه ارزها، ریال عمان نیز نقش فرهنگ و مکان‌های مهم کشور را بر روی خود دارد. اما شخصیت مهم این کشور را می‌توان سلطان قابوس دانست، چرا که این شاه باعث شد تا کشور عمان پیشرفت خیره کننده‌ای را به خود بگیرد. بر همین اساس، عکس سلطان قابوس، بر روی تمامی اسکناس‌های عمان جای گرفته است.

زیر واحد پول عمان

زیر واحد پول عمان بیسه (baisa) است که یکای پول کسری این کشور است و در معاملات خرد از آن استفاده می‌شود.

علامت اختصاری پول عمان

ریال عمان با علامت اختصاری kr در جهان شناخته می‌شود و کد ایزوی OMR نیز یکای پول رایج این کشور از قاره آسیا است.

ثبات ارز عمان و عوامل تاثیرگذار

۱- سرمایه گذاری در عمان

پول عمان با دارا بودن رتبه سوم به عنوان قدرتمندترین ارز‌های جهان، باعث شده است تا سرمایه گذاران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کند. در نتیجه این سرمایه گذاری، رفاه بیشتر مردم این کشور را به همراه دارد، چرا که رشد اقتصادی به دلیل این سرمایه گذاری‌ها بسیار بیشتر می‌شود. سرمایه گذاری‌ها در مناطق آزاد عمان، توجه شرکت‌ها و افراد خارجی را به خود جلب کرده و مورد استقبال قرار گرفته است.

۲- ذخایر ارزی

عمان خزانه‌های غنی از ارز را دارا است و در صورت بروز نوسان ارزی، بازار را به خوبی کنترل می‌کند. منابع ذخیره شده در ثابت نگه داشتن ارز این کشور تاثیر گذار است.

۳- عرضه پول

بانک مرکزی عمان باعث می‌شود تا نرخ بهره کنترل شود و بانک‌های تجاری را کنترل کند، در نتیجه این امر تورم کنترل می‌شود و پول به میزان لازم تزریق می‌شود. نقدینگی در این کشور در حداقل‌ترین حالت ممکن وجود دارد.

۴- رابطه ریال عمان و دلار

دلار و ریال دارای پیوند ثابت هستند و ارزش ریال بسته به ارزش دلار است. این امر باعث می‌شود تا سرمایه گذاری‌ها و مشاغلی که با عمان در رابطه هستند، در صورت نوسان دچار ضرر نشوند.

در حال حاضر یک ریال عمان، ۲.۶ دلار آمریکا محاسبه می‌شود. این ارز را بر اساس دلار آمریکا پایه گذاری کرده‌اند، چرا که اقتصاد و ارز آمریکا دارای ثبات اقتصادی است و معتبرترین ارز جهان نیز شناخته می‌شود.

۵- بانک مرکزی عمان و کنترل ارز

بانک مرکزی در صورت نیاز، نرخ ارز را کنترل می‌کند و باعث می‌شود نوسانات ارز را ثابت نگه دارد.

راه‌های تشخیص پول تقلبی عمان

•    کاغذ بی کیفیت
•    رنگ‌های محو یا بیش از حد پررنگ
•    وضوح پایین تصاویر روی پول
•    ابعاد غیراستاندارد اسکناس 
•    کادربندی نامنظم در حاشیه اسکناس
•    فاصله غیرعادی اعداد در شماره سریال 
•    نداشتن واترمارک 
•    نداشتن نخ امنیتی

در تهیه کردن ریال عمانی به جوهر موجود در اسکناس، چاپ برجسته و نماد اسکناس توجه داشته باشید و در صرافی‌های معتبر معامله کنید. استفاده از نور UV نیز می‌تواند به تشخیص پول تقلبی کمک کند.

چه پولی با خود به عمان ببریم؟

معمولا دسترسی به این پول راحت نیست و صرافی‌هایی که کوچک هستند این ارز را به شکل اسکناس ندارند. از جهتی خرید دلار نیز در کشور ما راحت‌تر است. پیشنهاد می‌شود که در سفر به عمان تنها بخش اندکی از هزینه را به شکل ریال عمانی با خود داشته باشید و بخش بیشتر هزینه را از طریق صرافی‌های ایران به شکل دلار به عمان حواله کنید و در آنجا تحویل بگیرید. این کار از کم شدن یا سرقت پول جلوگیری خواهد کرد.

در سفر به عمان از کدام اسکناس‌های عمانی استفاده کنیم؟

بهتر است برای سفر اسکناس‌های یک ریالی داشته باشید که ساده‌تر خرج می‌شوند و برای هزینه‌های حمل و نقل یا خرید مناسب هستند. استفاده از سکه‌های عمانی به جهت سخت بودن نگه‌داریشان توصیه نمی‌شود.

نسبت پول عمان به ریال

ریال عمان به نسبت واحد پول ایران از ارزش بسیار بالاتری برخوردار است. قیمت هر ریال عمانی، چیزی در حدود ۱,۵۳۲,۰۰۰ ریال ایران است. ارزش بالای ریال عمان، یکی از دلیل اصلی افزایش مهاجرت برخی ایرانی‌ها به این کشور است.

برخی هنوز بر این باور هستند که عمان کشوری بیابانی و فاقد هر نوع جذابیت توریستی است. اما این کشور در دهه‌های اخیر و به خصوص در دوران سلطنت سلطان قابوس توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. عمان در حال حاضر از بهترین کشور‌های حوزه خلیج فارس برای زندگی است. این کشور به یکی از مقاصد مهاجرتی تبدیل شده است و در رده کشور‌های ثروتمند جهان است.

نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محمد
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
سال ۸۶ سفر یک هفته ای به مسقط پایتخت عمان داشتم. انصافا از لحاظ زیبایی، شهرسازی و‌‌‌..‌. با دبی برابری می کند
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

عکس/ تصویر واقعی از محل برگزاری مناظره دور دوم انتخابات

چهره پشت پرده تفکر اقتصادی خطرناک سعید جلیلی کیست؟/ تئوری پرداز «تحریم، نعمت است» در ستاد‌های جلیلی چه می‌کند؟

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ نخستین تصویر از پزشکیان و جلیلی در استودیو مناظره دو نفره

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

انتظارات حداکثری از پزشکیان

ایده عجیب جلیلی برای ایران: از جنگ نترسید

قیمت نفت دوباره صعودی شد

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد در نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

همیشه ناکام در عرصه ریاست جمهوری؛ آینده سیاسی محمدباقر قالیباف پس از شکست در انتخابات

سوخت انتخاباتی طلای جهانی

مردد‌ها عامل خطای نظرسنجی‌ها؛ بررسی تفاوت نظرسنجی‌ها با میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری

آژیر خطر جنگ در غرب آسیا؛ جنگ احتمالی اسرائیل و حزب‌الله چه آثاری برای ایران و خاورمیانه خواهد داشت؟

هشتمین سالمرگ عباس کیارستمی رسید

فیلم/ صحبت‌های جنجالی پورمحمدی درباره توان اجرایی جلیلی

پیش بینی قیمت سکه امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳

فیلم/پیام دکتر غنی‌نژاد اقتصاددان برای رای دادن در دور دوم

سعید جلیلی گوشه رینگ FATF و برجام /مناظره پزشکیان با «برادر» قائم‌مقام صداوسیما و «مجری» صداوسیما

بازار طلا با تحرکات محدود دلار درجا زد

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ تیر ۱۴۰۳

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳

تئوری‌های اقتصادی سعید جلیلی یکبار در دولت رئیسی شکست خورد/ لاف ارتباط با کشورهای منطقه و دستان خالی/ ارتباط با جهان در برنامه جلیلی جایی ندارد

سازنده اتریوم کیست و چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

این کارها را با معده خالی نکنید

راهکارهای افزایش استقلال در کودکان

بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد