تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۰ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
زنگ آغاز دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری به صدا درآمد

موافقان و مخالفان برجام در راند دو مبارزه؛ پزشکیان با ۴۳٪ و جلیلی با ۳۹٪ آرا به مرحله دوم راه یافتند

سرانجام زنگ پایان دور نخست انتخابات به صدا درآمد و ساعاتی بعد در بامداد روز شنبه با مشخص شدن آرای هر کدام از نامزد‌ها و حضور پزشکیان و جلیلی به عنوان رتبه‌های اول و دوم، ماراتن انتخابات وارد دومین دور شد.

رقابت نهایی موافقان و مخالفان برجام

اقتصاد۲۴-آرای هر کدام از نامزد‌ها نشان داد که هیچ کدام از نامزد‌ها نتوانستند به ۵۰ درصد به علاوه یک رای دست پیدا کنند. بنابراین مردم و احزاب باید منتظر انتخابات مرحله دوم در ۱۵ تیرماه باشند. با نتایج نهایی مشخص شد که پزشکیان ۴۳ درصد (۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی) و جلیلی ۳۹ درصد (۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‏ رأی) را در انتخاباتی با مشارکت ۴۰ درصدی مردم کسب کرده‌اند.

عدم مشارکت ۶۰ درصدی مردم ایران در انتخابات نیز بازخورد‌های وسیعی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها پیدا کرد. بسیاری از تحلیلگران از مسوولان خواستند، پیام عدم مشارکت ۶۰ درصدی شهروندان را درک کرده و زمینه‌های لازم برای افزایش مشارکت به صورت تدریجی را فراهم سازند.

علی ربیعی از جمله تحلیلگرانی بود که به این موضوع واکنش نشان داد و نوشت: «پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!» یکی از نکات قابل توجه در این انتخابات ریزش شدید آرای اصولگرایان بود.

اصولگرایان که در انتخابات سال ۱۴۰۰ مجموعا بیش از ۲۲ میلیون رای را به خود اختصاص داده بودند در انتخابات ۱۴۰۳ با نزول چشمگیری در آرای خود مواجه شده و کمی بیش از ۱۲ میلیون رای کسب کردند. سقوطی که اصولگرایان پیش از این در جریان رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم هم نشانه‌های آن را دریافت کرده بودند، اما حاضر به پذیرش آن نشدند.

اما بزرگ‌ترین بازنده انتخابات محمدباقر قالیبافی بود که به‌رغم تذکار برخی کارشناسان برای چهارمین بار برای حضور در پاستور دورخیز کرد، اما به نتیجه مورد نظر نرسید. قالیباف با مشخص شدن آرای نامزدها، طی پیامی از فعالان ستاد خود درخواست کرد برای پیروزی جلیلی و جبهه انقلاب در دور دوم تلاش کنند! درخواستی که استقبال چندانی در میان اعضای ستاد او پیدا نکرد و برخی از لیدر‌های ستاد او اعلام کردند حاضر به حمایت از جلیلی نیستند.

به نظر می‌رسد انشقاقی که در جریان راست کشور ایجاد شده، همچنان ادامه دارد و بدنه این جریان را نیز گرفتار کرده است. موضوع مهم بعدی که در شبکه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفت، رویارویی موافقان و مخالفان برجام و مذاکره در این انتخابات بود. این دوگانه در کنار سایر دوگانه‌هایی، چون رادیکال‌ها - رفورمیست‌ها، توسعه‌گرایان - مخالفان توسعه؛ موافقان و مخالفان تنش‌زدایی و... توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

۹ دور اعلام نتایج و استرس نامزدها

اما در شرایطی که بسیاری از ایرانیان منتظر آگاهی از وضعیت نامزد‌های مورد نظر خود بودند، نخستین آمار‌ها در خصوص آرای انتخاباتی از ساعت ۳ و ۳۰ دقیقه بامداد شنبه ۹ تیرماه منتشر شدند. در این ساعت محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات اعلام آمار را آغاز کرد و در اولین آمار رسمی ستاد انتخابات از نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری که مسعود پزشکیان در صدر قرار داشت. 


بیشتر بخوانید:سعید جلیلی نماد افراطی گری در سیاست خارجی ایران است/ ستاد جلیلی برای خارج کردن قالیباف از رقابت فعالیت می‌کرد


پس از این مرحله، طی مراحل چهارم و پنجم جای پزشکیان و جلیلی تغییر کرد و جلیلی برای دقایقی به صدر آمد. اما با فاصله اندک. طی مراحل ششم و هفتم پزشکیان بار دیگر به صدر آمد و تا آخرین مراحل در صدر ماند. در هشتمین مرحله از اعلام نتایج و بعد از شمارش ۱۹ میلیون رأی فاصله دو کاندیدا بیشتر شد و پزشکیان با ۱.۱۱۲.۸۲۱ رأی بیشتر در صدر باقی ماند. نهمین و آخرین دور از اعلام نتایج نیز نشان داد در نهایت پزشکیان و جلیلی نتوانستند نصف +۱ رأی را کسب کنند و راهی مرحله دوم شدند.

پیام پزشکیان بعد از اعلام نتایج انتخابات

دقایقی پس از مشخص شدن نتایج انتخابات، کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفتگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد. مسعود پزشکیان بعد از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری با انتشار ویدیویی خطاب به مردم گفت: از اعماق وجودم به زنان، مردان، دختران، پسران و فرزندان ایران عزیزم درود می‌فرستم؛ از اینکه نتوانستم در مدت کوتاه فرصت تبلیغات و گفتگو‌ها خدمت مردم در تمام استان‌ها برسم، شرمنده‌ام.

وی با بیان اینکه از طریق این پیام ویدیویی چند کلامی با مردم صحبت می‌کنم، گفت: اقبال لاهوری شعر زیبایی دارد که می‌گوید: «مانند صبا خیز و وزیدن دگر آموز/ دامان گل و لاله کشیدن دگر آموز/ اندر دلک غنچه خزیدن دگر آموز/ موئینه به بر کردی و بی ذوق تپیدی/ آن گونه تپیدی که به جایی نرسیدی/ در انجمن شوق تپیدن دگر آموز...»

این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: ما باید یک بار دیگر برخیزیم و طرحی نو دراندازیم؛ با کمک مردم و همه عزیزان در این کشور از همه قومیت‌ها، زبان‌ها و لهجه‌ها، با هم دست به دست هم داده و برای ایران‌مان و نجات کشورمان از فقر، دروغ، تبعیض و بی‌عدالتی تلاش کنیم تا آن را نابود کرده و از بین ببریم.

پزشکیان بیان کرد: امیدوارم حضور مردم پای صندوق‌های رای، فریاد جدیدی برای تغییر در نگاه، رفتار، گفتگو و تقسیم و تخصیص منابع باشد. وی مجددا گفت: مردم من را به خاطر آنکه نتوانستم خدمت آن‌ها در تمام استان‌ها برسم، ببخشند؛ ان‌شاءالله با حضور مردم بتوانیم با قدرت بالا بیاییم و همراه مردم برای نجات ایران تلاش خواهم کرد.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳
جمع آرای جلیلی وقالیباف از پزشکیان بیشتره
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت تبلت اپل امروز + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های فولکس واگن در بازار ایران امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/رونمایی از تنها تصویر موجود از همسر سعید جلیلی!

عکس/عذرخواهی و ابراز ندامت صبا آذرپیک از مدیرعامل بانک شهر

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ + جدول

حال و هوای شهر پیامبر سال ۱۴۴۵ هجری قمری

عکس/ تصویر واقعی از محل برگزاری مناظره دور دوم انتخابات

عکس/ الفاظ رکیک امیرحسین ثابتی درباره زنان

عکس/ طرفداران جلیلی: ما خود طالبانیم!

عکس/افشاگری عجیب درباره سخنگوی دولت رئیسی و برادرش

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۲ تیر ۱۴۰۳

قیمت روز زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۲ تیر ۱۴۰۳

تئوری‌های اقتصادی سعید جلیلی یکبار در دولت رئیسی شکست خورد/ لاف ارتباط با کشورهای منطقه و دستان خالی/ ارتباط با جهان در برنامه جلیلی جایی ندارد

سازنده اتریوم کیست و چه هدفی را دنبال می‌کرد؟

این کارها را با معده خالی نکنید

راهکارهای افزایش استقلال در کودکان

بهترین آجیل‌ها برای رفع کم‌خونی

پاسخ های عجیب سعید جلیلی به مسعود پزشکیان

فیلم/ حمله پزشکیان به جلیلی بر سر مقصران حمله به سفارت عربستان

چند پاسخ به وعده‌های «مسکنی» سعید جلیلی؛ بحران مسکن با اقتصاد دولتی حل نمی‌شود/ یا یک میلیون را نمی‌شناسند یا مسکن را!/ از جیب بانک‌های ورشکسته وعده وام ندهید

فیلم/ جمله معنادار پزشکیان خطاب به جلیلی

شرط پزشکیان برای انصراف از انتخابات

پزشکیان: در دولت شهید رئیسی پول چاپ کرده‌ایم؛ چرا؟

پزشکیان: چه لزومی دارد کسی را برای مذاکره بفرستیم که روی ما معامله کند

فیلم/ کنایه پزشکیان به جلیلی: با ۱۰۰ میلیارد دلار، ۲۰۰ میلیارد دلار تهاتر نمی‌شود کرد

فیلم/ روایت پزشکیان از سوال مهم از جلیلی در مجلس

فیلم/ جلیلی باز هم از پاسخ فرار کرد؛ بالاخره درباره برجام و FATF چه خواهید کرد؟

فیلم/ خنده‌های جلیلی در واکنش به طرح یک موضوع از زبان مجری

فیلم/ جمله مهم پزشکیان در مناظره

یک تصویر معنادار درباره جمله مهم پزشکیان

فیلم/ افشاگری شوکه‌کننده پزشکیان از ضرر روزانه کشور برای FATF و برجام