تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۱۱ تير ۱۴۰۳
آمار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری از ابتدای انقلاب تاکنون

رفراندوم پنهان انتخابات ریاست جمهوری

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با آماری که از سوی وزارت کشور اعلام کرد، به دور دوم کشیده شد و مسعود پزشکیان، کاندیدای اصلاح‌طلبان با سعید جلیلی طراح «دولت در سایه» به رقابت می‌پردازند.

انتخابات ریاست جمهوری

اقتصاد۲۴- ۶۰ درصد از مردم با صندوق رای قهر هستند. هر چند نبود شور و شوق انتخابات ۷۶ یا حتی ۹۶ خبر از انتخاباتی سرد می‌داد، اما سخنرانی‌های پر طمطراق پندار مشارکت بالا را قوت می‌بخشید. اما مشارکت ۴۰درصدی که باعث سرخوشی برخی از آقایان شده، به معنای همراه نبودن بیش از نیمی از جامعه است، معترض بودن ۶۰ درصد از مردم خبر خوشحال کننده‌ای نیست.، اما آن‌ها که خوشحالند نیک می‌دانند که این مشارکت پایین در انتخابات ریاست جمهوری حاصل تلاش برخی برای کاهش مشارکت و ایجاد زمینه مناسب برای پیروزی‌شان است. حاصل تلاش برای رسیدن به قدرت. تاریخ انقلاب اسلامی حاکی از آن است که چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری کمترین مشارکت را به خود اختصاص داده است.

تاریخ انتخابات ریاست جمهوری از ابتدای انقلاب تاکنون

بیشترین مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و کمترین مشارکت تاکنون در دور اول ریاست جمهوری ۱۴۰۳ رخ داده است.

مشارکت ۶۷.۴۱ درصدی در دور اول: دوره اول ابوالحسن بنی‌صدر اولین رئیس‌جمهوری پس از انقلاب اسلامی است. ۶ بهمن ۱۳۵۸ اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد و از ۱۴ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۹۰۷ نفری که در انتخابات شرکت کردند، ۱۰ میلیون و ۷۵۳ هزار و ۷۵۲ نفر (۷۷.۹۹ درصد شرکت کنندگان در انتخابات) به بنی‌صدر رای دادند تا از بین ۱۲۴ کاندیدای انتخابات به ریاست جمهوری برسد. در این سال ۲۰ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۶۴۳ نفر حق رای داشتند.

مشارکت ۷۴.۲۶ درصدی در دور دوم: دوره دوم انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۶۰ برگزار شد. در این دوره از ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفری که واجد رای بودند، ۱۴ میلیون و ۵۷۲ هزار و ۴۹۳ نفر در انتخابات شرکت کردند و محمدعلی رجایی را از ۴ نفر کاندیدا انتخاب کردند. رجایی آرای ۱۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۵۰ نفر (۸۷.۶۲ درصد شرکت کنندگان) را به خود اختصاص داده بود.

مشارکت ۷۴.۲۶ درصدی دوره سوم: پس از ترور رجایی اولین انتخابات زودگذر پس از انقلاب در ۱۰ مهر ۱۳۶۰ برگزار شد. ۱۶ میلیون و ۸۴۷ هزار و ۷۱۵ نفر از ۲۲ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۱۷ نفر واجد شرایط در این انتخابات شرکت کردند و از بین ۴ کاندیدا به سیدعلی خامنه‌ای (رهبری) با ۱۵ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۹۸۷ توانست ۹۴.۴۱ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

مشارکت ۵۴.۷۸ درصدی دوره چهارم: در انتخابات دوره چهارم بار دیگر سیدعلی خامنه‌ای (رهبری) در ۲۵ مرداد ۱۳۶۴ به ریاست جمهوری رسید. در این دوره ۱۴ میلیون و ۲۳۸ هزار و ۵۸۷ نفر از جمعیت ۲۵ میلیون و ۹۹۳ هزار و ۸۰۲ واجد شرایط در انتخابات شرکت کردند و خامنه‌ای (رهبر انقلاب) با کسب ۸۵.۷۱ درصد آرا (۱۲ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۲ رای) از بین ۳ نفر انتخاب شد.

مشارکت ۵۴.۵۹ درصدی دوره پنجم: ۳۰ میلیون و ۱۳۹ هزار و ۵۹۸ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در ۶ مرداد ۱۳۶۸ بودند و ۱۶ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۵۶۲ نفر در انتخابات شرکت کردند و ۱۵ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۵۳۸ نفر (۹۴.۵۱ درصد از آرا) به اکبر هاشمی رفسنجانی رای دادند و او از بین ۲ نفر انتخاب شد.


بیشتر بخوانید:عکس/حتما فرق می‌کند چه کسی رئیس جمهور شود


مشارکت ۵۰.۶۶ درصدی دوره ششم: این دوره از انتخابات در ۲۱ خرداد سال ۱۳۷۲ برگزار شد و ۱۶ میلیون و ۷۹۶ هزار و ۷۵۵ نفر از تعداد ۳۳ میلیون و ۱۵۶ هزار و ۵۵ نفر در انتخابات شرکت کردند و ۱۰ میلیون و ۵۶۶ هزار و ۴۹۹ نفر به اکبر هاشمی رفسنجانی رای دادند تا از بین ۴ نفر به صندلی ریاست جمهوری برسد.

مشارکت ۷۹.۹۲ درصدی دوره هفتم: در این دوره از انتخابات ۲ خرداد سال ۱۳۷۶ رقم خورد. از بین ۳۶ میلیون و ۴۶۶ هزار و ۴۸۷ نفر واجد حضور در انتخابات بودند و از این تعداد ۲۹ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۷۴۵ نفر در انتخابات شرکت کردند و حماسه ۲۰ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۷۸۴ رقم خورد و محمد خاتمی با اختصاص ۶۹.۰۹ درصد از آرا دولت اصلاحات را آغاز کرد.

مشارکت ۶۶.۷۷ درصدی دوره هشتم: در انتخابات ۱۸ خرداد ۱۳۸۰ بار دیگر محمد خاتمی توانست با ۲۱ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۵۳ رای (۷۷.۱۲ درصد از آرا) رئیس جمهوری را به خود اختصاص دهد. در آن سال ۴۲ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۲۳۰ نفر واجد شرایط رای دادن بودند و ۲۸ میلیون و ۱۵۵ هزار و ۹۶۹ نفر در انتخابات شرکت کردند.

مشارکت ۶۲.۸۴ درصدی دور اول دوره نهم: ۲۷ خرداد ۱۳۸۴ نهمین انتخابات برگزار شد. ۴۶ میلیون و ۷۸۶ هزار و ۴۱۸ نفر واجد شرایط بودند و از این تعداد ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار و ۸۵۷ نفر در انتخابات شرکت کردند. از بین ۷ کاندیدا اکبر هاشمی رفسنجانی ۶ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۳۷ رای (۲۱.۱۳ درصد آرا) و محمود احمدی‌نژاد ۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۶۹۶ رای (۱۹.۴۳ درصد آرا) را به خود اختصاص داد تا اولین بار انتخابات بعد از انقلاب به دور دوم کشیده شود.

مشارکت ۵۹.۷۶ درصدی دور دوم دوره نهم: در این دوره که ۳ تیر ۱۳۸۴ برگزار شد، از همان تعداد واجد شرایط دور اول ۲۷ میلیون و ۹۵۹ هزار و ۲۵۳ نفر در انتخابات شرکت کردند و ۱۷ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۷۸۲ نفر (۶۱.۸۲ درصد آرا) به محمود احمدی‌نژاد اختصاص یافت تا شهردار تهران به ریاست جمهوری برسد و سودای ریاست جمهوری در شهرداری شکل گیرد.

مشارکت ۸۴.۸۳ درصدی دوره دهم: انتخابات پرحاشیه و جنجالی ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ با حضور ۳۹ میلیون و ۳۷۱ هزار و ۲۱۴ نفر برگزار شد. در آن سال ۴۶ میلیون و ۱۹۹ هزار و ۹۹۷ نفر واجد شرایط بودند. محمود احمدی‌نژاد با ۲۴ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۱۶ رای (۶۲.۶۲ درصد آرا) از بین ۴ کاندیدا به بار دیگر ریاست جمهوری رسید.

مشارکت ۷۲.۹۴ درصدی دوره یازدهم: در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ انتخابات دوره دهم برگزار شد و در این تاریخ ۵۰ میلیون و ۴۸۳ هزار و ۱۹۲ نفر واجد شرایط حضور در انتخابات بودند و از این تعداد ۳۶ میلیون و ۸۲۱ هزار و ۵۳۸ نفر در انتخابات شرکت کردند. حسن روحانی با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای (۵۰.۷۱ درصد آرا) توانست از ۵ کاندیدای دیر پیشی بگیرد و به ریاست جمهوری برسد.

مشارکت ۷۳.۳۳ درصدی دوره دوازدهم: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ یازدهمین انتخابات برگزار شد. از ۵۶ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۲۳۴ واجد شرایط ۴۱ میلیون و ۳۶۶ هزار و ۸۵ نفر در انتخابات شرکت کردند. حسن روحانی بار دیگر با کسب ۲۳ میلیون و ۶۳۶ هزار و ۶۵۲ رای (۵۷.۱۴ درصد آرا) به ریاست جمهوری رسید.

مشارکت ۴۸.۸۰ درصدی دوره سیزدهم: این دوره اولین انتخابات زیر ۵۰ درصدی بعد از انقلاب بود. ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در این دوره واجد شرایط بودند و ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و ۴ نفر در انتخابات شرکت کردند. ۱۸ میلیون و ۲۱ هزار و ۹۴۵ نفر (۶۲.۱۷ درصد آرا) به ابراهیم رئیسی رای دادند.

مشارکت ۴۰ درصدی دوره چهاردهم: پس از سقوط هلی‌کوپتر ابراهیم رئیسی کشور وارد انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد. این انتخابات در ۸ تیر ۱۴۰۳ (جمعه گذشته) برگزار شد. ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط بودند و از این تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر در این انتخابات شرکت کردند و مسعود پزشکیان با کسب ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۹۱ رای به همراه سعید جلیلی به ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ رای به دور دوم راه پیدا کردند.

البته که دلایل عدم مشارکت مردم در هر دوره از انتخابات متفاوت است و هیچ یک از دوره‌ها را نمی‌توان با هم مقایسه کرد و هر دوره را باید در شرایط اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود تحلیل کرد.

منبع: دیده بان ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

فیلم/ افشاگری احمدی‌نژاد درباره نقش جلیلی در قرارداد کرسنت

فیلم/رئیس ستاد مردمی کل کشور قالیباف به ستاد پزشکیان پیوست

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع زعفران + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه پارسیان امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ کانال وابسته به رائفی پور حمایت از جلیلی را تکذیب کرد

عکس/ دوئل پزشکیان و جلیلی در راند دوم

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/خودنمایی محمدرضا گلزار با ست نارنجی اش در باشگاه

اینفوگرافی/موضع جلیلی و پزشکیان درباره مذاکرات و تحریم‌ها در مناظره اول

فیلم/درخواست روحانی از مردم: به سلطان قطعنامه‌ها رأی ندهید

صدای علیرضا قربانی در تخت جمشید پیچید

اینفوگرافی/FATF (اف‌ای تی اف) چیست؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/رضا رشیدپور نماینده سیلی زن را با خاک یکسان کرد!

عکس/ به ازای هر رای سعید جلیلی یک پرس قیمه نوش جان کنید!

آیا افزایش قیمت بیت کوین پایدار می ماند؟

عکس/ چهره اصلی پرونده فساد چای دبش در جلسات دولت سایه سعید جلیلی

فیلم/توهین عجیب اعضای ستاد جلیلی در مرند به رأی دهندگان پزشکیان!

کنایه توییتری مهاجری از درک سعید جلیلی از مملکت داری

خودرو در دور تند گرانی افتاد! + جدول

ماجرای رشد اقتصادی ۸ درصد چیست؟

درآمد ناخن‌کار بیش‌تر از پرستار!

روشنگری اقتصادی پزشکیان درباره دولت سایه جلیلی

برای خروج از لیست سیاه FATF و رفع تحریم‌ها؛ رونمایی علی طیب‌نیا از برنامه‌های اقتصادی پزشکیان

اینفوگرافی/ اطرافیان پزشکیان و جلیلی را بشناسید

نرخ طلای جهانی بدون تغییر باقی ماند

قاب عکس دیدنی از مسعود و سعید در مناظره دوم

جلیلی برای روسیه مطلوب‌تر است یا پزشکیان؟

سوتی سعید جلیلی درباره نرخ تورم دولت رئیسی

سکه طلا به سقف ۷۲ روزه رسید

فیلم/زنگنه خطاب به جلیلی:چرا حرف‌های خلاف را دوباره تکرار می‌کنید؟

خبر مهم مرکز مبادله برای خریداران سکه

اینفوگرافی/ در یکسال گذشته اجناس چقدر گران شدند؟

ایران در محدودیت اینترنت، رتبه پنجم جهان را کسب کرد؛ محدودتر از چین، بهتر از سودان و کنگو!

معرفی جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر پاکستان

جای پای دلار در کریدور ششم سفت شد

ایران در دو راهی ایده تنفس یا زندگی در قفس؛ ارزیابی کارشناسان از مناظره اول مسعود پزشکیان و سعید جلیلی!

فساد نفتی با اسم رمز محرمانه؛ زیان روزانه ۲۶ میلیون دلاری ایران برای ارزان‌فروشی و هزینه‌مبادله زیر تحریم

فیلم/ هواداران پزشکیان مقابل صدا و سیما

آیا تخریب دولتی پزشکیان کلید خورده است؟

پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۳ تیر ۱۴۰۳

نگاه بازار طلا به مناظره دو نامزد ریاست جمهوری

مشتِ باز شده جلیلی و یک جهان کمک صداوسیما/ «تاکتیکِ احمدی نژادی» جلیلی مقابل لبخند‌های پزشکیان

فیلم/ افشاگری زنگنه در مورد همدستی جلیلی و زاکانی برای تخریبش در مجلس

هواداران کدام نامزد، تخریب‌گر هستند؟ + نمودار

سرنوشت بورس بعد از انتخابات به کجا می‌کشد؟

وضعیت آلودگی هوای تهران در ۱۳ تیر ۱۴۰۳

قیمت دینار عراق امروز + جزئیات

قیمت لیر ترکیه امروز + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت خودرو‌های سایپا + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو + جدول

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت طلا و سکه + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

خطر رژه جریان رادیکال انقلابی بیخ گوش ایران!/ بررسی رویکرد سعید جلیلی و ولی نعمتان او در جبهه پایداری از منظر اجتماعی و اقتصادی

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس امروز ۱۳ خرداد ۱۴۰۳

آماده باش دلار برای عصر شنبه بعد از انتخابات/ فرمانده اقتصادی ستاد پزشکیان اقتصاد دوران خاتمی را احیا می‌کند؟