تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۱۲ تير ۱۴۰۳

درباره بیماری وبا بیشتر بدانید

بیماری وبا هنوز در دنیا به عنوان یک تهدید برای سلامت عمومی محسوب می‌شود و بر اساس تخمین محققین سالانه بین سه تا چهار میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا و حدود ۲ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

هر آنچه که باید درباره بیماری وبا بدانید!

اقتصاد۲۴- هر سال در فصل تابستان با گرم شدن هوا و ایجاد شرایط مناسب، رشد میکروب‌های بیماری‌های منتقله از آب و غذا به خصوص وبا مشاهده می‌شود یکی از شایع‌ترین علت‌های ابتلا به اسهال‌های میکروبی، تماس دست آلوده با مواد غذایی و ورود میکروب‌ها از طریق آن‌ها به دهان و سپس دستگاه گوارش است.

بیشترین موارد ابتلا مربوط به ۲ قاره آفریقا و آسیا بوده و درمان صحیح و مناسب میزان کشندگی بیماری می‌تواند حتی به کمتر از یک درصد کاهش یابد.

این بیماری از سال‌های دور نیز به عنوان یکی از بیماری‌های بومی کشور ما بوده، از سال ۱۳۴۴ همه ساله مواردی از بیماری در کشور گزارش شده طی سالیان گذشته همه‌گیری‌هایی از این بیماری در تمام کشور و در بعضی از سال‌ها در مناطق محدودتری از کشور دیده شده و در سال‌های اخیر بروز وبا بسیار کاهش یافته و موارد معدودی از این بیماری در کشور مشاهده شده است.

وبا یک بیماری اسهالی حاد عفونی و به شدت مسری است که به دنبال خوردن آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکلرا ایجاد می‌شود و در صورتی که به موقع درمان نشود، موجب کم آبی شدید بدن و مرگ انسان می‌شود. این میکروب از طریق مدفوع انسان دفع و می‌تواند موجب آلودگی آب و مواد غذایی شود. استفاده از آب سالم، دفع بهداشتی مدفوع و رعایت بهداشت از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری‌های قابل انتقال از آب و غذا از جمله وبا است.

به اعتقاد متخصصان، دوره پنهان این بیماری یعنی فاصله زمانی بین ورود باکتری عامل وبا به بدن تا زمان بروز علائم بالینی معمولا دو تا سه روز است، اما این زمان می‌تواند از چند ساعت تا پنج روز نیز به طول انجامد. ابتلا به وبا کاملا در ارتباط با وضعیت بهداشتی بوده، افرادی که از آب آشامیدنی ناسالم استفاده یا در مناطقی زندگی می‌کنند که وضعیت بهداشتی نامطلوب بوده و مدفوع و فاضلاب‌ها به صورت غیربهداشتی دفع می‌شوند، بیشترین خطر ابتلا به وبا را دارند

اساس درمان در بیماری وبا نیز جبران فوری آب و املاح از دست رفته بدن در اثر اسهال بوده، در واقع این بیماری می‌تواند به راحتی و با موفقیت درمان شود. استفاده از آنتی بیوتیک‌های مناسب که در صورت نیاز توسط پزشک تجویز خواهد شد طول دوره بیماری را کوتاه و شدت بیماری را کاهش می‌دهد، اما به اندازه جبران کمبود آب بدن مهم نیستند. افرادی که به اسهال و استفراغ شدید مبتلا می‌شوند به ویژه افرادی که در مناطقی که وبا اتفاق می‌افتد زندگی می‌کنند، باید سریع به پزشک مراجعه کنند.

پیشگیری و کنترل وبا مستلزم به کار گیری یک استراتژی چند بخشی و ترکیبی مشتمل بر اجرای نظام مراقبت، تامین آب سالم، دفع بهداشتی فاضلاب و رعایت اصول بهداشتی، جلب همکاری و مشارکت جامعه و همچنین اجرای اقدامات درمانی مناسب است، نظام مراقبت این بیماری مبتنی بر شناسایی دقیق و به هنگام موارد اسهال حاد آبکی و آزمایش است.


بیشتر بخوانید:این کارها را با معده خالی نکنید


بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت تعداد موارد وبا گزارش شده طی چند سال اخیر همچنان بالا بوده و طی سال ۲۰۲۰، تعداد۳۲۳ هزار و ۳۶۹ مورد ابتلا و ۸۵۷ مورد مرگ از ۲۴ کشور دنیا گزارش شده است.

وبا بیماری خطرناک، اما قابل پیشگیری

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی بیماری وبا را یک بیماری اسهالی حاد ذکر کرد وگفت: این بیماری از جمله بیماری‌های اسهالی است که از گذشته تا بحال مسئول ایجاد بسیاری از همه گیری‌های بیماری اسهالی بوده، ولی امروزه با شناسایی زودرس بیماری و درمان بیماران در قالب نظام مراقبت بیماری‌های منتقله از آب و غذا مرگ و میر بیماری کاهش یافته است.

دکتر محمدرضا سربازی با اشاره به این که هرساله با گرم شدن هوا شرایط برای رشد میکروب در محیط و بیمار شدن افراد فراهم می‌شود، تاکید کرد: امروزه با شناسایی زودرس بیماری و درمان بیماران، مرگ و میر این بیماری به شدت کاهش یافته است.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه درباره راه‌های سرایت بیماری گفت: میکروب عامل وبا، فقط در انسان بیماری ایجاد می‌کند و از طریق مصرف آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع انسان آلوده سرایت می‌کند. در مواردی نیز انتقال بیماری از انسان به انسان نیز ممکن است صورت گیرد.

آب و مواد غذایی آلوده مهمترین راه ورود میکروب عامل وبا

وی با اشاره به این که آب و مواد غذایی آلوده به مدفوع مهمترین راه ورود میکروب عامل وبا به بدن انسان است تاکید کرد که در بحث پیشگیری از بیماری توجه به این نکته ضرورت دارد.

دکتر سربازی دوره نهفتگی بیماری وبا را یک تا سه روز عنوان کرد و یادآور شد: این دوره ممکن است از چندین ساعت تا پنج روز به طول بیانجامد. علایم بیماری نیز معمولا دو تا سه روز طول می‌کشد، گرچه در بعضی بیماران تا پنج روز نیز ادامه می‌یابد.

وی افزود: اغلب مبتلایان از شروع بیماری تا چند روز پس از بهبودی می‌توانند ناقل بیماری به دیگران باشند، اما درمان با آنتی‌بیوتیک مناسب که توسط پزشک تجویز شده باشد می‌تواند در کاهش مدت علایم و سرایت بیماری موثر باشد.

علایم و نشانه‌های بیماری

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی با اشاره به نشانه‌های شایع بیماری گفت: فقط در تعداد اندکی از مبتلایان به وبا علامت معروف اسهال آبکی لعاب برنجی، استفراغ و از دست رفتن آب بدن رخ می‌دهد.

به گفته وی سایر بیماران ممکن است دچار اسهال شوند که از سایر بیماری‌های اسهالی قابل افتراق نیست، حتی عده‌ای هم ممکن است هیچ نشانه‌ای از بیماری نداشته باشند؛ بنابراین رعایت بهداشت عمومی در پیشگیری از ابتلا بسیار مهم است.

وی خاطرنشان کرد: در نوع علامت دار، بیماری با اسهال آبکی لعاب برنجی، حجیم، بدون تب یا زورپیچ شکم آغاز می‌شود. مدفوع بیمار به صورت مایعی شفاف آغشته به موکوس سفید رنگ است که اصطلاحا آب- برنجی نام دارد که معمولاً بدون بو است یا بوی خفیف ماهی دارد.

دکتر سربازی استفراغ که ممکن است شدید باشد و گرفتگی دردناک ساق پا‌ها را از دیگر علایم وبا برشمرد و گفت: بیماران بدحال مبتلا به فرم شدید بیماری ممکن است تا ۱۰درصد از وزن بدن خود را به دلیل اسهال و استفراغ از دست بدهند. ممکن است دچار خواب آلودگی یا عدم هوشیاری شوند که در چنین شرایطی باید سریعا فرد را به مراکز بهداشتی درمانی رساند، زیرا مراجعه دیرهنگام یا عدم درمان وی خطر مرگ را به دنبال دارد.

وی در ادامه به افراد توصیه کرد: برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال به وسیله آب و مواد غذایی از جمله بیماری وبا افراد باید در منزل، تفرجگاه‌ها، پارک‌ها و در حین مسافرت به نکات زیر توجه داشته باشند و در صورت ابتلا به اسهال سریعاً به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

توصیه‌های مهم برای پیشگیری از ابتلا به وبا

۱- همیشه از آب لوله کشی تصفیه شده استفاده کنید و اگر از سلامت آب اطمینان ندارید و ناچار به استفاده از آب چاه، تانکر‌های غیر کلر زده، چشمه‌ها و قنات‌ها هستید ابتدا آب را نیم ساعت جوشانده و پس از سرد شدن مصرف کنید و یا کلرزنی کنید.

۲- از یخ‌های قالبی و کارخانه‌ای غیر بهداشتی استفاده نکنید، زیرا در آب مصرفی، مراحل تولید و عرضه آن احتمال آلودگی به میکروب وبا و یا سایر میکروب‌ها وجود دارد.

۳- هنگام سفر، آب و غذای سالم و مطمئن همراه داشته باشید و از نوشیدنی‌ها و غذا‌های با بسته بندی مطمئن و بهداشتی استفاده کنید و در رودخانه‌ها یا آب‌های مشکوک به هیچ عنوان شنا نکنید.

۴- از آشامیدن آب‌های مشکوک در پارک‌ها، باغ‌ها و فضای سبز و از مصرف آب آشامیدنی که در منبع‌های آب کنار خیابان که دارای لیوان مشترک هستند، جدا خودداری کنید.

۵- از مصرف مواد غذایی آماده، آب میوه و آب هویج، آب زرشک، معجون، فالوده، بستنی‌های غیرپاستوریزه و غیر کارخانه‌ای، بلال، ساندویچ، سالاد و دیگر مواد خوراکی و نوشیدنی‌هایی که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه می‌شود جدا خودداری کنید.


بیشتر بخوانید:توصیه‌های تغذیه‌ای مهم برای افراد دیابتی در گرما


۶- سبزی‌ها و صیفی‌ها را حتما پیش از مصرف سالم سازی کنید و پس از شست و شو و ضدعفونی با محلول‌های استاندارد آبکشیکرده، مصرف کنید.

۷- هنگام خرید، مواد غذایی و اقلامی نظیر نان که قابل شست و شو و پختن مجدد نیستند را در کنار میوه و سبزی‌ها شسته نشده و گوشت خام قرار ندهید.

۸- تا جای ممکن از غذا‌های طبخ شده در منزل استفاده کنید.

۹- از قرار دادن سبزی و میوه‌های شسته نشده و ضدعفونی نشده در یخچال جدا خودداری کنید.

۱۰- قبل از غذا خوردن و دست زدن به مواد غذایی، دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

۱۱- قبل از غذا یا شیر دادن به کودک حتما دست‌ها را با آب و صابون بشویید.

۱۲- دست‌ها را بعد از اجابت مزاج (رفتن به سرویس بهداشتی)، شستن و تمیز کردن کودک و بعد از دست زدن به مواد غذایی خام نظیر سبزیجات، گوشت، ماهی و مرغ با آب و صابون بشویید.

۱۳- ضمن رعایت بهداشت فردی از شنا کردن در استخرها، رودخانه ها، نهر‌ها و یا جوی‌های آلوده خودداری کنید.

۱۴- از خود درمانی بپرهیزید و توجه داشته باشید که تجویز آنتی بیوتیک مناسب باید توسط پزشک صورت بگیرد.

۱۵- بیماری تا چند روز بعد از بهبودی نیز ممکن است قابل انتقال به دیگران باشد، پس رعایت موارد بهداشتی توسط بیمار و اطرافیان وی تا چند روز پس از بهبود ضروری است.

۱۶- مهمترین مشکل اساسی در بیماری وبا از دست دادن شدید مایعات و الکترولیت‌های بدن است، بنابراین پیش از رساندن بیمار به پزشک، خوراندن مایعات فراوان و محلول ORS به بیمار الزامی است.

۱۷- با مشاهده هر مورد ابتلا به اسهال هرچه سریعتر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.

۱۸- در صورتی که فرد مبتلا به وبا به موقع به پزشک مراجعه کند درمان قطعی این بیماری امکان پذیر است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/پوسترهای ضدپزشکیان در خیابان‌های مشهد جلب‌توجه کرد

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت طلا و سکه امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس / جدیدترین نظرسنجی ها درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چه می گویند؟

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

فیلم/ هواداران پزشکیان مقابل صدا و سیما

قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

معرفی جنگنده جی‌اف-۱۷ تاندر پاکستان

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ واکنش پزشکیان به بی اخلاقی‌های شدید طرفداران جلیلی

عکس/آقای جلیلی شما هم!؟

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

خبر نگران‌کننده از وضعیت خواننده مشهور ایرانی

کلی گویی‌های جلیلی درباره مسکن، بیشتر به یک برنامه خیالی شبیه است

پاسخ محسن رنانی به پزشکیان: تصمیم گرفته‌ایم یک بار دیگر دیگر اعتماد کنیم و به نظام سیاسی فرصت تغییر بدهیم

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران معرفی شد

پنج ادعای اقتصادی سعید جلیلی در مناطره اخیر که همه آنها غلط بود

اطلاعیه وزارت کشور درباره خرید و فروش رای

دیدار با مدیر شعب بانک صادرات استان آذربایجان شرقی و چند بیمه‌گزار عمدۀ استان در سفر مدیرعامل بیمه سرمد و هیئت همراه به استان آذربایجان شرقی

پرسپولیسی‌ها پولدار شدند

اگر کارت خودرو خود را گم کردیم چه باید بکنیم؟

همه چیز درباره دونالد ترامپ؛ جنجالی‌ترین رئیس جمهور آمریکا

شست‌وشوی گنبد و مفروش کردن حرم امام حسین(ع) در آستانه محرم

عکس/ جشن عروسی «افسر مین جانگو» در دنیای واقعی

ساعت سرنوشت برای دلار و طلا به صدا درآمد

محکومیت میلیاردی سلطان پیاز

به زودی با انفجار جمعیتی افغان‌ها روبرو می‌شویم

هشدار اوج گیری تب دنگی در کشور تا این تاریخ

عکس/ استایل عجیب نیکی مظفری در یک مراسم رسمی

بازار طلا در انتظار نتیجه انتخابات، افزایشی شد

عکس/ واکنش تند آذری جهرمی به ادعای رئیس ستاد جلیلی

عصبانیت رئیس ستاد انتخابات جلیلی از انتشار نظرسنجی ایسپا + عکس

تعیین زمان حضور سرمربی پرسپولیس در تهران

همایش حامیان پزشکیان در حیدرنیا

خیز دوباره طلا در بازار جهانی

اظهارات جنجالی بیرانوند در واکنش به فسخ با پرسپولیس

عکس/ تغییر چهره بازیگر سریال پدرسالار بعد از ۳۰ سال

عکس/ طعنه حسام‌الدین آشنا به پرویز فتاح

مانع بازگشت دانیال اسماعیلی‌فر به پرسپولیس چیست؟

مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ تا چه زمانی است؟

آذری جهرمی: کار پای صندوق‌های رای تمام می‌شود

موج شدید گرما در این شهر؛ ۱۸۵ نفر بستری شدند

تاخیر در سوپرجام پرسپولیس و سپاهان

فیلم/ حمله گرو‌های فشار با سلاح گرم به ستاد پزشکیان در ملارد

زمان واریز یارانه نقدی تیرماه اعلام شد + جدول

عکس/ غوغای حامیان پزشکیان در ورزشگاه حیدرنیا

فیلم/ کرسنت خیانت یا خدمت ملی؟!

اخذ ۳۰۰ میلیاردتومان جریمه مالیاتی از بنگاه‌های متخلف

فیلم/ دیدار مخبر با پوتین در حاشیه اجلاس شانگهای

فیلم/ هشدار کاردار ایران در لندن درباره تبعات اخلال در روند انتخابات

احضار عجیب الناز شاکردوست به دادسرا + عکس

فیلم/ مخبر: کشور‌های عضو شانگهای باید دلار را حذف کنند

چگونه وام مسکن ۸۰۰ میلیونی مسکن را بگیریم؟ + جزییات

بورس و سهامدارانش نگران تصمیمات جلیلی

زمان ثبت‌نام اربعین اعلام شد

تیر آخر اصولگرایان به جان زخمی اقتصاد و بورس

عکس/ پیوستن دومینو وار طرفداران قالیباف به ستاد پزشکیان

عکس/ تصویر شهید رئیسی روی میز مخبر در اجلاس شانگهای

جدیدترین قیمت اجاره مسکن در شرق تهران + جدول

درس ترکیه در کاهش تورم برای ایران

فیلم/ کشیده شدن دعوای قالیباف و رسایی به ستاد جلیلی

اخراج دلار از کانال ۶۰ هزار تومان رخ می‌دهد؟