تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۱۳ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۱ نظر

روشنگری اقتصادی پزشکیان درباره دولت سایه جلیلی

پزشكيان در خصوص تحريم‌هاي اقتصادي گفت: هيچ دولتي در طول تاريخ در درون قفس به رشد و شكوفايي نرسيده است. مجبوريم براي رشد و شكوفايي اول با كشورهاي منطقه تعامل و تبادل كنيم و بعد با كشورهاي ديگر.

پایان دولت سایه

اقتصاد۲۴- «تهمت، افترا و انقطاع در انتقال کلام و پیام طرف مقابل» این رویکردی است که دیشب سعید جلیلی در برابر مسعود پزشکیان در پیش گرفته بود تا حداقل اگر توان برنده شدن در مناظره‌های رودررو را ندارد، عنوان بازنده را یدک نکشد. رویکردی که برخی مدیران فوتبالی در زمان حضور در برنامه چالشی نود عادل فردوسی‌پور در پیش می‌گرفتند تا وقتی امکان پیروزی بر رقیب را ندارند، حداقل به عنوان بازنده از مناظره خارج نشوند! مشاوران جلیلی، چون آگاه بودند که از منظر استدلال و محتوا، امکان رویارویی با بیان پزشکیان و گفتمان اصلاحات را ندارند، بنابراین بهتر است در مسیر انتقال گفتمان پزشکیان مانع‌تراشی کنند.

بر این اساس و در شرایطی که بسیاری از کارشناسان در هر دو جناح چپ و راست و حتی چهره‌ای مانند حمید رسایی، پزشکیان را برنده بلامنازع دور نخست مناظره‌ها معرفی کرده بودند، جلیلی در دور دوم مناظره‌ها با تکیه بر ظرفیت‌هایی، چون برادرش وحید جلیلی قائم‌مقام سازمان صدا و سیما و سایر نزدیکانش در رسانه ملی با توپ پُر، وارد میدان مناظره‌ها شد. اسم رمز عملیات جلیلی در مناظره دوم، اما «انقطاع» بود. هدف این پاتک، جلوگیری از انتقال پیام پزشکیان به مخاطب بود. تاکتیک نخ‌نما شده‌ای که در سال‌های قبل توسط برخی مشاوران به مدیران فوتبالی بدون کارنامه، توصیه می‌شد تا در زمان شرکت در مناظره‌های فوتبالی برنامه ۹۰ با قطع صحبت‌های رقیب، در پایان مناظره، عنوان شکست خورده بر تارک آن‌ها ننشیند. این‌گونه بود که بخش اعظم زمان دور دوم مناظره‌ها به تلاش‌های جلیلی برای قطع پیام و کلام پزشکیان و تلاش پزشکیان برای انتقال پیام و گفتمان خود به مردم اختصاص پیدا کرد.

کنشگری مجری مناظره، اما مانند مناظره نخست عجیب و یکسویه بود؛ زمانی که پزشکیان از مجری برنامه می‌خواست به جلیلی تذکر بدهد تا زمان و کلام او را قطع نکند، مجری برنامه رندانه اعلام می‌کرد، به جلیلی تذکار داده است و با نگاهی به پزشکیان و مخاطبان می‌فهماند که بیش از این کاری از دستش بر نمی‌آید!

مطابق معمول برخی از موضوعات کلیدی و مهم برای مردم، برای جلیلی و تیمش به اسرار مگو بدل شدند. موضوعاتی، چون نحوه عبور از چالش تحریم‌ها و اینکه آیا جلیلی با طرف‌های مقابل مذاکره خواهد کرد یا نه؟ دیدگاه جلیلی درباره طرح صیانت، رویکرد‌های سلبی درخصوص زنان و... چیست؟ از این ابهامات به‌رغم گذشته هفته‌ها از آغاز رقابت‌های تبلیغاتی، گره‌گشایی نشده است. در یک چنین فضایی بود که دور دوم مناظره‌های انتخاباتی برگزار شد. زمانی که مجری برنامه از نامزد‌ها می‌خواست درباره تحریم‌ها صحبت کنند، جلیلی با فرافکنی سعی می‌کرد صدای خود را بلند کند تا بازنده مناظره‌ها لقب نگیرد.

همان‌طور که در دور نخست مناظره‌ها بسیاری از اظهارات جلیلی با واکنش کارشناسان و مسوولان مانند زنگنه و نوبخت و واعظی روبه‌رو می‌شد، بسیاری از ادعا‌های دیشب جلیلی با واکنش کارشناسان مواجه شد. حسین سلاح‌ورزی، رییس سابق اتاق ایران صحبت‌های جلیلی درباره ساخت نیروگاه را تکذیب کرد و با انتشار توییتی نوشت: «سریلانکا بابت احداث سد و نیروگاهی که در سفر مرحوم رییسی رسما افتتاح گردید بالغ بر (۴۵۰ میلیون دلار اصل + سود وام اعطایی) به ایران بدهکار است.» حسین سلاح‌ورزی، رییس سابق اتاق ایران گفته اگرچه در این دولت مدعی‌اند که هزینه این پروژه سنگین «نقدا» تسویه شده، اما دولت سریلانکا چنین نظری ندارد. ‏حقیقت ماجرا چیست؟ الله اعلم!»

رشد در درون قفس ممکن نیست!

پزشکیان در خصوص تحریم‌های اقتصادی به این نکته اشاره کرد: «هیچ دولتی در طول تاریخ در درون قفس به رشد و شکوفایی نرسیده است. مجبوریم برای رشد و شکوفایی اول با کشور‌های منطقه تعامل و تبادل کنیم و بعد با کشور‌های دیگر. لازمه این کار داشتن گزینه‌های مختلف است و استفاده از کارشناسان و نخبگان و هماهنگی و تعامل و در نتیجه چارچوب‌های قانونی. هیچ وقت قرار نیست تمام تحریم‌ها را لغو کنیم یا نکنیم. این یک گفت‌وگوست؛ بستگی دارد که چه می‌دهیم و چه می‌گیریم. اول موضوع نگاه است؛ آیا می‌خواهیم مشکل‌مان را با دنیا حل کنیم یا خیر؟ معتقدم باید از بن‌بست خارج شویم تا مشکلات کشور را حل کنیم.»


بیشتر بخوانید:فیلم/ هواداران پزشکیان مقابل صدا و سیما


جلیلی: آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید!

سعید جلیلی، اما در پاسخ به پزشکیان گفت: «آقای پزشکیان! متاسفم که کشورمان را در قفس می‌دانید! یعنی چه که در قفس هستیم؟» پزشکیان یادآور شد: «یعنی با تحریم شما پرواز خواهید کرد؟ قرار بود تورم را تک رقمی کنند، سه سال است دو رقمی است!»

پزشکیان در بخشی از اظهاراتش با اشاره به شاخص‌های اقتصادی کشور گفت: «اینکه چقدر پول کشور را زیاد کردیم (احتمالا منظور پزشکیان نقدینگی است)، این معلوم است؛ می‌توانید از کارشناسان بپرسید و یا از بانک مرکزی بگیرید. واقعیت قضیه این است؛ می‌گویید اله کردیم؛ خب اگر اله کردید، کجاست؟ مگر نمی‌گفتید اشتغال دو برابر می‌شود و سالی یک میلیون مسکن درست می‌کنیم؟ در این سه سال فقط برای ۹۰۰ هزار مسکن، تازه فقط مجوز داده‌اند! قرار بود تورم را تک‌رقمی کنند، سه سال است دو رقمی است!


بیشتر بخوانید:پزشکیان: جلیلی عدد و رقم بلد نیست


پزشکیان در بخشی از این گفتگو با یادآوری دستاورد‌های دولت اصلاحات گفت: «می‌گویند بلدیم و برنامه داریم؛ خب برنامه را می‌دادید آقای رییسی اجرا می‌کرد! چرا ندادید؟ مگر شما با آن‌ها نبودید؟ مردم! واقعا زندگی شما در دوره آقای خاتمی بهتر بود یا الان؟ کل بلد بودن این‌ها این است که در شورای امنیت رییس بوده و چهار تا کاغذ را بررسی می‌کرده! آدمی که مدیریت نکرده حالا برای کشور می‌گوید برنامه دارم! دیروز از ایشان سوال کردم دولت رییسی برنامه داشت یا نداشت؟ اگر برنامه داشت، این برنامه شما چیست؟ یعنی می‌خواهید از نو ریست کنید؟ از این طرف می‌گوید قانون اجرا نمی‌کنی و از آن طرف می‌گوید من برنامه دارم؛ خب قانون که وجود دارد؛ آن را باید اجرا کنید. شما دولت خاتمی را با وضعیت فعلی مقایسه کنید.

ماجرای ۲۰۶ و لندکروز

در بخشی از مناظره مجری از سعید جلیلی پرسید که منتقدانش می‌گویند بورس با روی کار آمدن او «ریزش» خواهد کرد که در این لحظه آقای پزشکیان اضافه کرد: «شک نکن!» آقای پزشکیان در پاسخ به اعتراض سعید جلیلی خطاب به او گفت دلیل بیاورد که این‌چنین نخواهد شد. مجری برنامه در ادامه سوالش گفت که آقای جلیلی متهم به پیروی از «اقتصاد دستوری» است.

مسعود پزشکیان با کنایه به تمرکز سعید جلیلی بر برنامه داشتن و استفاده‌اش از کارشناسانی در به اصطلاح «دولت در سایه» گفت: «کارشناس آقای جلیلی فکر می‌کند پژو ۴۰۵ با لندکروز فرقی ندارد.» مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی درباره نظرش در مورد واردات خودرو گفت باید رقابت باز شود و بازیگران اقتصادی خود درباره واردات یا تولید خودرو تصمیم خواهند گرفت. پزشکیان در جمع‌بندی صحبت‌هایش گفت: «فرصتی برای بازگشت به مردم داریم. آمده‌ام تا حکومت صدای آن‌هایی که صدای‌شان شنیده نشده را بشنود.

آن ۶۰ درصدی که در انتخابات نیامدند، چون نمی‌خواستند مشارکت آن‌ها مصادره به مطلوب شود.» پزشکیان گفت: عضو هیچ حزبی نبوده‌ام؛ ولی در دولت خاتمی معاون سلامت شدم، چون کار کارشناسی کرده بودم. نه بیسوادم نه وابسته به حزبم و نه خودم را از مردم جدا کرده‌ام. از درون مردم بودم و برای مردم بوده‌ام. تهمت می‌زنند که دولت چندم فلانی هستم.

منبع: روزنامه اعتماد
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
0
0
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳
سلام اقای جلیلی به استناد چه منطقی دولت سایه تشکیل داد وچرا عقاید خودش رو بالاتر از منافع امنیت ملی میداند اشکال کجاست اقای پزشکیان با قدرت از منافع ملی حمایت کنید یادمان باشد شهدا بخاطر عزت واقتدار این سرزمین از جانشان گذشتن و منیت رو باطل اعلام کردن
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

قیمت انواع دستگاه ماینر امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت طلا و سکه امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع گوشی موبایل اپل امروز + جدول

به زودی با انفجار جمعیتی افغان‌ها روبرو می‌شویم

عکس/ طعنه حسام‌الدین آشنا به پرویز فتاح

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکس/ حمایت مجری مشهور صدا و سیما از پزشکیان

قیمت طلا و سکه امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

معرفی ضد تانک کورسار

قیمت انواع لپ تاپ ایسوس امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ + جدول

انتشار معتبرترین نظرسنجی درباره دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

عکس/ فرزند شهید جهان آرا از پزشکیان حمایت کرد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

علی‌اکبر صالحی رای خود را به صندوق انداخت

سخنگوی دولت: استعفا ندادم

زاکانی به جلیلی رأی داد

توضیح شهرداری تهران درباره جمع‌آوری بنر تبلیغاتی یکی از نامزد‌ها

عکس/ احمدی نژاد روز انتخابات با مردم ترکیه عکس یادگاری گرفت

عکس/ واکنش رضا رشیدپور به توییت توهین آمیز یک نماینده مجلس

پشت پرده سه شوک اساسی به بازار گوشت ایران+ نمودار

عکس/ تغییر چهره باورنکردنی بازیگر لیسانسه ها بعد ۸ سال

فیلم/ بیانیه جدید ستاد انتخابات کشور

عکس/حاشیه‌های حضور پزشکیان پای صندوق رأی

عکس/ چهره جدید مونا کرمی همسر سپند امیرسلیمانی

عکس/استایل بهاره رهنما پای صندوق رای

حمایت پسر مهدی کروبی از مسعود پزشکیان+ عکس

واکنش علم الهدی به آمار مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری

عکس/صادق زیبا کلام در حسینیه ارشاد برای رای دادن

حمایت مجدد روحانی از مسعود پزشکیان موقع رای دادن+ عکس

حاشیه‌های دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳+ عکس

فیلم/پیام ظریف به کسانی که در خانه نشسته اند:به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

فیلم/محمد مهاجری: دیگر وقت تردید نیست

پیشتازی مسعود پزشکیان در گوگل+ عکس

عکس/ آشا محرابی در کنار پدرش اسماعیل محرابی

عکس/بنرهای تبلیغاتی پزشکیان جمع شد

ادعای عباس عبدی درخصوص مشارکت در انتخابات

عکس/زهرا، مسعود را بدرقه کرد

تصاویری جالب از قبل و بعد مرجانه گلچین + عکس

فیلم/پیام مهم علی‌اکبر صالحی در روز انتخابات

فیلم/فاطمه هاشمی رفسنجانی: مردمِ ناراحت از حاکمیت، رأی شما می‌تواند تاریخ را عوض کند

بیرانوند: می‌خواهم برگردم پرسپولیس!

پاسخ قطعی پرسپولیس به علیرضا بیرانوند

عفت مرعشی و فاطمه هاشمی در پای صندوق رأی+ عکس

فیلم/ لحظه رای دادن سعید جلیلی در انتخابات

علت کاهش نرخ بیکاری در ۳ سال دولت سیزدهم چیست؟

اینفوگرافی/ میزان رشد انرژی‌های تجدیدپذیر در قاره‌های مختلف

مصرف برق هفته آینده رکورد می‌زند!

رشد ۴ برابری حجم آب دریاچه ارومیه

فیلم/نظر کرباسچی درباره مشارکت مردم در انتخابات

عکس/ آیت الله جنتی رای خود را به صندوق انداخت

عکس متفاوت پزشکیان و ظریف در قلعه‌حسن‌خان

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

فیلم/هواداران پزشکیان با این شعار او را بدرقه کردند

ژست خاص پزشکیان و ظریف بعد از رأی دادن + عکس

وزیر ارتباطات: سناریوی خرابکاری در شبکه اخذ رای ناکام ماند

فیلم/حضور سید حسن خمینی در جماران برای شرکت در انتخابات

حضور سید محمد خاتمی در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

کاهش قیمت برنج ایرانی در بازار

فیلم/ آذری جهرمی هم به صحنه آمد

عکس/روحانی رأی خود را به صندوق انداخت

بازتاب دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های خارجی

آخرین توصیه انتخاباتی سید محمد خاتمی به ملت ایران+ فیلم

فیلم/ پزشکیان و ظریف در کدام شعبه رای دادند؟