اقتصاد۲۴- الهام عندلیبمقدم: گواهینامه رانندگی یک مدرک رسمی است مبنی بر اجازه فرد برای راندن یک وسیله نقلیه. در برخی کشورها گواهینامه رانندگی بهعنوان یک مدرک هویتی ارزش دارد.
چنانچه کسی بدون گواهینامه رانندگی کند یا در صورت اتمام اعتبار گواهینامه، اقدام به تمدید اعتبار آن نکرده باشد، مرتکب جرم شده است و مشمول جریمه و مجازات خواهد شد؛ بنابراین در صورت مفقود شدن گواهینامه باید در اسرع وقت اقدامات لازم را انجام داد.
در این مطلب آمده است که در صورت مفقود شدن گواهینامه رانندگی چه باید کرد؟
گام اول) پیگیری گواهینامه مفقود شده
در اداره پست سامانهای تحت عنوان «پست یافته» وجود دارد که چنانچه فرد یابنده مدرک شناسایی مفقود شده را در صندوق پستی بیندازد و یا تحویل اداره پست دهد، در این سامانه ثبت میشود؛ بنابراین نخستین گام برای پیگیری گواهینامه گم شده مراجعه به آدرس اینترنتی https://postyafteh.post.ir است. در این سامانه با وارد کردن نام و نام خانوادگی و برخی مشخصات دیگر، میتوان مدرک شناسایی مفقود شده را ردیابی کرد
پس از آن در صورت ثبت گواهینامه رانندگی در این سامانه، میتوان با مراجعه به نزدیکترین دفتر پستی و ارائه مدارک شناسایی، درخواست دریافت مدرک یافت شده را داد، سپس گواهینامه یافت شده در اسرع وقت به نشانی پستی فرد ارسال خواهد شد.
گام دوم) اعلام مفقود شدن گواهینامه و درخواست صدور المثنی
اگر گواهینامه در سامانه «پست یافت» ثبت نشده باشد، باید در اسرع وقت نسبت به اعلام مفقود شدن و درخواست صدور المثنی آن اقدام کرد.
توجه داشته باشید که برای صدور گواهینامه المثنی باید حداقل ۶ ماه از تاریخ صدور گواهینامه قبلی گذشته باشد.
برای درخواست صدور گواهینامه جدید، باید به نزدیکترین پلیس +۱۰ مراجعه کرده و با ارائه مدارک مورد نیاز و تکمیل فرم مربوطه درخواست خود را ثبت کرد.
در فرم مربوطه علت درخواست صدور المثنی پرسیده میشود؛ بنابراین اگر گواهینامه دزدیده شده یا احتمال این وجود داشته باشد که به دست فرد دیگری افتاده باشد، حتما باید ذکر شود.
دفاتر پلیس +۱۰ استعلام اولیه را در این خصوص انجام میدهند و در صورت نبودن سابقهای مبنی بر سوءاستفاده از این مدرک، درخواست فرد را ثبت میکنند.
طبق قوانین جدید پلیس راهنمایی و رانندگی، نیازی به درج آگهی مفقودی گواهینامه در روزنامههای کثیرالانتشار یا روزنامه رسمی نیست.
باید توجه داشت حضور فرد متقاضی جهت انگشتنگاری الزامی است. مدارک مورد نیاز عبارتند از:
- فرم تکمیل شده درخواست گواهینامه المثنی
- اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
- ۴ قطعه عکس تمام رخ ۳*۴ سیاه و سفید (اکثر دفاتر خدمات انتظامی دارای کیوسکهای گرفتن عکس استاندارد و مورد پذیرش یا به اصطلاح بیومتریک هستند)
- گواهی بیناییسنجی، عدم اعتیاد و معاینات سلامتی از پزشکان معرف ناجا
- نشانی دقیق محل سکونت به همراه کدپستی ۱۰ رقمی
- فیش واریزی درخواست صدور گواهینامه المثنی
پس از تحویل کلیه مدارک مورد نیاز، رسیدی به فرد متقاضی داده میشود که دارای اعتبار قانونی است و تا زمان صدور گواهینامه المثنی، نقش گواهینامه را خواهد داشت و بایستی هنگام رانندگی همراه فرد باشد. تحویل این رسید به مامور پست هنگام دریافت گواهینامه المثنی الزامی است.
مدت زمان صدور گواهینامه المثنی از زمان ثیت درخواست حداقل ۲ ماه خواهد بود.
چنانچه گواهینامه المثنی گم شود و نیاز به درخواست مجدد برای صدور المثنی آن باشد، مراحل به همان صورت قبل است، البته با شرط گذشتن حداقل یک سال از تاریخ صدور کارت المثنی قبلی. اما اگر حتی کمتر از یک سال از مفقود شدن مجدد المثنی گواهینامه گذشته باشد، باید در اسرع وقت نسبت به اعلام مفقودی آن از طریق پلیس +۱۰ اقدام کرد تا جلوی هرگونه سواستفاده احتمالی را گرفت.