تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۱۸ تير ۱۴۰۳

بلیت ایرلاین‌های لاکچری گران‌تر است یا ایرلاین‌های ایرانی؟

ظاهراً قیمت بلیت هواپیما در ایران بسیار پایین‌تر از سایر کشورهاست و ایرلاین‌ها با تأکید بر همین نکته پی‌درپی به دنبال افزایش قیمت هستند؛ این در حالی است که قیمت‌گذاری بلیت شرکت‌های ایرانی و اشرافی‌ترین ایرلاین‌های منطقه در شرایط یکسان، این قضاوت ظاهری را رد می‌کند.

بلیت ایرلاین‌

اقتصاد۲۴-رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند گفت: ایران یکی از معدود کشور‌های جهان است که برای دسترسی اقشار مختلف جامعه به خدمات هوایی، مشوق‌ها و یارانه‌های متعددی در نظر گرفته است، اما در عمل به دلیل نبود نظارت درست و رفتار غیرشفاف و یک‌طرفه شرکت‌های هوایی، این یارانه‌ها به هدف نهایی نرسیده و عملاً ۹۶ درصد مردم کشور از سوار شدن به هواپیما محروم شده‌اند.

سیدطه‌حسین مدنی افزود: قیمت بلیت هواپیما در جهان با شاخص صندلی/کیلومتر تعیین می‌شود. به‌عنوان نمونه در تیرماه ۱۴۰۳ بعد از اعلام و اعمال تغییرات در نرخ‌گذاری‌ها، بلیت یکی از ایرلاین‌ها در مسیر تهران-کیش ۵ میلیون و ۶۹۱ هزار تومان قیمت‌گذاری شد. با توجه به فاصله هوایی ۱۰۵۲ کیلومتری تهران-کیش و با احتساب دلار ۶۲ هزار تومانی، هر صندلی/کیلومتر پرواز در این مسیر ۸.۷ سنت قیمت‌گذاری شده است درصورتی‌که با توجه به یارانه‌ها و مشوق‌های دولتی هزینه تمام‌شده پرواز در این مسیر توسط ایرلاین‌های داخلی بسیار کمتر از این نرخ است.

وی با بیان اینکه یارانه سوخت جت، پرداخت ریالی به پرسنل و استفاده از خدمات فرودگاهی با تعرفه دولتی هزینه تمام‌شده پرواز برای شرکت‌های داخلی را کاهش می‌دهد؛ گفت: بر این اساس هزینه‌های ایرلاین‌های داخلی به ازای هر صندلی/کیلومتر برای سوخت ۰.۰۷۶ سنت برای پرسنل ۰.۱۶ سنت، برای سایر هزینه‌ها ازجمله تعمیر و نگهداری ۳.۱ سنت و درمجموع ۳.۳۳ سنت است درحالی‌که ایرلاین‌های داخلی بلیت مسیری، چون تهران-کیش را ۸.۷ سنت به ازای هر صندلی/کیلومتر با برچسب بلیت سیستمی می‌فروشند؛ یعنی ۱۶۰ درصد بالاتر از هزینه تمام‌شده. این میزان سود در صنعتی با این حجم از سوبسید و یارانه از جیب تمام مردم پذیرفته است؟

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند افزود: حتی ایرلاین کامل دولتی کشور نیز هر صندلی/کیلومتر پرواز در مسیر تهران-مشهد را ۸.۲ سنت می‌فروشد.

یارانه‌های نجومی در پرواز‌های داخلی کجا می‌رود؟

مدنی با بیان اینکه قیمت‌های عجیب ایرلاین‌های ایرانی زمانی که هزینه تمام‌شده شرکت‌های خارجی و قیمت فروش آن‌ها را در نظر بگیریم عجیب‌تر هم می‌شود؛ افزود: شرکت‌های خارجی به دلیل برخوردار نبودن از یارانه سوخت و تعرفه دولتی خدمات فرودگاهی و پرداخت جهانی به پرسنل به ازای هر صندلی/کیلومتر ۲.۶ سنت هزینه سوخت، ۲.۱ سنت هزینه پرسنل، ۴.۱ سنت هزینه تعمیر، نگهداری و دیگر هزینه‌های اجرایی، درمجموع ۸.۸ سنت (۲.۶ برابر ایرلاین‌های ایرانی) هزینه دارند؛ باوجوداین، قیمت برخی از این شرکت‌ها مانند هواپیمایی امارات، ایزی‌جت، هواپیمایی قطر، ترکیش ایرلاینز و پگاسوس از ایرلاین‌های ایرانی ارزان‌تر اعلام شده و به فروش می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های هوایی داخلی مدعی هستند که قیمت پرواز باید بر مبنای بازار آزاد و عرضه و تقاضا تعیین شود در پاسخ به این ادعا جدا از محاسبات فوق این را هم می‌توان اضافه کرد که اولاً بازار آزاد در شرایط رقابتی و اجازه فعالیت ایرلاین‌های خارجی در کشور معنا پیدا می‌کند دوماً برای تحقق این موضوع باید تمام سوبسید‌ها و مشوق‌هایی که به آن‌ها داده می‌شود هم حذف و پرداخت به پرسنل هم با نرخ جهانی محاسبه شود.

گرانی بلیت هواپیما در ایران نسبت به نرخ‌های جهانی

رئیس اندیشکده حکمرانی هوشمند تصریح کرد: جالب اینجاست شرکت‌های هوایی داخلی در حالی مدعی بازار آزاد هستند که باوجوداین همه یارانه و مشوق دولتی و در اختیار داشتن هواپیما‌های فرسوده با میانگین عمر ۲۶ ساله، قیمت آن‌ها از لاکچری‌ترین پرواز‌های کشور‌های حوزه خلیج‌فارس هم بالاتر است!


بیشتر بخوانید:رانت بلیت هواپیما به جیب چه کسانی می‌رود؟


وی درباره بالا بودن سن هواپیما‌ها در ایران هم افزود: طبق بررسی‌های ما در حال حاضر مشکلی برای وارد کردن هواپیما‌های نو توسط شرکت‌های داخلی نیست؛ اما این شرکت‌ها اغلب حاضر نیستند برای هواپیمای نو و کم سن هزینه کنند و با هزینه بسیار کمتر هواپیما‌هایی با عمر بالاتر و حتی بعضاً بدون اجازه پرواز در کشور‌های خارجی را خریداری و وارد کشور می‌کنند.

مدنی افزود: هواپیما‌های با عمر بالای ۲۰ سال تا ۲.۵ برابر بیشتر از یک هواپیمای جدید مصرف سوخت دارند، اما چون این شرکت‌ها فقط ۲ درصد قیمت سوخت را پرداخت می‌کنند برای آن‌ها مصرف سوخت مهم نیست. از طرف دیگر با وارد کردن هواپیمای فرسوده ریسک سقوط نیز افزایش پیدا می‌کند. فرسودگی هواپیما‌ها برای کشور هزینه اجتماعی به دلیل نارضایتی عمومی نیز در پی دارد که ایرلاین‌های داخلی به این مسئله نیز بی‌توجه هستند و فقط به سود بیشتر و هزینه کمتر برای خرید هواپیما توجه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر نظارت تعریف شده‌ای در بحث ناوگان و الزام‌های قانونی برای کاهش سن ناوگان در کشور وجود داشت شاهد چنین وضعیتی نبودیم، ولی در حال حاضر هیچ ابزار کنترلی اعم از افزایش هزینه بیمه یا کاهش سوبسید برای هواپیما‌های با عمر بالا یا حتی اعلام سن هواپیما بر روی بلیت در کشور وجود ندارد. این موارد محدودکننده به نفع امنیت مردم در پرواز باید توسط قوه مقننه در قالب قوانین بالادستی و وزارت راه و شهرسازی در چهارچوب سند جامع حمل‌ونقل لحاظ شود.

دنیا به کدام سمت می‌رود؟

مدنی گفت: دغدغه ما برای عمر بالای ناوگان هوایی و ارائه سوخت یارانه‌ای کمتر از هزار تومانی باوجود هزینه ۲۷ هزار تومانی از بودجه عموم مردم، در حالی است که دنیا در حال حرکت به سمت صفر کردن مصرف سوخت جت است. پروژه جسورانه progress eagle یکی از این قدم‌هاست که قصد دارد برای جابجایی تا ۸۰۰ مسافر از قوای محرکه مبتنی بر انرژی خورشیدی و توربین‌های بادی استفاده کند.

منبع: همشهری آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

عکس/ سردار قاآنی زنده است

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ خبر ترور سردار قاآنی توسط صدا و سیما تکذیب شد

قیمت دلار و یورو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

تلویزیون دولتی سوریه: اسراییل ممکن است سردار قاآنی را ترور کرده باشد

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ سلفی جذاب یاسمنِ سریال لحظه گرگ‌ و‌ میش

قیمت خودرو‌های سایپا امروز یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ جشن تولد زهرا کیانی ووشوکار مطرح ایران

عکس/ واکنش‌ مخاطبان شبکه الجزیره به خطبه‌های رهبرانقلاب

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

کدام صرافی ایرانی بیشترین ارز دیجیتال را دارد؟

اینفوگرافی/ رکورد قیمت سکه در طول چهار دهه

درگیری لفظی شدیدی دو ستاره استقلال +عکس

عکس/ تصمیم جدید درباره مطهره گونه‌ای

فیلم/تغییر چهره عمو پورنگ با گریم زنانه که تابحال ندیده اید!

لابی‌های پشت پرده برای متوقف کردن ساماندهی مهاجران افغان

رشیدی کوچی استاندار ‎فارس شد

عکس هوایی از کاشان در ۱۰۰ سال پیش

عکس صد ساله از ورزش باستانی ایران

عکس/ چهره جدید پاییزی نازنین بیاتی در ۳۴ سالگی

آخرین خبر‌ها درباره سردار قاآنی + عکس

عکس/ حضور علیرضا بیرانوند پس از رای جنجالی

بسته شدن تنگه هرمز قیمت نفت را به بیش از ۱۰۰ دلار می رساند!

عکس دیدنی از ناصرالدین شاه در کنار تخت طاووس

هشدار سردار تنگسیری به نتانیاهو

فیلم/ خوشحالی عجیب ایلان ماسک در سخنرانی ترامپ

درآمد نجومی ۶۰۰۰ میلیارد تومانی بلاگر‌های ایرانی از اینستاگرام

عکس/ شادی عجیب و جنجالی ایلان ماسک در سخنرانی دیروز ترامپ

سفیر جدید انگلیس در ایران کیست؟ + سوابق

عکس جالب از وضعیت آسمان ایران در شب گذشته

تعطیلی پنجشنبه‌ها با تجارت ایران چه می‌کند؟

فیلم/خوانندگی محمدرضا گلزار در ترافیک با آهنگ جدیدش

عکس/تغییر چهره پرستو گلستانی بازیگر پدرسالار بعد از گذشت ۳۱ سال در ۵۳ سالگی

گزارش عجیب واشنگتن‌پست از پشت پرده انفجار‌های بیروت و نفوذ موساد برای خرید پیجرها/ آیا پای یک زن در میان است؟

مصاحبه جنجالی کاپیتان استقلال علیه جوادنکونام

عکس/ اهداف احتمالی اسرائیل در صورت حمله به ایران

فیلم/ بازدید سرزده خانم وزیر از مرکز کنترل فضای کشور

سهراب بختیاری‌زاده در استقلال ماندنی شد؟

گره خوردن سرنوشت پرسپولیس به یحیی گل‌محمدی!

تعطیلی تمرین‌ استقلال

فیلم/رادان: کار دادن به اتباع غیرمجاز جُرم است

با مشخصات تانک کاپلان، تانک مدرن ترکیه آشنا شوید

سن ابتلای اچ‌پی‌وی به ۱۶ سالگی رسید!

تهرانی‌ها دستکم یک حقوق کامل خود را برای اجاره می‌پردازند + جدول

فیلم/ اجرای اولین سرود ملی ایران توسط مهران مدیری

فیلم/آتش‌سوزی گسترده در شهرک صنعتی کرمان

پشت پرده درآمدزایی از خودپرداز‌ها چیست؟

فیلم/ بررسی اصلاح موادی از قانون انتخابات شورا‌ها در مجلس

سقف سوخت‌گیری با کارت شخصی ۵۰ لیتر شد

دامنه نوسان بورس همچنان بر مدار یک درصد

رانت خواران مخالف گام مثبت دولت در شفاف سازی اطلاعات؛ پشت پرده چیست؟

کاهش قیمت دلار ادامه دار است؟

عمده‌ترین چالش های زیست محیطی کلانشهر تهران

عکس/بلیت اتوبوس تهران - بیروت ۹۰ سال پیش چقدر بود؟

پشت پرده‌های امکان حمله اسرائیل به تاسیسات اتمی و هسته‌ای ایران؛ از تئوری تا واقعیت!

سايه تنش ميان تهران و تل‌آويو بر بازار انرژي

سکوت کاخ سفید به سود نتانیاهو

ماجرای حرکت خزنده متروی شیراز به سوی حافظیه

اینفوگرافی/ چشم‌انداز رشد جمعیت افغان‌ها؛ انفجار بزرگ!

مانور اقتدار عراقچی؛ ورود وزیر امور خارجه ایران زیر آتش جنگنده‌های اسرائیل بعد از بیروت به دمشق