تاریخ انتشار: ۰۹:۵۵ - ۲۰ تير ۱۴۰۳

راز زیان‌های نجومی خودروسازان داخلی، در کجا نهفته است؟

خودروسازان بزرگ ایران در حالی سال گذشته را با زیان انباشته هنگفتی به پایان رساندند که شرکت‌های اصلی تامین کننده نهاده‌های تولید آنها، همه پر سودند و از این حیث، فرسنگ‌ها با غول‌های جاده‌مخصوص فاصله دارند.

راز زیان‌های نجومی خودروسازان داخلی، در کجا نهفته است؟
اقتصاد۲۴- طبق آخرین آمار رسمی منتشره در کدال، سه خودروساز بزرگ و وابسته به دولت شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در مجموع زیان انباشته نزدیک به ۲۵۰هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده‌اند. همچنین هر سه خودروساز در سال ۱۴۰۲ و نسبت به ۱۴۰۱ نیز نه‌تن‌ها سود نکرده‌اند، بلکه زیان‌دهی‌شان ادامه هم پیدا کرده است. حالا این پرسش مطرح است که چرا صنایع پیشین مرتبط با خودروسازی سودده‌اند و خودروسازان در زیان شناورند.

طبق آنچه بسیاری از کارشناسان و فعالان خودروسازی می‌گویند، دلیل اصلی زیاندهی خودروسازان دولتی کشور، اعمال سیاست‌های دستوری به‌ویژه در حوزه قیمت است.

به گفته آن‌ها این اعمال سیاست در ایران‌خودرو و سایپا، اجازه نمی‌دهد تعادل لازم و کافی بین قیمت تمام‌شده و هزینه تولید محصولات آن‌ها برقرار شود، به نحوی که سود که نمی‌کنند هیچ، زیان‌های هنگفتی نیز می‌دهند.

راز زیان‌های نجومی شرکت‌های خودروساز داخلی، در کجا نهفته است؟ راز زیان‌های نجومی شرکت‌های خودروساز داخلی، در کجا نهفته است؟ این در حالی است که صنایع پیشین مرتبط با خودروسازی مانند فولاد و مس و پتروشیمی، به دلیل مبرا بودن از قیمت‌گذاری دستوری و فروش بر اساس نرخ‌های جهانی، با زیان غریبه‌اند و دست در دست سود دارند.
این مساله (نقش پررنگ و اصلی قیمت‌گذاری دستوری در زیاندهی خودروسازان دولتی) را سیاستگذار نیز به‌خوبی می‌داند و حتی به آن اذعان می‌کند و برنامه هم برای کنار گذاشتنش می‌دهد، اما گویا جسارت لازم و کافی را برای اجرایی کردنش ندارد.
راز زیان‌های نجومی خودروسازان داخلی، در کجا نهفته است؟
نمونه‌اش، عباس علی‌آبادی وزیر صمت است که اتفاقا همین یکی، دو روز پیش تاکید کرده باید قیمت‌گذاری دستوری را از بخش خودرو حذف کرد. این در حالی است که وی تقریبا از همان روزی که وزیر صمت شد، از لزوم حذف قیمت‌گذاری دستوری گفت.
بااین‌حال تا به امروز که علی‌آبادی آخرین روز‌های حضور خود در وزارت صمت را سپری می‌کند، نه‌تن‌ها قیمت‌گذاری دستوری خودرو حذف نشده، بلکه حتی اصلاح قیمت نیز انجام نمی‌شود. آخرین بار که در دولت سیزدهم قیمت رسمی خودرو‌های داخلی افزایش یافت، اواخر فروردین پارسال بود و از آن زمان تا به امروز، قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان وابسته به دولت به‌نوعی فریز شده است.


بیشتر بخوانید:  ری را؛ ایمن‌ترین خودروی ساخت ایران


پیش از علی‌آبادی بودند وزیرانی که صحبت از حذف قیمت‌گذاری دستوری کردند و حتی آزادسازی قیمت را نیز تست کردند، اما جسارت لازم و کافی را برای پافشاری روی اقدام خود نداشتند و در نهایت باز هم قیمت‌گذاری به حالت دستوری برگشت. با وجود آنکه قیمت دستوری علاوه بر زیانده کردن خودروسازان، تاثیر منفی روی کیفیت و قیمت خودرو‌های داخلی نیز گذاشته، سیاستگذار همچنان بر اجرای آن اصرار دارد و حتی به اصلاح قیمت نیز رضایت نمی‌دهد. طبعا با ادامه این روند، زیان انباشته خودروسازان بیشتر و بیشتر خواهد شد و نه‌تن‌ها برنامه‌های مربوط به رشد کمی و کیفی خودرو‌ها محقق نمی‌شود بلکه عقبگرد خودروسازان در این حوزه‌ها غیرمحتمل نیست.

اما نگاهی به آخرین وضع سوددهی شرکت‌های تامین‌کننده نهاده‌های تولید خودرو و مقایسه آن با شرایط خودروسازان بزرگ کشور، نشان‌دهنده تفاوتی عظیم میان آن‌ها از حیث عملکرد مالی است.

برای انجام این محاسبه و مقایسه، چهار صنعت خاص را از بین صنایع تامین‌کننده نهاده‌های تولید خودرو و قطعات، انتخاب کرده‌ایم که شامل فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی می‌شود. با توجه به حضور این شرکت‌ها در بورس، بررسی صورت‌های مالی آن‌ها نشان‌دهنده نمای کلی فعالیت و میزان درآمد و سوددهی‌شان است.

هرچند خودروسازی جزو مشتریان مهم این صنایع به شمار می‌رود، ولی نمی‌توان گفت بدون این صنعت، حیات آن‌ها به خطر خواهد افتاد.

درواقع اینکه از خودروسازی به عنوان لکوموتیو برخی صنایع یاد می‌شود، به معنای این نیست که اگر این صنعت در ایران متوقف شود، صنایعی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی نیز از بین خواهند رفت (هرچند نقش مهم آن‌ها در صنایعی مانند فولاد قابل انکار نیست).

در این بین، صنعت فولاد نقش حیاتی در تامین نهاده‌های موردنیاز صنایع خودرو و قطعه دارد. اگر ملاک مقایسه و محاسبات این گزارش را شرکت فولاد مبارکه اصفهان در نظر بگیریم، آخرین صورت‌های مالی این شرکت حکایت از سود هنگفت در سال ۱۴۰۲ دارد. طبق اطلاعات منتشره، این شرکت (با نام بورسی فولاد) در دوره زمانی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ توانسته به سود خالص حدودا ۹۵ هزار میلیارد تومانی دست پیدا کند.

در مقایسه با سود خالص دوره قبل (منتهی به ۲۹‌اسفند ۱۴۰۱) با رقم بالغ بر ۸۹ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، مبارکه توانسته بیش از پنج‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان، معادل حدودا شش‌درصد، به سود خالص خود بیفزاید. این شرکت در حال حاضر ۱۰۸ هزار میلیارد تومان سرمایه ثبتی در بورس دارد.

یکی از شرکت‌های زیرمجموعه فولاد مبارکه اصفهان به نام شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال‌وبختیاری، به‌تن‌هایی در سال گذشته بیش از سه‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سود به دست آورده است. این موضوع نشان می‌دهد وضع خودروسازی دولتی کشور از حیث سوددهی حتی با شرکت‌های فولادی کوچک هم قابل مقایسه نیست.

دیگر صنعت تامین‌کننده نهاده‌های تولید خودروسازی و قطعه‌سازی، مس است. طبق اطلاعات منتشره، شرکت مس (با نام بورسی فملی) در بازه زمانی موردنظر (دوره منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲) توانسته به سود خالص بالغ بر ۶۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی دست پیدا کند. در مقایسه با سود خالص دوره قبل (منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱) با رقم بالغ بر ۵۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، فملی توانسته بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۱ درصد، به سود خالص خود بیفزاید. فملی همچنین ۷۸ هزار میلیارد تومان سرمایه ثبتی در بورس دارد.

از فولاد و مس بگذریم و سری به آلومینیوم بزنیم. با در نظر گرفتن نماد صنایع آلومینیوم ایران در بورس به نام «فایرا»، مشخص می‌شود این صنعت تامین‌کننده نهاده‌های تولید خودروسازی نیز سود تحصیل می‌کند. طبق صورت‌های مالی ارائه‌شده به بورس، «فایرا» در پایان اسفند سال گذشته بالغ بر سه‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان سود خالص داشته است. در مقایسه با سال ۱۴۰۱ سود «فایرا» ۳۳ درصد رشد را به خود می‌بیند.

صنعت پتروشیمی، به‌ویژه از طریق محصولات پلیمری، یکی دیگر از تامین‌کنندگان مهم نهاده‌های تولید در خودروسازی است.

با توجه به اینکه پتروشیمی مهم‌ترین و تاثیرگذارترین صنعت در ایران و دارای رتبه اول صادرات غیرنفتی شناخته می‌شود، چندان نیازی نیست که به ریز صورت‌های مالی آن برای پی بردن به شرایط سودآوری و درآمدزایی‌اش مراجعه کرد. پتروشیمی در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان سود خالص پیش‌بینی کرده بود. یا مثلا تنها یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ داخلی در حوزه پتروشیمی، در انتهای سال گذشته سرمایه خود را از ۴۸ هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان به ۷۵ هزار میلیارد تومان رساند. فقط میزان افزایش سرمایه این شرکت (۲۶ هزار و ۵۰ میلیارد تومان) از کل سرمایه ثبتی سایپا و کل سرمایه ثبتی پارس‌خودرو به عنوان دومین و سومین خودروسازان بزرگ ایران بیشتر است.

همچنین اگر این شرکت حدود چهارهزار میلیارد تومان دیگر افزایش سرمایه می‌داد، میزان افزایش سرمایه‌اش با کل سرمایه ثبتی بزرگ‌ترین خودروساز ایران برابری می‌کرد. سوددهی این صنایع در شرایطی است که خودروسازان بزرگ در سال گذشته ۶۲ هزار میلیارد تومان زیان کردند.

منبع: دنیای اقتصاد
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت میوه در میادین تره بار امروز + جدول

قیمت پسته، تخمه، آجیل و خشکبار + جدول

اسراییل: تدارکات برای حمله به ایران تکمیل شده

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت خودرو‌های شرکت کیا در بازار ایران + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت مرغ، گوشت سفید و تخم مرغ در بازار + جدول

عکس/ کامنت هواداران استقلال برای اخراج احمد شهریاری

عکس/ قاب مشترک پارسا پیروزفر و همسر سابق پژمان بازغی

عکس/ مقایسه‌ای میان قدمت درختان خیابان ولیعصر و کشور امارات

عکس/ حمید لولایی در کنار همسرش

عکس دیده نشده از شهید اسماعیل هنیه و یحیی سنوار در نوجوانی

عکس/ طاق کسرا یادگار برجسته از فرمانروایی ساسانیان

عکس/ یک دستگاه آپارتمان در تهران پاداش ترور نتانیاهو

عکس/ بازگشت عبدالکریم حسن به پرسپولیس

عکس/ صابر ابر از این رو به آن رو شد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

قیمت سکه پارسیان + جدول

قیمت سکه و طلا + جدول

قیمت بیت کوین و رمزارز‌ها + جدول

عکس/ حال و هوای منزل معصومه کرباسی در شیراز

قیمت دلار، یورو و سایر ارز‌ها + جدول

خبر مهم وزیر کار درباره واریز یارانه یک میلیون تومانی

وضعیت هواشناسی امروز

عکس/ حاشیه جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی در تخت‌جمشید سال ۱۳۵۰

چرا هیچ کس از پایان تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران خوشحال نشد؟!/ بدون FATF در تحریم ابدی هستیم

عکس/ روستای زعفرانیه تهران پاییز سال ۱۳۵۴

تصویری از معصومه کرباسی و همسرش در لبنان

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

صفحه اول روزنامه‌های اقتصادی امروز

وضعیت آلودگی هوای تهران در یکم آبان ۱۴۰۳

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

۳ نماد هویتی ایران که مدیون ساسانیان هستیم + عکس

صفحه اول روزنامه‌های ورزشی امروز

پیش بینی بورس سه شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳

اینفوگرافی/ ویژگی همکاران سمی در محل کار

یک عامل ساده اما مهم در ابتلا به زوال عقل

روش تهیه توپک‌های انرژی‌زا

تفاوت غذاهای فراسودمند و غذاهای دارویی

دومینوی ریزشی شاخص کل بورس تا کی ادامه دارد؟/ باخت بورس به تنش‌های سیاسی منطقه قطعی است/ بهانه دولت برای بی توجهی به بورس تکمیل شد؟

فیلم/ برش نخستین برف پاییزی در اردبیل

کارشناس داوری بازی پرسپولیس - السد

سقوط یک هواپیمای روسی در سودان

گاریدو: خوب بودیم اما باختیم

شهره سلطانی و شبنم مقدمی در یک جشنواره

تلاش رییس موساد برای آتش‌بس و تبادل اسرا

تغییر چهره سیتای سریال مسافری از هند پس از ۲۱ سال

انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره خانه سینما

فیلم/ خلاصه بازی السد و پرسپولیس

بارش برف و مه‌گرفتگی سنگین در جاده چالوس

آغاز واگذاری مسکن رایگان به این خانواده‌ها

گل‌نزن‌ترین ورژن پرسپولیس در آسیا

نظر آیت‌الله خامنه‌ای درباره پوشیدن لباس مارک آمریکایی

اظهارات ظریف درباره اتباع خارجی در ایران

فیلم/ طعنه‌‍ سنگین خیابانی روی آنتن زنده به ادعای واهی برخی کشورهای عربی درباره جزایر سه‌گانه

ستاره استقلالی تماشاگر ویژه بازی پرسپولیس + عکس

روزهای حراج سکه زیاد شد

یزدانی مسابقات جهانی را از دست داد

فیلم/ سقوط درخت بر روی ماشین‌های لوکس در تهران در پی تندباد

فیلم/ تصاویری از وزش باد شدید در تهران

تکذیب هدف قرار گرفتن زیاد النخاله در دمشق

هاشمی‌طبا: این چیزی که شاهدش هستیم وفاق نیست

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت همسر شهید اسلامی

یارانه نقدی دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد

عکس/ استوری عاشقانه حسن یزدانی

بیمارستان لولاگر تهران تعطیل شد

واکنش مدیرعامل استقلال به قرارداد ۱۲۰ میلیاردی رامین رضاییان