تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۳۰ تير ۱۴۰۳
اقتصاد۲۴ گزارش می‌دهد؛

چگونه از سرقت خودرو پیشگیری کنیم؟

سرقت خودرو یکی از آن دست دزدی‌هایی است که از دهه‌ها پیش مرسوم بوده است، اما در یکی، دو دهه اخیر، با افزایش سرسام‌آور خودرو، این موضوع پررنگ‌تر شده است. حال در این مطلب، مواردی را به شما می‌گوییم که رعایت آن‌ها از این چالش بزرگ و دردسرساز، تا حد زیادی پیشگیری می‌کند.

چگونه از سرقت خودرو پیشگیری کنیم؟

اقتصاد۲۴- هدی کاشانیان: پیشگیری از سرقت خودرو نیازمند توجه به چندین نکته و اقدامات احتیاطی و ترکیبی از کارهای فیزیکی و الکترونیکی است. با استفاده از این راهکار‌ها و رعایت نکات ایمنی، می‌توانید خطر سرقت خودرو خود را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. مشاوره با متخصصان امنیتی خودرو نیز می‌تواند به شما در انتخاب بهترین روش‌ها و تجهیزات کمک کند. سالانه بیش از شش میلیارد دلار ضرر دارندگان خودرو در جهان به‌خاطر موارد سرقت خودرو است. این آمار در ایران خیره‌کننده و نگران‌کننده است، زیرا به‌ازای هر ۱۳۶ نفر جمعیت ایران، یک مورد سرقت در سال رخ می‌دهد. همچنین در حدود ۴۰ درصد از تمامی موارد سرقت در ایران، مربوط به دزدی خودرو و ۴۰ درصد از این موارد نیز مربوط به دزدیدن لوازم یدکی خودرو است. بر این عاقلانه است که پیش از بروز سرقت، از آن پیشگیری کنیم. در این مطلب با نکاتی طلایی برای جلوگیری از سرقت خودرو آشنا می‌شویم. در اینجا چند راهکار برای محافظت از خودرو و کاهش خطر سرقت آورده شده است:

۱. استفاده از قفل‌های ضدسرقت برای خودرو

قفل فرمان: استفاده از قفل فرمان می‌تواند از حرکت فرمان جلوگیری کرده و سرقت را دشوارتر کند. در واقع قفل فرمان، جزء ابتدایی‌ترین سیستم‌های ضدسرقت خودرو است. اگر یک قفل فرمان استاندارد برای خودروتان تهیه کنید، سطح امنیت ماشین را تا حدی افزایش خواهید داد. حتماً به‌سراغ قفل‌های فرمان با بدنه فولادی بروید که در برابر ضربه مقاومت بالایی دارند.

قفل پدال: قفل پدال نیز می‌تواند از فشردن پدال‌ها جلوگیری کند. کلیدسازان و متخصصان در زمینه نصب دزدگیر ماشین، بر این باورند که قفل پدال در مقایسه با قفل فرمان تاثیر بیشتری در افزایش امنیت خودرو دارد. اصلی‌ترین دلیل آن‌ها هم، طولانی بودن زمان باز کردن قفل پدال در مقایسه با قفل فرمان است. قفل پدال معمولا پدال‌های زیر پای راننده را از حرکت باز می‌دارد و به‌این ترتیب در مقایسه با قفل فرمان، محدودیت بیشتری را ایجاد می‌کند.

قفل چرخ: قفل چرخ مانع از حرکت خودرو می‌شود و به عنوان یک مانع فیزیکی عمل می‌کند. اگر قصد دارید خودرویی را برای مدت طولانی در یک مکان پارک کنید، نصب قفل چرخ یا رینگ در افزایش امنیت آن کمک می‌کند. این قفل معمولا به دور قسمتی از چرخ ماشین بسته می‌شود و جلوی حرکت آن را می‌گیرد. معمولا پلیس برای توقیف خودرو‌ها در محل نیز از قفل چرخ مخصوص استفاده می‌کند.

قفل کاپوت: همان‌طور که از نام این قطعه مشخص است، قفل کاپوت برای جلوگیری از باز شدن کاپوت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قفل در ناحیه کنار کاپوت ماشین نصب می‌شود. تنها در صورت باز بودن این قفل است که کاپوت باز می‌شود. این قفل هم معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شود. البته سارقان راهی برای باز کردن قفل کاپوت هم پیدا می‌کنند. نکته اصلی آن است که این کار برای آن‌ها زمان‌بر خواهد بود.

۲. نصب سیستم‌های امنیتی برای خودرو

دزدگیر خودرو: نصب یک سیستم دزدگیر با صدای بلند می‌تواند سارقان را فراری دهد. دومین مورد فراگیر در بین سیستم‌های ضد سرقت خودرو، دزدگیر است. البته باید تاکید شود که نباید بعد از نصب دزدگیر روی ماشین آسوده خاطر باشید؛ چرا که سارقان راه‌هایی برای غیرفعال کردن دزدگیر هم دارند. ضمن اینکه سرعت عمل سارقان به حدی زیاد است که حتی در صورت به‌صدا درآمدن دزدگیر ماشین هم کار خاصی از دست صاحب ماشین بر نمی‌آید.

سیستم ردیابی جی پی اس: با نصب سیستم ردیابی GPS، می‌توانید محل خودرو را در صورت سرقت پیگیری کنید. سیستم جی پی اس با بهره‌گیری از فناوری GPS موقعیت دقیق خودرو را تعیین می‌کند. این سیستم به‌صورت مستقیم با سرور مرکزی در ارتباط است.


بیشتر بخوانید: مهم‌ترین ویژگی خودرو‌های انژکتوری که باید بدانید


ایموبیلایزر: این سیستم الکترونیکی از روشن شدن خودرو بدون کلید اصلی جلوگیری می‌کند. چند سالی است که خودروسازان، ایموبیلایزر را به سیستم‌های ضدسرقت خودرو اضافه کرده‌اند. ایموبیلایزر برای هر خودرو دارای یک کد تک اختصاصی و منحصربه‌فرد است. وقتی قصد روشن کردن خودرو با سوییچ را دارید، این کد اختصاصی از سوی ایسیو ماشین کنترل می‌شود. تنها در صورتی که از سوی ایسیو این کد تایید شود، اجازه روشن شدن خودرو داده می‌شود؛ بنابراین سیستم ایموبیلایزر هر خودرو تنها مختص به آن است. موضوعی که باعث می‌شود ایموبیلایزر را به‌عنوان بهترین سیستم ضد سرقت خودرو معرفی کنیم.

سوئیچ مخفی: یکی از راه‌های قدیمی برای جلوگیری از سرقت خودرو، نصب سوئیچ مخفی روی آن است. سوئیچ مخفی به‌صورت مستقیم با سیستم برق خودرو در ارتباط است. به‌همین دلیل تا زمانی که این سوئیچ فعال نباشد، سیستم برق خودرو در مدار قرار نمی‌گیرد و عملا ماشین روشن نمی‌شود. به‌عنوان مثال سوئیچ‌های مخفی را در ارتباط با سیستم سوخت رسانی، باتری، سیم استارت، جعبه فیوز و… قرار می‌دهند. سوئیچ مخفی معمولا ابعاد و اندازه کوچکی دارد و بهتر است در مقابل چشم قرار نگیرد.

۳. پارک کردن در مکان‌های امن

پارکینگ‌های امن: خودرو را در پارکینگ‌های معتبر و امن پارک کنید، ترجیحاً پارکینگ‌هایی که دوربین‌های مداربسته دارند. پارک کردن خودرو نزدیک خروجی‌ها، کار را برای سارقان راحت می‌کند و سارقان در کمترین زمان ممکن اتومبیل شما را می‌دزدند و به راحتی از دسترس خارج می‌شوند.

نور مناسب: خودرو را در مکان‌های پرنور و شلوغ پارک کنید. سارقان ترجیح می‌دهند در مکان‌های تاریک و خلوت عمل کنند. بهترین محل برای پارک خودرو، در نزدیک خود و در محل‌هایی که چراغ روشن است، به خصوص اگر در محله‌های غریب هستید و همچنین بهترین مکان برای پارک کردن ماشین جلوی بانک‌ها است. زیرا این مکان‌ها مجهز به دوربین مدار بسته هستند.

۴. استفاده از وسایل بازدارنده

برچسب‌های امنیتی: برچسب‌هایی که نشان‌دهنده وجود سیستم‌های امنیتی مانند دزدگیر یا GPS هستند، می‌توانند سارقان را منصرف کنند. لیبل‌ها در واقع یک نوع کاغذ الکتریکی منعطف هستند که بصورت یکبار مصرف هستند و بعد از استفاده دیگر نمیتوان از آن استفاده کرد. 

جدا کردن سیستم برق: برخی افراد با جدا کردن باتری یا فیوز خودرو هنگام پارک کردن در مکان‌های نامطمئن، از سرقت آن جلوگیری می‌کنند. بدون فیوز استارت خودرو روشن نمی‌شود و امکان سرقت کلی خودرو از بین می‌رود.

چگونه از سرقت خودرو پیشگیری کنیم؟

۵. نگهداری صحیح از کلید‌ها

کلید‌های یدکی: کلید‌های یدکی را در مکان‌های امن نگهداری کنید و آن‌ها را داخل خودرو نگذارید. همچنین باید بدانید که کلید‌ها را همیشه کجا قرار می‌دهید. نوعی کابین امن و دور از چشم را پیدا کنید و همیشه کلید‌های خود را در زمانی که از آن‌ها استفاده نمیکنید در آنجا قرار دهید و می‌توانید یک قفل ایمن را برای آن بسازید. 

کلید‌های هوشمند: کلید‌های هوشمند را در جعبه‌های محافظ ضد سیگنال نگهداری کنید تا سارقان نتوانند سیگنال‌های آن‌ها را کپی کنند.

توجه به نکات ایمنی عمومی در خصوص امنیت خودرو

بستن در‌ها و پنجره‌ها: همیشه در‌ها و پنجره‌های خودرو را پس از ترک آن ببندید.

وسایل قیمتی: وسایل قیمتی یا مهم را در معرض دید داخل خودرو نگذارید. این کار می‌تواند توجه سارقان را جلب کند.

دوربین‌های مداربسته: اگر امکان دارد، در مکان‌هایی که دوربین مداربسته نصب شده پارک کنید.

استفاده از سیستم‌های ورود بدون کلید: برخی خودرو‌ها با سیستم‌های ورود بدون کلید مجهز هستند که می‌توانند با سیگنال‌های خاص باز و بسته شوند.
سیستم‌های هوشمند: سیستم‌های هوشمند مانند اپلیکیشن‌های موبایل که به شما اجازه می‌دهند خودرو را از راه دور کنترل کنید، می‌توانند مفید باشند.

دانستن تکنیک‌های جدید سارقان: به روز نگه داشتن اطلاعات درباره تکنیک‌های جدیدی که سارقان استفاده می‌کنند، می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه مؤثرتری انجام دهید.

گوش به زنگ تصادفات ساختگی باشید!

گاهی دزد‌ها تصادف نمایشی ایجاد می‌کنند و درست زمانی که شما سرگرم تبادل مدارک و بیمه‌نامه یا درگیر کشیدن کروکی شده‌اید، ماشینتان را سرقت می‌کنند. اگر بعد از تصادف لازم شد تا از ماشین خود پیاده شوید حتما در‌ها و پنجره‌های ماشین را قفل کنید. هیچوقت ماشین روشن را همراه سوییچ وسط خیابان خالی رها نکنید. حتی اگر کنار آن ایستاده‌اید.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ دختر حاکم دبی شوهرش را سه طلاقه کرد!

عکس/زیبایی گلاره عباسی در عکس جدیدش

عکس/تغییر چهره و تیپ «جواد» سریال بچه مهندس در کانادا

قیمت خودرو‌های سایپا امروز شنبه ۳۰ تیر ۱۴۰۳ + جدول

عکس/️توهین حجت عبدالملکی ضعیف‌ترین و پرحاشیه‌ترین وزیر معزول رئیسی به پزشکیان و ظریف

تصویر جدید از علی قربان‌ زاده بازیگر ایرانی که همه رو شوکه کرد

عکس/قابل اعتمادترین برند‌های خودرو در بازار آمریکا

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس/ گریم خاص سحر دولتشاهی سوژه شد

عکس/ عجیب‌ترین تغییر چهره نیکی کریمی

حمله تند علم الهدی به ظریف: برجام برای ملت، ذلت آورد

فیلم/پلیس در تعقیب زورگیران خشن بهارستان

چه کسی معاون اول مسعود پزشکیان می‌شود؟

عکس/ صف طولانی پفک در تهران خبرساز شد

اعتراف تلخ همراه‌ اول: دو سوم کاربران از فیلترشکن استفاده می‌کنند

اعلام زمان واریز وام ۳۰ میلیونی برای بازنشستگان

معرفی رقیب چینی هیوندای توسان و کیا اسپورتیج + عکس

عکس/ جشن تولد دختر آقای بازیگر با حضور شاهرخ استخری

طعنه آذری جهرمی به پیرمرد‌های پرحاشیه سیاست

عکس/ پیام جالب پرسپولیس برای وحید هاشمیان

خداحافظی یک ستاره ملی پوش با استقلال

یک دروازه‌بان جذاب در نزدیکی پرسپولیس

فیلم/ سیاوش قمیشی کدام خواننده پاپ داخل ایران را دوست دارد؟

علی کریمی به ایران برمی‌گردد؟

سرپرست استقلال مشخص شد

بی‌میلی یک بازیکن برای جدایی از پرسپولیس

فیلم/گاف جدید بایدن، اشتباه گرفتن همسر

رابطه عاشقانه جانی دپ با یک دختر ۲۸ ساله+ عکس

فیلم/شورش مسلمانان در انگلیس

آنجلینا جولی و برد پیت در آستانه طلاق!

دولت در سایه جلیلی پاسخ بدهد؛ با کدام هزینه و پرسنل در کدام ساختمان جمع می شدند؟

پیش بینی روند قیمت طلای جهانی

عکس/المیرا شریفی مقدم توهین کننده ظریف را با خاک یکسان کرد

داستان واقعی سریال اوشین چه بود؟

فیلم/ناتوانی پلیس برزیل در ورود به خودرو مافیا و دستگیری وی!

پایان شیرین برای یک تلخی بی‌پایان در انتهای شب

موفقیت بانک سینا در تثبیت نسبت کفایت سرمایه بالای ۸ درصد

فیلم/ رقص دهه شصتی به سبک هدی زین العابدین

عکس/ بازی درخشان علیرضا داوودنژاد در سریال انتهای شب

آمار عجیب و غریب سکته مغزی در ایران

اشتباه عجیب در نوشته روی سنگ مزار ابراهیم رئیسی + عکس

فیلم/ صحنه هایی از بهشت در ایران؛ لفور زیبا

برگزاری یک کنسرت دیگر در تخت جمشید

مذاکرات پرسپولیس با یک لژیونر! + عکس

عکس/خانه تاریخی مدیری لنگرود تخریب شد

فیلم/ پخش آهنگ هایده در سریال داریوش جنجالی شد

عکس/ دیدار روحانیِ حامی جلیلی با حسن عباسی

ماجرای درگیری با پلیس در تله‌کابین نمک‌آبرود چه بود؟+ فیلم

افشاگری جدید از ماجرای بیرانوند و استقلال

عکس/ پس‌لرزه توهین به ظریف در نماز جمعه تهران

عکس/صحنه زایمان الناز حبیبی که تابحال ندیده اید!

ماجرای ثریا، کراش سابق پارسا پیروزفر جنجالی شد

این حرکت عجیب امیر تتلو را تا آخر عمر فراموش نمی‌کنیم + عکس

بازی‌های المپیک پاریس ۱۹۲۴

عکس/ دیدار فعالان اقتصادی با مسعود پزشکیان

تفاهم‌نامه همکاری بانک رفاه کارگران و شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران امضاء شد

آقای پزشکیان کارگران زیر خط فقر مشغول کارند

فیلم/جدال ماتریسی بایدن و ترامپ