تاریخ انتشار: ۱۵:۰۷ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

ماجرای قراردادی که سازمان بهشت زهرا با ترک تشریفات منعقد کرد!

اگرچه مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) تاکید دارد قراردادی که اخیرا بدون ترک تشریفات توسط این سازمان امضا شده، به صورت قانونی منعقد شده است، اما او در پاسخ به سوال خبرنگار دیده‌بان ایران، نام مجموعه طرف قرارداد و موضوعی را که بابت آن قرارداد امضا شده است، اعلام نکرد.

بهشت زهرا

اقتصاد۲۴- صبح امروز (دوم مرداد ۱۴۰۳) یک فورت لایحه احداث آرامستان‌های جدید در تهران با ۱۰ رای مخالف اعضای شورا در صحن شورای اسلامی شهر رد شد، «محمد جواد تاجیک»، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) در واکنش به رد این مصوبه به دیده بان ایران گفت: «اگر این یک فوریت تصویب می‌شد، موضوع بررسی زمین‌های پیشنهادی شهرداری برای ساخت آرامستان جدید به کمیسیون تخصصی مربوطه در شورای شهر می‌رفت و پس از انجام بررسی‌های لازم، این مساله به تصویب شورای شهر تهران می‌رسید.».

اما با وجود تصویب نشدن یک فوریت لایحه پیشنهادی شهرداری، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) معتقد است که این لایحه در هفته‌های آتی بدون قید فوریت و البته پس از انجام اصلاحات لازم به تصویب شورا می‌رسد و فرآیند احداث آرامستان‌های جدید پایتخت به‌زودی آغاز خواهد شد. او پیش‌تر گفته بود که شهرداری تهران پنج زمین شامل بخشی از اراضی گود آبعلی در مجاورت منطقه ۴ به مساحت ۳۵۰ هکتار، یک زمین در ابتدای جاده ساوه در منطقه ۵ به مساحت ۲۰۰ هکتار، زمینی در محدوده وردآورد در منطقه ۲۲ به مساحت ۲۵۰ هکتار زمینی در خاوران سه‌راه سیمان در منطقه ۱۵ و همچنین یک در اراضی بی‌بی مریم با مساحت ۳۰۰ هکتار را برای این منظور، مد نظر قرار داده است.

تملک برخی زمین‌های مد نظر برای احداث آرامستان‌های جدید توسط شهرداری

تاجیک در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار سایت دیده‌بان ایران درباره آخرین وضعیت فرآیند‌های لازم برای آرامستان‌های جدید در پایتخت، توضیح داد: از گذشته پیشنهاد‌هایی برای جانمایی زمین‌های مورد نظر برای احداث آرامستان جدید در تهران مطرح شده بود که هیچ‌کدام قابلیت نداشتند، چون این زمین‌ها یا مشکل تملک داشتند یا جای مناسبی نداشتند، یعنی در نقطه‌ای قرار گرفته بودند که از نظر فنی، نمی‌شد در آن‌ها آرامستان احداث کرد.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرای تهران با تاکید بر این که نقاطی که در حال حاضر برای احداث آرامستان‌های جدید انتخاب شده است، از نظر دسترسی در وضعیت مناسبی قرار دارند، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰، شورای شهر قبلی مصوبه نقطه‌یابی و تملک آرامستان جدید را تصویب کرد. در آن مصوبه نیازی نبود که شهرداری تهران برای انتخاب زمین مورد نظر برای احداث آرامستان جدید، مصوبه جداگانه‌ای را از شورا اخذ کند، اما در مصوبه سال ۱۴۰۳، شورا تصویب کرده است که نقطه مد نظر برای ایجاد آرامستان‌های جدید باید در قالب مصوبه‌ای جداگانه به تصویب شورا برسد.

این مقام مسئول در شهرداری تهران یادآور شد: زمین‌هایی که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری برای احداث آرامستان‌های جدید مورد مطالعه قرار گرفته بود، هیچ‌کدام به مرحله تملک توسط شهرداری نرسیده بود، اما در حال حاضر برخی زمین‌های که برای این منظور انتخاب شده، توسط شهرداری نیز مورد تملک قرار گرفته است و اگر شورا موافقت می‌کرد، به‌زودی فرآیند ساخت حداقل یک آرامستان جدید در پایتخت را آغاز می‌کردیم.

دفن اموات همین حالا در ۳۳ امامزاده و گورستان محلی تهران انجام می‌شود

تاجیک همچنین در پاسخ به این سوال که چرا مکان پیشنهادی برای ساخت آرامستان جدید تهران نیز مانند بهشت زهرا (س) در خارج از شهر قرار دارد، توضیح داد: از سال ۱۳۴۵، حاکمیت وقت این سیاست را پیش برد که دفن اموات در بیرون از شهر‌ها انجام شود. به همین دلیل بود که در سال ۱۳۴۹ بهشت زهرا را با فاصله از شهر تاسیس کردند و دفن اموات در گورستان‌های محلی را تعطیل کردند. بعد‌ها نیز در حاکمیت جمهوری اسلامی همین سیاست ادامه پیدا کرد، اما اخیرا هیات دولت، آیین‌نامه جدید احداث آرامستان‌ها در سطح کشور را تصویب و ابلاغ کرد که مطابق آن، به شهرداری‌ها اجازه داده شده است که در داخل شهر نیز تاسیس شوند. 


بیشتر بخوانید:تهران برای ۵۰ سال چند قبر نیاز دارد؟


مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: با وجود آیین‌نامه اخیر هیات دولت، باید توجه داشت که آمار دفن اموات در تهران بسیار بالاست و زمین مناسب در داخل شهر که ظرفیت دفن این تعداد بالای درگذشتگان روزانه پایتخت را داشته باشد، وجود ندارد. همچنین در طول بیش از پنج دهه گذشته این فرهنگ در سطح کشور شکل گرفته است که مردم نه‌تن‌ها در تهران بلکه در بسیاری از شهر‌های دیگر، نسبت به این که یک آرامستان در کنار محل زندگی آن‌ها ایجاد شود، ابراز نگرانی و نارضایتی می‌کنند. اکنون هم شهرداری تهران ناگزیر است که این مساله را در احداث آرامستان جدید مد نظر قرار دهد.

او با بیان این که همین حالا در ۳۳ امامزاده و گورستان محلی در سطح تهران دفن انجام می‌شود، ولی مردم نمی‌پذیرند که آرامستان جدیدی در سطح شهر تاسیس شود، خاطرنشان کرد: در لایحه پیشنهادی شهرداری برای احداث آرامستان جدید، موضوع ساماندهی دفن اموات در امامزاده‌ها نیز مد نظر قرار گرفته است و اگر این لایحه به تصویب برسد، حتما با کمک سازمان اوقاف، به وضعیت دفن اموات در امامزاده‌ها و گورستان‌های محلی سامان خواهیم داد. اگرچه همین حالا بخشی از امواتی که در بهشت زهرا تغسیل و تکفین می‌شوند، در امامزاده‌ها و گورستان‌های محلی به خاک سپرده می‌شوند. 


بیشتر بخوانید:احداث آرامستان‌های جدید تهران به کجا رسید؟


قراردادی که با ترک تشریفات امضا شده، قانونی بوده است

تاجیک در پاسخ به ابهامات مطرح‌شده پیرامون عقد قرارداد‌های بدون تشریفات توسط سازمان بهشت زهرا، گفت: هیچ قراردادی با ترک تشریفات قانونی در سازمان ما منعقد نشده است، فقط یک مورد بود که آن هم کاملا قانونی بود. یعنی در آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان بهشت زهرا (س) که مستقل از آیین‌نامه شهرداری تهران است، قانون به ما اجازه داده است که اگر تشخیص دهیم که یک مجموعه‌ای می‌تواند در یک موضوع کار را بهتر انجام دهد و صرفه و صلاح سازمان بهشت زهرا در عقد قرارداد با آن مجموعه است و دلایل فنی کافی وجود دارد، سازمان بهشت زهرا می‌تواند با تصویب هیات مدیره و تایید رئیس شورای سازمان، قرارداد مربوط به آن موضوع را با ترک تشریفات امضا کند.

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س) ادامه داد: همه مناطق شهرداری و سازمان‌های زیرمجموعه مدیریت شهری، طبق قانون می‌توانند تا سقف مشخصی با ترک تشریفات قرارداد امضا کنند و بسیاری از واحد‌های تابعه شهرداری تهران، هم قرارداد مناقصه‌ای دارند و هم قرارداد با ترک تشریفات و سایر انواع قراردادها. سیاست شهرداری این است که قرارداد‌های با ترک تشریفات را به حداقل برساند، اما هیچ وقت این موضوع به صفر نمی‌رسد، در همه دوره‌ها هم چنین قرارداد‌هایی وجود داشته است، ولی در دوره کنونی مدیریت شهری، آمار قرارداد‌های منعقدشده با ترک تشریفات توسط سازمان بهشت زهرا، کمتر از یک درصد حجم ریالی کل قرارداد‌ها بوده است.

بالاترین حقوق را در بین تمام کارکنان شهرداری، نیرو‌های غسالخانه می‌گیرند

این مقام مسئول در شهرداری تهران با وجود این که در پاسخ به سوال خبرنگار دیده‌بان ایران، نام مجموعه طرف قرارداد و موضوع قرارداد با ترک تشریفات منعقدشده توسط سازمان بهشت زهرا را اعلام نکرد، تاکید کرد: سازمان بهشت زهرا قانونا اجازه ترک تشریفات را دارد و در قرارداد مد نظر نیز حد ریالی تعیین‌شده در آیین‌نامه معاملاتی سازمان رعایت شده و هیچ‌گونه اتفاق غیرقانونی رخ نداده است.

تاجیک در پایان تصریح کرد: بالاترین حقوق را بین تمام کارمندان و کارگران شهرداری تهران، نیرو‌های رسمی غسالخانه سازمان بهشت زهرا دریافت می‌کنند. البته باید توجه داشت که این عزیزان، یک روز در میان به سر کار می‌آیند، یعنی ماهی ۱۵ روز مشغول کار هستند و با توجه به این مساله، بالاترین دریافتی را دارند.

منبع: دیده بان ایران
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

بازگشت بازیکن بازنشسته پرسپولیس به میادین

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از مهران غفوریان و دخترش هانا در کربلا

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره پسر مهران مدیری بعد ۲۲ سال

عکس/ تصویری قدیمی از مسعود پزشکیان در سال ۶۳

اینفوگرافی/ گرانترین نقل و انتقلات بازیکنان ایرانی در اروپا

عکس/ بوسه جنجالی سینا مهراد بر دستان این خانم سوژه شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

استایل خاص پزشکیان سوژه روحانی معروف شد!

وزارت بهداشت: هر لحظه احتمال دارد پشه آئدس در تهران رؤیت شود

نخستین غایب دربی مشخص شد

برنامه هفته اول لیگ برتر بیست‌وچهارم؛ زمان دربی مشخص شد

عکس غیرمنتظره فردین روی تابلوی شهرداری تهران!

روایت وزیر ارشاد از دیدار با پزشکیان

بنزین آزاد تمام شد/ ماجرا چیست؟

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان است

آزادی ۲ متهم پرونده فساد فوتبال ایران

نوش آفرین تسلیت گفت+ عکس

افزایش حقوق بازنشستگان تصویب شد

فقط ۵ گرم از این زهر ۴۰۰ انسان را می‌کشد + عکس

آسوشیتدپرس: کامالا هریس حدنصاب کافی را کسب کرد

مسکو: مقدمات امضای توافق همکاری جامع با ایران فراهم شده

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

وضعیت بحرانی طلاق در ایران

جای خالی ایران در فهرست ۲۵۰ بیمارستان برتر دنیا

بیوگرافی حدیث فولادوند از بازیگری تا ازدواج و طلاق+عکس

چرا باید شرح وظایف شهرداری‌ها را بشناسیم؟

چالش جدید هادی حجازی‌فر با داریوش

وزیر نفت دولت چهاردهم چه توانایی‌هایی باید داشته باشد؟

فیلم/ مهمان معروف ماه عسل از احسان علیخانی گله کرد

جنایت‌های مرد قصاب در مشهد؛ از فروش گوشت الاغ تا کودک‌آزاری!

عکس/ صندلی خالی مسعود پزشکیان

زیلیکیچ با استقلال ۲ ساله بست

لطفا با این مرسدس بنز به درستی کار کنید! + عکس

فیلم/بسته بندی فوق حرفه‌ای سیگار فرانسوی که از ۹۵ سال پیش سالم مونده!

۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ به حساب پرسپولیس می‌رود!

فیلم/جارو زدن مسجد توسط سردار قاسم سلیمانی

عکس/جدیدترین تصویر از کوروش یغمایی در ۷۷ سالگی

هوای تهران در وضعیت بسیار ناسالم+ عکس

فیلم/مشاهدهٔ خرس قهوه‌ای در قالی‌کوه لرستان

ماجرای قراردادی که سازمان بهشت زهرا با ترک تشریفات منعقد کرد!

‌انسداد ۳۰۰ کیلومتری مرز‌های شرقی با دیوار ۴ متری

۱۰ بازی برتر کامپیوتر را شناسید

سرپرست استقلال مشخص شد

فیلم/اصغر فرهادی چگونه فیلمنامه می‌نویسد؟

معرفی جنگنده اطلس چیتا

آمادگی اسکودا برای ارائه خدمات رایگان حقوقی به نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس

حمله رژیم صهیونیستی به خان یونس

با مشخصات و ویژگی‌های فیدلیتی آشنا شوید

سایه سنگین اتباع بیگانه بر نظام سلامت ایران

میشل اوباما یا کامالا هریس، کدام حریف ترامپ است؟

پشت پرده نفوذ «تکراری‌های سیاست‌پیشه» در چینش دولت پزشکیان؛ آیا جایی برای پیرمردها هست؟!

معاون رئیسی مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان می‌شود؟

عکس/ پیام مهم مسعود پزشکیان به مردم ناراضی

عکس/پیام تسلیت بهرام رادان در پی درگذشت سعید راد

طلا با لیدری دلار صعودی شد

تورم در ونزوئلا به یک درصد رسید!