تاریخ انتشار: ۱۸:۳۰ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۳

چرا باید شرح وظایف شهرداری‌ها را بشناسیم؟

آگاهی از ساختار سازمانی شهرداری‌ها همچنین ارتباط مستقیمی با کارایی سازمانی دارد که شهر را اداره می‌کند. در سازمانی که مشخص نیست چه تعداد نیرو دارد و نیرو‌های آن چه وظایفی بر عهده دارند، امکان ارزیابی ازعملکرد آن نیز دشوار می‌شود.

وظایف شهرداری

اقتصاد۲۴- مهتاب خانلری: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های شفافیت در مدیریت شهری، شناخت دقیق وظایف و مسئولیت‌های شهرداری‌ها است به نحوی که شهروندان به راحتی بفهمند هر بخش از شهرداری مسئولیت‌های چه کاری را بر عهده دارد تا بتوانند برای اصلاح یا بهبود امور مربوط به محله و شهر خود با آن تعامل ایجاد کنند. به عنوان مثال، برای مسائل مربوط به زیبا‌سازی، نظافت شهر یا ترافیک باید به چه کسی مراجعه کرد یا چه کسی مسئول رسیدگی به مسائل موجود است؟ این شناخت در صورتی میسر است که شهرداری‌ها چارت سازمانی، شرح وظایف و مشخصات مدیران و کارکنان مسئول آن را اعلام کنند.

علاوه بر آن تغییر یا اصلاح روند‌های شهرداری نیازمند وجود نظام اداری منظم و تعریف شده‌ای است. حتی استاندارد‌های مدیریتی و سازمانی خاصی وجود دارد که سازمان‌ها و شهرداری‌ها موظف به پیروی از آن هستند. اگر از هر یک ما بپرسند وظیفه شهرداری چیست بلافاصله یاد خدماتی می‌افتیم که روزانه شهرداری به آن مشغول است. از نظافت شهرِ گرفته تا نگهداری از معابر و صدور مجوز ساخت ساختمان. در حالی که امروزه شهرداری‌ها وظایف گسترده‌تری در حوزه شهری را بر دوش دارند که ممکن است بر ما عیان نباشد. از جمله ارائه تسهیلات برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری و همچنین مشارکت در فعالیت‌های اقتصادی محلی از طریق جذب سرمایه گذاری. همچنین با پیشرفت فناوری، استفاده از سیستم‌های هوشمند در مدیریت شهری رواج پیدا کرده و مشارکت عمومی درتصمیم‌گیری‌های شهری افزایش یافته است. علاوه بر این، شهرداری‌ها توجه بیشتری به حفظ محیط زیست دارند و تغییرات قانونی و ساختاری نیز به بهبود کارایی و شفافیت عملکرد آنها کمک کرده است.

آگاهی از ساختار سازمانی شهرداری‌ها همچنین ارتباط مستقیمی با کارایی سازمانی دارد که شهر را اداره می‌کند. در سازمانی که مشخص نیست چه تعداد نیرو دارد و نیرو‌های آن چه وظایفی بر عهده دارند، امکان ارزیابی ازعملکرد آن نیز دشوار می‌شود. از این رو این حق شهروندان است تا بدانند که شهرداری آنان چه تعداد کارمند و مدیر دارد و هر یک از آنان چه وظایفی رابر عهده دارند و دارای چه تخصصی هستند؛ چگونه مراحل قانونی استخدام را طی کرده‌اند و چه میزان حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

چارت سازمانی همچنین به عنوان یک سند مهم، ساختار و سازماندهی دقیقی از وظایف و اختیارات شهرداری‌ها ارائه می‌دهد که با وظایف ذاتی آنها هماهنگ است. به عبارت دیگر، این سند نشان می‌دهد که چگونه واحد‌ها و ادارات شهرداری سازماندهی شده‌اند و چگونه ارتباطات و تعاملات بین آنها برقرار می‌شود. شفافیت در اعلام مشخصات کارکنان شهرداری درواقع راه را برای هر گونه انتصاب یا استخدام رانتی و رابطه‌ای می‌بندد وامکان را به شهروندان می‌دهد تا روند بکارگیری نیروی انسانی در شهرداری خود را راستی آزمایی کنند.

با این همه مزایایی که ذکر شد شواهد نشان می‌دهد تعداد اندکی از شهرداری‌های کشور چارت سازمانی خود را منتشر و اطلاعات مربوط به مدیران واحد‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. در واقع بسیاری از شهرداری‌های کشور به طور عمومی با مشکلات ساختاری و عملکردی مواجه هستند و قوانین و مقررات مرتبط به آن به‌روز نشده‌اند.

وظایف شهرداری‌ها با در نظر گرفتن نیاز‌ها و وظایف مختلف این نهاد‌ها تدوین می‌شود و می‌تواند بر اساس وسعت، استعداد و ظرفیت‌های شهر متفاوت باشد. قوانین و مقرراتی که در تعیین چارت سازمانی شهرداری‌ها نقش دارند شامل قانون شهرداری‌ها، آیین‌نامه‌های داخلی، مصوبات شورا‌های شهر، دستورالعمل‌های اجرایی و قوانین مرتبط با مدیریت منابع انسانی هستند. این قوانین و مقررات چارچوب کلی برای تدوین ساختارسازمانی و نحوه عملکرد واحد‌ها و نیروی انسانی را مشخص می‌کنند. فرآیند تدوین و اصلاح ساختار سازمانی شهرداری‌ها در دفتر نوسازی، تحولاداری و فناوری اطلاعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شکل می‌گیرد. اما در ترسیم ساختار سازمانی شهرداری یا به روز رسانی آن خودشهرداری‌ها نیز بی‌اختیار نیستند. به طور مثال در جریان اصلاح ساختار شهرداری کلان شهر‌ها از خود شهرداری‌ها نیز نظرخواهی شد.

وزیر کشور در دولت پیشین عنوان کرده بود تعداد نیروی انسانی شهرداری‌ها حدود چهار برابر ظرفیت مورد نیاز است. از این رو حدود ۸۰ درصد منابع شهرداری‌ها صرف پرداخت حقوق شود در حالی که هیچ شهرداری نمی‌تواند این حجم از حقوق را پرداخت کند؛ بنابراین به باور وزیر کشور وقت نیاز به بازنگری و تدبیر جدی در این زمینه وجود داشت. از این رو وزارت کشور سال۹۷ تصمیم گرفت تا اصلاحاتی در ساختار سازمانی شهرداری کلان شهر‌ها ایجاد کند.

انتشار چارت سازمانی و شرح وظایف شهرداری‌ها در واقع این امکان رابرای شهروندان ایجاد می‌کند تا دریابند شهرداری چه میزان ظرفیت برای بکارگیری نیرو دارد و چگونه از نیرو‌های خود برای خدمات رسانی به شهر استفاده می‌کند.

از این رو نه تنها معرفی مدیران و کارکنان و واحد‌های اداری اهمیت دارد، بلکه انتشار تعداد پست‌های سازمانی و متصدیان آن نیز برای شفاف‌سازی ضروری است.

برخی اوقات چارت سازمانی شهرداری‌ها از نظر تعداد واحدها، ساختار سازمانی، یا تخصیص منابع به اختیارات و وظایف آنها مناسب نیست. این ممکن است به دلیل تغییرات سیاسی، مدیریتی یا ساختاری در شهرداری‌ها رخ دهد که باعث عدم انطباق کامل چارت سازمانی با وظایف ذاتی شهرداری شود که اگر اصلاح نشود منجر به افت کارایی و کاستی در عملکرد شهرداری‌ها خواهد شد.

یکی از مشکلات اساسی در شهرداری‌های کشور، عدم تطابق ساختارسازمانی با شرایط جغرافیایی و توان‌های موجود در شهر‌ها است. این ساختار‌ها برای اغلب شهر‌های هم‌رده یکسان بوده و تفاوت چندانی ندارند. دریک پژوهش به طور نمونه وضعیت ساختار سازمانی شهرداری شیراز از جمله مشکلات و کاستی‌های موجود، مانند گسیختگی و عدم تطابق میان پست‌های سازمانی و وظایف محوله بررسی شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که از مجموع ۹۶ پست سازمانی در شهرداری شیراز، ۴۲ پست یعنی تقریبا نیمی از آن خالی است. دلایل عمده این وضعیت شامل سیستم معیوب اشتغال، ساختار سازمانی نارسا و تداخل وظایف پست‌هاست. یک بررسی از ساختار سازمانی شهرداری ساوه نیز نشان می‌دهد که از مجموع ۸۳ پستسازمانی، ۳۱ پست اداری یعنی (۳۷ درصد) فاقد متصدی بوده است.

ایجاد یک واحد یا پست سازمانی در راستای ماموریت‌هایی است که قرار است بر عهده آن سازمان قرار گیرد. تغییرات و اصلاحات در چارت سازمانی شهرداری‌ها می‌تواند به بهبود کارایی، ارتقای کیفیت پروژه‌ها و مدیریت هزینه‌ها کمک کند. با بهینه‌سازی و جابجایی منابع انسانی، ادغام واحد‌ها و حذف پست‌های غیرضروری، می‌توان هزینه‌های اضافی را کاهش داد و از نیرو‌های کارآمد استفاده کرد.

ترسیم یک چارت سازمانی شهرداری به نحوی که مشخص باشد چه واحد‌هایی چه وظایفی برعهده دارند و توسط چه کسانی اداره می‌شوند یکی از شاخص‌های‌های مهم شفافیت در شهرداری‌ها است. این اطلاعات، اگر به‌صورت کامل و دقیق ارائه شوند، به شهروندان اعتماد بیشتری به عملکرد و اداره شهرداری می‌دهد. با دانستن وظایف شهرداری، شهروندان می‌توانند بهتر درخواست‌های خود را مطرح کنند، در فرآیند‌های تصمیم‌گیری شهری شرکت کنند و نظارت مؤثرتری بر عملکرد شهرداری‌ها داشته باشند و این آگاهی به بهبود کیفیت زندگی در شهر و ایجاد ارتباط موثرتر بین شهروندان و مدیران شهری کمک می‌کند.

ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

بازگشت بازیکن بازنشسته پرسپولیس به میادین

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

عکسی از مهران غفوریان و دخترش هانا در کربلا

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه ۱ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ تغییر چهره پسر مهران مدیری بعد ۲۲ سال

عکس/ تصویری قدیمی از مسعود پزشکیان در سال ۶۳

اینفوگرافی/ گرانترین نقل و انتقلات بازیکنان ایرانی در اروپا

عکس/ بوسه جنجالی سینا مهراد بر دستان این خانم سوژه شد

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

پزشکیان: در مجلس حرفی زدم که عده‌ای سو استفاده کردند

پیش بینی مهم قیمت مسکن در دولت پزشکیان

طالبان، یک میلیارد افغانی را آتش زد

توئیت جدید پزشکیان در خصوص انتخاب کابینه

عکسی از گفتگوی جدی خاتمی و ناطق نوری در یک مراسم

عکس پربازدید از متفاوت‌ترین سنگ قبر در ایران

هشدار ناسا درباره اختلال جهانی اینترنت در روز‌های آینده

احضار سپیده رشنو برای زندان

استایل خاص پزشکیان سوژه روحانی معروف شد!

وزارت بهداشت: هر لحظه احتمال دارد پشه آئدس در تهران رؤیت شود

نخستین غایب دربی مشخص شد

برنامه هفته اول لیگ برتر بیست‌وچهارم؛ زمان دربی مشخص شد

عکس غیرمنتظره فردین روی تابلوی شهرداری تهران!

روایت وزیر ارشاد از دیدار با پزشکیان

بنزین آزاد تمام شد/ ماجرا چیست؟

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

افزایش گرمای هوا در ایران ۲ برابر جهان است

آزادی ۲ متهم پرونده فساد فوتبال ایران

نوش آفرین تسلیت گفت+ عکس

افزایش حقوق بازنشستگان تصویب شد

فقط ۵ گرم از این زهر ۴۰۰ انسان را می‌کشد + عکس

آسوشیتدپرس: کامالا هریس حدنصاب کافی را کسب کرد

مسکو: مقدمات امضای توافق همکاری جامع با ایران فراهم شده

پیش بینی قیمت دلار فردا چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳

وضعیت بحرانی طلاق در ایران

جای خالی ایران در فهرست ۲۵۰ بیمارستان برتر دنیا

بیوگرافی حدیث فولادوند از بازیگری تا ازدواج و طلاق+عکس

چرا باید شرح وظایف شهرداری‌ها را بشناسیم؟

چالش جدید هادی حجازی‌فر با داریوش

وزیر نفت دولت چهاردهم چه توانایی‌هایی باید داشته باشد؟

فیلم/ مهمان معروف ماه عسل از احسان علیخانی گله کرد

جنایت‌های مرد قصاب در مشهد؛ از فروش گوشت الاغ تا کودک‌آزاری!

عکس/ صندلی خالی مسعود پزشکیان

زیلیکیچ با استقلال ۲ ساله بست

لطفا با این مرسدس بنز به درستی کار کنید! + عکس

فیلم/بسته بندی فوق حرفه‌ای سیگار فرانسوی که از ۹۵ سال پیش سالم مونده!

۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ به حساب پرسپولیس می‌رود!

فیلم/جارو زدن مسجد توسط سردار قاسم سلیمانی

عکس/جدیدترین تصویر از کوروش یغمایی در ۷۷ سالگی

هوای تهران در وضعیت بسیار ناسالم+ عکس

فیلم/مشاهدهٔ خرس قهوه‌ای در قالی‌کوه لرستان

ماجرای قراردادی که سازمان بهشت زهرا با ترک تشریفات منعقد کرد!

‌انسداد ۳۰۰ کیلومتری مرز‌های شرقی با دیوار ۴ متری

۱۰ بازی برتر کامپیوتر را شناسید

سرپرست استقلال مشخص شد

فیلم/اصغر فرهادی چگونه فیلمنامه می‌نویسد؟

معرفی جنگنده اطلس چیتا

آمادگی اسکودا برای ارائه خدمات رایگان حقوقی به نمایندگان و کمیسیون‌های مجلس

حمله رژیم صهیونیستی به خان یونس

با مشخصات و ویژگی‌های فیدلیتی آشنا شوید