تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
ژاپن سیگنال فرستاد +جدول

پیام‌های زودهنگام پوتین و پادشاه عربستان به پزشکیان/ «مأموریت ویژه» وزرای خارجه امارات و مصر در ایران چیست؟

نماینده ویژه کشور‌ها که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به ایران سفر کرده بودند، در روز‌های گذشته با او دیدار کردند.

مسعود پزشکیان

اقتصاد۲۴-مسعود پزشکیان، چند روز سخت و فشرده را سپری کرد، روزهایی که در جمع مقامات و هیأت‌هایی که برای مراسم تحلیف او از نقاط مختلف جهان به تهران آمده بودند، «صدایِ دیپلماسی ایران» شد؛ یک «صدایِ جدید»!

پزشکیان در این دیدارها که چند ساعت قبل از مراسم تحلیف ریاست جمهوری‌اش آغاز شده بود و بعد از مراسم تحلیف نیز ادامه داشت، تلاش کرد تا مواضع رسمی جمهوری اسلامی ایران را در مسائلی چون روابط ایران و عربستان و کشورهای عربی، روابط ایران با همسایگان خود، تحریم‌ها و جنایات اخیر اسرائیل، رابطه با غرب و... در دیدار مقامات و هیأت‌های خارجی مخابره کند.

شوک بزرگ؛ ترور اسماعیل هنیه در ساعت ۲ بامداد

هنوز چند ساعتی از به پایان رسیدن مراسم تحلیف ریاست جمهوری نگذشته بود که خبر یک ترور، کشور را در بهت و شوک قرار داد، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهوری جدید، در ایران حضور داشت، بامداد روز چهارشنبه ساعت ۲ بامداد به شهادت رسید. اسماعیل هنیه که یک روز قبل از شهادتش به دیدار مسعود پزشکیان رفته بود، مواضع رئیس جمهوری را در حمایت از حقوق ملت فلسطین مایه دلگرمی و افتخار مردم فلسطین و غزه بیان کرده بود.

پزشکیان در دیدار با شهید اسماعیل هنیه، تاکید کرده بود: «مردم ایران همواره از جنایات و تجاوزگری رژیم صهیونیستی نفرت داشته و از حقوق مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و پس از این نیز این حمایت را با قوت و قدرت بیشتر ادامه خواهند داد.»


بیشتر بخوانید:فیلم/ حاشیه سازی کارشناس صداوسیما درباره پزشکیان


وی گفته بود: «قساوت صهیونیست‌ها در جنایاتی که در غزه مرتکب می‌شوند فارغ از دین و مذهب، باعث انزجار و بیزاری همه انسان‌های آزاده است، در مقابل این جنایات سنگ‌دلانه مقاومت جانانه مردم و مجاهدان فلسطینی مایه افتخار و مباهات بوده و یقین داریم که این مقاومت به پیروزی نهایی مردم و آزادی سرزمین فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی ختم خواهد شد.»

پس از این اتفاق تلخ، مسعود پزشکیان در دیدارهای دیپلماتیک خود، بارها از جنایات رژیم صهیونیستی گفت، اقداماتی که در جهت تشویق رژیم صهونیستی به انجام جنایت علیه مردم فلسطین شود را محکوم کرد و در دیدار فرستاده ویژه رئیس جمهور و نائب رئیس کنگره ملی خلق چین، با اشاره به عضویت دائم این کشور در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: «رژیم صهیونیستی و حامیان آن به دنبال گسترش تنش و تداوم ناآرامی در منطقه هستند، از دولت چین می‌خواهم از تمام ظرفیت‌های خود برای محکوم کردن جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند.»

پزشکیان در دیدار نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، هم وعده انتقام از اسرائیلی‌ها را داد و گفت: «تروریست ها پاسخ این جنایت خود را دریافت خواهند کرد.»

تاکید رئیس جمهوری بر همکاری‌های اقتصادی و سیاسی

از سوی دیگر، مسعود پزشکیان در دیدارهای دیپلماتیک خود، از فشارها و تحریم‌های آمریکا گفت، از ارتباط مجدد ایران با کشورهایی چون آذربایجان، عربستان و مصر، از تقویت ارتباط‌های سیاسی و اقتصادی با کشورها و اجرای توافقات میان تهران با مسکو، پکن و ...

چنانچه رئیس دولت چهاردهم در دیدار با نخست وزیری آذربایجان، گفت: «تعاملات خوب دو کشور به ویژه ارتقای همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت، تقویت راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدور شمال–جنوب در گسترش مناسبات و تبادلات موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان موثر و از اولویت‌های کاری دولت چهاردهم است. از فعالیت مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خرسندم و بر هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر پارلمان‌های دو کشور در ریل‌گذاری و رفع موانع توسعه تعاملات و روابط تاکید می‌کنم.»

پزشکیان همچنین در دیدار منصور بن متعب بن‌عبدالعزیز، نماینده ویژه پادشاه عربستان سعودی نیز تاکید کرد: «ارتباط ایران و عربستان علاوه بر ملاحظات همسایگی و مراودات برادرانه و صمیمی، با پیوندها و اشتراکات دینی و اعتقادی نیز گره خورده و ما را به یک ید واحده تبدیل کرده است. دشمنان و بدخواهان دو ملت برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود به دنبال ایجاد اختلاف بین دو ‌کشور هستند، ایران و عربستان باید با هوشیاری، وحدت و انسجام چنین توطئه‌هایی را خنثی کنند.»

پزشکیان، در دیدار شیخ عبدالله بن‌زاید، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه امارات متحده عربی، هم گفت: «روابط و همکاری‌های دو کشور در دوره پیش‌رو بیش از پیش گسترش یابد.»

وی با اشاره به اینکه تعمیق و تقویت روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم است، گفت: « کشورها و ملل اسلامی برادران یکدیگر هستند و اگر متحد و ید واحده شوند،‌ رژیم صهیونیستی قادر به انجام چنین جنایاتی وحشتناکی در حق مردم مظلوم فلسطین نخواهد بود. امیدوارم که گسترش تعاملات دوکشور موجب وحدت و انسجام واقعی میان کشورهای اسلامی شود.»


بیشتر بخوانید:نگرانی ابطحی از سن کابینه پیشنهادی پزشکیان


رئیس جمهوری همچنین در دیدار حسین عوض، وزیر امور خارجه سودان، نیز با ابراز خرسندی از گام‌های رو به جلوی دو کشور برای احیای روابط گفت: «بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها در تهران و خارطوم در زمینه سازی برای تقویت و ارتقای روابط موثر و حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها با سودان در دوره جدید آمادگی دارد.»

  • در جدول زیر، اظهارات رئیس دولت چهاردهم را دیدار با مقامات و هیأت‌های خارجی می‌خوانید؛
  • نام مقامات/ کشورها

    اظهارات مسعود پزشکیان

    اظهارات مقامات خارجی

    اسماعیل هنیه/ رئیس دفتر سیاسی حماس

    «ساعاتی قبل از شهادت»

    * {با اشاره به اینکه آرمان آزادی فلسطین نه فقط پس از انقلاب اسلامی، که قبل از آن نیز دغدغه مردم ایران بوده است}: مردم ایران همواره از جنایات و تجاوزگری رژیم صهیونیستی نفرت داشته و از حقوق مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده و پس از این نیز این حمایت را با قوت و قدرت بیشتر ادامه خواهند داد.

    * قساوت صهیونیست‌ها در جنایاتی که در غزه مرتکب می‌شوند فارغ از دین و مذهب، باعث انزجار و بیزاری همه انسان‌های آزاده است، در مقابل این جنایات سنگ‌دلانه مقاومت جانانه مردم و مجاهدان فلسطینی مایه افتخار و مباهات بوده و یقین داریم که این مقاومت به پیروزی نهایی مردم و آزادی سرزمین فلسطین و نابودی رژیم صهیونیستی ختم خواهد شد.

    * مواضع شما در حمایت از حقوق ملت فلسطین مایه دلگرمی و افتخار مردم فلسطین و غزه است، امروز مقاومت فلسطین خط مقدم ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی نظام سلطه است و از همین رو دشمن تلاش دارد این خط مقدم را بشکند تا بتواند با به زانو درآوردن مقاومت منطقه را با سیاست‌های دلخواه خود اداره کند و اینجاست که مشخص می‌شود راهبرد جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مقاومت و مقابله با نفوذ مستکبرین و نماینده آنها در منطقه یعنی رژیم صهیونیستی چقدر مهم است.

    * یکی از نتایج عملیات طوفان‌الاقصی ایجاد اطمینان بیشتر نسبت به قطعیت زوال رژیم صهیونیستی است، در جریان عملیات وعده صادق بیش از ۲۰ کشور سعی کردند چتر حمایتی خود را بر سر این رژیم بکشند و این نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها از یک بحران راهبردی رنج می‌برند و تداوم و تقویت حمایت امت اسلامی از ادامه مقاومت ارکان رژیم صهیونیستی را به لرزه انداخته است.

    علی اسدوف/ نخست وزیر جمهوری آذربایجان

    * روابط دو کشور برادرانه و مبتنی بر پیوندهای عمیق دینی، فرهنگی و خویشاوندی دو ملت است، وجود مرزهای جغرافیایی هرگز موجب جدایی مردم ایران و آذربایجان از یکدیگر نشده و ما در دوره جدید برای تحکیم و تقویت هر چه بیشتر روابط مصمم هستیم.

    * توجه ویژه به توسعه تعاملات با همسایگان از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و بر تلاش برای اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تاکید می‌کنم.

    * تعاملات خوب دو کشور به ویژه ارتقای همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت، تقویت راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدور شمال–جنوب در گسترش مناسبات و تبادلات موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان موثر و از اولویت‌های کاری دولت چهاردهم است.

    * از فعالیت مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خرسندم و بر هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر پارلمان‌های دو کشور در ریل‌گذاری و رفع موانع توسعه تعاملات و روابط تاکید می‌کنم.

    جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل و آماده است در دوره جدید روابط میان دو کشور را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهد.

    الکساندر وولین/ معاون نخست وزیر صربستان

    * صربستان دوست روزهای سخت ایران است و بر تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور تاکید می‌کنم.

    * {با اشاره به ریاست خود بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور در زمان نمایندگی مجلس}: گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور  در ارتقای همه جانبه روابط موثر است و بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات فیمابین دو کشور تاکید می‌کنم.

    * جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال‌خواهی خود هدف تبلیغات کذب و غیرواقعی و همچنین فشار و تحریم کشورهای زیاده‌خواه قرار گرفته است، ملت بزرگ ایران از هرگونه تجاوزی متنفر بوده و نمی‌تواند نسبت به جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، بی‌تفاوت باشد.

    * { با اشاره به آشنای با صربستان به دلیل ریاست بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور}: ما یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید لازم نیست خودت قوی باشی، بلکه کافی است دوستانی قوی داشته باشی و خوشحالیم که امروز یک دوست نزدیک قدرتمند دیگر در سطح بین‌المللی داریم.

    * کشور ما به اجرای تمام تعهدات و توافقات خود با ایران پایبند است، اگر چه ما در قاره اروپا هستیم، اما هرگز به سیاست‌ها و اقدامات کشورهای اروپایی در راستای ترویج ایران‌هراسی نپیوستیم و به دنبال گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هستیم.

    ویاچسلاو والودین/ رئیس دومای دولتی روسیه

    * جمهوری اسلامی ایران کشورهایی را که در روزهای سخت دوست و پشتیبان ملت ایران بوده‌اند فراموش نکرده و روابط خود را با این کشورها با قوت و قدرت ادامه و توسعه خواهد داد.

    * عزم و اراده ما برای ارتقای سطح روابط با روسیه جدی است، تقویت روابط با همسایگان و کشورهای منطقه را اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی و دولت چهاردهم است، اگر بر پایه ظرفیت‌های متقابل و در راستای تقویت توانمندی‌ها، روابط خود را تقویت کنیم، دیگر آمریکا و کشورهای غربی نمی‌توانند از حربه تحریم علیه ما استفاده کنند و اگر هم استفاده کنند، اثری نخواهد داشت.

    * {با اشاره به گفتگوی تلفنی خود با رئیس جمهور روسیه و طرح مسایل مهم از جمله تسریع در اجرای پروژه‌های مشترک}: اجرایی شدن این طرح‌ها، علاوه بر تامین منافع ایران و روسیه، کشورهای منطقه و همه جهان را منتفع خواهد کرد.

    * آقای پوتین از بنده خواست تا آمادگی روسیه برای همکاری با جمهوری اسلامی در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ فیمابین را به شما اعلام کنم. ایشان اهمیت زیادی برای توسعه روابط با ایران قائل هستند و پارلمان روسیه نیز آماده همکاری و تسهیل مسیر دستیابی به منافع متقابل دو کشور است.

    * رئیس جمهور کشورمان امیدوار است که با دکتر پزشکیان در اجلاس سران بریکس که پاییز امسال در کازان روسیه برگزار می‌شود، ملاقات کند، رئیس جمهور روسیه به طور جد، تسریع در تکمیل پروژه‌های مشترک از جمله کریدور شمال-جنوب، خط انتقال گاز و گسترش همکاری با ایران در پیمان‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را پیگیری می‌کند.

    منصور بن متعب بن‌عبدالعزیز/ نماینده ویژه پادشاه عربستان سعودی

    * ارتباط ایران و عربستان علاوه بر ملاحظات همسایگی و مراودات برادرانه و صمیمی، با پیوندها و اشتراکات دینی و اعتقادی نیز گره خورده و ما را به یک ید واحده تبدیل کرده است.

    * دشمنان و بدخواهان دو ملت برای رسیدن به خواسته‌های نامشروع خود به دنبال ایجاد اختلاف بین دو ‌کشور هستند، ایران و عربستان باید با هوشیاری، وحدت و انسجام چنین توطئه‌هایی را خنثی کنند.

    * روابط دیرینه دو ‌کشور بر تاریخ و فرهنگ مشترک و نیز همسایگی و برادری استوار است و یک دین واحد دو ملت را به هم پیوند داده است.

    * {با اشاره به علاقمندی رهبران کشورش به توسعه روابط با ایران}: رهبران عربستان سعودی اعتقاد دارند که توافق شکل گرفته میان دو کشور در پکن سرآغازی برای قرار گرفتن در مسیر تحقق منافع متقابل بوده و این مسیری است که نه تنها منافع منطقه بلکه منفعت جهانی را تامین و محقق می‌کند.

    محمد شیاع السودانی/ نخست وزیر عراق

    * روابط دو کشور عمیق، دوستانه و دیرینه است، توسعه هر چه بیشتر روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم است.

    * تعمیق و گسترش روابط همسایگان و کشورهای منطقه با یکدیگر برای مقابله با دخالت بیگانگان در مسائل منطقه ضروری است، ایران و عراق در سختی‌ها یار و حامی یکدیگر بوده و برای تامین منافع متقابل تلاش می‌کنند.

    * روابط دو ملت ایران و عراق همواره گرم و صمیمی بوده و امیدوارم مسیر رو به رشد روابط در دوران شهید رئیسی در دولت جنابعالی نیز ادامه یابد.

    * {با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای سفر شهید آیت‌الله رئیسی به عراق}: از دکتر پزشکیان دعوت می‌کنم تا با سفر به عراق و انجام دیدار و گفتگو میان مقامات دو کشور، زمینه تسریع در اجرای توافقات موجود برای توسعه روابط و حصول توافقات جدید در موضوعات مورد علاقه دو طرف را فراهم آورد.

    یوشی فومه تسویه/ فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن

    * {با استقبال از پیشنهاد و ابراز علاقمندی دولت ژاپن برای دیدار و مذاکره حضوری سران دو کشور در راستای تقویت و گسترش همکاری‌های فیمابین}: جمهوری اسلامی ایران و ژاپن همواره روابط صمیمی و دوستانه‌ای داشته‌اند و نباید اجازه داد مشکلاتی که به واسطه اقدامات برخی قدرت‌های خارجی در روابط دو کشور ایجاد شده است، تداوم یابد.

    * {در پاسخ به طرح درخواست دولت ژاپن برای نقش‌آفرینی فعال جمهوری اسلامی ایران در حل مسائل منطقه از جمله پایان دادن به جنگ در غزه}: ایران از هر اقدام و حرکتی در مسیر ایجاد و تقویت صلح و ثبات در منطقه استقبال می‌کند، اما برخی کشورها به جای تلاش برای پایان دادن به جنگ با اقدامات خود از جمله تامین سلاح و توجیه جنایت‌گری به تداوم آن کمک می‌کنند.

    * نخست وزیر ژاپن همچنین با توجه به جایگاه جمهوری اسلامی ایران و نقش‌آفرینی سازنده در تحولات منطقه مشتاق تقویت همکاری‌ها با ایران در مسیر تقویت و تثبیت صلح و ثبات در منطقه غرب آسیا است.

    * {با اشاره به روابط دیرینه دو ملت}: دولت ژاپن معتقد است، با همکاری یکدیگر می‌توانیم گام‌های موثری در زمینه رفع مشکلات منطقه و جهان برداریم

    بدر عبدالعاطی/ وزیر امور خارجه مصر

    * ایران و مصر دو کشور برادر هستند که ملت‌های آنها دارای علاقمندی قلبی با یکدیگر هستند.

    * {با اشاره به سابقه تمدنی دیرینه، درخشان و افتخارآمیز ایران و مصر، امیدوارم که مشکلات پیش‌روی عادی شدن روابط دو کشور هر چه سریع‌تر به طور کامل برطرف شود.

    * ایران و مصر در سایه همکاری با یکدیگر می‌توانند بسیاری از مشکلات منطقه را حل و فصل کنند، جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری و تبادل تجارب، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل با مصر است.

    * از سوی رئیس جمهور مصر ماموریت دارم، سلام‌های گرم، تبریکات صمیمی و آرزوهای قلبی ایشان برای موفقیت رئیس جمهور ایران و دولت‌ چهاردهم در تحقق پیشرفت و ارتقای رفاه مردم ایران را ابلاغ کنم.

    *  این برای اولین بار است که در کمتر از ۲ ماه ۲ وزیر امور خارجه مصر به ایران سفر می‌کنند، ما در مصر عمیقا از اینکه ایران توانست از دوران گذار بعد از شهادت دکتر رئیسی با اقتدار و بدون بروز هیچ مشکلی در مدت کوتاهی عبور کرده و یک انتخابات آزاد برگزار کند، خوشحال و خوشنودیم.

    * مواضع دو کشور در مسائلی چون عدم دخالت در امور دیگر کشورها، پاسداشت نظام بین‌المللی چندجانبه، دفاع از حقوق انسان‌دوستانه و مسائل مشابه بسیار نزدیک است، مسیر عادی‌سازی روابط در مسیر خود جریان دارد و امیدوارم این دو کشور بزرگ و صاحب تمدن بتوانند هر چه سریع‌تر برای تامین منافع متقابل همکاری‌های خود را رسما آغاز کنند.

    ابراهیم بوغالی/ رئیس مجلس الجزایر

    * {در پاسخ به تسلیت رئیس مجلس الجزایر که ترور اسماعیل هنیه را حادثه دردناک و جانسوز دانسته بود}: تداوم اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در توسل به ترور در سراسر جهان و همچنین کشتار زنان و کودکان فلسطینی و حمله وحشیانه به بیمارستان‌ها و منازل مردم ناشی از حمایت‌هایی است که آمریکا و برخی کشورهای غربی از این رژیم تروریستی به عمل آورده‌اند.

    * امروز آمریکا و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، نه تنها با اعمال استانداردهای دوگانه جنایات صهیونیست‌ها را در تضییع حقوق فلسطینیان توجیه می‌کنند، بلکه با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی عملا این رژیم را به تداوم جنایت و کشتار تشویق می‌کنند، بنابر این بر همه کشورهای اسلامی واجب است، با اتحاد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، خود را در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی نظام سلطه توانمند کرده و مانعی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه پاره تن جهان اسلام در فلسطین باشند.

    * از پیام تبریک محبت‌آمیز رئیس جمهور الجزایر تشکر می‌کنم و بر راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و دوست، از جمله الجزایر تاکید می‌کنم، ارتقای روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معادله‌ای برد-برد است که پیشرفت توامان و تامین متقابل منافع دو کشور را به دنبال دارد.

    * لازم می‌دانم مراتب تسلیت خود را به مناسبت ترور جانسوز آقای هنیه به شما و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کنم. رژیم صهیونیستی گمان می کند با این اقدامات می‌تواند مقاومت را شکست دهد، اما از این نکته غافل است که چنین جنایاتی روحیه و عزم مقاومت را بیش از پیش تقویت می‌کند.

    * {با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری ایران در مدتی کوتاه و ابلاغ آرزوی موفقیت رئیس جمهور کشورش}: دکتر پزشکیان فردی شایسته برای این مسئولیت بزرگ است، تلاش برای گسترش روابط بر اساس احترام و منافع متقابل اصول بنیادین سیاست خارجی الجزایر است و امیدوارم بر همین مبنا بتوانیم مسیر گسترش روابط فیمابین را دنبال کنیم.

    * {با یادآوری سفر شهید رئیسی به کشورش}: تشکیل کمیته پیگیری اسناد و توافقات مشترک میان دو کشور از اصلی‌ترین دستاوردهای این سفر بود و بر اهمیت تسریع در اجرای توافقات دو طرف تاکید می‌کنم.

    جائو رئیس/ رئیس مجلس مالی

    * {با محکومیت شدید اقدام جنایتکارانه منجر به شهادت «حاج اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که به منظور شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود}: اینگونه اقدامات مغایر با همه کنوانسیون‌ها و معاهدات بین‌المللی و نشانه عجز و استیصال دشمنان است، بی‌شک مقاومت ملت قهرمان و مظلوم فلسطین ادامه پیدا خواهد کرد و این اقدامات جنایتکارانه خللی در عزم و اراده فلسطینیان در احقاق حقوقشان ایجاد نخواهد کرد.

    * بر ضرورت وحدت و انسجام کشورهای اسلامی در محکومیت اینگونه اقدامات بزدلانه و جنایتکارانه تاکید می‌کنم. 

    * {ضمن قدردانی از پیام تبریک مقامات عالی‌رتبه مالی، بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و گسترش روابط و همکاری‌ها میان دو کشور در دوره جدید تاکید کرد}: تلاش خواهیم کرد در اولین فرصت کمیسیون مشترک دو کشور را به منظور بررسی راهکارهای ارتقای هر چه بیشتر سطح روابط به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی برگزار و توافقات آن را در مسیر اجرا قرار دهیم.

    * توسعه ارتباطات پارلمانی میان ایران و مالی تسهیل کننده روند گسترش روابط تهران-باماکو است و درخواست تعامل بیشتر مجالس دو کشور در این زمینه را دارم. 

    * ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اقدامی وحشیانه و جنایتکارانه است و آن را محکوم می‌کنم.

    *  انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران را تبریک می‌گویم، کشور ما به گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه بخش‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دو کشور علاقه‌مند است.

    شیخ عبدالله بن‌زاید/ معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه امارات متحده عربی

    * روابط و همکاری‌های دو کشور در دوره پیش‌رو بیش از پیش گسترش یابد.

    * {با اشاره به اینکه تعمیق و تقویت روابط با همسایگان اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم است}: کشورها و ملل اسلامی برادران یکدیگر هستند و اگر متحد و ید واحده شوند،‌ رژیم صهیونیستی قادر به انجام چنین جنایاتی وحشتناکی در حق مردم مظلوم فلسطین نخواهد بود.

    * امیدوارم که گسترش تعاملات دوکشور موجب وحدت و انسجام واقعی میان کشورهای اسلامی شود.

    * دولت و مردم امارات علاقه عمیق و فراوانی به ایران و مردم ایران دارند. معتقدیم این یک شانس خوب بوده که ما کنار هم هستیم و روابط حسنه‌ای با یکدیگر داریم و امیدوارم بتوانیم از فرصت‌های موجود برای تامین منافع متقابل بهترین استفاده را ببریم.

    * رئیس دولت امارات تاکید داشتند تا به شما بگویم که کشور ما را کشور دوست و خانه دوم خودتان بدانید،  امیدوارم دوره ریاست جنابعالی آغاز راهی جدید در مسیر توسعه روابط فیمابین باشد. اطمینان داشته باشید که درهای امارات همواره به روی شما و هر گونه افکار و ایده توسعه روابط میان دو کشور در تمام زمینه‌ها و همه سطوح باز است.

    آمادو مامه ژوپ/ رئیس مجلس سنگال

    * بر علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملات و روابط با سنگال بویژه در بخش اقتصادی و سیاسی  و همچنین اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور در دوره جدید تاکید می‌کنم.

    * {ضمن تجلیل از مواضع سنگال در دفاع از ملت مظلوم فلسطین}: توسعه روابط دو کشور و ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر در مسائل و تحولات بین المللی از جمله جنگ غزه ضروری است، کشورهای اسلامی باید با صدایی رسا و یدی واحد، در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه نقش آفرین باشند.

    * {با تمجید از مواضع مستحکم و قاطع جمهوری  اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین}: مواضع سنگال و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین بسیار نزدیک است، ریاست حدود پنجاه ساله بر کمیسیون استیفای حقوق مردم فلسطین در سازمان ملل از افتخارات سنگال است.

    * {با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در سال گذشته}: بر علاقمندی کشور سنگال نسبت به بهره گیری از دانش، تخصص و تجارب ایران در بخش های مختلف انرژی، بهداشت و درمان و آموزش و همچنین اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تاکید می‌کنم.

    کمبو موهادی/ معاون رئیس جمهور زیمبابوه

    * بر تسریع در اجرای توافقات فیمابین دو کشور در راستای تامین منافع متقابل و ایجاد زمینه برای حصول توافقات جدید تاکید می‌کنم.

    * { با اشاره به ظرفیت‌های خوب و مکملی ایران و زیمبابوه ظرفیت‌های برای توسعه روابط دارند و سیاست‌های ظالمانه آمریکا در اعمال تحریم علیه کشورهایی که حاضر به همراهی با آنها نباشند}: وحدت و همکاری کشورهای مستقل مثل ایران و زیمبابوه می‌تواند تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی را بی‌اثر کند.

    * {با اشاره به سابقه طولانی روابط دو کشور}: جمهوری اسلامی ایران کشوری دارای توانمندی‌ها و دانش سطح بالا به خصوص در زمینه خدمات فنی و مهندسی است، زیمباوه نیز ظرفیت‌های متنوع و بکری در عرصه‌های کشاورزی، انرژی، معدن و امثال آن دارد و علاقمندیم این تجربیات و توانمندی‌ها را در همکاری با ایران تبادل کنیم.

    نورالدین اسماعیل‌جان‌اف/ رئیس مجلس قانونگذاری ازبکستان

    * ما در دوره جدید مصمم به تحکیم و ارتقای روابط با ازبکستان به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی و ارتباطات فرهنگی هستیم و در این مسیر هیچ مانعی نمی‌تواند در اراده ما خللی ایجاد کند.

    * توافقات و اسناد همکاری‌های متعدد میان ایران و ازبکستان نشانه روابط عمیق و رو به رشد دو کشور است و بر اهتمام ویژه دولت چهاردهم برای اجرای این توافقات تاکید می‌کنم.

    * تقویت روابط پارلمانی میان ایران و ازبکستان را پشتوانه‌ای مناسب برای دولت‌ها در شتاب‌بخشی به تقویت روابط عنوان کرد و نقش‌آفرینی بیشتر نهادهای قانونگذاری دو کشور در این زمینه را خواستار شد.

    * ازبکستان، ایران را شریک اصلی و راهبردی خود در منطقه می‌داند و امیدواریم در دوره ریاست جمهوری جنابعالی با اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور شاهد تقویت هر چه بیشتر روابط باشیم.

    * همکاری‌ها در بخش‌های مختلف به ویژه تجارت، حمل و نقل، ترانزیت و لجستیک از جمله زمینه‌های مناسب در جهت توسعه همکاری‌ها میان دو کشور است، در حال حاضر بیش از ۳۰۰ شرکت مشترک در بخش تجاری و اقتصادی دو کشور فعالند و ازبکستان علاقمند است در دوره جدید حجم مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را به دو برابر حجم فعلی برساند.

    سالیفو مودی/ فرستاده ویژه و وزیر دفاع نیجر

    * برای شما در مسیر استقلال سیاسی، آبادانی و اجرای عدالت آرزوی موفقیت می‌کنم، تلاش خواهیم کرد همکاری‌های فیمابین را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

    * {با اشاره به اینکه کشورهای زیاده‌خواه از انواع حربه‌ها برای شکست ملت‌های استقلال‌طلب بهره می‌گیرند}: ملتی که عزم و اراده و رهبرانی آگاه و شجاع داشته باشد می‌تواند در مقابل همه توطئه‌های دشمنان آزادی و استقلال خود بایستد و فشارهای دشمنان را بی‌اثر کند.

    * {با محکوم کردن جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و نیز ترور ناجوانمردانه شهید حاج «اسماعیل هنیه»}: این جنایت و گستاخی رژیم صهیونیستی بدون پاسخ نخواهد ماند.

    * سکوت و حمایت‌های کشورهای غربی و مدعی حقوق بشر از رژیم صهیونیستی از یک سو و اختلاف و تفرقه بین کشورهای اسلامی از سوی دیگر عامل تشویق صهیونیست‌ها به انجام بی‌محابای اینگونه وحشی‌گری است، کشورهای اسلامی با اتحاد و انسجام خود می‌توانند از تضییع حقوق مسلمانان به ویژه مسلمانان مظلوم فلسطین جلوگیری کنند.

    * روند روابط دو کشور در یکسال گذشته شاهد اتفاقات مثبتی بوده که امیدوارم در دولت آتی نیز تداوم داشته باشد.

    * انقلاب جوان نیجر،‌ انقلاب اسلامی و دولت نیجر، نظام جمهوری را الگوی خود قرار داده‌اند، دولت امروز نیجر برآیند استقلال‌خواهی مردم این کشور و واکنشی به عملکرد دولت وابسته قبل بود و همه تلاش ما این است که با اتکا به خودمان منافع و رفاه مردم را تامین کنیم.

    * شهادت حاج اسماعیل هنیه را تسلیت می‌گویم، طبیعتا تقویت روابط ما با یکدیگر خوشایند کشورهای غربی نیست اما الگو گرفتن از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد قلبی ما و تلاشی در راستای تقویت امت اسلامی است.

    ایگور سرگینکو/ رئیس مجلس بلاروس

    * تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و دوست، پایه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم بر محور روابط برد-برد است، ایران و بلاروس علاوه بر روابط دوجانبه، در عرصه بین‌المللی، مجامع منطقه‌ای و جهانی نیز همکاری‌های سازنده و مثبتی دارند.

    * بر تعهد دولت چهاردهم به اجرای نقشه راه بلندمدت روابط دو کشور تاکید دارم، در اولین فرصت پس از شروع به کار کابینه دولت چهاردهم مسئول کمیسیون مشترک دو کشور مشخص شده و به وی تاکید خواهم کرد که اجرای توافقات فیمابین را با سرعت و جدیت دنبال کند.

    * برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در فرصتی کوتاه گواه کارآمدی و استحکام نظام سیاسی جمهوری اسلامی و اعتماد مردم به حاکمیت است، مسیری که جنابعالی در مواضع خود برای سیاست خارجی دولت‌تان مشخص کردید مایه خرسندی و امیدواری است.

    * ما علاقمند به گسترش همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های تجاری و تامین متقابل کالاهای مورد نیاز، همکاری‌های اقتصادی و مراودات علمی و آموزشی هستیم.

    سلیندا سوسا لوندا/ وزیر امور خارجه بولیوی

    * {با تمجید از اقدام دولت بولیوی در قطع روابط خود با رژیم صهیونیستی}: روابط دو کشور راهبردی، برادرانه و مبتنی بر اشتراکات و مواضع آزادی‌خوانه و استقلال‌طلبانه است، برای تعمق و تقویت همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور در دولت جدید آمادگی داریم.

    * بر اهتمام ویژه دولت خود به اجرای توافقنامه همکاری‌های مشترک میان دو کشور تاکید می‌کنم، بی‌تردید موفقیت در پیشبرد و اجرای این توافقنامه مشوقی برای تعمیم همکاری‌های دو کشور به دیگر بخش‌ها و زمینه‌ها خواهد بود.

    * سرزمین ایران جلوه‌گاه صلح و دوستی در جهان است، کشور ما برای تقویت و ارتقای هر چه بیشتر روابط با جمهوری اسلامی ایران در چارچوب توافقنامه همکاری‌های مشترک میان دو کشور علاقه‌مند است.

    * همکاری در زمینه‌های انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و معدن، تکنولوژی، سرمایه‌گذاری، دانش‌بنیان و فرهنگی از جمله محورهای مورد علاقه بولیوی برای توسعه همکاری با جمهوری اسلامی ایران است، بولیوی همچنین برای همکاری با ایران در زمینه ترویج چند جانبه‌گرایی در عرصه جهانی آمادگی دارد.

    * {ضمن محکومیت ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و همچنین جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در غزه، به اشتراک مواضع ایران و بولیوی در حمایت از مسئله فلسطین اشاره کرد}: بولیوی اولین کشور در آمریکای لاتین بود که به تبعیت از جمهوری اسلامی ایران روابط‌اش را با رژیم اشغالگر صهیونیستی به طور کامل قطع کرد.

    پنگ چینگ هوآ/ فرستاده ویژه رئیس جمهور و نائب رئیس کنگره ملی خلق چین

    *  چین شریکی راهبردی و استراتژیک در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، چین همواره از دوستان روزهای سخت ایران بوده است و کمک‌های پکن برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا را از یاد نخواهیم برد.

    * ایران و چین از ظرفیت‌های عظیمی برای همکاری‌های مشترک برخوردارند که فعال‌سازی آنها فرصت‌های جدیدی برای هر دو کشور ایجاد خواهد کرد، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات انجام شده بین مقامات دو کشور به ویژه در دو موضوع مهم تکمیل طرح بزرگ «کمربند راه» و برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک میان دو کشور تاکید دارم.

    * {با اعلام آمادگی ایران برای گسترش تعاملات و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با چین بر بستر سازمان همکاری شانگهای و بریکس، بر تاثیرناپذیری روابط جمهوری اسلامی ایران و چین از تحولات بین‌المللی و جهانی}: در حالی که آمریکا با هدف فروش سلاح، به‌دنبال استمرار جنگ و ناامنی در منطقه ماست، اقدامات دولت چین برای حفظ صلح و ثبات از طریق رفع اختلافات کشورهای منطقه قابل تقدیر است.

    * {با اشاره به اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس}: حمایت‌های مالی نظامی و سیاسی آمریکا عامل تداوم جنایات بی‌سابقه صهیونیست‌ها، از کشتار زنان و کودکان و کهنسالان درغزه تا ترورهای بزدلانه در منطقه است، جامعه جهانی در برابر وقوع چنین جنایات وحشیانه، بی سابقه و ضدانسانی مسئول است و سازمان‌های حقوق بشری و کشورهای مدعی حقوق بشر باید بابت سکوت خود در برابر این توحش دنیای مدرن پاسخگو باشند.

    * { با اشاره به عضویت دائم چین در شورای امنیت سازمان ملل}: رژیم صهیونیستی و حامیان آن به دنبال گسترش تنش و تداوم ناآرامی در منطقه هستند، از دولت چین می‌خواهم از تمام ظرفیت‌های خود برای محکوم کردن جنایتگری‌های رژیم صهیونیستی استفاده کند.

    * ایران کشوری مهم در منطقه و شریکی راهبردی برای چین است، چین برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل بوده و خواستار توسعه هر چه بیشتر این روابط است.

    * پیشنیه طولانی روابط ایران و چین نشانه عمق پیوندهای فرهنگی و تاریخی میان دو ملت است، ایران و چین همواره در تحولات بین‌المللی حامی و پشتیبان یکدیگر بوده اند و این حمایتهای متقابل زمینه ساز همکاری‌های مشترک، تامین‌کننده منافع دو کشور و تضمین کننده صلح و ثبات در منطقه بوده است.

    * ازپاسخ دکتر پزشکیان به پیام تبریک رئیس جمهور چین و اتخاذ مواضع امیدبخش در زمینه توسعه همکاری‌های دو کشور قدردانی می‌کنم.

    * برای اجرای برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک و ارتقای همکاری‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران تاکید داریم، چین همچنین از ایفای نقش ایران در عرصه تحولات منطقه‌ای و جهانی حمایت می‌کند و آماده همکاری با ایران در زمینه استقرار صلح و ثبات و تحقق نظم چندجانبه جهانی است.

    * چین قاطعانه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس را محکوم و بر ضرورت رعایت اصول بین‌المللی و احترام به حاکمیت ارضی ایران تأکید می‌کند.

    نیچروان بارزانی/ رئیس اقلیم کردستان عراق

    * {با اشاره به جنایت صهیونیستها در ترور اسماعیل هنیه}: تروریست ها پاسخ این جنایت خود را دریافت خواهند کرد.

    * مردم کشورهای منطقه اختلاف مبنایی با یکدیگر نداشته و اشتراکات فرهنگی، تاریخی و اعتقادی فراوانی نیز دارند، دشمنان و بدخواهان ملت‌های منطقه تلاش دارند با دامن زدن به اختلافات و ایجاد تفرقه ، کشورهای منطقه را با یکدیگر درگیر کنند تا بتوانند مطامع خود را به پیش ببرند.

    * {با تاکید بر ضرورت تحکیم تعاملات میان ایران و عراق و نیز اقلیم کردستان عراق و همچنین ارتقای سطح روابط همه کشورهای منطقه با یکدیگر}: کشورهای اروپایی که سابقه صدها سال جنگ با یکدیگر را دارند، امروز قدم‌های موثری در زمینه ایجاد اتحاد با هم برداشته‌اند و یقینا مردم کشورهای منطقه که اشتراکات بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تری با یکدیگر دارند، بیشتر و بهتر می‌توانند چنین اتحاد و انسجامی را ایجاد و با غلبه بر برخی اختلافات در کنار یکدیگر با صلح و ارامش زندگی کنند.

    * از مهمان نوازی و محبت اهالی منطقه اقلیم کردستان عراق نسبت به زائران اربعین قدردانی می‌کنم، تلاش‌های مسئولان اقلیم کردستان عراق برای بهبود تعاملات و روابط با ایران نیز قابل تقدیر است.

    * شهادت آقای اسماعیل هنیه را تسلیت می‌گویم، هدف رژیم صهیونیستی از این ترور را شرارت‌افکنی در منطقه است.

    * انقلاب اسلامی تنها متعلق به مردم ایران نیست و ما هم به آن احساس تعلق می‌کنیم، اگر چه فراز و نشیب‌هایی در روابط میان ما و ایران بوده، اما اینکه ایران را همواره در روزهای سخت پشت خودمان دیده‌ایم، قابل انکار نیست.

    * دو طرف ظرفیت‌های زیادی برای گسترش تعاملات و تبادلات با یکدیگر دارند، ما در اقلیم کردستان به طور هم‌زمان با حکومت مرکزی عراق و جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای سطح روابط همکاری می‌کنیم.

    * از دکتر پزشکیان دعوت می‌کنیم در صورت سفر به عراق، از اقلیم کردستان نیز بازدید کنند.

    حسین عوض/ وزیر امور خارجه سودان

    * {با ابراز خرسندی از گام‌های رو به جلوی دو کشور برای احیای روابط}: بازگشایی مجدد سفارتخانه‌ها در تهران و خارطوم در زمینه سازی برای تقویت و ارتقای روابط  موثر و حائز اهمیت است و جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها با سودان در دوره جدید آمادگی دارد.

    * اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور شهید اسماعیل هنیه ادامه جنایتگری این رژیم در غزه و نشانه وحشیگری رژیم صهیونیستی و حامیانش است، در چنین شرایطی وحدت و انسجام کشورهای اسلامی، ملتهای مسلمان را در مقابله با چنین توطئه هایی قوی تر و مقاوم تر خواهد کرد.

    * شهادت رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم می‌کنیم و به دولت و ملت ایران و همچنین ملت فلسطین تسلیت می‌گوییم. 

    * انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران را تبریک می‌گوییم، کشور ما برای گسترش تعاملات و روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها علاقه‌مند است.

    محمود ثابت کمبو/ وزیر امور خارجه تانزانیا

    * جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با تانزانیا در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است.

    * دولت چهاردهم تلاش خواهد کرد موانع گسترش تعاملات میان دوکشور را برطرف کند، تشکیل جلسه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تانزانیا برای تمهید مقدمات تدوین اسناد همکاری‌های دو کشور ضرورت دارد، رواج گسترده فرهنگ ایرانی در تانزانیا بویژه منطقه زنگبار، زمینه مناسبی برای تعمیق روابط و تحکیم همکاری‌های فیمابین است.

    * رابطه تاریخی ایران و تانزانیا هزاران سال قدمت دارد و جمعیت قابل توجهی از شیرازی‌های ایران از سال‌ها پیش به زنگبار مهاجرت کرده و فرهنگ ایرانی و حتی زبان فارسی را در آنجا رواج داده‌اند. 

    * {با اعلام درخواست کشورش برای گسترش روابط با ایران بویژه در حوزه های اقتصادی و فرهنگی}: از دکتر پزشکیان دعوت می‌کنیم از این کشور به عنوان خانه دوم خود و همه ایرانی‌ها دیدار کند تا در مسیر گسترش روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف گام‌های جدی تری برداشته شود.

    عثمان صالح محمد/ وزیر امور خارجه اریتره

    * همسویی و اشتراک مواضع ایران و اریتره بویژه در حمایت و پشتیبانی از مردم مظلوم فلسطین ارزشمند است و بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای تقویت و ارتقای روابط فی‌مابین تاکید داریم، جمهوری اسلامی ایران برای انتقال تجارب و اشتراک ظرفیت‌های خود با کشور اریتره آمادگی دارد.

    * ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اقدامی جنایتکارانه و رذیلانه است، بدون تردید این جنایت بدون پاسخ نخواهد ماند.

    * نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و کشتار زنان و کودکان مظلوم و بی دفاع این منطقه در سایه سکوت بی‌عملی مجامع و محافل بین المللی در تاریخ سابقه نداشته است، بر ضرورت مشارکت و نقش آفرینی فعال همه ملت‌های آزاده برای توقف این جنایات تاکید داریم.

    * درخواست گسترش تعاملات و روابط جمهوری اسلامی ایران و اریتره را داریم.

    * ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم می‌کنیم و این اقدام جنایتکارانه را به دو ملت ایران و فلسطین تسلیت می‌گوییم.

    ژورالدو الکمین/ معاون رئیس جمهور برزیل

    * تاریخچه و قدمت ۱۲۰ ساله روابط ایران و برزیل پشتوانه مستحکمی برای توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه میان دو کشور  است.

    * جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و تعمیق روابط با برزیل بویژه در بخش تجاری، اقتصادی، کشاورزی و بهداشت و درمان ارزش و اهمیت فراوانی قائل است، از فعالان اقتصادی برزیل برای حضور در ایران و آشنایی بیشتر با دستاوردها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بخش‌های مختلف دعوت می‌کنم.

    * اقدام جنایتکارانه ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس نشان‌دهنده خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی آنها به قوانین و معاهدات بین‌المللی است، رژیم جنایتکار صهیونیستی در غزه زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد و مدارس و بیمارستان‌ها راه بمباران می‌کند اما تأسف‌آور آن است که مدعیان حقوق بشر از این رژیم حمایت می‌کنند.

    * {با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت و گسترش روابط با ایران}: ما سال گذشته ۱۲۰ سالگی روابط دو کشور را جشن گرفتیم و امیدواریم در دوره پیش رو و در دوران ریاست جمهوری جنابعالی نیز شاهد گسترش هر چه بیشتر تعاملات و روابط باشیم.

    * کشور برای تعمیم همکاری‌های دوجانبه ایران و برزیل از بخش تجاری و کشاورزی به بخشهای مختلف بهداشت و درمان، دارویی، انرژی، پتروشیمی و معادن آمادگی دارد و همچنین دعوت نامه رسمی لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل برای حضور دکتر پزشکیان در اجلاس سال آینده بریکس در این کشور را تقدیم می‌کنم.

    *  اقدام جنایتکارانه ترور اسماعیل هنیه و نیز کشتار زنان و کودکان فلسطینی در نوار غزه را محکوم می‌کنیم و بر همبستگی دولت و ملت برزیل با مردم فلسطین تاکید داریم.

    باکیت توروبایف/ معاون نخست‌وزیر و وزیر کشاورزی قرقیزستان

    * از پیام تبریک مقامات عالی این کشور تشکر می‌کنم و از ابراز همدردی دولت و ملت قرقیزستان در ابراز همدردی با ملت ایران در پی فقدان رئیس جمهور شهید دکتر سید ابراهیم رئیسی قدردانی می‌کنم.

    * بر توسعه روابط با همسایگان از جمله قرقیزستان به عنوان راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تاکید داریم و همچنین برای تسریع در اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی، در دولت چهاردهم اعلام آمادگی می‌کنیم.

    * همکاری در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، صنعتی، فرهنگی و آموزشی از جمله زمینه‌های مناسب برای توسعه و تقویت روابط ایران و قرقیزستان است، باور داریم تحکیم و تقویت روابط میان دو کشور در قالب سند همکاری‌های تجاری نتایج بسیار خوبی برای دو ملت به همراه خواهد داشت.

    * روابط با جمهوری اسلامی ایران برای قرقیزستان بسیار با اهمیت و پشتوانه مستحکمی در تعاملات بین‌المللی است. ایران و قرقیزستان از ظرفیت‌های متنوعی برای توسعه همکاری‌ها به ویژه در بخش تجاری و اقتصادی، سرمایه‌گذاری، حمل و نقل و ترانزیت برخوردارند و ما نسبت به فعال‌سازی این ظرفیت‌ها در راستای توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط میان دو کشور آمادگی داریم.

    * امیدواریم در دوره ریاست جمهوری دکتر پزشکیان همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان بیش از گذشته گسترش یابد.

    رشید مردوف/ معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ترکمنستان

    * ارتباطات دو کشور را دارای سابقه‌ای دیرین و متکی بر اشتراکات فرهنگی و تمدنی است، تعمیق روابط با همسایگان محور سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که این رویکرد علاوه بر منافع و مزیت فراوان برای دوکشور و منطقه، امری متکی بر توصیه‌های دینی نیز هست.

    * باید تلاش کنیم با تحکیم و تقویت تعاملات، هر چه بیشتر مرزهای جغرافیایی را به دروازه‌های دوستی و مودت دو ملت تبدیل کنیم، اگر چه بدخواهان روابط دوستانه ایران و ترکمنستان می‌خواهند ما را از هم دور کنند، اما اراده ما بر خواست آنها غلبه خواهد کرد.

    * مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی مشترک ایران و ترکمنستان ظرفیت مناسبی برای تحکیم بیش از پیش روابط سیاسی فیمابین است و بر تلاش بیشتر برای ارتقای تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید داریم.

    * حضور بنده در ایران به منظور اعلام عزم و اراده سران ترکمنستان برای تقویت و تعمیق روابط دوستانه و برادرانه فیمابین است.

    * {با اشاره به سخنان رئیس جمهور کشورمان درباره اینکه اشتراکات فرهنگی و تمدنی دو کشور بستر مناسبی برای ارتقای سطح روابط است}: روابط دو ملت ایران و ترکمنستان فراتر از همسایگی است و ما کاملا مصمم و علاقمند به توسعه همه جانبه این روابط هستیم.

    ایراکلی کوباخیدزه/ نخست وزیر گرجستان

    * این حضور گواهی بر مناسبات مستحکم دو کشور و اراده قوی ایران و گرجستان برای تقویت روابط و همکاری‌ها است، تقویت تعاملات و مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و دولت چهاردهم است.

    * روابط دو کشور معادله‌ای برد–برد، نه فقط برای تهران و تفلیس بلکه برای کل منطقه است، ایران نیز همچون گرجستان مصمم است در زمینه‌های مورد علاقه طرفین برای فعال کردن ظرفیت‌های متنوع، همکاری‌های متقابل را در جهت رفاه و توسعه ملت‌های دو طرف کشور گسترش دهد.

    * دولت ما متعهد به همکاری با جمهوری اسلامی ایران برای تعمیق و تقویت روابط است، ایران نقش مهم و سازنده‌ای در منطقه ایفا می‌کند و بسیار خرسندیم که فضای دوستانه‌ای بر روابط دو کشور حاکم است.

    * هر دو کشور انگیزه بالایی برای تقویت تعاملات با یکدیگر دارند، گسترش همکاری‌های اقتصادی در راستای تحکیم بیش از پیش روابط سیاسی اهمیت دارد. خوشحالیم که روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف رو به جلو بوده و تعاملات مردمی و همکاری بخش‌های خصوصی ایران و گرجستان نیز به شکل روزافزون در حال ارتقاست.

    امامعلی رحمان/ رئیس جمهور تاجیکستان

    * این حضور نشانه‌ای از عمق دوستی، صمیمیت و نزدیکی‌های دو ملت است، تاجیکستان کشور هم‌زبان ماست و  امیدوارم با تکیه بر این وجه اشتراک بتوانیم همکاری‌های متقابل را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم.

    * باید تلاش کنیم مرزهای سیاسی را کمرنگ و همکاری‌ها و مناسبات را پررنگ کنیم، دیدار و تعامل با شما برای ما متفاوت و گفتگو با زبان مشترک بسیار شیرین و دوست‌داشتنی است و باید از این بستر و ظرفیت‌های متنوع موجود برای تامین منافع متقابل بهره بگیریم.

    * ایران شریک و دوستی بسیار مهم برای ایران است، ایران و تاجیکستان میراث‌دار مشترک تمدن و فرهنگی باستانی و درخشان هستند که نوروز فقط یکی از جلوه‌های زیبای آن است.

    * ایران با وجود تحریم‌های گسترده پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران برای ما نیز مایه افتخار است و علاقمندیم در زمینه تبادل تجربیات و توانمندی‌های دو کشور با هم همکاری داشته باشیم. همچنین ایران و تاجیکستان چالش‌ها و مسائل مشترکی به خصوص در مورد وضعیت افغانستان به عنوان یکی دیگر از اعضای حوزه تمدنی کشورهای فارسی‌زبان دارند که باید با همکاری یکدیگر به برقراری ثبات و امنیت کامل در این کشور کمک کنند.

    نیکول پاشینیان/ نخست وزیر ارمنستان

    * روابط دو کشور دیرینه، تاریخی، دوستانه و برپایه حسن همجواری و همسایگی است. توسعه و تقویت روابط با همسایگان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، با اراده مسئولان عالی دو کشور در دوره جدید نیز برای مستحکم‌تر شدن و تقویت هر چه بیشتر روابط با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های موجود تلاش خواهیم کرد.

    * همکاری‌های خوب دو کشور بستر مناسبی برای توسعه ارتباطات در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی، فرهنگی و علمی و فناوری است، ما به مسیرهای مواصلاتی از جمله کریدور شمال – جنوب به عنوان فرصتی برای توسعه و پیشرفت همه کشورهای منطقه می‌نگریم از همین رو تکمیل طرح‌های این بخش از اولویت‌های کاری در دوره جدید خواهد بود.

    روابط جمهوری اسلامی ایران و ارمنستان استراتژیک، راهبردی و ریشه‌دار است. کشور ما برای توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط در بخش‌ های مختلف از جمله توسعه مراودات تجاری و اقتصادی در چارچوب توسعه تجارت بین‌الملل با جمهوری اسلامی ایران، علاقه‌مند است. تفاهمنامه‌های متعدد همکاری میان ایران و ارمنستان به ویژه در بخش حمل و نقل، ترانزیت، پایانه‌های مرزی و انرژی جلوه‌ای از روابط بسیار خوب دو کشور در دوره ریاست جمهوری رئیس جمهور فقید دکتر سیدابراهیم رئیسی بوده است و ما علاقمندیم در دوره جدید نیز این همکاری‌ها با قدرت و قوت ادامه یابد.

    مائولن آشیمبایف/ رئیس سنای پارلمان قزاقستان

    * روابط ایران و قزاقستان بر پایه تعاملات و اشتراکات فرهنگی کهن استوار است و امروز نیز مرزهای سیاسی نتوانسته محدودیتی برای ارتباطات فرهنگی و تاریخی درهم تنیده دو کشور ایجاد کند.

    * ایران، قزاقستان و دیگر کشورهای منطقه در یک حوزه فرهنگی و تمدنی مشترک زیست کرده و می‌کنند و مفاخر و شخصیت‌های فرهنگی منطقه متعلق به همه ما هستند، تسهیل تردد اتباع و همچنین تبادل دانشجو و گسترش تعاملات فرهیختگان و دانشگاهیان دو کشور می‌تواند به تعمیق و تقویت تعاملات و روابط فیمابین کمک کند؛ همچنین تلاش در مسیر ایجاد یک اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند مرزهای میان کشورهای این حوزه تمدنی و فرهنگی را کمرنگ و همکاری‌ها را پررنگ کند.

    * {با اشاره به توافقات حاصل شده فیمابین دو کشور از جمله در دوران رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی}: تقویت همکاری‌ها با کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی دولت چهاردهم نیز خواهد بود و قطعا تلاش خواهیم کرد مسیر اجرای توافقات با قزاقستان تسهیل شود. دو کشور ظرفیت‌های خوبی برای همکاری در زمینه‌های اقتصادی، تبادلات تجاری، ترانزیت، همکاری در حوزه نفت و گاز، محصولات کشاورزی، داروسازی، ساخت کالا و تجهیزات و صدور خدمات فنی-مهندسی دارند و در دوره پیش‌رو برای تسریع در اجرای توافقات موجود در این عرصه‌ها تلاش خواهیم کرد.

    * {با اشاره به عضویت و حضور دو کشور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله شانگهای، سیکا، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و امثال آن}: بر اهمیت پیشبرد و توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور در ادامه تقویت روابط دوجانبه فیمابین تاکید داریم.

    * قزاقستان اهمیت زیادی برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران قائل است، قزاقستان آماده و علاقمند به گسترش روابط با ایران در عرصه همکاری‌های اقتصادی، مراودات تجاری، تزانزیت و حمل و نقل، نفت و گاز، صنعتی و فرهنگی و علمی است. اهالی قزاقستان از کودکی با فرهنگ و هنر ایران زمین آشنا شده و مردم قزاقستان به خصوص به شاعران ایرانی علاقه بسیاری دارند.

    * {با اشاره به اهمیت نقش روابط پارلمانی در تسهیل تقویت روابط فیمابین، بر آمادگی خود برای کمک به تحکیم تعاملات با ایران تاکید کرد}: ایران را شریک استراتژیک قزاقستان می‌دانیم و آماده گسترش همکاری‌های دوجانبه و نیز منطقه‌ای و بین‌المللی با ایران از جمله در پیمان‌های منطقه‌ای نظیر شانگهای، سیکا و اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستیم.

    داتو جوهرین عبدل/ رئیس مجلس مالزی

    * روابط ایران و مالزی را دوستانه و برادرانه است. ما قصد داریم در دوره جدید و با اراده مسئولان عالی دو کشور این روابط را مستحکم‌تر، قوی‌تر و موثرتر کرده و با ترسیم چشم‌انداز آینده روابط در مسیر اجرای اهداف مورد نظر به نفع دو کشور و دو ملت گام برداریم.

    * تهران برای تقویت روابط با کوالالامپور در بخش‌های مختلف تجاری،‌ اقتصادی، سیاسی و علم و فناوری بر پایه اشتراکات فرهنگی و دینی میان دو ملت علاقه‌مند است.

    * وقایع تلخ و تأسف بار غزه مصداق بارز نسل‌کشی از سوی رژیم آپارتاید صهیونیستی است.از مواضع قاطع مالزی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین قدردانی می‌کنم، درخواست می‌کنیم وحدت و انسجام بیشتر امت اسلامی برای جلوگیری و توقف این جنایات باشد.

    * روابط دو کشور دارای پیشنیه تاریخی و مبتنی بر اشترکات دینی و فرهنگی است. کشور ما برای توسعه و تقویت این روابط به نفع دو کشور بلکه امت اسلامی علاقه‌مند است.

    * {با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه جمهوری اسلامی ایران به عنوان محور ثبات و امنیت منطقه}: امروز و در شرایط حساس منطقه نیز جمهوری اسلامی ایران تکیه‌گاهی مطمئن برای جهان اسلام است و امیداوریم در دوره مسئولیت حضرتعالی نیز شاهد نقش آفرینی هرچه بیشتر و بهتر ایران در استقرار صلح و امنیت در منطقه باشیم.

    * {با اشاره به ریاست مالزی بر اتحادیه آ.سه.آن در سال آینده}: کشورهای عضو این اتحادیه برای توسعه روابط با ایران علاقه‌مند هستند. درخواست می‌کنیم گسترش تعاملات بیشتر جمهوری اسلامی ایران بر بستر این اتحادیه با آسیا در جهت منافع همه ملت‌های این قاره باشد.

    محمد عبدالسلام/ سخنگو و رئیس هیئت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن

    * امیدواریم که با هم‌افزایی و همکاری همه کشورهای اسلامی، بساط ظلم به مسلمانان پایان یابد.

    * ارتباط میان ایران و یمن متکی بر اعتقادات و فرهنگ مشترک و خدشه‌ناپذیر است. اقدامات یمن در حمایت از ملت فلسطین بسیار مهم و موثر بوده و به وضوح رژیم صهیونیستی و حامیانش را تحت فشار گذاشته است. ایستادگی ملت یمن در برابر فشارها و دشمنی‌های مستکبرین نیز بسیار ارزشمند و قابل ستایش است.

    *روابط و همکاری‌های میان ایران و یمن پس از این نیز قوی‌تر از قبل ادامه خواهد یافت، وحدت و انسجام، قدرت کشورهای اسلامی را تقویت می‌کند و اگر همه کشورهای اسلامی همراه و هماهنگ باشند، چشم طمع دشمنان از ملت‌های اسلامی به طور کامل برداشته خواهد شد.

    * روابط فیمابین ایران و یمن گسترده و ریشه‌دار است، اشتراکات دیرپای ایران و یمن باعث شکل‌گیری روابطی استوار میان دو طرف شده است.

    * یمن موضعی شرافتمندانه در دفاع از ملت مظلوم فلسطین و نیز منافع همه امت اسلامی اتخاذ کرده و همین مسئله باعث تغییر نگاه دشمنان به یمن به عنوان یک نیروی تاثیرگذار بر تحولات منطقه شده است،  موضع قدرت امروز یمن بعد از لطف و عنایت خدا و ایستادگی رهبری و ملت یمن، مرهون همبستگی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران است. امیدوارم همکاری‌های ما در راستای تامین منافع متقابل بیش از پیش گسترش یابد.

    * یمن هماهنگی و هم‌افزایی با ایران را در عرصه‌های مختلف با هدف مقابله با چالش‌های مشترک ادامه خواهد داد. امروز یمن توان مقابله با چالش‌هایی را دارد که شاید کشور دیگری چنین توانی نداشته باشد و این راه ملت یمن منبعث از ایمان به ارزش‌ها و انگیزه‌های والای مردم این کشور است.

    زیاد نخاله/ دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین

    * این دیدار پیامی مهم برای کسانی است که به دنبال ایجاد فاصله میان ایران و گروه‌های مقاومت، به خصوص برادران و مجاهدان فلسطینی هستند.

    * مواضع و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آرمان دفاع از مظلومین از جمله ملت فلسطین و آرمان آزادی قدس، با تغییر دولت‌ها، تغییر نمی‌کند، حمایت و پشتیبانی از آرمان‌های ملت مظلوم فلسطین همچنان با قدرت ادامه خواهد یافت و هیچ عاملی نمی‌تواند خللی در اراده ما در این مسیر ایجاد کند.

    * بر تلاش بیشتر برای ایجاد وفاق در میان کشورهای اسلامی و افزایش فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت و کشتار در غزه تاکید داریم. جمهوری اسلامی ایران در دوره پیش‌رو نیز تلاش خواهد کرد با تبیین هر چه بیشتر جنایات رژیم غاصب صهیونیستی، دیپلماسی مقابله با این رژیم جنایتکار را فراتر از کشورهای اسلامی با همه کشورهای مستقل و آزادی‌خواه به پیش برده و برادران و خواهران فلسطینی خود را در برابر جنایات ضد بشری این رژیم تنها نگذارد.

    * دیدار شما در روزهای آغاز فعالیت به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران با سران گروه‌های مقاومت فلسطینی پیام مهمی برای منطقه و جهان دارد، فلسطینیان مظلوم ساکن غزه امروز در خط مقدم ایستادگی در برابر زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه و نماینده آنها در منطقه قرار دارند و موضع و صدای رسای ایران در حمایت از مقاومت تاثیر مهمی در حفظ روحیه ایستادگی و پایداری آنان دارد.

    * مردم فلسطین هیچگاه حمایت‌های ایران را فراموش نخواهند کرد، امروز در حالی همه مسیرها برای امدادرسانی و حتی ورود غذا و دارو به روی فلسطینیان مظلوم غزه بسته شده که همه مسیرها برای ارسال انواع کمک‌ها از جمله تجهیزات و سلاح به روی صهیونیست‌ها باز است، با این وجود مقاومت ملت فلسطین و مجاهدان فراتر از همه پیش‌بینی‌ها است.

    شیخ نعیم قاسم/ قائم‌مقام دبیرکل حزب‌الله لبنان

    * {ضمن تجلیل از ایستادگی و پایمردی مجاهدان و مبارزان دلیر حزب‌الله در برابر تجاوزات و جنایات رژیم صهیونیستی}: حمایت و پشتیبانی از جبهه مقاومت تکلیف شرعی و از سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران است.

    * جنایات هولناک رژیم صهیونیستی در حق مردم مظلوم غزه و حمایت و پشتیبانی آمریکا و برخی کشورهای غربی از این جنایات لکه ننگ دیگری بر کارنامه مدعیان حقوق بشر است. اگر کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان وحدت و انسجام خود را حفظ می‌کردند و به توصیه و سفارش نبی مکرم اسلام «ید واحده» بودند، رژیم صهیونیستی و حامیان آن هرگز به خود اجازه ارتکاب چنین جنایاتی علیه ملت مظلوم و مسلمان فلسطین را نمی‌دادند.

    * برای تقویت و توسعه روابط با کشورهای مسلمان تاکید داریم و همچنین ایجاد همگرایی و هم‌افزایی در جوامع اسلامی از اولویت‌های سیاست خارجی دولت چهاردهم است. بر ضرورت اتحاد امت اسلامی در مقابله با وحشیگری صهیونیست‌ها و توقف جنایات این رژیم در غزه تاکید داریم.

    * پاسخ رئیس جمهور به پیام سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله پدرانه و برادرانه بود و امیدوارم جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی وی بیش از گذشته در مسیر پیشرفت و موفقیت گام بردارد.

    * حزب‌الله لبنان خود را فرزند امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی می‌داند و به سهم خود برای تحقق آرمان‌های ارزشمند انقلاب تلاش خواهد کرد.

    * خروج رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان، شکست‌های متعدد این رژیم در برابر مقاومت اسلامی فلسطین و همچنین شکست گروهک تروریستی و تکفیری داعش در سوریه مرهون حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از جبهه مقاومت در منطقه است. امروز و در پی عملیات غرورانگیز طوفان‌الاقصی، رژیم صهیونیستی به رغم تحمیل خسارت‌های فراوان و جنایت‌های بی‌شمار در غزه به هیچ‌یک از اهداف خود نرسیده و به فضل الهی با تداوم ایستادگی و مقاومت مجاهدان فلسطینی و مردم غیور غزه شکستی دیگر برای این رژیم رقم خواهد خورد.

    حسین عرنوس/ نخست وزیر سوریه

    * روابط فیمابین ایران و سوریه همواره دوستانه و برادرانه بوده است، دو کشور دوست روزهای سخت یکدیگر هستند و بر ضرورت تقویت روابط اقتصادی، تجاری و تعاملات فرهنگی و اجتماعی دو ملت متناسب با روابط سیاسی ممتاز فیمابین تاکید داریم.

    * دولت چهاردهم با ارزیابی وضعیت فعلی روابط دو کشور تدابیر لازم برای تسریع در اجرای توافقات فیمابین و ارتقای سطح روابط را اتخاذ خواهد کرد، دو کشور علاوه بر گسترش تعاملات با یکدیگر، زمینه‌های بالقوه مناسبی نیز برای تقویت روابط و همکاری‌ها میان کشورهای اسلامی دارند که باید آنها را بالفعل کنند.

    * گرم‌ترین سلام‌ها و صمیمانه‌ترین تبریکات رئیس جمهور سوریه را نیز به آقای دکتر پزشکیان می‌رسانم.

    * از حمایت‌ها و کمک‌های کشورهای دوست به ویژه جمهوری اسلامی ایران به بهبود امنیت در سوریه، قدردانی می‌کنم. در دو سال گذشته گام‌های پرشتابی در مسیر توسعه روابط میان دو کشور برداشته شده، اما همچنان ظرفیت‌های متنوع و متعددی برای تعمیق و تقویت مناسبات وجود دارد که باید در راستای عملیاتی شدن آنها گام برداریم و رئیس جمهور سوریه، دولت این کشور را مکلف به حرکت در این مسیر کرده است.

    مانوئل ماررو کروز/ نخست وزیر کوبا

    *  از ابراز همدردی دولت و ملت کوبا با ملت ایران در پی شهادت رئیس جمهور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی قدردانی می‌کنیم و بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای تحکیم و توسعه روابط با کوبا در دوره جدید تاکید داریم.

    * {ضمن تجلیل از سابقه مبارزاتی ملت کوبا در برابر امپریالیسم}: توسعه و گسترش روابط میان کشورهای مستقل و آزادی‌خواه نظیر ایران و کوبا در مقابله با یکجانبه‌گرایی، نقش‌آفرین و موثر است.

    * از مواضع کوبا در محافل و مجامع بین‌المللی قدردانی می‌کنم. جمهوری اسلامی ایران همواره از آرمان‌های استقلال‌طلبانه و آزادیخواهانه کوبا حمایت کرده و بی‌تردید این حمایت‌ها ادامه خواهد یافت.

    * بر اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در سفر رئیس جمهور شهید دکتر رئیسی به کوبا تاکید داریم، بدون تردید هیچ مانعی نمی‌تواند در عزم و اراده دو کشور برای توسعه بیش از پیش مناسبات خللی ایجاد کند.

    * {با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه و انتقاد از سکوت و انفعال کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال این جنایات}: آمریکا و برخی کشورهای غربی که مدام از حقوق بشر و دموکراسی دم‌ می‌زنند نه تنها در مقابل این جنایات اقدامی نمی‌کنند بلکه با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی، شریک جرم رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم مظلوم فلسطین هستند.

    * مواضع کوبا در حمایت از مردم مظلوم فلسطین را قابل تقدیر است و بر لزوم اقدام عملی از سوی مجامع بین‌المللی برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاکید داریم.

    * روابط ایران و کوبا برادرانه، استراتژیک و ممتاز است. جمهوری اسلامی ایران نقش اثرگذار و محوری در منطقه دارد. ایران و کوبا درباره مسائل بین‌المللی دارای مواضع و نگاه مشترک هستند و توسعه همکاری‌های دو کشور در جهت مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکا بسیار موثر خواهد بود.

    * {با اشاره به ظرفیت‌های دو کشور برای توسعه همکاری به ویژه در بخش انرژی، کشاورزی، حمل و نقل و بیوتکنولوژی} کشور ما برای اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور تاکید دارد.

    * اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را محکوم می‌کنیم و می‌خواهیم مجامع بین‌المللی برای توقف این جنایات نقش‌آفرینی بیشتری داشته باشند.

    رونالد ازی لاملا/ وزیر روابط و همکاری‌های بین‌المللی آفریقای جنوبی

    * جا دارد از مواضع سیاسی دوستانه آفریقای جنوبی، به خصوص اقدامات دولت این کشور در تسهیل و تسریع در عضویت جمهوری اسلامی ایران در بریکس قدردانی کنم.

    * تقویت روابط دو کشور در عرصه‌های دوجانبه و نیز همکاری‌های بین‌المللی از جمله در قالب بریکس، اهمیت دارد. با توجه به ظرفیت‌های متنوع موجود امیدوارم روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری دو کشور هر چه بیشتر رونق یابد.

    * از مواضع سازنده آفریقای جنوبی در دفاع از ملت مظلوم فلسطین قدردانی می‌کنیم. رژیم آپارتاید صهیونیستی از هیچ جنایتی در قبال فلسطینیان مظلوم غزه فروگذار نکرده و این در حالی است که مدعیان حقوق بشر نه تنها در برابر این جنایات سکوت کرده‌اند، بلکه با تامین سلاح و تجهیزات و توجیه‌گری اقدامات رژیم صهیونیستی، به تداوم و حتی تشدید جنایات این رژیم دامن زده‌اند.

    * کشور ما به توسعه مناسبات و روابط دوجانبه و نیز بین‌المللی با جمهوری اسلامی ایران از جمله در قالب بریکس علاقه‌مند است.

    * {با اشاره به سابقه ۳۰ ساله روابط دیپلماتیک میان ایران و آفریقای جنوبی}: امیدوارم که همکاری‌های گسترده کشورش با ایران در عرصه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و همکاری بخش خصوصی دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

    * آفریقای جنوبی به دلیل حمایت از حقوق مردم مظلوم فلسطین، به ویژه طرح شکایت از این کشور در دادگاه بین‌المللی تحت انواع فشارها و حتی تهدیدها قرار گرفته است. با وجود همه این فشارها، آفریقای جنوبی به مواضع اصولی خود در قبال فلسطین باور داشته و به تلاش مشترک با کشورهایی چون جمهوری اسلامی ایران در مسیر احقاق حقوق مردم فلسطین و برقراری آتش‌بس پایدار در غزه و امدادرسانی به فلسطینیان این منطقه ادامه خواهد داد.

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت گوشت گوسفند، گوساله و مرغ + جدول

قیمت خودرو‌های پارس خودرو امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت سکه و طلا امروز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت دلار و یورو امروز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت All-in-One اپل امروز + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ام اس آی MSI امروز + جدول

قیمت خودرو‌های سایپا امروز جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ کدام کشور‌های عربی ترور اسماعیل هنیه را محکوم نکردند؟

عکس/ پسر سعید حدادیان در بیمارستان بستری شد

عکس/ زیبایی چشمگیر سقف بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل

تصاویر زیبا از رقابت‌های شنا استقامت المپیک پاریس

قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

تصویری عجیب از شمس‌الدوله همسر ناصرالدین شاه

عکس/جشن تولد پسر مجری مشهور با حضور چهره‌ها

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

ارائه و معرفی محصولات و دستاورد‌های بانک رفاه کارگران در حوزه سلامت

جریمه ۵ میلیاردی در انتظار استقلال و پرسپولیس

۲ ستاره جدید استقلال در آستانه رونمایی

ماجرای پیشنهاد بنزین ۵۰ هزار تومانی چیست؟

فیلم/فقط ۲۰ ثانیه وقت بگذارید تا متوجه شوید آلزایمر دارید یا ندارید!

اینفوگرافی/ثروتمندترین کشور‌های جهان بر اساس منابع طبیعی کدامند؟

بیمه دی ارائه دهنده ۲۰ درصد از خدمات درمانی صنعت بیمه در کشور است

آگهی مناقصه عمومی شرکت بیمه تجارت نو

تجمع کارگران بیکار شده معدن تیتانیوم کهنوج

نقض حقوق شهروندان ممنوع!

برای رهن کامل یک خانه در کرج چقدر پول لازم است؟ + جدول

۴۰ هزار فقره تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان واریز شد

هزینه‌های رهن و اجاره آپارتمان در صادقیه تهران + جدول

سکه امامی از مرز ۴۳.۵ میلیون گذشت

جان بولتون: انتقام ایران از اسراییل شدیدتر از قبل خواهد بود

عکس/ هنگامه قاضیانی این روز‌ها چه می‌کند؟

طرح بن‌سلمان برای ساخت ورزشگاه جام‌جهانی در پروژه نئوم

عکس عجیب از سالن معاملات بورس امروز!

ادعای عجیب نماینده قم درباره شهادت ابراهیم رئیسی

استایل متفاوت معین زد چقدر خرج روی دستش می‌گذارد؟ + عکس

جزییات تازه از ترور اسماعیل هنیه

عکس/نجات یک تولهٔ پلنگ از چاه در مازندران

شب بیداری جمعی ایرانیان با یک تهدید مجری صداوسیما

جزئیات مخالفت شورای نگهبان با تعطیلی شنبه‌ها

گزارش بورس امروز شنبه ۱۳ مردادماه ۱۴۰۳

معمای ترور زعفرانیه؛ راستی آزمایی ادعای نیویورک‌تایمز درباره ترور اسماعیل هنیه

عکس قدیمی از مسعود پزشکیان در نبرد با تجزیه طلبان سال ۵۸

ثبات قیمت مسکن در اراک از ابتدای سال ۱۴۰۳

ابهام در وضعیت پژوهشگر افغانستانی که رد مرزش کردند؛ آیا کبری به طالبان تحویل داده شد؟

درهم از دلار جا ماند

خروج معامله گران از سالن معاملات بورس تهران!

پیشروی دلار در کانال ۶۱ هزار تومانی

عکس/ خودروی محبوب ایرانی‌ها در ۶۰ سال پیش

بساط فروش ۲ ریالی در تهران خبرساز شد +عکس

آخرین خبر‌ها از ساخت و پشت صحنه پایتخت ۷

عکس/ هزینه‌ای که وزارت کار برای موکب اربعین می‌کند!

فیلم/ رکورد گرمای تاریخ تهران این هفته شکسته می‌شود

رکورد تاریخی گرمای هوا این هفته شکسته می‌شود

فیلم/ گاف عجیب بایدن در سوار شدن به هواپیمای اشتباهی!

ابهام در سرنوشت لایحه حجاب و عفاف

پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیاردی به دارندگان حساب متصل به پایانه‌های فروش

عکس خواننده لس‌آنجلسی در یک سریال جنجالی شد

مبانی CET: توضیح اقتصاد توکنی CET و اکوسیستم کوینکس

راه اندازی صفحه جدید "اینسایت" برای ارائه تحلیل‌های عمیق و تخصصی

عکس/حضور محمدرضا عارف در نماز جمعه قطر

سرچشمه و مسیر توسعه CET: گذشته، حال، آینده

فیلم/هنرنمایی دیدنی مهراوه شریفی‌نیا با پیانو

پردرآمدترین کشورها در صنعت گردشگری کدامند؟

میانگین پرداخت حقوق بازنشستگان چقدر شد؟ + جدول

فیلم/مهاجرت خواننده سرشناس پاپ به کانادا