تاریخ انتشار: ۱۹:۳۷ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳

چرا رسانه‌های ایرانی در جنگ روایت‌ها شکست می‌خورند؟

ترور رهبر جنبش حماس در تهران یک بار دیگر موضوع ظرفیت روایت‌سازی رسانه‌های ایرانی و توان ایستادگی آن‌ها در برابر روایت‌های بدیل و انگاره‌سازی‌های خارجی را به صدر توجه افکار عمومی آورده است.

ترور رهبر جنبش حماس در تهران

اقتصاد۲۴-عباس رضایی ثمرین: ترور رهبر جنبش حماس در تهران یک بار دیگر موضوع ظرفیت روایت‌سازی رسانه‌های ایرانی و توان ایستادگی آن‌ها در برابر روایت‌های بدیل و انگاره‌سازی‌های خارجی را به صدر توجه افکار عمومی آورده است.

در روز‌هایی که اطلاعات با سرعتی سرسام‌آور در حال گردش است، نقش رسانه‌ها صرفا در انتشار خبر خلاصه نمی‌شود و کنشگران جهانی از آن‌ها برای شکل‌دهی به روایت‌های مشترک و ایجاد وفاق استفاده می‌کنند. در ادبیات علم ارتباطات، قدرت «چارچوب‌بندی» یکی از ابزار‌های اصلی رسانه‌ها برای روایت‌سازی به شمار می‌آید.

ایده مرکزی نظریه چارچوب‌بندی این است که رسانه‌ها با انتخاب و برجسته‌سازی برخی جنبه‌های واقعیت و نادیده گرفتن جنبه‌های دیگر، عملا چارچوبی برای ادراک مخاطب ایجاد می‌کنند. بر اساس این نظریه، رسانه‌ها نه تنها انتقال‌دهنده اطلاعات، بلکه شکل‌دهنده به نحوه تفسیر و درک مخاطبان از رویداد‌ها هستند. آن‌ها با انتخاب زاویه ورود به موضوعات یا ترسیم هدفمند محل نزاع و نوعی قاب‌بندی گزینشی، به جنبه‌های مشخصی از ماجرا‌ها نور می‌اندازند و اغلب با ساده‌سازی پیام، به دنبال بسیج مردم و جلب حمایت عمومی هستند.

صرف نظر از پیامد‌های منفی این ویژگی رسانه‌ها که معمولا در چارچوب مطالعات انتقادی مورد توجه قرار می‌گیرد، از نگاهی دیگر، این خصیصه در حکمرانی دموکراتیک، برای ایجاد روایت‌های ملی و مورد اجماع اهمیت دارد و ظرفیت مهمی برای حفظ انسجام اجتماعی و تقویت هویت ملی به شمار می‌آید. در این پارادایم، می‌توان عملکرد نظام رسانه‌ای هر کشوری را از عینک منافع ملی همان کشور، به داوری نشست. در همین راستا، سوال این است که رسانه‌های ایرانی چقدر توانسته‌اند از ظرفیت روایت‌سازی خود در راستای تامین منافع ملی بهره ببرند؟ پاسخ به این سوال چندان دشوار نیست؛ پیش از این بار‌ها گفته شده که مرجعیت خبری به خارج از مرز‌ها منتقل شده است، این یعنی رسانه‌های داخلی توان جریان‌سازی و خلق روایت در خصوص موضوعات مرتبط با کشورمان را از دست داده‌اند و به جای آنها، این تریبون‌های خارجی هستند که برای مردم کشورمان مرجعیت یافته‌اند. علاوه بر این در رویداد‌های مهم مرتبط با امنیت ملی، رسانه‌های ما کمتر توانسته روایت‌های اقناعی و مورد وفاق اکثریت مردم خلق کنند. در نتیجه روز به روز شاهد آبرفت اعتماد عمومی به رسانه‌های جریان اصلی بوده‌ایم و به تبع زمینه برای نفوذ و تاثیرگذاری تریبون‌های رسانه‌ای ایران‌ستیز در جامعه فراهم شده است. اما چرا این اتفاقات افتاده است؟

یک- مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو، یادم از کشته خویش آمد و هنگام درو! در سطح حکمرانی، اساسا بخش عمده‌ای از آنچه که امروز بر سر ما می‌آید، نتیجه عملکرد دیروز ماست. مسئولانی که سوگوار انتقال مرجعیت خبری به خارج از کشورند، در حیطه عملکردی، خودشان عمدتا در راستای تسهیل و تسریع این روند گام بر می‌دارند. کارنامه اکوسیستم رسمی اطلاع‌رسانی کشور در بسیاری از رویداد‌های مهم و ملی، مشروعیت و اعتبار آن‌ها را پیش چشم مردم به مخاطره انداخته است. همین چند وقت پیش بود که پس از سانحه دلخراش سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان، دو رسانه مهم کشور، به دروغ خبر زنده بودن ایشان را منتشر کردند. به نظر شما آیا در بحران‌های دیگر، حنای این رسانه‌ها پیش چشم مردم رنگی خواهد داشت؟ این نوع مدیریت رسانه‌ای غیرمسئولانه، نه برای اولین بار بود که اتفاق می‌افتاد و نه احتمالا برای آخرین بار. ما برای احیای مرجعیت رسانه‌های کشور، در درجه اول محتاج تغییر نگاه مسئولان و سیاستگذاران رسانه‌ای هستیم.

دو - سیاست‌های رسانه‌ای کشور نیازمند بازنگری جدی است. رویکرد کنترلی و محدودکننده نسبت به رسانه‌ها، به جای تقویت قدرت روایت‌سازی، باعث کاهش اعتبار و مقبولیت آن‌ها شده است. رسانه‌ها باید آزادی عمل بیشتری برای پرداختن به موضوعات مختلف و ارائه دیدگاه‌های متنوع داشته باشند تا بتوانند اعتماد مخاطب را جلب کنند. در موضوع ترور شهید هنیه، دو روز کامل تقریبا هیچ اطلاعات و جزئیات مفیدی در اختیار رسانه‌های داخلی قرار داده نشد و در سوی دیگر میدان، امثال نیویورک‌تایمز، تلگراف و اکسیوس، از قضا به نفع از منابع ناشناس عمدتا ایرانی، یکه‌تاز روایت‌سازی برای مخاطب جهانی و البته ایرانی شدند. سیاستگذاران رسانه‌ای باید این را بدانند که هر گونه تعلل در شرایط فوق متکثر و سریع فعلی صنعت اخبار در جهان، به منزله از دست رفتن ابتکار عمل در روایت‌سازی است.

سه- فقدان استراتژی منسجم رسانه‌ای در سطح ملی دیگر مشکلی است که ما با آن همیشه دست به گریبانیم. این چالش نه تنها بر کیفیت اطلاع‌رسانی تأثیر می‌گذارد، بلکه توانایی کشور را در مقابله با تهدیدات نرم و نبرد‌های رسانه‌ای نیز کاهش می‌دهد. برای ایجاد یک روایت قدرتمند ملی، نیاز به همگرایی رسانه‌ای داریم. این همگرایی باید فراتر از رسانه‌های سنتی باشد و شبکه‌های اجتماعی، پلتفرم‌های آنلاین و رسانه‌های نوظهور را نیز در بر گیرد. این امر مستلزم تدوین یک استراتژی جامع رسانه‌ای است که ضمن حفظ استقلال رسانه‌ها، زمینه را برای هم‌افزایی و تقویت پیام‌های ملی فراهم کند. چنین استراتژی‌ای باید به گونه‌ای طراحی شود که انعطاف‌پذیری لازم برای پاسخگویی به تحولات سریع عرصه رسانه و فناوری را داشته باشد. همچنین، باید مکانیسم‌هایی برای ارزیابی مداوم و بهبود عملکرد رسانه‌ای کشور در نظر گرفته شود.

چهار- عوامل داخلی رسانه‌ها دیگر مانع مهم ایفای نقش شایسته آن‌ها در سطح ملی است. بسیاری از رسانه‌های ما هنوز به شیوه‌های سنتی خبررسانی متکی هستند و از ظرفیت‌های نوین رسانه‌ای برای جذب مخاطب و تأثیرگذاری بر افکار عمومی بهره نمی‌برند. رسانه‌های ما باید بیاموزند که ضمن حفظ اصول حرفه‌ای و ارزش‌های ملی، محتوایی جذاب و مرتبط با دغدغه‌های روز جامعه تولید کنند. در عین حال در عصر دیجیتال، رسانه‌هایی موفق هستند که بتوانند از آخرین فناوری‌ها برای تولید و انتشار محتوا بهره ببرند. سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فنی و آموزش نیروی انسانی برای استفاده از این فناوری‌ها، می‌تواند توان رقابتی رسانه‌های داخلی را افزایش دهد. همگام با عوامل بیرون از رسانه‌ها، باید موانع درونی را نیز برای ارتقای نقش‌آفرینی آن‌ها در سطح ملی و بین‌المللی برطرف کرد.

باید توجه داشت، احیای مرجعیت خبری رسانه‌های داخلی و شکل‌گیری یک روایت قدرتمند ملی، فرآیندی زمان‌بر و نیازمند تلاش مستمر است. این امر مستلزم همکاری و هماهنگی میان بخش‌های مختلف جامعه، از جمله نهاد‌های حاکمیتی، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و جامعه مدنی است. در صورت ایجاد همگرایی میان همه کنشگران دخیل و البته برطرف شدن موانعی که بخش مهمی از آن در گروی اراده نظام حکمرانی است، می‌توان امیدوار بود که رسانه‌های ایران بتوانند جایگاه خود را به عنوان مرجع اصلی خبر و اطلاعات برای مخاطبان داخلی بازیابند و نقش مؤثری در شکل‌دهی به افکار عمومی و حفظ منافع ملی ایفا کنند. این امر نه تنها به تقویت انسجام داخلی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند موضع کشور را در عرصه رقابت‌های رسانه‌ای بین‌المللی نیز تقویت نماید.

در عین حال لازم به تاکید است که ایجاد یک روایت ملی منسجم در رویداد‌های مهم یا شرایط بحران، به معنای نادیده گرفتن تنوع و تکثر موجود در جامعه یا سانسور نیست. بلکه هدف، ایجاد چارچوبی است که ضمن احترام به این تنوع، بتواند نقاط مشترک و منافع ملی را برجسته سازد و زمینه را برای گفتگو و تعامل سازنده میان گروه‌های مختلف فراهم کند. این رویکرد، نه تنها به تقویت هویت ملی کمک می‌کند، بلکه می‌تواند الگویی برای مقابله با چالش‌های پیچیده جامعه امروز ایران باشد.

* روزنامه‌نگار و پژوهشگر رسانه

منبع: خبر آنلاین
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت ماهی امروز + جدول

قیمت خودرو‌های مدیران خودرو امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت سکه و طلا امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس پر بازدید از سیداحمد خمینی و همسرش

عکس/پوشش بانوان دهه چهل در بازار تهران

عکس قدیمی از علی طیب نیا در جبهه جنگ

عکس/ اگر دروغگویی یک رشته المپیکی بود، نتانیاهو در آن مدال طلا می‌گرفت!

عکس/ این فرد مجری عملیات شب گذشته در تل آویو است

اینفوگرافی/نشانه های کم آبی بدن کدامند؟

عکس/ لباس‌های آیت‌الله آل‌هاشم، امام جمعۀ فقید تبریز در موزۀ مشروطه

تفریحات تابستانی در گنجنامه همدان

قیمت دلار و یورو امروز یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

اینفوگرافی/ فعالیت‌های محمدرضا عارف در هفته نخست معاون اولی

عکس/اسب های وحشی در جنگل های هیرکانی مازندران

عکس/پیش بینی مقامات آمریکایی و اسرائیلی از حمله ایران به اسرائیل تا روز دوشنبه

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

عکس پربازدید از کله‌پاچه‌خوری سفیر نروژ در تهران

بازخواست سازمان بورس؛ چرا بورس در روز چهارشنبه تعطیل نشد؟/ تزریق پول از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه اثر روانی خود را از دست داده است

فیلم/انسان از چشم زنبور عسل این شکلی دیده می‌شود

افشاگری ظهره‌وند از شبکه نفوذ اسرائیل در ایران

ادعای تازه نتانیاهو درباره چگونگی پاسخ به ایران

راهکار مجلس برای جلوگیری از لابی‌گری در زمان رأی‌ اعتماد به وزرای پیشنهادی

معرفی حدود ۳۰ هزار فعال رسانه به وزارت ارتباطات برای دریافت اینترنت هدیه

نکونام یک استقلالی را کنار گذاشت

واکنش یک مقام اسرائیلی به تهدیدات ایران

عکس/ابعاد سجیل دو

عکس / سردار آزمون آماده سفر به ایران

این غذا‌ها را شما را زیباتر می‌کنند

کربی: باید برای دفاع از منافع آمریکا و اسرائیل آماده باشیم

عکس /یک پرسپولیسی آبی‌پوش شد

این زن مسئول عملیات ترور اسماعیل هنیه است + عکس

قتل فجیع یک زن در هرمزگان به دست اتباع افغان

چرا رسانه‌های ایرانی در جنگ روایت‌ها شکست می‌خورند؟

«آقای خوش‌نویس» در راهِ وزارت ارشاد دولت چهاردهم

پیش بینی بورس فردا دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

هشدار هواشناسی برای وقوع سیل در این استان‌ها

پاسخ منفی فدراسیون فوتبال به درخواست استقلال و سپاهان

دانشجویان برای پیاده روی اربعین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان وام می‌گیرند

نسخه شفابخش دیابت

کاخ سفید ادعای سفر هیأت آمریکایی به تهران را رد کرد

مدافع استقلال در آستانه حضور در گل‌گهر سیرجان

پیش بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳

عکس / کری‌خوانی رضاییان برای کاپیتان استقلال

واکنش معنادار چهره نزدیک به قالیباف به انتصاب طیب نیا به عنوان مشاور عالی

پاسخ منفی بازیکن مازاد به جدایی؛ فقط برای استقلال بازی می‌کنم!

دفاع خونین محیط بانان از جنگل گیسوم؛ جزئیات حمله به دو جنگلبان در گیلان

قیمت جدید انواع روغن مایع در بازار

آغاز پیش فروش بلیط قطار‌های اربعین از فردا

نامه سارق تحصیلکرده برای مالباختگان: من دزد نیستم

زیباترین عکس‌های المپیک پاریس

سیستم استارت استاپ خودکار چه تأثیری روی موتور خودرو دارد؟

هزینه‌های یک وعده خوراک بیرون از منزل برای ایرانیان

واکنش پرستو صالحی پس از آنفالو شدن توسط اشکان خطیبی + عکس

ایرانول شاگرد اول شستا در تولید شد

یک استقلالی در راه تهران +عکس

فیلم/اظهارات عجیب نماینده مجلس درباره واردات خودرو

عکس/ ادعای عجیب درباره فشار تندرو‌ها برای جنگ ایران با اسرائیل

ظریف درباره طیب نیا چه گفت؟+ عکس

فیلم/نظر جو بایدن در مورد احتمال پاسخ نظامی ایران به اسراییل

مزار محقر و تأسف‌بار شهاب الدین سهروردی فیلسوف برجسته ایرانی +عکس

تکذیب خبر دستگیری فرمانده یگان‌های ویژه فراجا+ فیلم

عکس/ اولین واکنش علی طیب نیا بعد از پست جدیدش

خبر ناامید کننده درباره میزبانی ورزشگاه آزادی از مسابقات لیگ

۱۷ روز بی‌آبی در «چگردان‌لاش»؛ ادعای واهی دولت سیزدهم مبنی بر تأمین آب شرب سیستان‌وبلوچستان

هدیه خاص جواد نکونام برای بازیکنان استقلال

همسر واقعی ارسطوی پایتخت کیست؟