تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۳

چرا اسرائیل تصمیم به تشدید تنش با ایران گرفت؟

اسرائیل ممکن است محدودیت‌ها در اقدامات منطقه‌ای خود را نه بدان خاطر که احساس قدرت می‌کند بلکه به دلیل آن که احساس ضعف می‌کند کنار گذاشته باشد. حمله حماس در ۷ اکتبر ضربه مهلکی به وضعیت بازدارندگی اسرائیل وارد ساخت.

چرا اسرائیل تصمیم به تشدید تنش گرفت؟

اقتصاد۲۴-مدیر مرکز سیاستگذاری عمومی خاورمیانه در اندیشکده رند است. این چهره دانشگاهی امریکایی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ میلادی استادیار علوم سیاسی و امور بین الملل در دانشگاه جورج واشنگتن بود. او استاد مدعو در دانشگاه آمستردام و پژوهشگر مدعو در موسسه روابط بین‌الملل هلند بود. او عضو امور بین‌الملل در وزارت خارجه هلند به نمایندگی از شورای روابط خارجی بود. او هم چنین عضو مطالعات سیاست خارجی در موسسه بروکینگز بوده است. او مخالف اقدام نظامی علیه ایران است و در سال ۲۰۱۲ میلادی عقیده داشت که بمباران تاسیسات هسته‌ای ایران از سوی اسرائیل ایده خطرناکی است. او پیش‌تر مشاور وزارت خارجه هلند بوده است.

جنگ ده ماهه بین اسرائیل و حماس در نوار غزه مدت‌ها پیش از جغرافیای محلی آن فراتر رفته و باعث تشدید تنش‌های نظامی خطرناک در سراسر خاورمیانه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به درگیری‌های مرگبار در مرز اسرائیل و لبنان، حملات انصارالله در دریای سرخ و تل آویو و ... اشاره کرد. سپس در عرض ۲۴ ساعت در هفته گذشته اسرائیل مسئولیت ترور "فواد شکر" یکی از فرماندهان ارشد حزب الله را در بیروت به تلافی حمله موشکی حزب الله به بلندی‌های جولان بر عهده گرفت و مشخص است که اسرائیل پشت ترور "اسماعیل هنیه" رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران بوده. این دو اقدام باعث شد تا بسیاری از ناظران از خطر فوران یک جنگ منطقه‌ای فاجعه بار و تمام عیار سخن بگویند.

چرا اسرائیل در حال حاضر با پذیرش ریسک بالا در حال تشدید تنش است؟ مطمئنا حملات اخیر اسرائیل به خودی خود بی سابقه نیستند. اسرائیل سابقه‌ای طولانی در ترور رهبران فلسطینی دارد و صد‌ها نفر از عوامل حزب الله لبنان را در لبنان و سوریه ترور کرده است. دوره‌های پیشین تشدید تنش در ده ماه گذشته به یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه منجر نشده است، اما کاهش تنش و مهار نهایی نیز هرگز تضمین شده نیست

محاسبات منطقی هر دولتی که نفع آن در خویشتنداری است می‌تواند به طور ناگهانی تحت تاثیر رویداد‌های رخ داده در حوزه میدانی قرار گیرد و منجر به بروز خطای محاسباتی یا حتی تصمیم‌های استراتژیک عمدی برای ایجاد درگیری گسترده‌تر شود. سرعت و ماهیت حملات اخیر اسرائیل به طور چشمگیری خطر تشدید جدی‌تر تنش را افزایش داده است. رهبران اسرائیل بدون شک می‌دانند که ترور‌های پشت سر هم شکر و هنیه و این واقعیت که ترور برای ایران سنگین تمام شده احتمالا تهران و سایر گروه‌ها را به سوی انتقام گیری سوق می‌دهد.

ممکن است این تصور را ایجاد کند که ارتش اسرائیل این بار شکست ناپذیر است. با این وجود، چنین تعبیری باعث بروز خطای تحلیل در ارزیابی واقعیت‌های دشواری می‌شود که اسرائیل با آن مواجه است.


بیشتر بخوانید:مواجهه ایران با تروریسم دولتی؛ پس از ترور اسماعیل هنیه چه سناریو‌هایی پیش روی تهران است؟


اسرائیل ممکن است محدودیت‌ها در اقدامات منطقه‌ای خود نه بدان خاطر که احساس قدرت می‌کند بلکه بدان خاطر که احساس ضعف می‌کند را کنار گذاشته باشد. این وضعیت باعث می‌شود محاسبات استراتژیک بلند مدت در دستور کار تصمیم گیری اسرائیل قرار نداشته باشد. حمله حماس در ۷ اکتبر ضربه مهلکی به وضعیت بازدارندگی اسرائیل وارد ساخت. اسراییل اکنون می‌خواهد ریسک‌های بزرگ تری را متقبل شود و هزینه‌های بالاتری را جذب کند و در تلاشی دیوانه وار برای احیای بازدارندگی به دنبال بهره گیری از مزایای تاکتیکی است.

عامل ترس

برای درک محاسبات فعلی اسرائیل مهم است که درک کنیم که چگونه روحیه آن رژیم از رخداد ۷ اکتبر به این سو تغیر کرده است. پیش از حمله حماس اعتماد به نفس اسرائیل به نقطه اوج خود رسیده بود. اسرائیل به این باور رسیده بود که حتی اگر مناقشه با فلسطینیان را حل نکرده باشد کشور‌های عربی آن را می‌پذیرند و می‌تواند بدون عواقب به ایران و متحدان اش ضربه بزند و کماکان حمایت امریکا از خود را حفظ کند. سپس تقریبا در رخدادی یک شبه این اعتماد به نفس به یک احساس آسیب پذیری عمیق تبدیل شد.

در سفرم به تل آویو کارشناسان امنیتی و مقام‌های سابق دفاعی و اطلاعاتی به طور مکرر به من گفتند که رخداد ۷ اکتبر بسیاری از باور‌های قبلی اسرائیل در مورد قدرت آن رژیم را زیر و رو کرده است. حمله حماس اساسی‌ترین پیش فرض‌های اسرائیلی‌ها را در هم شکست: این تصور که برتری نظامی و تکنولوژیکی آنان می‌تواند دشمنان شان را از اقدام منصرف سازد و این که اسرائیلی می‌توانند در امنیت پشت دیوار‌ها و مرز‌های مستحکم زندگی کنند و می‌توانند از نظر اقتصادی بدون ایجاد تحول عمده برای صلح با فلسطینیان پیشرفت کنند.

اکنون، همانطور که یکی از مقام‌های سابق امنیت ملی اسرائیل صراحتا به من گفت بسیاری در نهاد‌های امنیتی اسرائیل می‌دانند اسرائیل آن قدر‌ها هم قوی نیست. بسیاری از اسرائیلی‌هایی که در زمینه امنیت ملی تحصیل می‌کنند یا در آن حوزه مشغول به کار هستند از دولت خود به دلیل شکست‌های امنیتی گسترده در ۷ اکتبر و شکست‌های پس از آن خشمگین هستند. آنان هم چنین از این که رهبران شان در حفظ امنیت کشور ناکام مانده اند خشمگین هستند. بی اعتمادی به دولت اسرائیل در میان اسرائیلی‌ها فراگیر است. شاید "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل هنگام سخنرانی در کنگره امریکا مورد تشویق قرار گرفت، اما حتی مشاوران امنیت ملی او در داخل اسرائیل نیز وی را سرزنش می‌کنند و دولت اسرائیل را متهم کرده اند که امنیت اسرائیل را نادیده گرفته و نسبت به جان گروگان‌های اسرائیلی بی توجه است.

اکنون این تصور گسترده در اسرائیل وجود دارد که نتانیاهو ممکن است جنگ را برای بقای سیاسی خود طولانی کند. این نگرانی و خشم بازتاب دهنده چالش‌های ملموس داخلی برای امنیت ملی اسرائیل است. نیرو‌های دفاعی اسرائیل در چندین جبهه از غزه گرفته تا کرانه باختری تا شمال اسرائیل و فراتر از آن حضور دارند و درگیر مقابله با تهدیدات هستند. تلاش نتانیاهو برای بازنگری در اختیارات دستگاه قضایی کشور در نیمه نخست سال ۲۰۲۳ میلادی شکاف‌هایی جدی بین رهبران غیرنظامی و مقام‌های ارشد ارتش ایجاد کرده بود. در پاسخ به فشار دولت ائتلافی نتانیاهو هزاران نفر از نیرو‌های ذخیره اسرائیلی تهدید کردند که برای انجام وظیفه خود حاضر نخواهند شد.

احمق فرض شدن اسرائیل بعد از حمله ایران

اسرائیل آشکارا هنگام هدف قرار دادن محلی که ایرانی‌ها آن را یک مقر دیپلماتیک معرفی کرده بودند دچار اشتباه محاسباتی شد. ایران واکنش بی سابقه عظیم و مستقیمی را با استفاده از شلیک و اعزام صد‌ها پهپاد و موشک از خاک خود به سمت اسرائیل نشان داد. اسرائیل چنین واکنشی را از سوی ایران پیش بینی نمی‌کرد. اگرچه اسرائیلی‌ها دفاع پیچیده و هماهنگ به رهبری ایالات متحده را که حمله را دفع کرد تحسین می‌کردند، اما تصویر و وجهه عمومی اسرائیل در افکار عمومی لکه دار شد چرا که مشخص شد اسرائیل تا چه اندازه به امریکا متکی است.


بیشتر بخوانید:لغو گسترده پرواز‌ها به فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل


تحلیلگران اسرائیلی خوشحال بودند که انتقام‌جویی اسرائیل حمله هوایی محدود به پایگاه نظامی ایران در اصفهان که پدافند هوایی ایران را هدف قرار داد توانایی اسرائیل را برای هدف قرار دادن اهداف در داخل ایران نشان داده است. با این وجود، مقام‌های دفاعی اسرائیل احساس راحتی نمی‌کنند و باور ندارند که بازدارندگی اسرائیل تضمین شده است. از نظر آنان اقدام اسرائیل در پاسخ به اقدام ایران بازدارندگی اسرائیل را احیا نکرد و مانع از حملات بیش‌تر به خاک اسرائیل نشد بلکه صرفا شدت آسیب را محدود کرد. بسیاری از تحلیلگران امنیتی اسرائیل نگران موقعیت منطقه‌ای در حال فرسایش اسرائیل هستند. آنان نگران این موضوع هستند که ایران و متحدان اش در حال افزایش قدرت هستند و اگر تهران معتقد باشد که به اندازه کافی قادر به بازدارندگی اسرائیل از طریق روش‌های متعارف نیست ممکن است انگیزه بیش تری برای دستیابی به قابلیت‌های هسته‌ای بیش‌تر از قابلیت‌های فعلی خود داشته باشد.

تحلیلگران اسرائیلی اکنون احساس تهدید وجودی می‌کنند. یک مقام ارشد سابق اسرائیلی، اما می‌گوید که برخلاف سال ۱۹۴۸ میلادی دولت فعلی اسرائیل به درس‌های "بن گوریون" نخست وزیر وقت اسرائیل در سال ۱۹۴۸ میلادی توجهی نمی‌کند. بن گوریون توصیه کرده بود که بهترین راه برای جبران ضعف اسرائیل تقویت انسجام اجتماعی، تعمیق روابط دیپلماتیک و پیگیری صلح است. اسرائیل اکنون در همه جبهه‌ها در جهت عکس این توصیه عمل می‌کند.

مسیر سخت شده

در سفرم به اسرائیل یکی از مقام‌های سابق دولت اسرائیل به من گفت "زمین زیر پای ما در حال تغییر است. " از برخی جهات تعبیر او صحیح است. پس از آسیب روانی ناشی از رخداد ۷ اکتبر پذیرش خطر و اشتهای اسرائیل برای اقدامات تهاجمی نیز ممکن است افزایش یافته باشد. همان طور که یک تحلیلگر اسرائیلی به من گفت: "در حال حاضر همه چیز قابل تصور است. "

با این وجود، اسرائیل بدون هیچ استراتژی سیاسی به سوی شکست پیش می‌رود. اعتقاد به نیروی نظامی بی رحم برای احیای بازدارندگی و تشدید رویارویی با ایران و متحدان اش بدون برنامه بازی سیاسی یا استراتژیک بعید است که پویایی نوظهور منطقه‌ای که برنامه ریزان نظامی اسرائیل را نگران می‌کند تغییر دهد و بعید است که اعضای محور مقاومت را که ممکن است خود به شیوه‌های غیرمنتظره اقدامات شان را تشدید کرده و اسرائیل غافلگیر کنند از اقدامات شان بازدارد.

پایان دادن به جنگ در غزه مطمئنا به کاهش تهدید‌های دلهره آوری که اکنون اسرائیل با آن مواجه است کمک می‌کند اگرچه دور فعلی تشدید تنش بعید است که به توافق آتش بس یا آزادی گروگان‌های اسرائیلی باقی مانده در دست حماس نزدیک‌تر شود.

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

قیمت خودرو‌های جک و لیفان شرکت کرمان موتور امروز + جدول

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت قند و شکر امروز

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت تبلت سرفیس و سامسونگ امروز + جدول

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس / جلسه عجیب بایدن در اتاق بحران کاخ سفید

عکس/ افشاگری حمیده زرآبادی درباره سرپیچی از دستورات پزشکیان در یک وزارتخانه

عکس/ قهرمان شنای المپیک در پارک خوابید

عکس/ پیروزی باشکوه برای بنگلادشی‌ها بعد از فرار نخست وزیر

عکس/ نشستن ظریف، زاکانی و قاضی زاده هاشمی دور یک میز

عکس/ یاسر جبرائیلی هم مجوز روزنامه گرفت!

عکس/ وزیر ارشاد برای خودش مجوز پایگاه خبری صادر کرد!

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

جشن تولد غریبانه فریدون آسرایی در خارج از کشور + عکس

طلسم جذب مدافع چپ برای پرسپولیس شکسته شد

مصرف شبانه برق رکورد زد

خالکوبی‌های سارقان و مالخران بازداشت شده

حکم قصاص غلامرضا رسایی اجرا شد

قیمت بنزین باید اصلاح شود

عکس/واکنش رضا رشیدپور به توییت سعید جلیلی

فیلم/ روایت عجیب از ترجیح بر بی‌قانونی در یک وزارتخانه و یک نهاد غیر از وزارتخانه

فواد صادقی بازداشت شد

سی‌ان‌ان: آمریکا درباره پاسخ ایران در ابهام قرار دارد

دستور وزیر برای برخورد با گرانفروشی پروازهای اربعین

فیلم/ استایل جذاب نوید محمدزاده و همسرش در نمایش جدید

عکس/تیپ متفاوت محمود احمدی نژاد در دیدار با اسماعیل هنیه

روش مطالعه عربی کنکور

در شرایطی که حساسیت‌ و اهمیت برگزاری مراسم اربعین بیش از همیشه است، نقش این شرکت بیمه‌گر در این میان چیست؟

فیلم/ کنایه مجری صداوسیما به دستمزد نجومی بازیگران نمایش خانگی

سهم ۴۹ درصدی ایران از بزرگ‌ترین حمله هکر‌ها

گزارش بورس امروز سه شنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۳

دلار درجا زد

صف‌آرایی رسانه‌ای مخالفان پزشکیان؛ صدور مجوزهای دقیقه نودی برای تخریب دولت در وزارت ارشاد

مسعود پزشکیان برای هر جراحی قلب چقدر دستمزد می‌گرفت؟

رشد ۶۱ درصدی سود عملیاتی بانک ملت در چهارماهه ابتدای سال

دو گزینه نهایی وزرا در کابینه پزشکیان چه کسانی هستند؟

همه چیز درباره مفهوم تله نقدینگی و راه‌های خروج از آن

شایعه دستگیری‌ها در پرونده اسماعیل هنیه واقعیت دارد؟

بودجه مورد نیاز برای خرید آیفون۱۱ + جدول

عکس/انتقاد تند رسانه اصولگرا از سعید جلیلی!

چک الکترونیک بانک سینا ارائه می‌شود

اقدام نوع‌دوستانه اهدای خون توسط کارکنان بانک رفاه کارگران

فیلم/ حرف های جنجالی علی ضیا: آقازاده‌ها غلط می‌کنند مهاجرت کنند!

فیلم/جدیدترین توضیحات سخنگوی قوه قضاییه درباره نیمه باقی مانده حکم شروین حاجی پور

افزایش ۵۰ درصدی اجاره بها در برخی مناطق تهران

بیش از ۸۲۰ میلیارد ریال تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت شد

اعدام رضا رسایی بازداشت شده اعتراضات سال ۱۴۰۱

گریه علی دایی به خاطر مدال المپیک حسین رضازاده!

عکس/ بازگشت برزو ارجمند به صدا و سیما!

چرا تعداد «نساز‏ و نفروش‏‌ها» در پایتخت رو به افزایش است؟

اعلام قیمت جدید دام زنده در بازار + جدول

طلسم بازار میلگرد شکست + جدول

قدیمی ترین تصویر از مقبره کوروش در دوران قاجار

قیمت جدید انواع سیمان امروز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳+ جدول

بازدید سرزده مسکنی از خدمت رسانی بیمه ملت به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری

مروری بر تاریخچه دستگاه‌های اطلاعاتی ایران

اولین فیلم از لحظه خروج بهروز وثوقی از ایران

خبر جدید درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان

افزایش حجم قاچاق به ۷۰۰۰ مترمکعب در سال ۱۴۰۱

فیلم/ طبعیت زیبای شفت در استان گیلان

ورود پلیس راهور به کشف حجاب‌ در خودرو

اینفوگرافی/چگونه کوله‌بار اربعین ببندیم؟

قیمت جدید گوشت قرمز ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول