تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۳

چرا آمار پرداخت وام ازدواج شفاف نیست؟

آمار پرداخت وام ازدواج بعد مدتی وقفه روی سایت بانک مرکزی منتشر شده؛ هرچند گزارش جدید به شکلی عجیب تنها به ارزش ریالی تسهیلات اشاره دارد و نشان نمی‌دهد چند نفر وام گرفته اند. بخش آمار وام ازدواج هم از سایت غیب شده است.

وام ازدواج

اقتصاد۲۴-وام ازدواج ۱۴۰۳، در حالت عادی ۳۰۰ میلیون تومان است، اما اگر عروس و داماد به ترتیب کمتر از ۲۳ و ۲۵ سال داشته باشند، هرکدامشان ۳۵۰ میلیون تومان وام ازدواج می‌گیرند. وام ازدواج پارسال نفری ۱۸۰ میلیون تومان بود و رقم ۲۲۰ میلیون به عروس و داماد‌های جوان تعلق می‌گرفت. بانک‌ها با اعداد و ارقام سال قبل برای پاسخ‌دادن به متقاضیان دچار دردسر شدند و حداقل یک نوبت از طرف رئیس‌جمهور وقت مورد مواخذه قرار گرفتند. سال جدید به نیمه نرسیده، اما ظاهرا اصرار بر افزایش ۶۶ درصدی رقم وام ازدواج بانک‌ها را بدجوری به زحمت انداخته است.

نگاهی به روند پرداخت وام ازدواج ۱۴۰۳

وام ازدواج پرداختی بانک‌ها تا نیمه مرداد ۱۴۰۳، در مجموع رقمی معادل ۵۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. بانک مرکزی معمولا تعداد دریافت‌کنندگان وام را هم به گزارش سنجاق می‌کرد تا ارزیابی عملکرد بانک‌ها، با حداقل دو متر و معیار انجام شود.

حذف تعداد دریافت‌کنندگان وام ازدواج تنها نکته عجیب گزارش اخیر نیست. تا همین چند وقت پیش عموم مردم و نماینده‌هایشان در رسانه‌ها می‌توانستند روی سایت بانک مرکزی، به بخش آمار و داده‌ها دسترسی داشتند و با کلیک روی آمار‌های بانکی، جزئیاتی دقیق را مشاهده کنند. حالا آمار پرداخت وام ازدواج را از جلوی دست برداشته‌اند و در بخش اخبار، تنها اطلاعات کلی جلوی دست قرار دارد

وام ودیعه مسکن هم چنین سرنوشتی پیدا کرده است. سرک‌کشیدن در بخش اخبار، اطلاعات نشان می‌دهد قانون جدید وام ازدواج ۱۴۰۳، ششم فروردین ابلاغ شده و از آن موقع بانک‌ها موظف هستند برای هر متقاضی ۳۰۰ میلیون تومان وام ازدواج تخصیص بدهد. مگر اینکه عروس زیر ۲۳ سال و داماد کمتر از ۲۵ سال داشته باشند که در این صورت رقم وام ازدواج برای آن‌ها نفری ۳۵۰ میلیون تومان خواهد بود. مبلغ وام ازدواج، سال قبل از اجرای این تصمیم ۱۸۰ میلیون تومان بود.

بانک مرکزی اولین‌بار، ۱۱ اردیبهشت ماه اثر افزایش ۶۶ درصدی رقم وام ازدواج که به شکل تکلیفی توسط دولت و نمایندگان مجلس روی دوش بانک‌ها گذاشته می‌شود را اعلام کرد و خبر داد مبلغ چهار هزار و ۸۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت شده است. همچنین برای اینکه خودی نشان داده باشند، گفتند مجموع تسهیلات پرداختی تسهیلات ازدواج نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجموع وام ازدواج پرداختی بانک‌ها در ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، به روزرسانی شد و به عدد ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. این عدد هم نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش ریالی، ۲۷ درصد رشد کرده، اما، چون تعداد دریافت‌کنندگان وام اعلام نشده، قضاوت درباره عملکرد بانک‌ها امکان‌پذیر نیست.

بانک مرکزی آمار وام ازدواج را ماه بعد به‌روزرسانی می‌کند و اطلاع می‌دهد تا ۱۹ خرداد، روی‌هم‌رفته ۲۹.۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات ازدواج به متقاضیان تعلق‌گرفته است. این مرتبه هم خبری از تعداد نیست و تنها سعی کرده‌اند رشد ۲۵.۵ درصدی رقم وام را به‌عنوان موفقیت برجسته کنند.

گزارش عملکرد پرداخت وام ازدواج در تیرماه منتشر نشد تا بانک مرکزی در نیمه مرداد ۱۴۰۳ به شکلی عجیب، همچنان بدون ذکر جزییات اعلام کند مجموع وام ازدواج پرداخت شده به مردم عدد ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان است


بیشتر بخوانید:سنگ قلاب بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج


معمای وام ازدواج ۱۴۰۳؛ چرا آمار پرداخت‌ها شفاف نیست؟ مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ برای هر نفر، ۶۶ درصد افزیش پیدا کرده است. این تکلیف قانونی به بانک‌ها فشار وارد می‌کند

آیا وام ازدواج ۱۴۰۳ با مشکل روبرو می‌شود؟

وام ازدواج از نظر بانک مرکزی روی ریل حرکت می‌کند و بانک‌ها حتی توانسته‌اند بدرخشند. معیارشان تکلیفی است که اول سال قانون بودجه روی دوششان گذاشت. بانک‌ها طبق سهمیه اعلام شده، موظف بودند تا نیمه مرداد به متقاضیان، ۵۴.۴ هزار میلیارد تومان وام ازدواج می‌دادند؛ اما الان توانسته‌اند حجم تسهیلات پرداختی را به ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان برسانند.


بیشتر بخوانید:برای تامین وام ازدواج چقدر بودجه لازم است؟


قضاوت عملکرد بانک‌ها در حوزه پرداخت وام ازدواج تنها با تأکید روی رقم و ارزش ریالی، تا حدودی نادرست است. نباید موضوعی مثل تورم را ندیده گرفت. مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳، بر اساس آنچه لایحه بودجه تعیین کرده بود نزدیک ۶۷ درصد افزایش پیدا کرد و از ۱۸۰ میلیون تومان به ۳۰۰ میلیون تومان رسید اما...

بانک‌ها در مدت مشابه سال قبل مجموعا ۴۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت کرده‌اند و امسال آمارشان به ۵۶.۳ هزار میلیارد رسیده که تنها ۳۶.۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. پارسال، تقریبا ۲۰۴ هزار نفر وام ازدواج گرفتند. همچنین متوسط دریافتی هر نفر در قالب وام ازدواج ۲۰۲ میلیون تومان بود.

بانک‌ها تا آخر سال ۱۴۰۲، موفق شدند ۱۵۸ هزار میلیارد تومان وام ازدواج بدهد. این رقم به ۷۷۳ هزار و ۳۳ نفر اختصاص پیدا کرد تا متوسط دریافتی هر نفر به ۲۰۴ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان برسد. با وجود این عملکرد به ظاهر عالی می‌دانیم حداقل یک مرتبه سیدابراهیم رئیسی بانک‌ها را مواخذه کرد و از آن‌ها خواست سرعت بیشتری به پرداخت وام ازدواج بدهند.

وام ازدواج معمولاً به همه متقاضیان تعلق نمی‌گیرد. سال ۱۴۰۰ حدود ٨٨ درصد از کل متقاضیان موفق به دریافت وام ازدواج شدند و نزدیک ۱۲۰ هزار نفر ناکام ماندند. تعداد کسانی که سال ۱۴۰۱ موفق شدند وام بگیرند، حدود ٣٠ هزار نفر نسبت به ۱۴۰۰ تقلیل پیدا کرد. وام ازدواج تا دی‌ماه پارسال به ۶۱۸ هزار و ۷۷۹ نفر پرداخت شد، اما آمار‌های رسمی می‌گفتند نیمی از متقاضیان، انتظار می‌کشند. اوضاع تا آنجا پیش رفت که رئیس‌جمهور وقت مجبور به مداخله و تعیین ضرب‌الاجل شد.

مبلغ وام ازدواج ۱۴۰۳ برای هر نفر، به طور متوسط ۶۶ درصد افزیش پیدا کرده است. این تکلیف قانونی فشار زیادی به بانک‌ها وارد می‌کند، چون آن‌ها برای پرداخت وام ازدواج، منبعی جز صندوق قرض‌الحسنه پیش‌رو ندارند و هم‌زمان فشار سایر وام‌های قرض‌الحسنه مثل فرزندآوری را روی دوششان احساس می‌کنند.

شمس‌الدین حسینی، نماینده مجلس دوازدهم، اردیبهشت‌ماه به خبرگزاری تسنیم گفت مصوبه مجلس، درباره پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و فرزند به ۳.۴ میلیون نفر تأکید کرده و با احتساب متقاضیان که از پارسال انتظار می‌کشند، طول صف به ۳.۸ میلیون نفر می‌رسد. صفرشدن صف، نیازمند بیش از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان منابع است، درحالی‌که بانک‌ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه در اختیار دارند.

دوباره به آمار‌های بانک مرکزی درباره تسهیلات ازدواج برگردیم. جایی که اعداد و ارقام از پرداخت ۵۶.۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات در چهار ماه و نیم گذشته حکایت دارد. اگر بانک‌ها بخواهند ضرب‌آهنگ فعلی را حفظ کنند، مجموع رقم پرداختی وام ازدواج ممکن است حتی از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان عبور نکند. ادامه چنین روندی شاید مسعود پزشکیان را وادار کند سیاستی شبیه سیدابراهیم رئیسی در پیش بگیرد و دست به تحکم بزند.

آیا بانک مرکزی برای جلوگیری از اتفاقات مشابه ترجیح داده از ابتدای امسال سیاستش را تغییر دهد و با ایجاد تغییراتی در روند انتشار گزارش‌های رسمی خود، آمار پرداخت وام ازدواج را در هاله‌ای از دود پنهان کند؟

منبع: فرارو
ارسال نظر
قوانین ارسال نظر
لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
از ارسال دیدگاه های نا مرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.
لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.
در غیر این صورت، «اقتصاد24» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

صفحه اول روزنامه‌های سیاسی امروز

پیش‌بینی هواشناسی تهران و ایران امروز + جدول

قیمت لیر ترکیه امروز در بازار + جزئیات

قیمت روز روغن خوراکی + جدول

وضعیت هواشناسی امروز

قیمت انواع خودرو‌های مزدا ۳، بسترن و کاپرا گروه بهمن امروز

قیمت دینار عراق امروز در بازار + جزئیات

قیمت انواع گوشی موبایل سامسونگ، شیائومی و نوکیا + جدول

قیمت سکه و طلا امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت سکه و طلا امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ لنوو + جدول

قیمت خودرو‌های ایران خودرو امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت دلار و یورو امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع لپ تاپ ایسر امروز + جدول

عکس/ ادعای العربیه درباره جانشینی اسماعیل هنیه

قیمت خودرو‌های سایپا امروز سه‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/واکنش رضا رشیدپور به توییت سعید جلیلی

عکس/انتقاد تند رسانه اصولگرا از سعید جلیلی!

قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ + جدول

قدیمی ترین تصویر از مقبره کوروش در دوران قاجار

خواندنی‌ها
خودرو
فناوری
آخرین اخبار

واکنش تند حسن روحانی به ادعای کارشناس صداوسیما

فیلم/ نیما شعبان‌نژاد: خسته شدم ولی پیر نشدم

ساز ناکوک بازار طلا

کاهش ۵۰۰ تومانی دلار در آغاز معاملات امروز

گزینه نهایی وزارت ارشاد دولت چهاردهم کیست؟

عکس/ مراسم معارفۀ معاون اجرایی رئیس‌جمهور با حضور عارف

پیام تبریک مسعود پزشکیان برای روز خبرنگار

پرداخت حقوق نجومی در ۱۲ دستگاه کشور!

بازی های استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه تختی برگزار نمی شود

کنایه عباس عبدی به طیب‌نیا درباره وزیر احتمالی نیرو

اینستاگرام در ترکیه فیلتر ماند!

واکنش عارف به برخورد اخیر گشت ارشاد با ۲ دختر

تمجید عجیب رسانه وابسته از شادمهر عقیلی

حذف چند چهره مشهور از کابینه مسعود پزشکیان

عملکرد ضعیف بازیکن سابق پرسپولیس در بازی دیشب سپاهان

ترافیک سنگین در آزادراه تهران-پردیس+ فیلم

اینفوگرافی/پربازدیدترین وب سایت‌های جهان در سال ۲۰۲۴

مدیران بیمه آسیا؛ دبیران اول کارگروه‌های تخصصی سندیکای بیمه گران ایران

عکس/واکنش حسام‌الدین آشنا به برخورد گشت ارشاد با ۲ دختر نوجوان

عکس/ ژست عجیب یحیی سنوار رئیس دفتر جدید سیاسی حماس

فیلم/از گرمای مرداد به کجا در شمال برویم؟

معرفی تانک مرکاوا نسل ۱ اسرائیل

آیا معوقات کارگران تا پایان سال صفر می‌شود؟

فیلم/جولان رولزرویس با روکش طلای ۲۴ عیار در خیابان‌های تهران

خرید خانه با ۲ میلیارد تومان در قرچک ورامین مرداد ۱۴۰۳ + جدول

پایان حکومت ۱۵ ساله شیخ حسینه

زمان رونمایی از خرید جدید استقلال مشخص شد

نگاهی به عملکرد سردار آزمون برابر سپاهان

فیلم / پیام امیر نادری، کارگردان قدیمی برای سعید راد

فیلم/ استوری محمدرضا گلزار از گربه اش در دوبی

افزایش آلاینده سرطان‌زای ازن در گرمای تابستان

قیمت اجاره خانه در فومن مرداد ۱۴۰۳ + جدول

عکس/ باقری کنی به جلسه اضطراری در جده می رسد؟

چرا تولید نفت فلات قاره کاهش یافت؟

قیمت آپارتمان‌های ۷۰ تا ۱۰۰ متری در منطقه ۴ تهران مرداد ۱۴۰۳ + جدول

فیلم/ هزاره‌ها به گورستان؛ سالگرد یک نسل‌کشی فراموش شده

افزایش قیمت نان یعنی سخت‌تر شدن زندگیِ کارگران

فیلم/ لعن و نفرین دکتر شریعتی توسط شاگرد مصباح!

عکس/ واکنش آذری‌جهرمی به رفتار خشن گشت ارشاد با دو دختر نوجوان

اتباع افغان تا پایان سال به کشورشان بازمی‌گردند؟

هشدار مدیریت بحران تهران برای تداوم گرما

عکس/حضور زنان در ورزشگاه امجدیه تهران برای تماشای فوتبال در دهه ۴۰

چرا آمار پرداخت وام ازدواج شفاف نیست؟

شهرداری کرمان حریم قلعه باستانی دختر را سنگفرش کرد!

نکات بهداشتی که در سفر به اربعین باید رعایت کرد

چرا داشتن bpms در سازمان ضروری است؟

ماجرای طلاق جنیفر لوپز از بن افلک حاشیه‌ساز شد

خبرنگار، زبان صدیق نقد و نماینده افکار عمومی است

فیلم/غافلگیری سعودی‌ها از بارش باران تابستانی در مکه

الزام استعلام امنیتی برای وزرا و معاونان دولت/ ظریف از عراقچی و روش او در دیپلماسی می‌گوید